Ask A Dane In Japan

Til alt Japan relateret diskussion lige fra mode til kultur og andet.
Brugeravatar
JoaCHIP
Mahoutsukai
Mahoutsukai
Indlæg: 2044
Tilmeldt: tors 21. apr 2011 20:26
Køn: Mand
Kontakt:

Re: Ask A Dane In Japan

Indlægaf JoaCHIP » tirs 10. jan 2012 17:06

M.Mikkelsen skrev:Men rigtig mange japanere er faktisk ganske interessrede i at snakke med dig og høre om omverdenen, de er bare også generelt temmelig sky, dvs. de tør ikke rigtig snakke med udlændinge. Specielt hvis de tror de skal snakke engelsk.

Det har jeg lagt mærke til. Jeg sad i en togvogn sammen med to andre danskere, og tog bumletoget ind helt ude fra Mitaka af og ind til Shinjuku (mange stop.) De fleste japanere der steg ind, har sikkert tænkt "uh-ohh, i den der vogn kan jeg risikere at skulle svare på et spørgsmål på engelsk, hvilket er pinligt. Jeg tager den næste vogn."

Resultatet var, at efter rigtigt mange stop havde vi næsten tømt vognen! Hvis man ikke ved hvad der ligger bag, kunne man hurtigt tro at de var mega racistiske. Men så snart man har vist, at man kan bare nogle få ord japansk, så er der ingen generthed tilbage, for så er det ikke længere dem, der er til grin. Og så er de vildt flinke.
RYST OG NYD!

Brugeravatar
SsjGogo
Kami
Kami
Indlæg: 5638
Tilmeldt: tors 21. apr 2011 20:26
Køn: Mand
Geografisk sted: København

Re: Ask A Dane In Japan

Indlægaf SsjGogo » tirs 10. jan 2012 17:12

Dejligt at denne tråd har så meget aktivitet.
www.gogonoter.dk

Brugeravatar
Yoite
Jonin
Jonin
Indlæg: 360
Tilmeldt: ons 18. maj 2011 15:47
Geografisk sted: København

Re: Ask A Dane In Japan

Indlægaf Yoite » tirs 10. jan 2012 23:40

M.Mikkelsen skrev:Til dem der ikke lige ved det, er dansk, på japansk, bare direkte danmark-sprog, så det gør denne samtale lidt sjov.


Haha fuck hvor grineren XD og tak for al infoen ;)
Billede Billede Billede Billede

Brugeravatar
Nashayla
Jonin
Jonin
Indlæg: 209
Tilmeldt: man 9. maj 2011 19:49
Køn: Kvinde
Kontakt:

Re: Ask A Dane In Japan

Indlægaf Nashayla » tors 12. jan 2012 04:36

niz skrev:Jeg har hørt en del om negativ forskelsbehandling af fremmede i Japan. Er der noget bag dette eller?


Der er forskelsbehandling angående kinesere. Der er ofte et større antal af kinesere der laver falske pas, rejser til Japan og arbejder sort. Mange af mine japanske venner bryder sig ikke om det, fordi den kategoriserede gruppe af kinesere stjæler de unges japaners job, hvilket er meget dårligt. Mange unge bryder sig ikke om kinesere. Jeg bryder mig heller ikke særlig meget om dem men det er en helt anden grund.
Man kan ikke sige der er forskelsbehandling angående koreanere men jeg ved også at de er meget snobbede, ligesom når en franskmand tager til Spanien, så japanerne bryder sig heller ikke besynderligt om koreanske turister, netop fordi de har det med at tale engelsk, selvom de er i Japan. Meget mærkeligt når man tænker på at koreaner har japansk som andet sprog i skolen.

Og jo, japanerne kender kun til danskere hvis man nævner H.C.Andersen, Royal Copenhagen, LEGO og vindmøller.

Europærer eller lyshårede fra europa har en ulempe ved at tage til Japan hvad angår sproget. Hvis du rigtig gerne vil i kontakt med en japaner skal du regne med det kun bliver på engelsk, da de gerne vil øve deres engelsk, så du vil ikke kunne lære noget japansk. Hvis du derimod ligner en japaner eller har japanske træk, hvilket jeg mærkeligt nok har i deres øjne, så taler de KUN japansk til en og så er man tvunget til at svare igen på japansk. Jeg er altid blevet forvekslet med en japaner i Japan. Selv i flyvemaskinen giver stewardessen mig altid en japansk immigration papir, hvorefter jeg beder efter en på engelsk hvor hun ser mærkeligt på mig som om jeg er en alien, men jeg har vænnet mig til det. I Japan hvor jeg har mødt udlændinge tror de jeg er en mix af halv japaner og noget engelsk talende land. Det er sådan jeg lever livet i Japan. Lever et skjult liv i Japan som en 100% vietnameser adopteret til Danmark. Så hvis du har et japansk træk eller lign. så skal du nok lære sproget hurtigt og indfinde dig hurtigt.
俺の温州蜜柑は何時も結構 ♥ 食べたいですか? :D

