Ask A Dane In Japan

Til alt Japan relateret diskussion lige fra mode til kultur og andet.
konbini.dk
Chibi
Chibi
Indlæg: 9
Tilmeldt: lør 3. mar 2012 14:58

Re: Ask A Dane In Japan

Indlægaf konbini.dk » lør 3. mar 2012 21:40

Gama skrev: hvad sports grene er de største i japan?


Baseball og fodbold er meget populære. Sumo er ikke så populært som det har været. Især ikke hos de yngre generationer. Sumo er også blevet mindre populært pga. en række skandaler angående "fiksede" kampe. Golf er i øvrigt også ret populært.

Brugeravatar
Seph
Chibi
Chibi
Indlæg: 26
Tilmeldt: tirs 6. mar 2012 16:16
Køn: Mand
Geografisk sted: コペンハーゲン

Re: Ask A Dane In Japan

Indlægaf Seph » tirs 6. mar 2012 17:32

For nylig er fodbold dog blevet mere populært blandt de unge, mens baseball er gået lidt tilbage, ihvertfald i Kanto.

Brugeravatar
Gin
Chibi
Chibi
Indlæg: 25
Tilmeldt: man 7. nov 2011 23:59
Køn: Kvinde
Geografisk sted: Danmark, Viborg

Re: Ask A Dane In Japan

Indlægaf Gin » fre 16. mar 2012 12:08

Jeg tænkte på, er der nogen der ved hvor det vil være muligt at gå i skole i Japan?
Jeg vil nemlig rigtig gerne lære Japansk, så er der nogen der kan give nogen fif til hvor det vil være bedst at lære det i Japan? :P
I thought you were interesting before, but now you're just creepy.

Billede

Brugeravatar
Seph
Chibi
Chibi
Indlæg: 26
Tilmeldt: tirs 6. mar 2012 16:16
Køn: Mand
Geografisk sted: コペンハーゲン

Re: Ask A Dane In Japan

Indlægaf Seph » fre 16. mar 2012 12:47

Gin skrev:Jeg tænkte på, er der nogen der ved hvor det vil være muligt at gå i skole i Japan?
Jeg vil nemlig rigtig gerne lære Japansk, så er der nogen der kan give nogen fif til hvor det vil være bedst at lære det i Japan? :P

Jeg kan varmt anbefale Intercultural Institute of Japan. :)

4 timer om dagen, 25.000 kr(cirka) for et halvt år. Rigtig dygtige lærere, og 10-15 min fra Akihabara til fods, plus metro næsten til døren.

Brugeravatar
M.Mikkelsen
Chunin
Chunin
Indlæg: 117
Tilmeldt: ons 4. jan 2012 16:53
Køn: Mand
Geografisk sted: Okinawa

Re: Ask A Dane In Japan

Indlægaf M.Mikkelsen » fre 16. mar 2012 13:10

Gin, svarede på dit spørgsmål i den anden tråd, så vil bare kopiere svaret, så ikke du også havde skrevet her. Men generelt kan studier gøres billigere uden for Tokyo, hvis det ikke er vigtig for dig at bo der.

Der er et utal af sprogskoler i Japan, hvor man kan lære japansk, men naturligvis koster det alt sammen penge. Men hvis du søger efter japanese language schools skulle du kunne finde en del materiale på engelsk. Jeg går personligt på nuværende tidspunkt på denne skole "NILS" http://www.ulearnjapanese.com/. Jeg er som sådan udmærket tilfreds med den, men var så også heldig at komme i en "god" klasse, der var lidt et forsøg på at lave en hurtigere klasse med folk der var mere interesserede/gode til at lære. Jeg lynstuderede på skolen i de andres sommerferie for at nå op på niveau, fordi "skoleåret" starter april i japan og jeg kom juli (som er en af de 4 gange om året man kan starte, men vi var kun 2 elever), da jeg skulle afslutte min bachelor inden. Jeg ville nok finde en del af de andre klasser lettere trælse, da de generelt er lidt langsomme. Jeg kom uden nogen særlig viden på forhånd, det samme gjorde de fleste, så faktisk ville det nok bare være irriterende at komme på denne skoles langtidsprogrammer, med forhåndsviden, da du bliver sat i en begynderklasse, medmindre du allerede har en ret stor påviselig japanskevne.

