Delfinfangsten i Japan

Til alt Japan relateret diskussion lige fra mode til kultur og andet.
Brugeravatar
psyg
Bobbi
Bobbi
Indlæg: 634
Tilmeldt: tors 22. dec 2011 02:01

Re: Delfinfangsten i Japan

Indlægaf psyg » søn 5. feb 2012 01:19

Gama skrev:Det jeg synes er det dårlige ved sådan en diskussion her, er at nu er delfiner som du selv siger nuttet, og det er derfor mange mennesker kan relatere til dem, hvorfor nedprioritere det ved at snakke om hvor slemt alle andre dyr har det?

det mener jeg da bestemt heller ikke man skal, men det er forkert at opprioritere dem fordi de er.

den eneste grund til vi ikke længere render rundt og slår grise ihjæl i skoven med økser mere er fordi vi har fundet en mere effektiv måde at gøre det på, hvis det ikke havde været tilfældet så havde vi stadig gjort det ligesom vi har i 1000 vis af år før vi fik ordenligt landbrug.

forsøger at nedgøre visning af dyre mishandling... tjaa måske, men det er nok primært fordi jeg ikke ser det som sådan, de slår jo ikke delfinerne formålsløst ihjæl, de gør det fordi de kan sælge kødet fra dem, hvis ikke de kunne det så ville de samle dem op de kunne bruge til delfin shows og lade resten gå igen, og jeg har unægteligt lidt svært ved at se hvordan det er anderledes end andre typer fiskeri. nu har jeg ikke set hele dokumentar filmen endnu (jeg arbejder på sagen) men jeg går ud fra de ikke fremlægger nogen bedre måde at fiske delfinkød på...

Grisen bliver bragt op fordi det er noget vi gør meget i og folk generalt er pisse lige glade med hvor nederen grisens liv har været så længe vi får fleskesteg på bordet, ikke at der er noget forkert i det. det kan snildt være at grissene er fuldt ud tilfredse med at være del af samlebånds produktion, hvor vidt at leve hele sit liv i små båse er mere dyremishandling end at blive slagted brutalt, kan selfølgelig sagtens diskuteres, men vis det er hvad der skal til for at få kød på bordet, så er det ret ærgeligt for dem de ligger under os i føde kæden.
「タダより高いものはない」

Brugeravatar
Gama
Kage
Kage
Indlæg: 638
Tilmeldt: ons 25. jan 2012 16:59
Køn: Mand
Geografisk sted: Hjørring, Nordjylland.

Re: Delfinfangsten i Japan

Indlægaf Gama » søn 5. feb 2012 01:50

psyg skrev:
Gama skrev:Det jeg synes er det dårlige ved sådan en diskussion her, er at nu er delfiner som du selv siger nuttet, og det er derfor mange mennesker kan relatere til dem, hvorfor nedprioritere det ved at snakke om hvor slemt alle andre dyr har det?

det mener jeg da bestemt heller ikke man skal, men det er forkert at opprioritere dem fordi de er.

den eneste grund til vi ikke længere render rundt og slår grise ihjæl i skoven med økser mere er fordi vi har fundet en mere effektiv måde at gøre det på, hvis det ikke havde været tilfældet så havde vi stadig gjort det ligesom vi har i 1000 vis af år før vi fik ordenligt landbrug.

forsøger at nedgøre visning af dyre mishandling... tjaa måske, men det er nok primært fordi jeg ikke ser det som sådan, de slår jo ikke delfinerne formålsløst ihjæl, de gør det fordi de kan sælge kødet fra dem, hvis ikke de kunne det så ville de samle dem op de kunne bruge til delfin shows og lade resten gå igen, og jeg har unægteligt lidt svært ved at se hvordan det er anderledes end andre typer fiskeri. nu har jeg ikke set hele dokumentar filmen endnu (jeg arbejder på sagen) men jeg går ud fra de ikke fremlægger nogen bedre måde at fiske delfinkød på...

Grisen bliver bragt op fordi det er noget vi gør meget i og folk generalt er pisse lige glade med hvor nederen grisens liv har været så længe vi får fleskesteg på bordet, ikke at der er noget forkert i det. det kan snildt være at grissene er fuldt ud tilfredse med at være del af samlebånds produktion, hvor vidt at leve hele sit liv i små båse er mere dyremishandling end at blive slagted brutalt, kan selfølgelig sagtens diskuteres, men vis det er hvad der skal til for at få kød på bordet, så er det ret ærgeligt for dem de ligger under os i føde kæden.


