Ask A Dane In Japan

Til alt Japan relateret diskussion lige fra mode til kultur og andet.
Brugeravatar
SsjGogo
Kami
Kami
Indlæg: 5638
Tilmeldt: tors 21. apr 2011 20:26
Køn: Mand
Geografisk sted: København

Ask A Dane In Japan

Indlægaf SsjGogo » søn 8. jan 2012 14:04

Kære alle,

Denne tråd vil være dedikeret til de mennesker, der bor i Japan eller har et nærmere kendskab til Japan.

De vil således kunne svare på mange af jeres spørgsmål vedrørende livet i Japan (på godt og ondt!).

Dermed håber jeg, at de vil kunne danne et bedre billede af, hvordan det virkelige liv i Japan egentlig er.

Tag godt imod dem! :)
www.gogonoter.dk

Brugeravatar
SsjGogo
Kami
Kami
Indlæg: 5638
Tilmeldt: tors 21. apr 2011 20:26
Køn: Mand
Geografisk sted: København

Re: Ask A Dane In Japan

Indlægaf SsjGogo » søn 8. jan 2012 14:14

Jeg kan jo starte med det første spørgsmål!

Hvordan rangerer priserne i Japan (udover Tokyo), dvs. for kost og logi, ift. de danske priser?
www.gogonoter.dk

Brugeravatar
M.Mikkelsen
Chunin
Chunin
Indlæg: 117
Tilmeldt: ons 4. jan 2012 16:53
Køn: Mand
Geografisk sted: Okinawa

Re: Ask A Dane In Japan

Indlægaf M.Mikkelsen » søn 8. jan 2012 16:49

Man hører ofte om at priserne på madvarer er høje i Japan, hvilket de også er, i forhold til amerikanske standarder. I forhold til danske standarder, vil jeg sige at de ligger på samme niveau, men nok lidt lavere. Nogle besteme grøntsager og frugter er dyrere i Japan, men udover det, så er priserne lavere efter min erfaring. Men ikke meget. De lidt laverer priser kommer nok med at de har en langt lavere moms end i Danmark (5%). Restuarationer er billigere i Japan, hvor man kan få et reelt solidt måltid til mellem 400-1000 yen (30-75 kr). Man kan naturligvis også købe pizza til den slags priser i DK, men i DK er der mere eller mindre kun to muligheder, billig junk-food (ikke at jeg har noget imod pizza, savner det faktisk lidt) eller virkelig dyre fine restuarationer. Langt flere japanske spisesteder er mere beregnet på at give et normalt måltid, til en pris man kan betale.

Til gengæld er den japanske mindsteløn lavere end den danske, dog igen med en noget lavere skat. Der så naturligvis skal tages i betragtning med hensyn til hvad der er brugerbetaling på, så som universiteter, hospitaler til en hvis grad (dog er en stor del dækket offentligt). I det mindste har de en bedre sundhedssikring og billigere universiteter end i USA, men skal så heller ikke så meget til. : p

Huspriser er ofte høje i Japan, men som I nok ved, mest i Tokyo. Min lejlighed er ikke så slemt dyr, da den er en slags kollegielejlighed. 25000 yen om måneden, dvs. omkring 1900 kroner. Det er ekslusivt strøm, gas og vand, så det bliver lidt mere i alt. Den er mere eller mindre så lille en lejlighed kan blive, når der skal være et badeværelse og et lille køkken i værelset. Den har en hvis længde, men er meget smal. Men naturligvis ligegyldigt for mig, da mine ting alligevel er i DK. Hvis man gerne vil leje en "normal", også ganske lille, lejlighed uden at det er kollegiebaseret kommer man hurtigt op i langt mere pampre priser, så som 50-60000 yen om måneden.

En anden ting om japanske lejligheder, medmindre du befinder dig på Hokkaido er centralvarme ikke normalt. I min lejlighed er der aircondition hvilket var rart om sommeren (der var ubehageligt varm), men anlægget har kun afkølingsfunktion. Så selvom Kyushu er varmere end DK er det temmelig koldt indenfor om vinteren, dvs. lige nu. Købte en lille elektrisk varmer til 2000 yen, men grænser for hvor meget den kan varme og bruger den helst ikke for meget, da det er lidt dyrt i strøm. Så sover godt pakket ind om natten.

Hecko X
Wiki-Wonka
Wiki-Wonka
Indlæg: 465
Tilmeldt: tirs 10. maj 2011 02:43
Køn: Mand
Geografisk sted: Danmark
Kontakt:

Re: Ask A Dane In Japan

Indlægaf Hecko X » man 9. jan 2012 00:36

Så vidt jeg husker har de rangerende madpriser meget at gøre med hvorvidt det er nemt at skaffe/dyrke mad indenlands. Fx er Japan nødt til at importere meget af deres frugt, hvilket forklarer de relativt høje priser på æbler, bananer, etc., hvorimod ting der kan skaffes direkte fra Japan er billigere (i forhold til Danmark).