Der er en del nepalesere der kommer til skolen, simpelthen for at få et visa så de kan arbejde i Japan. Ikke at jeg bebrejder dem, Nepal er ekstremt fattigt og det er en måde de kan tjene penge på. Men kan gå ud over undervisnngen i nogen klasser. Derudover er der en del kinesere, der ofte gerne vil gå på japansk universitet, men bruger forholdsvis meget tid på "deltidsjob". Der er så også en 4-5 amerikanere på skolen lige nu, der generelt er der for at lærer japansk, enten for at gå på japansk universitet eller af andre årsager.

Kan generelt godt lide lærene her, de er hjælpsomme og de fleste af dem er ganske hyggelige at snakke med. Og nej de er ikke altid seriøse og humørforladt som nogen stereotyper om japanere siger, med flere af dem vil jeg sige snarere tværtimod ;) Nogengange kan nogen af dem være lidt for bundet til deres undervisningsmateriale/bøger dog, specielt når man skal lære basis i starten.

Angående penge så er det til at få deltidsarbejde på nærliggende fabrikker etc. som skolen gerne hjælper til med, men er ofte noget hvor man skal arbejde 28 timer om ugen eller noget i den stil, oveni de 20 man har undervisning. Dog er der andre muligheder, såsom at undervise i engelsk etc. men ofte mere sporadisk indkomst og ikke sikkert man kan finde noget. En af de gode ting ved denne skole, beliggende i Ogori, en lille by i Fukuoka-ken, er at til modsætning af f.eks. skoler i Tokyo, kan man få et kollegiværelse til en rimelig pris (min kollegielejlighed er 24000 yen om måneden, eksl. gas, vand og elektricitet).

I løbet af de omtrent 9 måneder jeg har boet her, er jeg nok noget til hvad jeg vil kalde et middelniveau i japansk. Kan samtale om og diskutere det meste med folk, selvom der naturligvis nogengange er besteme emner der er svære at snakke om, fordi jeg ikke har det nødvendige ordforråd indenfordet det overhovedet. Når jeg siger jeg kan samtale om, betyder det naturligvis ikke helt uden fejl. Nok lært omkring 700-1000 kanji, samt naturligvis en masse kombinationer (til at læse, husker også en del til at skrive men ikke i nærheden af samme), kan læse simple tekster, hvis en roman ikke er skrevet overdrevet svært kan jeg generelt forstå mening, selvom der er rigtig mange ord/kanji og sætninger jeg stadig ikke forstår. Bare for at give en nogenlunde ide om, hvad man kan forvente at få ud af det.

Vil sige at jeg har et temmelig godt fundament at bygge videre på når jeg kommer hjem til Danmark om en 3-4 måneder. Naturligvis er det ikke bare fra skole, men også ved at snakke med japanere, hvilket er temmelig vigtigt, hvis man gerne vil blive bedre, da det at lære et sprog også handler meget om tilvænning, specielt hvis man gerne vil kunne snakke det, fremfor bare at forstå det. Som et japansk ordsprog siger 習うより慣れろ!(narau yori narero), som groft oversat betyder noget i stil af "snarere end at lære, væn dig til!" Derudover er det at snakke med japanerere jo noget af det sjove ved at være i Japan. ;)

Så lidt om min personlige erfaring med japansk sprogskole, håber du kan bruge det til noget.
Senest rettet af M.Mikkelsen lør 17. mar 2012 05:40, rettet i alt 1 gang.

Brugeravatar
Gin
Chibi
Chibi
Indlæg: 25
Tilmeldt: man 7. nov 2011 23:59
Køn: Kvinde
Geografisk sted: Danmark, Viborg

Re: Ask A Dane In Japan

Indlægaf Gin » fre 16. mar 2012 17:55

M.Mikkelsen skrev:Gin, svarede på dit spørgsmål i den anden tråd, så vil bare kopiere svaret, så ikke du også havde skrevet her. Men generelt kan studier gøres billigere uden for Tokyo, hvis det ikke er vigtig for dig at bo der.

