Nu kan de sgu også lave øl

Til alt Japan relateret diskussion lige fra mode til kultur og andet.
Brugeravatar
JoaCHIP
Mahoutsukai
Mahoutsukai
Indlæg: 2044
Tilmeldt: tors 21. apr 2011 20:26
Køn: Mand
Kontakt:

Nu kan de sgu også lave øl

Indlægaf JoaCHIP » fre 5. feb 2016 19:11

For 10 år siden fik jeg indtryk af at Japan - ligesom alle de andre asiatiske lande - kun kunne finde ud af at lave pilsner. Men der er ved at ske noget derovre. Og så madglade som de er, kunne jeg heller ikke forestille mig andet end at de burde kunne præstere nogen ordentlige øl. Så her kommer et par anbefalinger, og de kan endda købes i supermarkedet i Japan.

Billede
"Onsdagskatten" hedder denne øl, og det er en frisk syrlig tør weissbier som sansynligvis er brygget på belgisk gær. For mig har weissbier altid været sådan en rigtig sommerting, som jeg foretrækker at drikke på en stanghed solskinsdag. Den her minder om en mellemting mellem en Blanche de Namur, Franziskaner og en Duvel. Kan klart anbefales. 3 ud af 5 stjerner herfra.
RYST OG NYD!

Brugeravatar
JoaCHIP
Mahoutsukai
Mahoutsukai
Indlæg: 2044
Tilmeldt: tors 21. apr 2011 20:26
Køn: Mand
Kontakt:

Re: Nu kan de sgu også lave øl

Indlægaf JoaCHIP » fre 5. feb 2016 20:12

Billede

Den her Pale Ale tør, let bitter og maltet, hvilket man ville forvente, men den har for lidt humle og for meget syrlighed, hvilket gør at jeg ikke rigtigt kan kalde den for en pale ale. Den har også mere smag af bygmalt end typisk pale ale, hvilket får den til at minde mere om en ufiltreret pilsner... men dog en god pilsner. Den scorer 3 ud af 5 stjerner på min skala.
RYST OG NYD!

Brugeravatar
SsjGogo
Kami
Kami
Indlæg: 5638
Tilmeldt: tors 21. apr 2011 20:26
Køn: Mand
Geografisk sted: København

Re: Nu kan de sgu også lave øl

Indlægaf SsjGogo » fre 5. feb 2016 21:13

Lækker tråd, som bliver bogmærket
www.gogonoter.dk

Brugeravatar
JoaCHIP
Mahoutsukai
Mahoutsukai
Indlæg: 2044
Tilmeldt: tors 21. apr 2011 20:26
Køn: Mand
Kontakt:

Re: Nu kan de sgu også lave øl

Indlægaf JoaCHIP » fre 5. feb 2016 21:43

Billede

Denne øl hedder "Den Blå Dæmon", og som det er sædvane, så plejer et fedt navn også at tyde på en god øl. Denne skuffer ikke. Den blå dæmon er en rigtig pale ale, næsten ovre i den bitter-blomstrede india pale ale stil som jeg holder så meget af. Smagen er præget af frisk bitterhed og gavmilde mængder af humle, så hvis man er til Lagunitas, Sierra Nevada eller Mikkeller, så bør man ikke snyde sig selv for denne. Den scorer 4 ud af 5 stjerner lige i mulen!
RYST OG NYD!

Brugeravatar
dekamara
Chibi
Chibi
Indlæg: 33
Tilmeldt: fre 20. jul 2012 20:30

Re: Nu kan de sgu også lave øl

Indlægaf dekamara » fre 5. feb 2016 23:09

Rigtig gode anmeldelser! Jeg var også imponeret over dem. Aooni var helt fantastisk! Men også den røde fra Echigo (Japans selvudnævnt første mikrobryggeri) var god, og Echigo Beer co. har mange andre spændende øl (http://www.echigo-beer.jp/product.html)

Her er en liste over hvor i Verden man kan nyde dem :)
http://www.echigo-beer.jp/
Everyone has a sword within their hearts; the purer the heart, the sharper the sword.

Brugeravatar
JoaCHIP
Mahoutsukai
Mahoutsukai
Indlæg: 2044
Tilmeldt: tors 21. apr 2011 20:26
Køn: Mand
Kontakt:

Re: Nu kan de sgu også lave øl

Indlægaf JoaCHIP » fre 5. feb 2016 23:38

Billede

Porter! Det er sjældent at jeg kaster mig ud i denne tyksorte satan af en begsort omgang dark matter, men nogen af dem kan faktisk være fine, og det var den her faktisk. Den havde både en god kraftig smag af ristet malt, noget humle og en masse andre krydrede smagsindtryk som en porter-kender ville kunne genkende bedre end jeg. Den virkede meget velafbalanceret i sin smag, så selvom det ikke er en slags øl jeg normalt drikker, så kommer den alligevel op på 3½ ud af 5 stjerner.
RYST OG NYD!

Brugeravatar
SsjGogo
Kami
Kami
Indlæg: 5638
Tilmeldt: tors 21. apr 2011 20:26
Køn: Mand
Geografisk sted: København

Re: Nu kan de sgu også lave øl

Indlægaf SsjGogo » lør 6. feb 2016 09:45

Kan de ovennævnte øl købes i DK? :)
www.gogonoter.dk

Brugeravatar
JoaCHIP
Mahoutsukai
Mahoutsukai
Indlæg: 2044
Tilmeldt: tors 21. apr 2011 20:26
Køn: Mand
Kontakt:

Re: Nu kan de sgu også lave øl

Indlægaf JoaCHIP » lør 6. feb 2016 11:27

Nej, og derfor placerede jeg det her under "Japan" afdelingen. Men det kan jo være det kommer til at ændre sig, for de har jo en lang tradition for ting der gærer, og de har desuden vundet verdensmesterskabet i whisky - sikkert til stor ærgelse for Skotland. Så mon ikke de kunne gå hen og blive en kendt og velanset ølnation?

Billede

"Red Ale" er en øltype, og de bedste af slagsen synes jeg kommer fra Irland af. Meget ale fra England og Irland har typisk langt mindre brus end vi er vant til her i Danmark, og det samme gælder nok for japanerne, hvilket sikkert er grunden til at de har valgt at stoppe lige så meget brus i den her dåse som man ville i en pilsner. Men den er fremragende! Med et strejf af karamel, ristet malt og en god fylde scorer den 4 ud af 5 stjerner på min skala.
RYST OG NYD!

Brugeravatar
Gintoki
Happy-Gin
Happy-Gin
Indlæg: 3357
Tilmeldt: tors 21. apr 2011 20:26
Køn: Mand
Geografisk sted: Himmellegemet Jorden, nærmere placering KBH

Re: Nu kan de sgu også lave øl

Indlægaf Gintoki » lør 6. feb 2016 15:33

Man kunne spørge Khiøsk (stave?) om de kan importere nogle af de øller der? De har jo et ret stort sortiment i forvejen som også ændre sig hele tiden, kunne være spørgsmålet værd :)
Billede NYAN NYAN NYAN NYAN NYAN NYANBillede

http://nyan.cat http://www.nyanicorn.com/

Back once again for the renegade master, default damager, power to the people!


Tilbage til "Japan"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Bing [Bot] og 11 gæster