Anywho, jeg ville gerne spørge om noget med hensyn til JR Pass; har hørt, at hvis man er på ferie, er man nødt til at købe det hjemmefra, da man som turist ikke kan købe det i Japan, men hvis man fx har et arbejdsvisum (eller bare noget højere end et turistvisum), så er det fint nok. Hvor tæt på sandheden er det?

Brugeravatar
Shihoudani
Missing-Nin
Missing-Nin
Indlæg: 1252
Tilmeldt: fre 12. aug 2011 00:26
Køn: Kvinde
Geografisk sted: Storkøbenhavn, Sjælland
Kontakt:

Re: Ask A Dane In Japan

Indlægaf Shihoudani » man 9. jan 2012 01:05

*Havde et godt spørgsmål men poster det ikke her~~~*

Mht. til fødevarer, har japanerne så også noget der er tilsvarende vores smiley system herhjemme med restuaranter osv. ? Eller ved men ikke om den mad man får måske er dårlig? ^^
Don't get into an argument with someone who can type faster than you.

Jeg sælger manga, kostumer og anime lige her!

Brugeravatar
psyg
Bobbi
Bobbi
Indlæg: 634
Tilmeldt: tors 22. dec 2011 02:01

Re: Ask A Dane In Japan

Indlægaf psyg » man 9. jan 2012 01:10

Hecko X skrev:Anywho, jeg ville gerne spørge om noget med hensyn til JR Pass; har hørt, at hvis man er på ferie, er man nødt til at købe det hjemmefra, da man som turist ikke kan købe det i Japan, men hvis man fx har et arbejdsvisum (eller bare noget højere end et turistvisum), så er det fint nok. Hvor tæt på sandheden er det?


nu er jeg ganske vist ikke i japan, men undersøgte det da jeg tog der til tidligere på året.

man kan ikke købe det legalt i japan, og hvis man er der på noget som helst andet end et turist visum må man heller ikke køre på det.

du kan finde mere info om det her http://www.japanrailpass.net/eng/en002.html
「タダより高いものはない」

Brugeravatar
M.Mikkelsen
Chunin
Chunin
Indlæg: 117
Tilmeldt: ons 4. jan 2012 16:53
Køn: Mand
Geografisk sted: Okinawa

Re: Ask A Dane In Japan

Indlægaf M.Mikkelsen » man 9. jan 2012 04:49

Er ikke sikker på hvilken slags kontrol der er med restuarationer i Japan. Har ikke ummidelbart set noget der minder om smiley-systemet, men kan så heller ikke sige at jeg har ledt efter det. Kender en middelaldrende japansk dame der har en udon-restuarant her i byen temmelig godt (giver en god bonus i form af gratis mad : P), kan godt prøve at spørge hende om det.

Med hensyn til JR Rail Pass kan det kun købes udenfor Japan og kun på et turistvisum, da det direkte er beregnet på turister. Så med et studie- eller arbejdsvisum kan man ikke købe det, så vidt jeg har forstået. Man har så andre muligheder, nemlig de samme som en normal japaner, men de er generelt ikke helt så fordelagtige som JR Rail Pass. Men er nok ikke mere ekspert på lige det, end psyg ovenover. Da jeg tog til Tokyo endte jeg med at bruge en natbus, hvilket er betydeligt billigere end en shinkansen billet. Ulogisk nok, kan en flybillet også være en del billigere end shinkansen.

Brugeravatar
nodokasa
Missing-Nin
Missing-Nin
Indlæg: 1745
Tilmeldt: man 9. maj 2011 15:11
Køn: Mand
Kontakt:

Re: Ask A Dane In Japan

Indlægaf nodokasa » man 9. jan 2012 23:45

Jeg har hørt en del om negativ forskelsbehandling af fremmede i Japan. Er der noget bag dette eller?
Animanga.dk - Original Danish Derailers - ODD

Billede

Brugeravatar
nielsm
Missing-Life
Missing-Life
Indlæg: 2181
Tilmeldt: lør 7. maj 2011 18:35
Køn: Mand
Geografisk sted: 輪場
Kontakt:

Re: Ask A Dane In Japan

Indlægaf nielsm » tirs 10. jan 2012 00:21

niz skrev:Jeg har hørt en del om negativ forskelsbehandling af fremmede i Japan. Er der noget bag dette eller?

Hvad jeg har hørt, så kommer det meget an på hvor folk opfatter du kommer fra, der er f.eks. betydeligt større stigma mod amerikanere end mod europæere, og Danmark bliver vist (til dels) ligefrem positivt associeret med (blandt andre?) H.C. Andersen og Søren Kierkegaard.

