[Diskussion]*Edit* Spil salg ovenpå massakren i Norge!

Alt snak om spil, nye udgivelser og andre sjove ting relateret til gaming.
Brugeravatar
l.mathiasen
Le Critique
Le Critique
Indlæg: 3147
Tilmeldt: søn 8. maj 2011 19:17
Kontakt:

Re: [Diskussion]*Edit* Spil salg ovenpå massakren i Norge!

Indlægaf l.mathiasen » lør 30. jul 2011 11:35

Jeg trækker mig fra denne debat, da jeg føler gogo har gået efter mig personligt fordi jeg har en anden holdning end ham. Jeg gider ikke en lang flamewar. "L has left the building"
https://discord.gg/vTaAHA2 dansk anime discord

Brugeravatar
SsjGogo
Kami
Kami
Indlæg: 5638
Tilmeldt: tors 21. apr 2011 20:26
Køn: Mand
Geografisk sted: København

Re: [Diskussion]*Edit* Spil salg ovenpå massakren i Norge!

Indlægaf SsjGogo » lør 30. jul 2011 11:55

Haha omg? Er du seriøs? Dude, det er en forum diskussion, jeg har blot bedt dig om, at forholde dig til emnet. Efter jeg overfor dig beklagede, at den oprindelige titel var misvisende. Men fair nok. Du må undskylde, hvis du har følt dig personligt truffet af min bemærkninger.
www.gogonoter.dk

Kiwi
Kage
Kage
Indlæg: 760
Tilmeldt: fre 6. maj 2011 20:00
Køn: Mand
Geografisk sted: Vordingborg, Sydsjælland

Re: [Diskussion]*Edit* Spil salg ovenpå massakren i Norge!

Indlægaf Kiwi » lør 30. jul 2011 17:57

Kan heller ikke se det er noget problem i at en butik fravælger visse produkter. Det gør det jo på grund af deres kunder, og ikke fordi de vil tvinge andre til at følge en ideologi. Hvis en stor del af Coops kunder i Norge, ikke kan lide at se krigslegetøj eller voldelige computerspil på hylderne, skal de vel ikke tvinges?

Angående computerspil vil jeg indrømme at når / hvis jeg får mine egne unger, vil jeg foretrække de bruger deres tid på anden underholdning. Computerspil er nok den fritidsinteresse der tager længst tid, og giver mindst igen. Jeg har selv spillet en hel del World of Warcraft, og jeg vil ærlig indrømme at jeg ikke ville have mine børn ind i det miljø. Teoretisk set er spillet baseret på teamwork, men i realiteten bliver det ofte "egoernes kamp". Jeg var dog i en god guild med en temmelig god stemning, men selv der var der ofte bizarre sammenstød.

Generelt er computerspil vel egentlig baseret på at booste ens ego. Det er op til dig at redde verden fra at gå under! Det er dig der vælger om en karakter skal leve eller dø! Det er dig der skal vinde! Alle andre er bare bi-figurer, det hele drejer sig om dig. Alt andet lige er det nok ikke med til at bedre en psykopats tilstand...

Et normalt mennesker går selvfølgelig ikke ud og kører en fodgænger over fordi han har taget et spil GTA, men jeg kan godt forestille mig det kan sænke ens grænser hvis man overdriver det. Hvorfor udsætte sine børn, eller for den sags skyld sig selv, for den risiko?

Brugeravatar
Legend
Chunin
Chunin
Indlæg: 113
Tilmeldt: søn 8. maj 2011 14:59
Køn: Mand

Re: [Diskussion]*Edit* Spil salg ovenpå massakren i Norge!

Indlægaf Legend » søn 31. jul 2011 00:51

Kiwi skrev:Et normalt mennesker går selvfølgelig ikke ud og kører en fodgænger over fordi han har taget et spil GTA, men jeg kan godt forestille mig det kan sænke ens grænser hvis man overdriver det. Hvorfor udsætte sine børn, eller for den sags skyld sig selv, for den risiko?

