Er kritikken af J-popcon stigende?

Diskussion af J-Popcon
Brugeravatar
SsjGogo
Kami
Kami
Indlæg: 5638
Tilmeldt: tors 21. apr 2011 20:26
Køn: Mand
Geografisk sted: København

Er kritikken af J-popcon stigende?

Indlægaf SsjGogo » tors 14. feb 2013 20:29

Kære alle

Nu er AniManga.dk afstemninger ikke en fyldestgørende opgørelse over, hvad folk mener, men ikke desto mindre er der et tydelig ryk i holdningen til J-popcon, siden den sidste afstemning.

Folk virker mere kritiske over J-popcon, og det må jo unægtelig skyldes et eller andet.


Det "et eller andet" er jeg interesseret i at høre.

Er J-popcon blevet dårligere eller hvad skyldes de tiltagende kritiske røster?
www.gogonoter.dk

Brugeravatar
Manna
Missing-Nin
Missing-Nin
Indlæg: 1039
Tilmeldt: man 1. okt 2012 17:52
Køn: Kvinde
Geografisk sted: Sjælland

Re: Er kritikken af J-popcon stigende?

Indlægaf Manna » tors 14. feb 2013 21:32

Jeg er mest generet af en mangel på steder at sidde eller "hænge ud" der er ikke så meget stoleplads rundt omkring. Derudover kommer der mange besøgende til vandhuset, og det skaber noget ekstra trafik, men det er til at leve med.
Jeg har forståelse for at dgi-byen har haft problemer med områder der blev ødelagt af vand, og at det er svært at finde et stort sted til en con. Men stedet har ikke helt den samme chill atmosfære som f.eks. SVS, hvor der er flere kroge og steder man kan sidde lidt afsides og slappe af lidt væk fra folk. Måske er det fordi der ikke rigtig er nogle ude-arealer, men jeg syntes j-pop er blevet lidt for stort i forhold til hvad de har at byde på af events/paneler.
~Queen of the night~

Brugeravatar
l.mathiasen
Le Critique
Le Critique
Indlæg: 3147
Tilmeldt: søn 8. maj 2011 19:17
Kontakt:

Re: Er kritikken af J-popcon stigende?

Indlægaf l.mathiasen » tors 14. feb 2013 21:34

Jeg vil påstå at denne her side har mange brugere nu der ikke interessere sig synderligt for anime og manga, men skal vi kalder dem "internetkultur-fans", med MLP, 4CHAN, Lolcats, Reddit, memes etc.

De folk har ikke så meget at komme efter hos J-Popcon, der passer Genki bedre da den jo mere og mere er en con for netop "internetkultur-fans" og mindre for anime og manga-fans. Arrangører for Genki som så åbenbart ikke hedder Genkai mere, men nu sådan uden nogle har opdaget det hedder Entia har jo som formål
"Foreningens formål er at styrke og udbrede den danske ”nørd”-kultur gennem afholdelse af arrangementer for fanmiljøet. Ved ”nørd”-kultur forstås, men begrænses ikke til: ga-ming, tegneserier, rollespil, TV (film/serier), klassiske spil og brætspil, cosplay, asiatisk popkultur."


Jeg ved ikke om jeg vil påstå at kritikken af J-Popcon er blevet tiltagende, den har skam været der så længe jeg kan huske. Der er koldt på toppen. Det er en generelt ting at man altid kritisere den største, og nej det er ikke et dansk jantelov fænomen, ser den over hele verden om alt fra Apple til Chelsea FC.
Noget af kritikken er fortjent, noget er ikke :P
https://discord.gg/vTaAHA2 dansk anime discord

Brugeravatar
Trieu
Jonin
Jonin
Indlæg: 223
Tilmeldt: ons 11. maj 2011 14:40
Køn: Mand
Kontakt:

Re: Er kritikken af J-popcon stigende?

Indlægaf Trieu » tors 14. feb 2013 21:45

Jeg vil påstå at den er faldende, ud fra det jeg kan husker at have observeret.
Mit indtryk er at folk syntes j-popcon 2011, var bedre end j-popcon 2010.

At den så stadigvæk er høj er en anden sag.

Brugeravatar
Concreteface
Chunin
Chunin
Indlæg: 117
Tilmeldt: man 16. maj 2011 14:14
Køn: Kvinde
Geografisk sted: Åbyhøj, Århus

Re: Er kritikken af J-popcon stigende?

Indlægaf Concreteface » fre 15. feb 2013 13:56

Jeg tror, det kan skyldes en hel række forskellige faktorer:

- Lokaler (mange synes, de ikke er egnede til at afholde en con da der ikke er så mange små lokaler; der er adgang for "offentligheden")

- Planlægning (at tidspunktet er blevet flyttet et par gange; at tidsplanen ofte bliver rykket på dagen)

- Events (for få "interessante" (hvad man så vil lægge i) events; at man som udefrakommende bliver afvist hvis man kommer med et eventforslag)

- Deltagerantal (for mange i forhold til de flestes smag)

- Manglende information (hjemmesiden bliver ikke opdateret nok; man får ikke et præcist svar når man spørger om noget)

- Andre alternativer (SVScon, Genki, mindre træf)


Det er i hvert fald de holdninger jeg oftest har hørt. J-Popcon er jo også det største og ældste arrangement, så på den måde er det forståeligt nok, at det er dem, der står for skud for meget kritik, da de i folks øjne burde forbedre sig hvert år - og det føler de fleste ikke, at de har gjort. Om et par år står Genki og SVScon måske også i samme situation, da det er meget svært at fornye sig selv hele tiden.