Brugeravatar
M.Mikkelsen
Chunin
Chunin
Indlæg: 117
Tilmeldt: ons 4. jan 2012 16:53
Køn: Mand
Geografisk sted: Okinawa

Re: Ask A Dane In Japan

Indlægaf M.Mikkelsen » tirs 10. jan 2012 11:06

Jeg er sikker på at det nok sker her og der. Personligt har jeg ikke reelt oplevet det, men man skal i denne sammenhæng huske på at jeg er europæer. Der går dog amerikanere på samme skole som mig og ud fra hvad jeg har fået at vide af dem, heller ikke nogen videre forskelsbehandling. Nu mener jeg her negativ forskelsbehandling, for du bliver udsat for ret megen "forskelsbehandling", den er bare ikke nødvendigvis negativ. Japanere vil nok altid se personer udefra som udlændinge ligemeget hvor længe de har boet i landet. Dette betyder ikke at de ser ned på dig, men samtidig betyder det at du måske ikke føler dig helt integreret, selv hvis du hypotetisk har boet her meget længe. Japan er ligesom Danmark et meget homogent samfund og derfor er udlændinge generelt nemme at spotte og det kan føre til en hvis lukkethed. Eller som jeg skrev i "vil du gerne besøge Japan" tråden, kan det for nogle grupper af koreanere, omvendt betyde forsøg på total assimilation, hvor man totalt ignorerer at de kommer fra Korea. Hvilket er mindst lige så slemt, specielt når man tænker på de to landes historie.

Men rigtig mange japanere er faktisk ganske interessrede i at snakke med dig og høre om omverdenen, de er bare også generelt temmelig sky, dvs. de tør ikke rigtig snakke med udlændinge. Specielt hvis de tror de skal snakke engelsk. Der er naturligvis undtagelser her og der, men selv hvis de gerne vil snakke med dig, kommer du sjældent langt uden japansk (igen, der findes naturligvis japanere der snakker engelsk flydende, bare meget sjældent). Så uden japansk kan det være ret svært at komme rigtig i kontakt med folk.

Derfor, hvis man har tænkt sig at bo her, handler det bare om at lære japansk så hurtigt som muligt. Til gengæld er de fleste japanere rimlig flinke til tålmodigt at vente på at du får formuleret din sætning. Så prøv endelig, selvom dit japanske ikke er perfekt. Da jeg havde boet her en måneds tid var mit japanske stadig temmelig ringe (med en månedes studier er det nok ikke så mærkeligt), men hvis jeg virkelig gjorde mig umage kunne jeg faktisk kommunikere ret så meget på dårligt japansk og lidt engelsk smidt ind her og der (bare tænk i katakana : p). Husk, øvelse gør mester, så træn endelig, ligegyldigt hvor dum du så føler dig. Jo mere du snakker, jo hurtigere er den fase overstået.

Derudover er det generelt en bonus i forhold til at snakke med tilfældige japanere (betyder ikke så meget, hvis man gerne vil prøve at lære folk lidt bedre at kende), hvis du kommer fra Europa, da du så er mere interessant at snakke med end amerikanere, som der er langt flere af i Japan.

Jeg udelukker skam ikke at der er en del negativ forskelsbehandling i Japan, men tror så også at det ofte overdrives af folk på internettet, der ikke vil virke some lalleglade japanofile bare fordi de kan lide anime. Hvilket jeg fuldt ud forstår at de ikke vil, den slags folk kan være utrolig irriterende, men man kan også gå for langt i den anden retning.

Og til allersidst, hvis du selv gør en indsats for bare at indpasse dig en smule til japanske normer og japansk kultur hjælper det rigtig meget på hvordan folk opfatter dig. Jeg siger ikke at du skal give afkald på alle dine principper eller noget, men bare tænk over det og lad ikke hele "accept" byrden være op til japanerne.

Hvad jeg har hørt, så kommer det meget an på hvor folk opfatter du kommer fra, der er f.eks. betydeligt større stigma mod amerikanere end mod europæere, og Danmark bliver vist (til dels) ligefrem positivt associeret med (blandt andre?) H.C. Andersen og Søren Kierkegaard.

Meget få japanere jeg har snakket med kender rent faktisk Søren Kierkegård, men jep H.C. Andersen kender de skam og er glade for. En anden sjov ting omkring Danmark, japanere spørger dig ofte om hvilket sprog man snakker i Danmark. Når jeg så siger dansk er de først overraskede over at det eksisterer, derefter undskylder de meget at de ikke vidste det. Til dem der ikke lige ved det, er dansk, på japansk, bare direkte danmark-sprog, så det gør denne samtale lidt sjov.


Tilbage til "Japan"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 2 gæster