J-Popcon 2013 - din oplevelse/vurdering

Diskussion af J-Popcon
Brugeravatar
Seph
Chibi
Chibi
Indlæg: 26
Tilmeldt: tirs 6. mar 2012 16:16
Køn: Mand
Geografisk sted: コペンハーゲン

Re: J-Popcon 2013 - din oplevelse/vurdering

Indlægaf Seph » tors 21. mar 2013 11:38

Gintoki skrev:@ Seph: Nu er det ikke lyden i DGI byen men i Øksnehallen jeg kritisere, denne lyd er nemlig opsat af et firma der kommer eksternt fra og derefter bliver styringen af denne overladt til nogle folk fra J-popcon. Problemet ligge i disse folk og deres kunnen inden for lydteknik eller retter mangle på kunne inden for lydteknik. For at afvikle et liveshow med livelyd er man nødt til at have en person med kendskab på afvikling af dette og ikke bare en person der tror han ved hvad han laver. Desuden skal personen også kunne vide hvordan man tuner lyden ind til det givende rum for at forhindre buldrende bas og knivskarp diskant der skære membranen i øret ud på lytterne. Skaf jer en habil lydteknikker der enten har mange års erfaring med afvikling af professionel lyd. Dette alene vil gøre en kæmpe forskel.

De "eksterne folk" har en ekslusivaftale med DGI-byen, som også administrer Øksnehallen.

Desuden har vi professionelle folk til både lyd, billede og mixing. Det er ofte det enorme tidspres der er under en con som gør at der simplethen ikke er tid til at teste alting ordentligt igennem, og som resulterer i forsinkelser og dårlig lyd.

F.eks. da vi skulle vise klip fra J-popcons cosplayshow til afslutningsceremonien havde fyrene i teknikboden tre timer fra de fandt ud af der var noget galt med den video der var blevet optaget, til at showet skulle vises. Det gjorde at vi var nødsaget til at skifte imellem vores pro-grade afspilningsudstyr og en bærbar, da vi ikke kunne nå at omkode det så det virkede på vores udstyr(Hvilket det burde have gjort, men teknik har det med at fucke up en gang imellem).

Bevares er det et problem med folk der optræder på scenen og aldrig har prøvet det før men når vi snakker headsets, så er mikrofonteknik ikke længere et problem i og med denne sidder i en fast afstand til munden (for det meste) at nogle snakker højere end andre og omvendt er jo så hvor lydteknikkeren kommer ind i billedet, han skal regulere på volumen på de enkelte kanaler som showet bliver afviklet for at holde det nogenlunde stabilt. Sidst kan man også anvende en compressor til at holde lidt styr på signalet. Mht. Feedback, så kan det løses vha. indstilling af EQ, en meget lille delay på scene monitorene eller vha. en såkaldt feedback destroyer. Indstilling af scene monitorenes lydniveau har selvfølgelig også noget at skulle have sagt når det kommer til feedback.

Vores lydtekniker har travlt oppe i teknikken, og har ikke tid til at stå omme bagved scenen og sætte headset på cosplayerne ;). Dem der gør det er almindelige arrangører og/eller gophere, og at få dem til at gøre det bedre er da helt klart noget vi vil se på.

Mht. billedet, så var problemet hovedsageligt på det kamera der stod midt for scenen blandt publikum, dette havde en delay i området af 1/3 sekund mellem billede og lyd. Sidste j-popcon (2011) var der ikke dette problem og der var det også et andet kamera der blev anvendt.

Der må jeg melde pas, jeg ved ikke nok til at sige hvor i systemet det problem opstod. Desuden må jeg også sige at jeg slet ikke opdagede det du beskriver til de events jeg så i Øks, men det er da muligt at jeg bare ikke lagde mærke til det.
Hecko X skrev:
Cutepuppy skrev:EDIT : Jeg kan tydeligvis ikke læse... Dealer roomet var også lukket sidste år... jeg vil antage at tanken er at det er en af de ting der trækker publikum til.

Både det, og så giver det jo også dealerne en mulighed for at sælge mere, ved at J-popcon faktisk gøre mindre.

J-popcon sparer to personer til at holde vagt, som i stedet kunne gøre noget andet, og sælgerne får en meget større kundebase, da de kan sælge ikke kun til deltagere, men også til folk udefra.

Jeg så diverse folk, uden armbånd, der gerne ville ind og kigge i dealerrummet, som måtte vises væk. Så fra mit synspunkt er det bare lidt mærkværdigt, at J-Popcon aktivt bruger ressourcer på at reducere forretningssalget og eksponeringen for de dealere, der har betalt for at være der.

Men der kan dog være en meget god grund til hvorfor det er sådan, men jeg er lidt blank der :/

Jamen der er da en helt indlysende grund, som der ikke er nogen der vil skjule: Det koster penge at holde J-popcon. Hvis folk vil ind i dealer-rummet, artist-alley eller game roomet, som J-popcon har betalt i dyre domme for at leje, så må de betale for et medlemskab, for ellers kan vi simpelthen ikke holde J-popcon 2014. Alternativet er selvfølgelig at kræve et langt større beløb fra dem der vil have bord til Artist-alley, eller en bod i Dealer-rummet, eller opkræve en procentdel af salget.

