Weaboo??

Til alt Japan relateret diskussion lige fra mode til kultur og andet.
Molly-chan
Chibi
Chibi
Indlæg: 27
Tilmeldt: søn 24. jan 2016 18:55
Køn: Kvinde

Weaboo??

Indlægaf Molly-chan » tirs 26. jan 2016 08:08

Hvad er jeres mening om ordet weaboo? Synes folk mener så mange forskellige ting, at jeg er blevet i tvivl om hvad jeg selv skal mene.
Der er nogen, der mener at en weaboo er en person, som elsker Japansk kultur og manga og anime.
Så er der dem, der synes det beskriver en person som har en forkert opfattelse af japansk kultur, tror at Japans kultur kun handler om anime, kawaii osv. Og beskriver dem selv som japanske og taler dårligt japansk når de taler dansk osv.
Så er der dem, som siger en weaboo er en der kan lide anime og manga, men det er vel en otaku?

De fleste synes tilsyneladende, at weaboo er et nedladende ord, og at weaboos er dumme (i animecommunity'et). Men hvis det bare beskriver en person der både kan lide anime og japansk kultur, kan jeg ikke se noget nedladende i det...

Brugeravatar
Tanerion
Missing-Life
Missing-Life
Indlæg: 2363
Tilmeldt: tors 17. nov 2011 20:45
Køn: Mand
Geografisk sted: 62°00'N on an island beneath the stars

Re: Weaboo??

Indlægaf Tanerion » tirs 26. jan 2016 08:19

Har altid opfattet det som en der er besat af Japan og ikke tror Japanere kan gøre noget forkert.
Synes selv det er et dumt ord og bruger det aldrig.
Clarissa: Well yeah...but it just sounds scary, even if you say it's not supposed to hurt. You and your damn logical thinking.
vinamara: Tanerion is doubtlessly an Otaku who's obviously more than qualified! (and yes, this is something to be proud about)
Arni!: Tanerion, tú ert so ókul, at tú ert kul!

Brugeravatar
psyg
Bobbi
Bobbi
Indlæg: 634
Tilmeldt: tors 22. dec 2011 02:01

Re: Weaboo??

Indlægaf psyg » tirs 26. jan 2016 08:44

Det er et stærkt nedladerne ord, læs her for ordets oprindelse http://knowyourmeme.com/memes/subcultures/weeaboo.

og når vi er i gang så er "otaku" også (i værtfald oprindeligt) et nedladende ord.
「タダより高いものはない」

Brugeravatar
nielsm
Missing-Life
Missing-Life
Indlæg: 2181
Tilmeldt: lør 7. maj 2011 18:35
Køn: Mand
Geografisk sted: 輪場
Kontakt:

Re: Weaboo??

Indlægaf nielsm » tirs 26. jan 2016 11:27

Ja, "weeaboo" er et negativt ord. Originalt brugte man ordet "wapanese", "wannabe Japanese", og så var der nogen der fandt på at kæde det sammen med en tegneseriestribe.
En weeaboo er besat af Japan. Prøver typisk at bruge japanske ord i alle mulige sammenhænge, ofte forkert. Kender ikke meget til landets kultur ud over nogen nicher af popkultur, og former sin forståelse ud fra det. Kender ikke rigtig noget til historie eller kulturhistorie. Tror det vil være himmelsk at flytte dertil og løse alle problemer. Man kan godt bruge ordet om en der bare har nogen af symptomerne. Hvis der er én som gør nogen af de ting konsekvent, kan det også være et dække over sociale eller psykiske problemer.

Brugeravatar
SsjGogo
Kami
Kami
Indlæg: 5638
Tilmeldt: tors 21. apr 2011 20:26
Køn: Mand
Geografisk sted: København

Re: Weaboo??

Indlægaf SsjGogo » ons 27. jan 2016 11:20

Interessant - jeg kendte ikke til udtrykket, men det lyder også til at være et 4Chan fænomen - en side som jeg aldrig har anvendt.

Det er dog også mit indtryk - og ret mig gerne - at denne her lidt forkvaklede syn på Japan ikke er så udbredt i Danmark. Jeg har mødt enkelte - og nu håber jeg ikke, at jeg støder nogen - teenagere, hvor vi var i grænseområdet, men de fleste virker til at kunne skelne mellem anime-Japan og virkelighedens Japan.
www.gogonoter.dk

Brugeravatar
psyg
Bobbi
Bobbi
Indlæg: 634
Tilmeldt: tors 22. dec 2011 02:01

Re: Weaboo??

Indlægaf psyg » tors 28. jan 2016 08:31

det fra 4chan det oprinder men er normalt brugt internet lingo nu.
「タダより高いものはない」

Brugeravatar
SsjGogo
Kami
Kami
Indlæg: 5638
Tilmeldt: tors 21. apr 2011 20:26
Køn: Mand
Geografisk sted: København

Re: Weaboo??

Indlægaf SsjGogo » fre 29. jan 2016 16:23

Interessant - men man lærer jo noget nyt hverdag - og heldigvis lyder det ikke til, at jeg er gået glip af meget mht. det ord/begreb. :)
www.gogonoter.dk

Brugeravatar
nielsm
Missing-Life
Missing-Life
Indlæg: 2181
Tilmeldt: lør 7. maj 2011 18:35
Køn: Mand
Geografisk sted: 輪場
Kontakt:

Re: Weaboo??

Indlægaf nielsm » tirs 9. feb 2016 17:22

Billede

Brugeravatar
JoaCHIP
Mahoutsukai
Mahoutsukai
Indlæg: 2044
Tilmeldt: tors 21. apr 2011 20:26
Køn: Mand
Kontakt:

Re: Weaboo??

Indlægaf JoaCHIP » tirs 9. feb 2016 20:09

De første mange gange jeg hørte det ord, troede jeg folk sagde "huevo", som er latino slang for pik.

https://www.youtube.com/watch?v=bArLVUPjsCo
RYST OG NYD!


Tilbage til "Japan"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 8 gæster