Der er et utal af sprogskoler i Japan, hvor man kan lærer japansk, men naturligvis koster det alt sammen penge. Men hvis du søger efter japanese language schools skulle du kunne finde en del materiale på engelsk. Jeg går personligt på nuværende tidspunkt på denne skole "NILS" http://www.ulearnjapanese.com/. Jeg er som sådan udmærket tilfreds med den, men var så også heldig at komme i en "god" klasse, der var lidt et forsøg på at lave en hurtigere klasse med folk der var mere interesserede/gode til at lære. Jeg lynstuderede på skolen i de andres sommerferie for at nå op på niveau, fordi "skoleåret" starter april i japan og jeg kom juli (som er en af de 4 gange om året man kan starte, men vi var kun 2 elever), da jeg skulle afslutte min bachelor inden. Jeg ville nok finde en del af de andre klasser lettere trælse, da de generelt er lidt langsomme. Jeg kom uden nogen særlig viden på forhånd, det samme gjorde de fleste, så faktisk ville det nok bare være irriterende at komme på denne skoles langtidsprogrammer, med forhåndsviden, da du bliver sat i en begynderklasse, medmindre du allerede har en ret stor påviselig japanskevne.

Der er en del nepalesere der kommer til skolen, simpelthen for at få et visa så de kan arbejde i Japan. Ikke at jeg bebrejder dem, Nepal er ekstremt fattigt og det er en måde de kan tjene penge på. Men kan gå ud over undervisnngen i nogen klasser. Derudover er der en del kinesere, der ofte gerne vil gå på japansk universitet, men bruger forholdsvis meget tid på "deltidsjob". Der er så også en 4-5 amerikanere på skolen lige nu, der generelt er der for at lærer japansk, enten for at gå på japansk universitet eller af andre årsager.

Kan generelt godt lide lærene her, de er hjælpsomme og de fleste af dem er ganske hyggelige at snakke med. Og nej de er ikke altid seriøse og humørforladt som nogen stereotyper om japanere siger, med flere af dem vil jeg sige snarere tværtimod ;) Nogengange kan nogen af dem være lidt for bundet til deres undervisningsmateriale/bøger dog, specielt når man skal lære basis i starten.

Angående penge så er det til at få deltidsarbejde på nærliggende fabrikker etc. som skolen gerne hjælper til med, men er ofte noget hvor man skal arbejde 28 timer om ugen eller noget i den stil, oveni de 20 man har undervisning. Dog er der andre muligheder, såsom at undervise i engelsk etc. men ofte mere sporadisk indkomst og ikke sikkert man kan finde noget. En af de gode ting ved denne skole, beliggende i Ogori, en lille by i Fukuoka-ken, er at til modsætning af f.eks. skoler i Tokyo, kan man få et kollegiværelse til en rimelig pris (min kollegielejlighed er 24000 yen om måneden, eksl. gas, vand og elektricitet).

I løbet af de omtrent 9 måneder jeg har boet her, er jeg nok noget til hvad jeg vil kalde et middelniveau i japansk. Kan samtale om og diskutere det meste med folk, selvom der naturligvis nogengange er besteme emner der er svære at snakke om, fordi jeg ikke har det nødvendige ordforråd indenfordet det overhovedet. Når jeg siger jeg kan samtale om, betyder det naturligvis ikke helt uden fejl. Nok lært omkring 700-1000 kanji, samt naturligvis en masse kombinationer (til at læse, husker også en del til at skrive men ikke i nærheden af samme), kan læse simple tekster, hvis en roman ikke er skrevet overdrevet svært kan jeg generelt forstå mening, selvom der er rigtig mange ord/kanji og sætninger jeg stadig ikke forstår. Bare for at give en nogenlunde ide om, hvad man kan forvente at få ud af det.