Hvorfor? Hvis nu man kan få den lille pige eller voksne mand som synes at delfinen er sød, men er fuldstændig ligeglad med svinet til at blive opmærksom på dette? Jeg synes det er ganske fint er prioritere på den måde her, at de er nuttet er vel bare godt for dem i en sag som denne.

Du skrev tidligere at delfinkød var fyldt med kviksølv, det er nemlig helt korrekt, Hvorfor er der så nogen i japan(et land som er så mad kvalitets bevidste) overhovedet køber delfinkød? Det er fordi det bliver solgt som almindeligt hvalkød. Filmens aller største budskab at nå ud til de 126 millioner japanere som ikke aner at det er delfinkød de køber, når de nu køber hvalkød.

Hvis ikke det er meningsløst drab, så ved jeg da ikke hvad er.

Ric O’Barry som lavede filmen har været i danmark, og givet urban et interview, fordi at vi i danmark støtter hvalfangst, til trods af at vi er det eneste land(her bliver færøerne set bortfra, hvilket de også skulle, da de har deres egen traditioner, deres egen kultur, og er et land for sig selv inde i det danske regime) i eu som ikke fanger hvaler.

Hvor nederen en gris har det? Du åbenbart kun set grise i fjernsyn, og det er kun de dårlige steder der bliver vist der(og det er jeg selvfølgelig også imod), der er rigtig mange gårde her i landet som behandler deres svin utrolig godt.

Når jeg hører sådan noget her, og ser at andre folk også hører og ser det, så når jeg ikke engang og tænke "wow, det er godt nok synd for de svin der ikke får opmærksomhed nu", jeg tænker igen bare, herligt at dette dyr får det...

Er glasset halv tomt, eller er det halv fuldt?

Puha, nu fik du jo mig til at læse en hel del(vidste ikke hvad delfin kød egentlig blev brugt til, troede først det var til at spise, da du så sagde kviksølv ringede min alarm klokker), men det var da interessant læsning :)
It is important that when pursing our own self-interest we should be “wise selfish” and not “foolish selfish”. Being foolish selfish means pursuing our own interests in a narrow, shortsighted way. Being wise selfish means taking a broader view and recognizing that our own long-term individual interest lies in the welfare of everyone. Being wise selfish means being compassionate - Dalai Lama. Vær egoist, men på den smarte måde!

Brugeravatar
psyg
Bobbi
Bobbi
Indlæg: 634
Tilmeldt: tors 22. dec 2011 02:01

Re: Delfinfangsten i Japan

Indlægaf psyg » søn 5. feb 2012 02:46

svindle fårgår alle steder og filmen nævner ingen ting om hvor udbrædt problemet men delfin kød solgt som hval kød er, men med den relativt lille mængde delfin kød som de fanger har jeg svært ved at forstille mig det skulle være et stort problem.

det er helt klart en ting som er værd at bringe fokus på, men jeg vil være uenig i at det er denne her films fokus, de går mere op i det er syndt for delfinerne. Det står dem selfølgelig frit for, men jeg syns nu det er et støre problem at de fisker tun bestanden i smader, og mener de skulle have brugt mere tid og energi på de emner, det eneste formål de har ved at bringe dem op her er at stille japan i et dårligere lys.

hvis folk er uenige i metoderne dyr bliver fanget og/eller opdratted på så står det dem frit for ikke at købe det og hvis folk ikke køber det bliver det ikke produceret

intreserede skulle nok sætte sig ind i det og tage beslutninger om hvor vidt det er noget de kan leve med sig selv over eller ej, det gør de fleste bare ikke rigtigt, specielt ikke japanerne.

personligt ville jeg ikke have noget i mod en delfin burger hvis ikke det var fordi det var pisse giftigt, men hey hvis de har lyst til at forgifte dem og deres børn så skal jeg da ikke stoppe det.

men at storme ind i et land og forhindre folk i at udføre deres arbejde som er lovligt iforhold til deres egen lovgivning, er både dumt og forkert i min bog, vi har ingen ret til at tvinge vores normer ned over hoved på andre.

men er da glad for at høre du har læst op på tingende og taget din egen beslutning :D
「タダより高いものはない」

Brugeravatar
Gama
Kage
Kage
Indlæg: 638
Tilmeldt: ons 25. jan 2012 16:59
Køn: Mand
Geografisk sted: Hjørring, Nordjylland.

