Ris og Ros af danske cons!

Her vil afholdte conventions komme hen.
Det sker, når en moderator føler at snakken er faldet til ro og datoen for conventionen er overstået.
Brugeravatar
LiseR
Missing-Nin
Missing-Nin
Indlæg: 1596
Tilmeldt: man 9. maj 2011 14:38
Køn: Kvinde
Geografisk sted: i mine bukser

Re: Ris og Ros af danske cons!

Indlægaf LiseR » tirs 31. maj 2011 01:05

Det er efter min mening ikke værd at bruge sin lørdag på en con på _en_ aktivitet, som for en stor dels vedkommende er venten, og af samme grund ville jeg aldrig deltage i J-pops cosplayshow. Jeg bliver usandsynligt bitchy og urimelig når jeg skal vente længe, og det vil jeg ikke udsætte mine medmennesker for xD

Interessant tanke at man skal lønnes for at optræde. Jeg er vant til som musiker i rollespilskredse at komme billigt med til scenarier mod at underholde. Så får vi ingen rolle/plot, men vi får mad og må gøre som vi vil, bare vi spiller.
Jeg synes ikke det kan sammenlignes helt, men lidt, med cosplayshowet. Da arrangørerne er afhængige af de frivillige der optræder for at lave et show, ganske som de er afhængige af folk der laver karaoke m.m.
Forplejning til folk der deltager i cosplayshow synes jeg er en god ide. Bare pizza eller brød. Man sætter en hel dag af til det.

Man kan måske nok sige at folk leverer en vare til cosplayshowet. Men samme vare er allerede nu af meget svingende kvalitet. Giver man økonomisk kompensation til deltagere, vil man se folk der hurtigt smækker noget sammen bare for rabattens skyld. Så skal man til at sætte kvalitetskrav og forhåndsgodkendelse på cosplayskits, og det synes jeg ville være synd, for det dræber kreativitet.

Lys og lyd til cosplayshows til alle conner skal generelt forbedres. Som amatørskuespiller for efterhånden mange år siden ved jeg hvor vigtigt det er at det tekniske bare klapper! Men jeg tror det kommer efterhånden som hobbyen modnes.
Te audire no possum. Musa sapientum fixa est in aure.

Hecko X
Wiki-Wonka
Wiki-Wonka
Indlæg: 465
Tilmeldt: tirs 10. maj 2011 02:43
Køn: Mand
Geografisk sted: Danmark
Kontakt:

Re: Ris og Ros af danske cons!

Indlægaf Hecko X » tirs 31. maj 2011 01:09

[EDIT CONFLICT]:
@Hebi:
Der må jeg nok indrømme at jeg er lidt uenig. Den primære årsag til at man stiller op til cosplay-showet er vel fordi man ønsker at vinde konkurrencen, hvor det at underholde publikum kommer ret sekundært for de fleste. Tiden man investerer på rehersal er vel for at give sig selv den bedst mulige chance for at vinde, og hvis man ikke syntes det var investeringen værd for en vinderchance, så ville man vel ikke stille op, eller hvad?

Desuden, hvis det starter ved cosplay, hvor ender det så? Alle der deltager i en spilkonkurrence i game roomet underholder jo teknisk set også et betalende publikum og investere x antal timer de kunne have brugt andetsteds.

Det samme gør sig gældende for næsten alle andre events, der finder sted til en messe, som er åbne for et publikum. For som du selv siger, let's face it - man melder sig til et event fordi man enten vil vinde noget eller fordi man selv synes det er et sjovt event at deltage i ellers ville man vel ikke gøre det.

Misforstå mig nu ikke, jeg synes klart at fx pizza efter rehersals lyder som en SUPER fed idé, men synes det skal være helt op til connen med hvor large de vil være med det, i stedet for nærmest at være et 'krav', for i sidste ende gør folk det jo fordi de vil vinde en præmie til flere tusinde kroner.

P.S. Arrangører bruger næsten et år på at arrangere en messe for at give folk muligheden for at blive underholdt, uden selv at få mad eller penge til gengæld (frivillige hjælpere får faktisk bedre behandling end arrangørerne XD). Siger det bare for at give lidt perspektiv c:

Brugeravatar
l.mathiasen
Le Critique
Le Critique
Indlæg: 3147
Tilmeldt: søn 8. maj 2011 19:17
Kontakt:

Re: Ris og Ros af danske cons!

Indlægaf l.mathiasen » tirs 31. maj 2011 01:44

Troede alle de rejser cosplayerne kan vinde ved J-popcon andre ikke kan var fordele nok, som andre folk trods alt betaler for, selv om de overhovet ikke ser cosplay showet.
https://discord.gg/vTaAHA2 dansk anime discord

Brugeravatar
nielsm
Missing-Life
Missing-Life
Indlæg: 2181
Tilmeldt: lør 7. maj 2011 18:35
Køn: Mand
Geografisk sted: 輪場
Kontakt:

Re: Ris og Ros af danske cons!

