Japansk film klub

Til alt Japan relateret diskussion lige fra mode til kultur og andet.
Brugeravatar
M.Mikkelsen
Chunin
Chunin
Indlæg: 117
Tilmeldt: ons 4. jan 2012 16:53
Køn: Mand
Geografisk sted: Okinawa

Japansk film klub

Indlægaf M.Mikkelsen » fre 13. jan 2012 16:49

Lige en advarsel, til alle der måtte læse denne tråd. Tråden vil indeholde spoilers for de sete film, så hvis I ikke har set dem og ikke vil spoiles, så pas på med hensyn til at læse den igennem.

Nuværende film til diskussion (skal ses inden den 1. Marts, derefter diskussion):
Battle Royale (2000) af Fukasaki Kinji

Film vi har set:
Harakiri/Seppuku (1962) af Kobayashi Masaki.
Tampopo (1985) af Itami Juzo
Tokyo Story (1953) af Ozu Yasujiro






Inspireret af SAMVIK, tænkte jeg på om folk her på forummet ville være interesseret i en slags japansk filmklub. Basalt set, se en japansk film med passende mellemrum og så diskutere den her på forum. Jeg ved at flere animefans har en vis interesse i japansk kultur, så mon ikke nogen kunne være interesseret i at udvide deres horisonter udover kun anime? Hvis du allerede er japansk filmbuff er du naturligvis også velkommen. Jeg tænker mest at fokusere på klassikere indenfor japansk film, men der skal da også være plads til et par nyere film her og der, hvis de er interessante. Har allerede en del film i baghånden jeg mener er essentielle klassikere indenfor japansk film, men er naturligvis også åben over for andre forslag. Personligt har jeg set en god del japansk film, men skam stadig mange klassikere jeg ikke er kommet til endnu, så er ikke ekspert på området. Men nok set flere, end så mange andre.

Spørgsmålet er så i første omgang, hvor mange er interesseret?
Hvor mange film om måneden ville være passende og dertil relaterede praktiske spørgsmål.

Jeg vil derudover som en start foreslå en af mine favoritfilm, Seppuku eller Harakiri af Kobayashi Masaki. Denne film er en nådesløs dekonstruktion af ”samurai” æresbegreber og udstiller, hvad Kobayashi ser som edo-tidens herskende klasses hykleri, på fornemste vis. Vil ikke sige for meget mere, da det er bedst at se den uden at være for spoilet. Har langt, langt mere at sige om filmen. Bare rolig, vi skal nok komme til Kurosawa snart.
Senest rettet af M.Mikkelsen fre 24. feb 2012 09:48, rettet i alt 8 gange.

Brugeravatar
l.mathiasen
Le Critique
Le Critique
Indlæg: 3147
Tilmeldt: søn 8. maj 2011 19:17
Kontakt:

Re: Japansk film klub

Indlægaf l.mathiasen » fre 13. jan 2012 16:50

Som sagt på Skype, jeg skal nok være med til snakke om de film jeg gider være med til at se :D
https://discord.gg/vTaAHA2 dansk anime discord

Brugeravatar
M.Mikkelsen
Chunin
Chunin
Indlæg: 117
Tilmeldt: ons 4. jan 2012 16:53
Køn: Mand
Geografisk sted: Okinawa

Re: Japansk film klub

Indlægaf M.Mikkelsen » fre 13. jan 2012 16:53

heh, mere kan jo ikke forlanges. Godt at havde en fælles filmkompatriot, hvis bedømmelsesevne jeg stoler nogenlunde på, at kunne diskutere med. :p

Brugeravatar
SsjGogo
Kami
Kami
Indlæg: 5638
Tilmeldt: tors 21. apr 2011 20:26
Køn: Mand
Geografisk sted: København

Re: Japansk film klub

Indlægaf SsjGogo » fre 13. jan 2012 17:01

Gerne med det forbehold, at Ichi the Killer ikke er en klassiker.
www.gogonoter.dk

Brugeravatar
M.Mikkelsen
Chunin
Chunin
Indlæg: 117
Tilmeldt: ons 4. jan 2012 16:53
Køn: Mand
Geografisk sted: Okinawa

Re: Japansk film klub

Indlægaf M.Mikkelsen » fre 13. jan 2012 17:13

Ichi The Killer er skam en klassiker fuldt ud på højde med giganter som Kurosawa's Ikiru, jeg ved slet ikke hvad du snakker om , eller her forsøger at insinuere. :p

Men nej, vil nok generelt holde mig til film fra før 1990, af den simple grund at siden da er der skam lavet gode japanske film, men hvilke der er klassikere kan være lidt svært at vurdere. Og, underholdene som den er, vil Ichi nok ikke være blandt fremtidens klassikere, mere en kult klassiker. ; )

Brugeravatar
SsjGogo
Kami
Kami
Indlæg: 5638
Tilmeldt: tors 21. apr 2011 20:26
Køn: Mand
Geografisk sted: København

Re: Japansk film klub

Indlægaf SsjGogo » fre 13. jan 2012 17:51

Det er dog lidt syndt, da det udelukker mange af Takeshi Miikes værker. Men kan se pointen.
www.gogonoter.dk

Brugeravatar
M.Mikkelsen
Chunin
Chunin
Indlæg: 117
Tilmeldt: ons 4. jan 2012 16:53
Køn: Mand
Geografisk sted: Okinawa

Re: Japansk film klub

Indlægaf M.Mikkelsen » fre 13. jan 2012 18:02

Som sagt, generelt. Hvis der er en nyere film der er virkelig interessant og man har et godt argument for den, så fint nok. Synes bare det er mest interessant at fokusere lidt på klassikere, i hvert fald til at begynde med.

Men ok, giver tråden et par dage og så kan vi se, hvor mange der svarer. Derefter finde ud af de mere praktiske ting.

Brugeravatar
Exogenic
Genin
Genin
Indlæg: 85
Tilmeldt: tirs 27. sep 2011 21:51

Re: Japansk film klub

Indlægaf Exogenic » fre 13. jan 2012 18:46

Jeg er frisk på at se en japansk film en gang imellem. Det er lidt sjovt. Hvis filmen er på tysk, arabisk eller svensk så gider jeg ikke se den. Det er en helt anden snak hvis den er japansk eller fransk. Weird huh?

Er personligt ikke så glad for virkeligt gamle film, så passer mig helt fint med film efter 1990 :3
I don't want to set the world on fire, i just want to start a flame in your heart~

Brugeravatar
l.mathiasen
Le Critique
Le Critique
Indlæg: 3147
Tilmeldt: søn 8. maj 2011 19:17
Kontakt:

Re: Japansk film klub

Indlægaf l.mathiasen » fre 13. jan 2012 18:59

Exogenic skrev:Er personligt ikke så glad for virkeligt gamle film, så passer mig helt fint med film efter 1990 :3

Jeg er lidt ked af at sige det, men ideen var at se film fra før 1990...
https://discord.gg/vTaAHA2 dansk anime discord

Brugeravatar
Exogenic
Genin
Genin
Indlæg: 85
Tilmeldt: tirs 27. sep 2011 21:51

Re: Japansk film klub

Indlægaf Exogenic » fre 13. jan 2012 19:15

"Men nej, vil nok generelt holde mig til film fra før 1990"

Pis også.. Jeg læste det som "Men nej, vil nok generelt holde mig fra film før 1990"

Jeg er ikke så meget til sort/hvid, så never mind :P
I don't want to set the world on fire, i just want to start a flame in your heart~


Tilbage til "Japan"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 8 gæster