Re: Delfinfangsten i Japan

Indlægaf Gama » søn 5. feb 2012 08:41

psyg skrev:svindle fårgår alle steder og filmen nævner ingen ting om hvor udbrædt problemet men delfin kød solgt som hval kød er, men med den relativt lille mængde delfin kød som de fanger har jeg svært ved at forstille mig det skulle være et stort problem.

det er helt klart en ting som er værd at bringe fokus på, men jeg vil være uenig i at det er denne her films fokus, de går mere op i det er syndt for delfinerne. Det står dem selfølgelig frit for, men jeg syns nu det er et støre problem at de fisker tun bestanden i smader, og mener de skulle have brugt mere tid og energi på de emner, det eneste formål de har ved at bringe dem op her er at stille japan i et dårligere lys.

hvis folk er uenige i metoderne dyr bliver fanget og/eller opdratted på så står det dem frit for ikke at købe det og hvis folk ikke køber det bliver det ikke produceret

intreserede skulle nok sætte sig ind i det og tage beslutninger om hvor vidt det er noget de kan leve med sig selv over eller ej, det gør de fleste bare ikke rigtigt, specielt ikke japanerne.

personligt ville jeg ikke have noget i mod en delfin burger hvis ikke det var fordi det var pisse giftigt, men hey hvis de har lyst til at forgifte dem og deres børn så skal jeg da ikke stoppe det.

men at storme ind i et land og forhindre folk i at udføre deres arbejde som er lovligt iforhold til deres egen lovgivning, er både dumt og forkert i min bog, vi har ingen ret til at tvinge vores normer ned over hoved på andre.

men er da glad for at høre du har læst op på tingende og taget din egen beslutning :D



Må indrømme mht. salget af delfin som hvalkød er vi dybt uenige, jeg forstår ikke at det nogensinde ville være okay. lovligt? De sælger deres varer, som noget det ikke er, det er skam slet ikke lovligt, heller ikke i japan.

Jeg ville ønske jeg kunne stoppe det, at acceptere det og sige "hey, det er jer og jeres børn det går udover, ikke mig"(hvilket er det jeg hører når du skriver når du skriver "hey, hvis de vil forgifte dem og deres børn, så skal jeg da ikke stoppe dem) det kan jeg ikke.

Igen, japanerne er et folkfærd som er meget bevidste på deres mad kvalitet, vidste de at det var delfin kød de købte, så var der rigtig rigtig mange der ville stoppe med at købe det med det samme, de bliver jo snydt.

Tjaa, igen så er det jo bare en skam at tun fiskene ikke har en fortæller som manden bag filmen, igen er glasset halv fuldt, eller er det halv tomt? Igen synes man skal lade værer med at fokusere så meget på de andre dyr i sådan en sag, delfinerne har en fortaler, gid de andre havde, men det har de :)
It is important that when pursing our own self-interest we should be “wise selfish” and not “foolish selfish”. Being foolish selfish means pursuing our own interests in a narrow, shortsighted way. Being wise selfish means taking a broader view and recognizing that our own long-term individual interest lies in the welfare of everyone. Being wise selfish means being compassionate - Dalai Lama. Vær egoist, men på den smarte måde!

Brugeravatar
Gintoki
Happy-Gin
Happy-Gin
Indlæg: 3357
Tilmeldt: tors 21. apr 2011 20:26
Køn: Mand
Geografisk sted: Himmellegemet Jorden, nærmere placering KBH

Re: Delfinfangsten i Japan

Indlægaf Gintoki » søn 5. feb 2012 09:59

Så vidt jeg ved så indeholder tun også mange tungmetaller. At japanerne skulle vælge ikke at spise delfinkød fordi det er "giftigt" tror jeg ikke på da de så heller ikke ville spise tun hvilket de jo gør i stor stil.

Metoderne delfinerne bliver fisket på er jeg meget imod men hvorvidt de skal eller må fiskes skal jeg ikke afgøre.
Billede NYAN NYAN NYAN NYAN NYAN NYANBillede

http://nyan.cat http://www.nyanicorn.com/

Back once again for the renegade master, default damager, power to the people!

Brugeravatar
Gama
Kage
Kage
Indlæg: 638
Tilmeldt: ons 25. jan 2012 16:59
Køn: Mand
Geografisk sted: Hjørring, Nordjylland.

