Moderne Japansk Litteratur

Til alt Japan relateret diskussion lige fra mode til kultur og andet.
Brugeravatar
sander
Chunin
Chunin
Indlæg: 120
Tilmeldt: søn 29. jan 2012 21:04
Køn: Kvinde
Geografisk sted: Kartoffelrækkerne
Kontakt:

Moderne Japansk Litteratur

Indlægaf sander » søn 19. feb 2012 01:27

Hvordan har I det med japanske forfattere?
Er moderne japansk litteratur sådan noget i læser, eller kunne i tænke jer det?
Materiale der ikke er udkommet på Engelsk eller Dansk eller ikke kan købes i Danmark er vel også tilladte emner, men nogle forslag til, hvad man evt. kunne læse næste gang ville være fedt.


For mig er der er efterhånden ikke særlig mange bøger af Haruki Murakami tilbage, jeg mangler at læse. Jeg er lige ved at færdiggøre Kafka on the Shore, og er fanget af stemningen som med alle Murakami's bøger, men jeg tror også snart, jeg er ved at være klar til en mere japanfikseret forfatter.
Grunden til at jeg ikke ser nok anime for tiden: #sygtsystem og afvikling af Sexologisk Klinik med Amnesty International Danmark.
Stamgæst på Jpopcon.

Brugeravatar
Gama
Kage
Kage
Indlæg: 638
Tilmeldt: ons 25. jan 2012 16:59
Køn: Mand
Geografisk sted: Hjørring, Nordjylland.

Re: Moderne Japansk Litteratur

Indlægaf Gama » søn 19. feb 2012 01:42

Nu er det ikke af en japansk forfatter, men Otoriklanens fortællingerne er ganske geniale som er en bygget i en fiktion's verden som er baseret på feudal Japan.

Der er pt fem bøger, og efter min mening skal de læses sådan her:

Heaven's net is wide(fra 2007, prequel til de andre)
Across the nightengale floor(2002)
Grass for his pillow(2003)
Brilliance of the moon(2004)
The harsh cry of the heron(2006)

"The books follow a young warrior named Takeo in his struggles to avenge an adoptive father(er hans liv man følger i heaven's net is wide, Across the nightengale floor er lige efter Takeo's adoption), escape the legacy of his biological father, and pursue the love of his life in the midst of an enormous power struggle involving dozens of clan lords and thousands of warriors."

Store krige, politik i mellem forskellige lande og klaner, generelt en meget dybde gående historie om en verden skabt af Lian Hearn, som ligesom os herinde er meget facineret af Japan.
It is important that when pursing our own self-interest we should be “wise selfish” and not “foolish selfish”. Being foolish selfish means pursuing our own interests in a narrow, shortsighted way. Being wise selfish means taking a broader view and recognizing that our own long-term individual interest lies in the welfare of everyone. Being wise selfish means being compassionate - Dalai Lama. Vær egoist, men på den smarte måde!

Brugeravatar
SsjGogo
Kami
Kami
Indlæg: 5638
Tilmeldt: tors 21. apr 2011 20:26
Køn: Mand
Geografisk sted: København

Re: Moderne Japansk Litteratur

Indlægaf SsjGogo » tirs 29. okt 2013 20:17

Jeg har også slugt næsten alle danske udgivelser af Murakami. Pt er jeg i gang med 1Q84, som har en lidt anden feeling til sig end Murakamis andre værker.

Den der fangede mig mest er bestemt, Kafka på stranden.

En mindre kendt forfatter i DK er Kenzaburo Oe, men burde tjekkes ud!
www.gogonoter.dk

Brugeravatar
SsjGogo
Kami
Kami
Indlæg: 5638
Tilmeldt: tors 21. apr 2011 20:26
Køn: Mand
Geografisk sted: København

Re: Moderne Japansk Litteratur

Indlægaf SsjGogo » tirs 5. nov 2013 08:55

Kunne der være interesse for, at vi udvalgte "kvartallets bog", som vi så efterfølgende snakkede om.

Lille bogklub af en art?
www.gogonoter.dk

Brugeravatar
kaas
Missing-Nin
Missing-Nin
Indlæg: 1080
Tilmeldt: lør 13. aug 2011 22:59
Køn: Kvinde
Geografisk sted: Aalborg

Re: Moderne Japansk Litteratur

Indlægaf kaas » fre 8. nov 2013 22:53

SsjGogo skrev:Kunne der være interesse for, at vi udvalgte "kvartallets bog", som vi så efterfølgende snakkede om.

Lille bogklub af en art?

Det kunne godt være jeg ville være med på den 8)

Brugeravatar
SsjGogo
Kami
Kami
Indlæg: 5638
Tilmeldt: tors 21. apr 2011 20:26
Køn: Mand
Geografisk sted: København

Re: Moderne Japansk Litteratur

Indlægaf SsjGogo » lør 9. nov 2013 09:23

Fedt!