Vil sige at jeg har et temmelig godt fundament at bygge videre på når jeg kommer hjem til Danmark om en 3-4 måneder. Naturligvis er det ikke bare fra skole, men også ved at snakke med japanere, hvilket er temmelig vigtigt, hvis man gerne vil blive bedre, da det at lære et sprog også handler meget om tilvænning, specielt hvis man gerne vil kunne snakke det, fremfor bare at forstå det. Som et japansk ordsprog siger 習うより慣れろ!(narau yori narero), som groft oversat betyder noget i stil af "snarere end at lære, væn dig til!" Derudover er det at snakke med japanerere jo noget af det sjove ved at være i Japan. ;)

Så lidt om min personlige erfaring med japansk sprogskole, håber du kan bruge det til noget.


Skal man have en grund uddannelse for at gå på den skole du linkede til? :)
I thought you were interesting before, but now you're just creepy.

Billede

Brugeravatar
M.Mikkelsen
Chunin
Chunin
Indlæg: 117
Tilmeldt: ons 4. jan 2012 16:53
Køn: Mand
Geografisk sted: Okinawa

Re: Ask A Dane In Japan

Indlægaf M.Mikkelsen » fre 16. mar 2012 18:31

Tror at der var et hvis antal års uddannelse krævet, men ikke mere end hvad der svarer til en afsluttet folkeskole, så ummidelbart ikke noget du bør bekymre dig om. Men der står oplysninger på siden og ellers kan du skrive til dem og spørge, Tanaka-sensei der er leder og står for kommunikation, men ikke underviser, snakker engelsk (og kinesisk, samt nepalisisk). Jeg ville dog nok lige spise brød til og undersøge forskellige muligheder lidt mere grundigt, hvis jeg var dig, bare fordi jeg går på den skole betyder det jo ikke nødvendigvis at den er den bedste mulighed til dine behov. Brug tid på at søge og overvej grundigt hvad du vil. At tilbringe, f.eks. et år som jeg gør, i udlandet er ikke en beslutning man skal tage uden at undersøge sagerne grundigt. ;)

Under alle omstændigheder er optagelsen en længere process, med en del dokumenter der skal udfyldes, dokumentation de skal havde, dette skal sendes, du vil nok også gerne selv havde mere information etc. hvorefter de skal skaffe et COE til dit visum. Som dansker er det dog ikke så svært at få visum, mindre bureaukrati end for en Nepaleser f.eks.

Brugeravatar
Nashayla
Jonin
Jonin
Indlæg: 209
Tilmeldt: man 9. maj 2011 19:49
Køn: Kvinde
Kontakt:

Re: Ask A Dane In Japan

Indlægaf Nashayla » man 9. apr 2012 20:52

Seph skrev:For nylig er fodbold dog blevet mere populært blandt de unge, mens baseball er gået lidt tilbage, ihvertfald i Kanto.


I kansai, især Kyoto er baseball blevet det store hit hos de unge 20-25 år :p
俺の温州蜜柑は何時も結構 ♥ 食べたいですか? :D

Brugeravatar
Seph
Chibi
Chibi
Indlæg: 26
Tilmeldt: tirs 6. mar 2012 16:16
Køn: Mand
Geografisk sted: コペンハーゲン

Re: Ask A Dane In Japan

Indlægaf Seph » tirs 10. apr 2012 17:41

Nashayla skrev:
Seph skrev:For nylig er fodbold dog blevet mere populært blandt de unge, mens baseball er gået lidt tilbage, ihvertfald i Kanto.


I kansai, især Kyoto er baseball blevet det store hit hos de unge 20-25 år :p

Lol! Sjovt hvordan alt kan være så anderledes bare to en halv time væk fra storbyen.

Jeg er fuldstændigt klar over at både Kyoto og Osaka er store byer. Alle fra Kansai bliver bare så irriterede når jeg ignorerer det, så det gør jeg.

Brugeravatar
JoaCHIP
Mahoutsukai
Mahoutsukai
Indlæg: 2044
Tilmeldt: tors 21. apr 2011 20:26
Køn: Mand
Kontakt:

Re: Ask A Dane In Japan

Indlægaf JoaCHIP » tirs 10. apr 2012 18:36

Hecko X skrev:Omkring det med engelskkundskab i Japan:
http://www.youtube.com/watch?v=b-pdBYt4dYQ

Rigtigt fin video. (Y)
Hans baseball metafor er herlig.
RYST OG NYD!


Tilbage til "Japan"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 1 gæst