Re: Delfinfangsten i Japan

Indlægaf Gama » søn 5. feb 2012 10:22

Så vidt jeg forstår, er der kæmpe forskel på mængden :)
It is important that when pursing our own self-interest we should be “wise selfish” and not “foolish selfish”. Being foolish selfish means pursuing our own interests in a narrow, shortsighted way. Being wise selfish means taking a broader view and recognizing that our own long-term individual interest lies in the welfare of everyone. Being wise selfish means being compassionate - Dalai Lama. Vær egoist, men på den smarte måde!

Brugeravatar
SsjGogo
Kami
Kami
Indlæg: 5638
Tilmeldt: tors 21. apr 2011 20:26
Køn: Mand
Geografisk sted: København

Re: Delfinfangsten i Japan

Indlægaf SsjGogo » søn 5. feb 2012 10:25

psyg skrev:
Det er hverken en negligering af økosystemet eller en generel hetz mod Japan.

det er dokumentar filmen og http://www.savejapandolphins.org/ tilgængel :p

læste dit første inlæg som en semi opfordring til debat så det sprang jeg på hvis jeg er helt forkert på den så skal jeg nok holde kæft nu -_-*

Nej, naturligvis skal du ikke tie. Tværtimod er det forfriskende med et andet syn. Temaet kan dog være følelsesladet, hvorfor tonen kan blive hård, men forhåbentlig aldrig personlig. Det centrale for mig er fangstmetoden, herunder den forgiftning det medfører, som langt overstiger grænseværdierne ved fisk. Hvis metoden var mere human, og delfinkød var rent, havde vi nok ikke debatten. :)
www.gogonoter.dk

Brugeravatar
Gintoki
Happy-Gin
Happy-Gin
Indlæg: 3357
Tilmeldt: tors 21. apr 2011 20:26
Køn: Mand
Geografisk sted: Himmellegemet Jorden, nærmere placering KBH

Re: Delfinfangsten i Japan

Indlægaf Gintoki » søn 5. feb 2012 10:47

Gad vide hvad grænseværdierne for giftindholdet er for pattedyr? Nu er delfinen jo ikke en fisk :P
Billede NYAN NYAN NYAN NYAN NYAN NYANBillede

http://nyan.cat http://www.nyanicorn.com/

Back once again for the renegade master, default damager, power to the people!

Brugeravatar
SsjGogo
Kami
Kami
Indlæg: 5638
Tilmeldt: tors 21. apr 2011 20:26
Køn: Mand
Geografisk sted: København

Re: Delfinfangsten i Japan

Indlægaf SsjGogo » søn 5. feb 2012 11:00

Gintoki skrev:Gad vide hvad grænseværdierne for giftindholdet er for pattedyr? Nu er delfinen jo ikke en fisk :P

Kan du finde på WHO's hjemmeside, både mht. fisk og pattedyr. Indholdet af kviksølv i Delfiner overstiger de anbefalede værdier gange 20.
www.gogonoter.dk

Brugeravatar
Gintoki
Happy-Gin
Happy-Gin
Indlæg: 3357
Tilmeldt: tors 21. apr 2011 20:26
Køn: Mand
Geografisk sted: Himmellegemet Jorden, nærmere placering KBH

Re: Delfinfangsten i Japan

Indlægaf Gintoki » søn 5. feb 2012 11:35

SsjGogo skrev:
Gintoki skrev:Gad vide hvad grænseværdierne for giftindholdet er for pattedyr? Nu er delfinen jo ikke en fisk :P

Kan du finde på WHO's hjemmeside, både mht. fisk og pattedyr. Indholdet af kviksølv i Delfiner overstiger de anbefalede værdier gange 20.

Bare af nysgerrighed, kan du give mig et specifikt link til de data for grænseværdierne for hhv. pattedyr og fisk? såfremt der er nogen forskel på de to. Kan nemlig ikke finde noget om det på WHO's hjemmeside (Sandsynligvis mig der ikke prøver godt nok -_-*) Og er WHO's grænseværdier lov eller vejledende og i sidste tilfælde, er det nogen Japan følger? Er bare nysgerrig :3
Billede NYAN NYAN NYAN NYAN NYAN NYANBillede

http://nyan.cat http://www.nyanicorn.com/

Back once again for the renegade master, default damager, power to the people!


Tilbage til "Japan"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 14 gæster