Brugeravatar
SsjGogo
Kami
Kami
Indlæg: 5638
Tilmeldt: tors 21. apr 2011 20:26
Køn: Mand
Geografisk sted: København

Re: Ask A Dane In Japan

Indlægaf SsjGogo » tors 12. jan 2012 09:24

Vedrørende fordomme mellem kinesere og japanere, så går den begge veje. Det bunder unægteligt i disse to nationers mørke historie.

Jeg synes, at det er lidt spøjst, at du giver et helt andet indtryk af den almene japaners holdning mod "lyshårede europæere", hvor man decideret bliver mødt med engelsk - modsat tidligere indlæg, der statuerede, at de nærmest flygtede i rædsel for "det engelske".

På et personligt plan er jeg samtidig nysgerrig over, at du i denne tråd skriver, at du grundet din etnicitet lever et "skjult liv", samtidig med at du i en anden tråd netop prioriterer Japan fremfor Danmark.

Det er naturligvis et personligt valg! :)
www.gogonoter.dk

Brugeravatar
ReficulNatas
Missing-Life
Missing-Life
Indlæg: 2319
Tilmeldt: tirs 10. maj 2011 08:46
Køn: Kvinde
Geografisk sted: in a world of pure imagination
Kontakt:

Re: Ask A Dane In Japan

Indlægaf ReficulNatas » tors 12. jan 2012 09:46

Da jeg var i Japan, varierede det meget om folk gad at snakke til os.
Nogle mennesker gik i en stor bue udenom, fordi de tilsyneladende ikke var i tvivl om at vi ikke kunne japansk.. Men nogle mennesker kom totalt uopfordret op til os og begyndte at snakke.

Nashayla skrev:Og jo, japanerne kender kun til danskere hvis man nævner H.C.Andersen, Royal Copenhagen, LEGO og vindmøller.


Sjovt, da vi nævnte for folk at vi var fra Danmark var de ting der blev nævnt Kongehuset og fodbold...
Vi var så også i Japan omkring VM 2010, hvor at Japan skulle op mod Danmark..
Og Japan var sikre på at Danmark ville vinde (yeah, klart ;D )

Men vi morede os også over, at vi mødte Japanere som, ærlig talt, var overbeviste om at Danmark var størrere end Japan, og nærmest så omtumlede ud da vi forklarede dem at det slet ikke var i nærheden af samme størrelse.. ^_^
Do thou amend thy face, and I'll amend mine life.

Hecko X
Wiki-Wonka
Wiki-Wonka
Indlæg: 465
Tilmeldt: tirs 10. maj 2011 02:43
Køn: Mand
Geografisk sted: Danmark
Kontakt:

Re: Ask A Dane In Japan

Indlægaf Hecko X » fre 13. jan 2012 07:29

Omkring det med engelskkundskab i Japan:
http://www.youtube.com/watch?v=b-pdBYt4dYQ

Brugeravatar
M.Mikkelsen
Chunin
Chunin
Indlæg: 117
Tilmeldt: ons 4. jan 2012 16:53
Køn: Mand
Geografisk sted: Okinawa

Re: Ask A Dane In Japan

Indlægaf M.Mikkelsen » fre 13. jan 2012 10:12

Angående restuarationer, har jeg, som lovet, spurgt om det. Det ser ikke ud til at der er noget system ligesom den danske smiley-ordning. Så dit bedste bud er at se på prisen og se på om stedet ser rent ud. Generelt går japanere en del op i hygiejne, så er nok ikke et stort problem. Men der er ikke samme grad af regeringsovervågning på det, så vidt jeg har forstået, så i forhold til Danmark kan det hypotetisk være mere farligt at gå på restuarant. Men tror ikke du skal bekymre dig for meget, hvis du går til normalt respektable steder, mad-forgiftning er ikke noget der sker særlig meget her. Japanere er meget glad for så frisk mad som muligt.