Brugeravatar
Concreteface
Chunin
Chunin
Indlæg: 117
Tilmeldt: man 16. maj 2011 14:14
Køn: Kvinde
Geografisk sted: Åbyhøj, Århus

Re: Er kritikken af J-popcon stigende?

Indlægaf Concreteface » fre 15. feb 2013 17:28

Hov, jeg glemte selvfølgelig den mest væsentlige faktor - at der ingen sovepladser er. Det gør connen for dyr for mange mennesker.

Kasper Hviid
Chibi
Chibi
Indlæg: 25
Tilmeldt: lør 17. nov 2012 23:00

Re: Er kritikken af J-popcon stigende?

Indlægaf Kasper Hviid » lør 16. feb 2013 00:02

Hm ... jeg tror faktisk ikke jeg har været til J-popcon siden dengang det blev afholdt i Valby Kulturhus. Måske skulle man poppe ind igen.

Brugeravatar
Soffy
Chunin
Chunin
Indlæg: 104
Tilmeldt: fre 9. dec 2011 10:13

Re: Er kritikken af J-popcon stigende?

Indlægaf Soffy » man 18. feb 2013 13:07

For mig er det et spørgsmål om cost-benefit. At tage til J-popcon ender for mig altid med at koste over 1400 kr. og det er J-popcon bare ikke værd længere. De sidste par år har det mest været for at se DCS og selvom det jo er en fantastisk oplevelse såååå overlever jeg uden.

Plus at usikkerheden omkring datoen har været et totalt turnoff for en så usikker som mig.

Brugeravatar
LiseR
Missing-Nin
Missing-Nin
Indlæg: 1596
Tilmeldt: man 9. maj 2011 14:38
Køn: Kvinde
Geografisk sted: i mine bukser

Re: Er kritikken af J-popcon stigende?

Indlægaf LiseR » man 18. feb 2013 13:13

Jeg har været der 2 gange (2010 og 2011) og har aldrig synes det var godt, måske fordi det mere er en messe end en egentlig con.
DGI-byen er dårlig til formålet og mangler et samlende punkt som hænge-ud-sted. Lokalerne er enorme, sterile og ubehagelige.
Game room har været decideret kedeligt.
Events har været spredte og relativt ligegyldige (det er naturligvis min personlige mening, men de jeg har fulgtes med har haft samme holdning.) Undtagelser var dating game fra 2011 der var virkeligt sjovt, og karaokebaren der er langt bedre end Genki og SVScons, dog er sidstnævnte plaget af alt for mange mennesker på for lidt plads.

Programmet har været rodet, rykket rundt, og ikke tilgængeligt.

Garderoben har været kaotisk på trods af decideret heroisk indsats fra de frivillige.
Cosplayshowet, som har været det store event, har lidt under dårlig lyd, og man skulle sætte hele dagen af til at deltage i det pga. prøver osv.

Edit: enig med Soffy, prisen er også et problem i kraft af at man skal finde hotel. Da jeg ikke kan sove i sovesal gør jeg dog det samme til Genki og SVS, så¨det er ikke et kritikpunkt for mit vedkommende.

Jeg tror problemet er at J-popcon er så stor at den trænger til at tage skridtet og blive egentlig professionel, for det der trækker de frivillige til, hyggen og den gode stemning på connen, er der ikke, fordi det er en messe som i udlandet. (Også i kraft af at den ikke tilbyder overnatning.) Eller også må jeg vende fingeren mod mig selv og sige at J-popcon bare ikke er noget for mig, fordi det er en messe der ikke er lagt an på hygge.
Te audire no possum. Musa sapientum fixa est in aure.

Brugeravatar
LiseR
Missing-Nin
Missing-Nin
Indlæg: 1596
Tilmeldt: man 9. maj 2011 14:38
Køn: Kvinde
Geografisk sted: i mine bukser

Re: Er kritikken af J-popcon stigende?

Indlægaf LiseR » man 18. feb 2013 13:24

Mht. at folk er mere kritiske overfor J-popcon:
- at være den største, og at man vil være den con der sender cosplayere videre til internationale konkurrencer, gør også at man som forbruger helt automatisk forventer at niveauet er højere.
- at være den første con i DK gør også at hvor de andre cons kan tilgives "begynderfejl" forventer man dem ikke til Jpopcon. (Reelt vil de dog være der alligevel fordi man udskifter staff og det sted connen holdes.)
- Jpopcon, SVS og Genki er egentlig voldsomt dårligt sammenlignelige. SVS er et stort hygge-event hos en lokalforening. Genki er en "populærkulturskongres". Begge er også lagt an på hygge og deltagerinvolvering. Jpopcon er en messe for forbrugere, og når man ikke i samme grad involveres i connen og har følelsen af at man selv er med til at skabe en god con, er det langt lettere at fyre kritik af fra hoften.
Te audire no possum. Musa sapientum fixa est in aure.


Tilbage til "J-Popcon"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 2 gæster