Indlægaf nielsm » tirs 31. maj 2011 02:43

LiseR skrev:Lys og lyd til cosplayshows til alle conner skal generelt forbedres. Som amatørskuespiller for efterhånden mange år siden ved jeg hvor vigtigt det er at det tekniske bare klapper! Men jeg tror det kommer efterhånden som hobbyen modnes.

Det er jeg fuldstændig enig i, men på den anden side er der også et stort problem i de optrædende selv, i forhold til lyd, i hvert fald fra publikums synspunkt. Der er mange der har dårlig mikrofonteknik, og der er mange af de forproducerede lydspor, der er blevet ret populære, som er enormt dårlig kvalitet, rent teknisk.

Til Genki 2009 var jeg den primære lydtekniker for cosplayshowet. Jeg vil ikke påstå jeg gjorde det perfekt, for det var det langt fra, men jeg var selv ganske tilfreds i forhold til hvad vi havde at arbejde med, og at jeg hverken er uddannet eller har nogen rigtig erfaring med live sceneshow. Det største problem synes jeg egentlig var, at der ikke var tid nok til lydprøve for alle der skulle på scenen. (Desuden var der vist nogen tekniske problemer med nogen af højttalerne.)
I 2010 stod jeg ved sidelinjen, da vi havde professionelle teknikere fra sceneudlejningen. Der klappede det desværre ikke helt med at køre optaget lyd. Jeg håber på at kunne være mere over det i år så oplevelsen bliver bedre.

Hvis du har nogen helt konkrete kommentarer må du også gerne sende mig en privat besked om det!

*Wish*
Kage
Kage
Indlæg: 779
Tilmeldt: man 9. maj 2011 14:53
Køn: Kvinde
Geografisk sted: Herning
Kontakt:

Re: Ris og Ros af danske cons!

Indlægaf *Wish* » tirs 31. maj 2011 10:30

Jeg kan godt se pointen i at optrædende cosplayere underholder, men som Hecko X nævner, hvor stopper det så...? Deltagerne i sådan noget som Anime Dating Game, Pose Off - ja endda Plushiedødbold - underholder jo også både sig selv og publikum.

I 2009 fik cosplayerne til Det store cosplayshow til SVScon sandwich og vand, da lydprøverne tog en del timer. Siden da er tiden blevet cuttet ned, og jeg tror, at cosplayerne brugte ca. 3 timer + 30 min. forsinkelse fordelt over et cosplaymøde og lydprøver til dette års SVScon. Jeg er dog ikke sikker, da det ikke er mig, som står for cosplay. Vi var dog også så heldige, at der ikke var så mange grupper som ønskede en lydprøve, da langt de fleste havde optaget lyd. De gange jeg var inde i cosplayhallen, så det dog ud til at cosplayerne hyggede sig sammen. Så man er jo også sammen med andre deltagere på en anden måde, når man vælger at optræde.

Som andre også har været inde på, det er et valg man tager. Langt de fleste burde vide, hvad de går ind til, når de vælger at optræde. Ellers har de i hvert fald mulighed for at finde ud af det.

Brugeravatar
SsjGogo
Kami
Kami
Indlæg: 5638
Tilmeldt: tors 21. apr 2011 20:26
Køn: Mand
Geografisk sted: København

Re: Ris og Ros af danske cons!

Indlægaf SsjGogo » tirs 31. maj 2011 10:39

Jeg stiller mig faktisk enig med Hebis ræsonnement.

Det er klart, at de danske cons ikke har økonomien til at betale folk, som stiller op, men så skal planlægningen også være på plads.

Hvis man inviterer folk til en konkurrence, så kan man heller ikke tillade sig, at folk også er med i selve opsætningen af den konkurrence, herunder det rent tekniske.

Det ideelle ville være, at folk kom i deres cosplays, gik på scenen, udførte deres show, og gik ned igen. Men når de pågældende cosplayere også skal stå for meget af det tekniske, så er det en farlig holdning at sige:
"Det er en konkurrence, hvis du ikke kan lide det, lad vær!".

Det at man belønnede de deltagende, som også hjalp med det tekniske, med et VIP. kort eller lignende, ville være et fint gestus, mener jeg.
www.gogonoter.dk

Brugeravatar
Gintoki
Happy-Gin
Happy-Gin
Indlæg: 3357
Tilmeldt: tors 21. apr 2011 20:26
Køn: Mand
Geografisk sted: Himmellegemet Jorden, nærmere placering KBH

Re: Ris og Ros af danske cons!