Jeg ville hellere koncentrere mig om at opdrage mit barn fornuftigt end at forbyde det at spille videospil.
Billede

Kiwi
Kage
Kage
Indlæg: 760
Tilmeldt: fre 6. maj 2011 20:00
Køn: Mand
Geografisk sted: Vordingborg, Sydsjælland

Re: [Diskussion]*Edit* Spil salg ovenpå massakren i Norge!

Indlægaf Kiwi » søn 31. jul 2011 09:58

Legend skrev:Jeg ville hellere koncentrere mig om at opdrage mit barn fornuftigt end at forbyde det at spille videospil.

Jeg er helt enig i at en god opdragelse vil være en fin modvægt til den påvirkning der kommer fra spil, og jeg er heller interesseret i at forbyde mine børn at spille. Men fra mit synspunkt ville jeg langt hellere have dem til at bygge en hule i haven med kammeraterne, lære at spille et instrument og så videre, end at sidde og bruge tre timer om dagen i et miljø som det man finder i eksempelvis World of Warcraft.

Brugeravatar
Hebi
Kaffoman
Kaffoman
Indlæg: 257
Tilmeldt: man 9. maj 2011 10:40
Køn: Mand

Re: [Diskussion] Spil forbud ovenpå massakren i Norge!

Indlægaf Hebi » søn 31. jul 2011 15:23

SsjGogo skrev:Generelt kan man ikke rationalisere, at mand brugte 9 år af sit liv på at planlægge en massakre af så stor en omfang, med at han var en ivrig WoW spiller.

Ved lignende massakrer i USA har man trukket lignende, forhastede konklusioner. For mig virker det mere som et PR. stunt.


Et PR stunt? Aye.... jeg enig. Det er ivirkeligheden meget simpelt, manden havde 2 muligheder for at få sit budskab igennem. Jeg har brugt lang tid på at søge i alt jeg kunne finde om Anders Breivik, her i blandt div. dele af hans manifest.

1. Udgive bøger, PRØVE at komme ind for politik (uden held med hans meget ekstremistiske holdninger), komme igennem på forummer, debatter, sociale medier og lign. Her taler vi en LANG og SEJ kamp som han sikkert har prøvet sig frem mod i første omgang.

2.Hvilket han også prøvede, det havde dog ikke den ønskede effekt. Da det så slog fejl var der ikke meget tilbage at gøre for manden. Jeg prøver ikke at lyde kynisk over ofrene eller deres pårørende, men rent objektivt set var det han gjorde den ''nemmeste'' måde at få dit budskab igennem på.

Det der ''irreterer'' mig lidt er at medierne gør PRÆCIS hvad han vil have dem til: Spreder budskabet. Det værst tænkelige scenarium og værst tænkelige straf for ham ville være at ingen hørte om hans bedrift eller holdning til hans kernesag. Hvis han virkelig skulle straffes, skulle sagen ingen betydning have haft. Det er umuligt, men yeah.

(Sorry for lidt halv-semi-off-topic kunne ikk la vær) :3
''A Dropout Will Surpass a Genius With Hard Work''

Brugeravatar
SsjGogo
Kami
Kami
Indlæg: 5638
Tilmeldt: tors 21. apr 2011 20:26
Køn: Mand
Geografisk sted: København

Re: [Diskussion]*Edit* Spil salg ovenpå massakren i Norge!

Indlægaf SsjGogo » søn 31. jul 2011 18:12

Kiwi skrev:Kan heller ikke se det er noget problem i at en butik fravælger visse produkter. Det gør det jo på grund af deres kunder, og ikke fordi de vil tvinge andre til at følge en ideologi. Hvis en stor del af Coops kunder i Norge, ikke kan lide at se krigslegetøj eller voldelige computerspil på hylderne, skal de vel ikke tvinges?


Nej, der er ingen tvivl om, at butikkerne er i deres fulde ret til at vælge, hvilke produkter de vil satse på.

Spørgsmålet er blot, hvorvidt denne ret /beslutning er blevet motiveret af angrebet, og, hvorvidt man derved problematiserer spil i det hele taget.
www.gogonoter.dk

Kiwi
Kage
Kage
Indlæg: 760
Tilmeldt: fre 6. maj 2011 20:00
Køn: Mand
Geografisk sted: Vordingborg, Sydsjælland

Re: [Diskussion]*Edit* Spil salg ovenpå massakren i Norge!