Angående japansk vs engelsk, kan jeg kun tale ud fra min egen erfaring, som hvid europæer i Japan. Min erfaring er at de fleste japanere er nervøse ved at snakke engelsk og bliver langt mere snakkesagelige, når man taler på japansk. Naturligvis nogen japanere der gerne, seriøst, vil lære engelsk, der er det en lidt anden sag. Har hørt om at nogen japanere vil forsøge at komme i kontakt med udlændinge, bare for at snakke engelsk med dem, men ikke noget jeg har oplevet særlig meget. Selv med et par folk jeg kender der er interesseret i at lære mere engelsk er jeg aldrig blevet presset til at snakke engelsk med dem. På nuværende tidspunkt er mit japanske også langt bedre end deres engelsk niveau, så simpelthen nemmere at kommunikere på japansk.

Men i bestemte sammenhænge kan visse personer ansat på posthuse etc. insisterer på at finde en person der kan snakke gebrokkent engelsk, hvis du laver den mindste fejl på japansk. Virker dog til at være en mere individuel ting end firmapolitik, da andre gange sker det ikke. Folk i supermarkeder etc. siger generelt alt på japansk, inklusiv spørgsmål, selv hvis de ikke regner med at dem de snakker til kan forstå det. Det er ren automatik.

Hvis du har brug for at tage på hospitalet, har de heldigvis på større hospitaler ofte en læge der snakker godt engelsk.

^Og ligesom i den video giver jeg det japanske uddannelssystem meget af skylden for at de er så dårlige til at snakke engelsk. For at være fair, så er det langt sværere for en japaner at lære engelsk end det er for, f.eks. en dansker, da sprogene er meget længere fra hinanden. Men hvis man ændrede undervisningsmetoden tror jeg mange ville lære mere. Hvis man vil bo i landet i længere tid som udlænding og derved vil lære sproget, er det dog en kæmpe fordel for os, at japanere ikke er særlig gode til engelsk, da det tvinger os til at lære sproget for at kommunikere. Man har ikke bare engelsk at falde tilbage på, som f.eks. en udlænding har i Danmark. Så paradoksalt nok, så er det der kan virke som en ulempe, en stor fordel, hvis man vil bo længere tid i Japan. Det er til gengæld en stor ulempe for turister, udenlandske forretningsfolk etc.

Dog en ting man skal regne med, selvom japanere ikke er særlig gode til engelsk, forventer de mere eller mindre at alle hvide udlændinge de ser snakker engelsk som førstesprog, indtil fortalt andet. Nogengange er selv det ikke nok. Snakkede på et tidspunkt med en japansk pige, sammen med et par amerikanske studerende, hvor hele "hvilket sprog snakker man i danmark" samtalen jeg nævnte før kom frem. Hvorefter hun indtrængene sagde, "Men det du snakker mest, er engelsk ikke sandt?" . Nej, jeg er dansker, det jeg snakker mest er Dansk, da det er det vi snakker i Danmark. For at være fair havde jeg under samtalen snakket engelsk med amerikanerne, så måske derfor hun var forvirret, men var stadig lidt sjovt.

Brugeravatar
Gama
Kage
Kage
Indlæg: 638
Tilmeldt: ons 25. jan 2012 16:59
Køn: Mand
Geografisk sted: Hjørring, Nordjylland.

Re: Ask A Dane In Japan

Indlægaf Gama » ons 8. feb 2012 09:47

Jeg er meget nysgerrig på klubber i japan's skoler, er det noget nogen kunne tænke sig at uddybe? Kan ikke finde nogle generele spørgsmål, kunne bare godt tænke mig at vide hvordan det fungere og eventuelt hvilke i har valgt at hoppe på :)

Og så fik chatten mig lige til at spekulere på lidt andre spørgsmål, hvad sports grene er de største i japan?
It is important that when pursing our own self-interest we should be “wise selfish” and not “foolish selfish”. Being foolish selfish means pursuing our own interests in a narrow, shortsighted way. Being wise selfish means taking a broader view and recognizing that our own long-term individual interest lies in the welfare of everyone. Being wise selfish means being compassionate - Dalai Lama. Vær egoist, men på den smarte måde!

Hecko X
Wiki-Wonka
Wiki-Wonka
Indlæg: 465
Tilmeldt: tirs 10. maj 2011 02:43
Køn: Mand
Geografisk sted: Danmark
Kontakt:

Re: Ask A Dane In Japan

Indlægaf Hecko X » ons 8. feb 2012 19:22

Gama skrev:Og så fik chatten mig lige til at spekulere på lidt andre spørgsmål, hvad sports grene er de største i japan?

Sumo, efterfulgt af baseball, så vidt jeg husker.


Tilbage til "Japan"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 4 gæster