Indlægaf Gintoki » tirs 31. maj 2011 10:47

Hvis man nu sammenligner med andre former for talentshow såsom X-factor eller American Idol, der investere deltagerne også store mængder tid i forberedelserne medens det eneste de for igen er at komme på TV samt en mulighed for at vinde. I sidste ende er det en konkurrence og man kan derfor ikke forlange noget igen medmindre man vinder. Husk på at præmien ikke koster gratis. Jeg kan dog godt følge Hebi's argument med at deltagerne investere megen tid i forberedelserne og derfor går glip af en del andet til connen og syntes også en eller anden form for forplejning af deltagerne i cosplayshowet/konkurrencen ville være fint :)

Det sagt, så er tiden der bliver brugt på lydprøver igen frivilligt fra de enkelte deltager og ikke et decideret krav til dem. Ja det kan naturligvis gøres mere smertefrit hvis lydfolkene og teknikken bare klapper men så kræver det også at de optrædende har deres på plads på forhånd i form af Riders, specifikke krav til playback tracks m.m. og så roder vi os pludseligt ud et sted hvor det måske begynder at blive for meget at gøre ud af det taget i betragtning det er en hyggekonkurrence?
Billede NYAN NYAN NYAN NYAN NYAN NYANBillede

http://nyan.cat http://www.nyanicorn.com/

Back once again for the renegade master, default damager, power to the people!

*Wish*
Kage
Kage
Indlæg: 779
Tilmeldt: man 9. maj 2011 14:53
Køn: Kvinde
Geografisk sted: Herning
Kontakt:

Re: Ris og Ros af danske cons!

Indlægaf *Wish* » tirs 31. maj 2011 11:01

Det eneste cosplayerne til SVScosplayshow lørdag skal deltage i er cosplaymødet og som noget nyt et kort interview med dommerne, hvor de også kan se kostumerne helt tæt på. Lydprøverne er frivillige til SVScosplayshow.
Vi har også et cosplayshow om fredagen (Freestyle), hvor man i år bare skulle møde op sammen med sin tilmeldte gruppe en halv time før, så vi kunne finde ud af hvor mange mikrofoner osv. gruppen skulle bruge.

Jeg kan ikke udtale mig om hvordan det er til Genki og J-Popcon, da jeg aldrig selv har deltaget i deres cosplayshows eller set det bagfra.

Hecko X
Wiki-Wonka
Wiki-Wonka
Indlæg: 465
Tilmeldt: tirs 10. maj 2011 02:43
Køn: Mand
Geografisk sted: Danmark
Kontakt:

Re: Ris og Ros af danske cons!

Indlægaf Hecko X » tirs 31. maj 2011 12:07

SsjGogo skrev:Hvis man inviterer folk til en konkurrence, så kan man heller ikke tillade sig, at folk også er med i selve opsætningen af den konkurrence, herunder det rent tekniske.

Det ideelle ville være, at folk kom i deres cosplays, gik på scenen, udførte deres show, og gik ned igen. Men når de pågældende cosplayere også skal stå for meget af det tekniske, så er det en farlig holdning at sige:
"Det er en konkurrence, hvis du ikke kan lide det, lad vær!".

Det at man belønnede de deltagende, som også hjalp med det tekniske, med et VIP. kort eller lignende, ville være et fint gestus, mener jeg.

De er heller ikke med i opsætningen af det tekniske c:

Rehearsals (som først laves efter opsætningen af det tekniske) er 100% frivilligt og er udelukkende en 'service' ydet af messen, så deltagerne kan vænne sig til scenen og mikrofonerne og få en sidste chance for at øve sig på deres act. Samtidigt giver det lydteknikerne en mulighed for at sikre sig, at de lydfiler, som deltagerne gerne vil bruge, er i det rigtige format og virker som de skal (og hvis de ikke gør, så teknikkerne kan nå at blive fikse det).

Helt principielt kunne messen nøjes med at lave lydprøverne med en gut på scenen, som siger "1,2,3, tester" og så er det deltagernes eget ansvar, at deres lydfiler opfylder de specifikationer givet før tilmeldingen (det er jo trods alt en del af deres eget act, så det er vel også deres eget ansvar at det er i orden).

Rehearsals er derfor udelukkende for cosplayernes skyld, så de kan føle, at de har gjort deres bedste og ikke fortryder noget; de behøver slet ikke dukke op til andet end 10-minutters mødet hvis de ikke har lyst :)

Men som jeg sagde tidligere, ting som fx pizza efter rehearsals lyder som en fed ide, men synes stadig at det skal være op til den enkelte messe om de vil gå den ekstra afstand og ikke være stillet som et krav.

Brugeravatar
SsjGogo
Kami
Kami
Indlæg: 5638
Tilmeldt: tors 21. apr 2011 20:26
Køn: Mand
Geografisk sted: København

Re: Ris og Ros af danske cons!

Indlægaf SsjGogo » tirs 31. maj 2011 12:12

@ Hecko X,

Jeg har desværre aldrig været med i en cosplay-show, så jeg ved desværre ikke selv, hvad der sker bag scenen.

Jeg forholdte mig til det Hebi oprindelig skrev: "Folk der cosplayer bruger trods alt næsten halvdelen af deres tid som betalende kunder til connen på at forberede tekniske ting til showet i form af lys og lyd. Og let's face it.. Dette virker ikke ALTID efter hensigten" :)
www.gogonoter.dk


Tilbage til "Afholdte conventions"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 3 gæster