Indlægaf Kiwi » søn 31. jul 2011 19:37

SsjGogo skrev:Spørgsmålet er blot, hvorvidt denne ret /beslutning er blevet motiveret af angrebet, og, hvorvidt man derved problematiserer spil i det hele taget.

I de artikler jeg har læst omkring deres beslutning, står det temmelig klar at det er en direkte følge af angrebet. Som allerede nævnt finder jeg det helt ok, hvis hvis ens barn eller barnebarn er død i massakren, og man ikke har den store forstand på computerspil, er det måske ikke så morsomt at se en krigslegetøj og computerspil på hylden der hvor man handler sine dagligvarer. Personligt tror jeg ikke jeg ville have problemer i den retning, men de står i en situation som er meget svær at sætte sig ind i, og det har berørt mange familier.

Om det problematiserer spil generelt set? Måske.. Men som jeg er inde på i det ovenstående stykke, og som artiklen også nævner, er det højst sandsynligt midlertidigt. Hvis Coop i Norge om et halvt år (eller hvor lang tid folk skal have få at få tragedien på afstand) stadig ikke har World of Warcraft og krigslegetøj på hylden, så kan vi begynde at snakke om at der er noget galt. Indtil da ser jeg det som en måde at tage hensyn til og vise deltagelse over for ofrenes familie. Det er højst sandsynligt udemærket klar over at World of Warcraft ikke har spillet nogen afgørende rolle i sagen, men det er stadig en del af sagen.

Brugeravatar
Hebi
Kaffoman
Kaffoman
Indlæg: 257
Tilmeldt: man 9. maj 2011 10:40
Køn: Mand

Re: [Diskussion]*Edit* Spil salg ovenpå massakren i Norge!

Indlægaf Hebi » søn 31. jul 2011 20:23

Spil skal altid bebrejdes urimeligt mange ting :( stakkels små spil :3
''A Dropout Will Surpass a Genius With Hard Work''

Brugeravatar
CAPTAIN N
Missing-Life
Missing-Life
Indlæg: 2070
Tilmeldt: man 4. jul 2011 15:37
Køn: Mand
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: [Diskussion]*Edit* Spil salg ovenpå massakren i Norge!

Indlægaf CAPTAIN N » tirs 2. aug 2011 01:50

Jeg kan huske at en af de første ting jeg tænkte på efter jeg havde hørt om massakren var at jeg var sikker på de bare ville give sorteper videre til videospil fordi politiet fandt en bunke spil hjemme hos manden.
At han så selv tilstår og giver spil skylden er så bare ekstra dumhed fra psykopatens side.

Det er lidt trættende at spil altid skal lægge under den her slags pres selvom det ingen relevance har for sagen. Kan slet ikke se sammenhængen mellem at spille meget WarCraft og gå ud og dræbe en masse uskyldige unge.

Man kan aldrig nogensinde sikre sig 100% mod noget for igennem historien har vi kun lært at uanset hvad vil der fra tid til anden altid være en eller anden psykopat der vil gøre noget forfærdeligt.
At give skylden videre hjælper ingen. Hvis skylden virkelig kunne placeres direkte på noget media og der virkelig var nogen om snakken så ville den her slags jo ske flere gange om året.

Kan dog godt se fra butikkernes side at det ville være dårligt PR for dem, men tror dog stadig de sælger dem hvis de kan men bare ikke stiller dem frem på hylderne lige med det samme.
Som altid bruger jeg mit eksempel med at vi ligeså godt kunne forbyde Alkohol og biler da langt flere ulykker sker på grund af dem. Hvilket jeg tvivler på ville være en god løsning.

Idioten skal straffes så hårdt som overhoved muligt og så syntes jeg ikke den er meget længere. Hvad der jo er et langt større problem er sgu snarre hvor fanden han fik sine våben fra. Det vil jeg ihvertfald mene er lidt vigtigere end hvilke spil han brugte fritiden på.

Men uanset hvad er hele den her episode en frygtelig affærer og jeg håber virkelig han får hvad han fortjener.
Billede


Tilbage til "Games"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 72 gæster