Jeg er i gang med 1Q84 - hvis du ikke har læst dem, kunne vi starte med den trilogi!?

Så har vi til 1 år :)

Alle bud er dog velkomne!
www.gogonoter.dk

Brugeravatar
M.Mikkelsen
Chunin
Chunin
Indlæg: 117
Tilmeldt: ons 4. jan 2012 16:53
Køn: Mand
Geografisk sted: Okinawa

Re: Moderne Japansk Litteratur

Indlægaf M.Mikkelsen » lør 9. nov 2013 11:05

Jeg kan ikke påstå at jeg har læst meget japansk litteratur, men har dog læst en smule.

F.eks. har jeg også fået læst Kafka På Stranden, som jeg synes ganske godt om. En dejlig surrealistisk roman. Den havde nogle ret interessante temaer, men foruden de mere alvorlige allusioner, så var den også ret morsom. F.eks. så var næsten alle Nakatas kapitler ret sjove, nok min favoritkarakter fra bogen. Tendensen til at referere litteratur, filosofi etc. mindede mig næsten en smule om Thomas Mann, omend selve bogen selvfølgelig var noget anderledes skrevet og tendensen var langt fra så udpræget. Jeg kunne bestemt godt finde på at læse nogle af hans andre bøger.

Ellers har jeg også læst et par bøger, som har anime baseret på sig. F.eks. har jeg læst Haruhi bøgerne, som er ganske ok. Ikke stor litteratur, men ret underholdende og også temmelig vittige en gang imellem. Har også læst den oprindelige roman bag "Welcome to the NHK", som er ret god. Den er lidt mørkere end anime-serien og meget kortere (det er en bog der kan læses på et par timer).

Derudover har jeg forsøgt mig lidt med at læse nogle af Natsume Sousekis noveller på japansk, i forbindelse med at lære sproget. Ganske udmærkede noveller, men jeg skal indrømme at jeg altid har været mere til romaner. Kunne egentlig godt tænke mig at få læst nogle af Sousekis romaner, da han jo nok er en af de største japanske forfattere fra den moderne periode (i litterær forstand, hans værker er fra starten af det 20 århundrede). F.eks. så virker "Jeg er en kat", en satrisisk roman omkring folk i Meiji-tiden, som en ganske interessant bog.

Så jeg kunne måske nok være interesseret i ideen om en bog-klub.

Brugeravatar
SsjGogo
Kami
Kami
Indlæg: 5638
Tilmeldt: tors 21. apr 2011 20:26
Køn: Mand
Geografisk sted: København

Re: Moderne Japansk Litteratur

Indlægaf SsjGogo » lør 9. nov 2013 11:15

Ja - man kan sige, at Murakami generelt har det med at referere til, især europæisk, litteratur og musik.

Visse steder har jeg endda fanget mig selv i at tænke, at der var en smule "show-off".

Eller måske et middel til at illustrere det komplekse i, hvad der ligner, en temmelig simpel ramme.

Selvom jeg personligt også primært fortrækker romaner, så har samme forfatter (Murakami) også skrevet "Efter Skælvet", som er en rigtig fin novelle-samling med surreale tendenser.

Men super fint, at vi er flere om en potentiel "bog-klub" - jeg er som sagt åben overfor, hvad vi læser, selvom det vil være praktisk for mig, at vi lagde ud med 1Q84, som jeg selv er begyndt på. :)
www.gogonoter.dk

Brugeravatar
LiseR
Missing-Nin
Missing-Nin
Indlæg: 1596
Tilmeldt: man 9. maj 2011 14:38
Køn: Kvinde
Geografisk sted: i mine bukser

Re: Moderne Japansk Litteratur

Indlægaf LiseR » man 11. nov 2013 12:36

Jeg har overhovedet ikke læst noget moderne japansk litteratur (bortset fra et par litterærlige mangaer som Min Fjerne Barndomsby), men er da frisk på at snappe et par stykker op :)
Te audire no possum. Musa sapientum fixa est in aure.

Brugeravatar
SsjGogo
Kami
Kami
Indlæg: 5638
Tilmeldt: tors 21. apr 2011 20:26
Køn: Mand
Geografisk sted: København

Re: Moderne Japansk Litteratur

Indlægaf SsjGogo » man 11. nov 2013 14:01

LiseR skrev:Jeg har overhovedet ikke læst noget moderne japansk litteratur (bortset fra et par litterærlige mangaer som Min Fjerne Barndomsby), men er da frisk på at snappe et par stykker op :)


Fedt!

Jeg hører stadig gerne om I er friske på 1Q84 trilogien?
www.gogonoter.dk


Tilbage til "Japan"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 19 gæster