Alle er fri til at købe ting hos Faraos, Fantask og alle de andre uden at købe medlemskab til J-popcon, når de IKKE lige sidder i et rum der er lejet som en del af J-popcon. Så vidt jeg ved havde de fleste en hjemmeside ;)

Brugeravatar
SsjGogo
Kami
Kami
Indlæg: 5638
Tilmeldt: tors 21. apr 2011 20:26
Køn: Mand
Geografisk sted: København

Re: J-Popcon 2013 - din oplevelse/vurdering

Indlægaf SsjGogo » tors 21. mar 2013 12:08

Kære Seph,

Tak fordi du gad tage dig tid til, at besvare nogle af spørgsmålene!
www.gogonoter.dk

Brugeravatar
Gintoki
Happy-Gin
Happy-Gin
Indlæg: 3357
Tilmeldt: tors 21. apr 2011 20:26
Køn: Mand
Geografisk sted: Himmellegemet Jorden, nærmere placering KBH

Re: J-Popcon 2013 - din oplevelse/vurdering

Indlægaf Gintoki » tors 21. mar 2013 15:33

@ Seph: Jeg vil ikke kalde de folk i har stående bag mixerpulten for professionelle folk når de ikke kan styre lydniveauet på enkelte kanaler on the fly som netop er der kunsten ligger i at lave live lyd.. De har tilsyneladende ingen praktisk erfaring i at lave live lyd. Hvordan tror du det foregår til en festival? Der har de absolut ingen forbereddelsestid ved nogen af koncerterne, der foregår justeringer af niveau som der er behov for dem.
At i ikke har meget tid forinden til at justere EQ på højttalerene ind er jo ikke det helt store problem da det faktisk ikke tager så hulens lag tid igen.
Folkene bag scenen og deres praktiske kunnen inden for lydteknik er irellevant når der anvendes headset som jeg også skrev tidligere. Headsettet sidder i en konstant afstand fra munden, således at det bare er et spørgsmål om at justere niveau fra pulten foran scenen.
Må ærligt talt sige at den måde jeres styring af lyden foregår på virker som om der slet ikke står nogen person der omme..

Kan godt være det lyder en smule harsk men faktum er et faktum, hvad du end påstår de folk der står bag pulten kan eller ikke kan, så er det et faktum at de ikke kan afvikle livelyd.
Beklager men de folk der stod i FOH (Front of House) og mixede lyd, er IKKE professionelle!
Billede NYAN NYAN NYAN NYAN NYAN NYANBillede

http://nyan.cat http://www.nyanicorn.com/

Back once again for the renegade master, default damager, power to the people!

Hecko X
Wiki-Wonka
Wiki-Wonka
Indlæg: 465
Tilmeldt: tirs 10. maj 2011 02:43
Køn: Mand
Geografisk sted: Danmark
Kontakt:

Re: J-Popcon 2013 - din oplevelse/vurdering

Indlægaf Hecko X » tors 21. mar 2013 16:25

Seph skrev:Jamen der er da en helt indlysende grund, som der ikke er nogen der vil skjule: Det koster penge at holde J-popcon. Hvis folk vil ind i dealer-rummet, artist-alley eller game roomet, som J-popcon har betalt i dyre domme for at leje, så må de betale for et medlemskab, for ellers kan vi simpelthen ikke holde J-popcon 2014. Alternativet er selvfølgelig at kræve et langt større beløb fra dem der vil have bord til Artist-alley, eller en bod i Dealer-rummet, eller opkræve en procentdel af salget.

Alle er fri til at købe ting hos Faraos, Fantask og alle de andre uden at købe medlemskab til J-popcon, når de IKKE lige sidder i et rum der er lejet som en del af J-popcon. Så vidt jeg ved havde de fleste en hjemmeside ;)

Aaaargh, den forklaring ville jeg ikke købe om den så var på tilbud, men hul nu også i det - jeg er jo i princippet ligeglad, syntes bare det var mystisk.

Brugeravatar
LiseR
Missing-Nin
Missing-Nin
Indlæg: 1596
Tilmeldt: man 9. maj 2011 14:38
Køn: Kvinde
Geografisk sted: i mine bukser

Re: J-Popcon 2013 - din oplevelse/vurdering

Indlægaf LiseR » tors 21. mar 2013 18:39

Seph skrev:Desuden har vi professionelle folk til både lyd, billede og mixing.


Så skal I få fat i nogle andre, for de gør det ikke ordentligt. Jeg har arbejdet sammen med prof lydfolk i forbindelse med teater og koncert igennem mange år, og uanset om der skal mikes op til hvert act eller ej, det der har været til Jpop de gange jeg har været der har været under lavmålet. Det har afholdt mig fra både at deltage i showet og fra at se det anden gang jeg deltog til connen, fordi det var forfærdeligt.

Det er ikke en kritik af dig, Seph, men en orientering om hvor niveauet burde ligge.


Edit: har jeg OGSÅ lige lavet en "jeg er enig i alt det Gintoki siger?" Det tror jeg...
Te audire no possum. Musa sapientum fixa est in aure.

Brugeravatar
Gintoki
Happy-Gin
Happy-Gin
Indlæg: 3357
Tilmeldt: tors 21. apr 2011 20:26
Køn: Mand
Geografisk sted: Himmellegemet Jorden, nærmere placering KBH

Re: J-Popcon 2013 - din oplevelse/vurdering

Indlægaf Gintoki » tors 21. mar 2013 19:13

LiseR skrev:Edit: har jeg OGSÅ lige lavet en "jeg er enig i alt det Gintoki siger?" Det tror jeg...

Og det er citeret *_*

@ Sep: bare så du ikke er i tvivl, så er det ikke en kritik af dig jeg giver men af connen :)
Billede NYAN NYAN NYAN NYAN NYAN NYANBillede

http://nyan.cat http://www.nyanicorn.com/

Back once again for the renegade master, default damager, power to the people!


Tilbage til "J-Popcon"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 9 gæster