J-Popcon 2013 - din oplevelse/vurdering

Diskussion af J-Popcon
Cutepuppy
Chibi
Chibi
Indlæg: 25
Tilmeldt: ons 11. maj 2011 10:00

Re: J-Popcon 2013 - din oplevelse/vurdering

Indlægaf Cutepuppy » tirs 19. mar 2013 13:18

Seph skrev:Jeg vil ikke svare på så meget, men bare sige at vi på J-popcon virkelig arbejder hårdt på at få sat nogle events op for ældre fans, men vi har svært ved at finde ud af hvad det skal være. Jeg stod i år personligt for to nye events rettet mod et lidt mere seriøst publikum, nnemlig "En Otaku's Guide til Japan"(Som jeg fik inspiratiomn til på SVS), og "Et år i Japan", hvor jeg prøvede at give gode råd til de der måtte være interesserede i et længere ophold i Japan.

Vi ville være meget glade for at få nogle forslag ind på event@j-popcon.dk til de mere 18+ orienterede events I savner. Vi kigger altid på dem, men at få dem afholdt kræver naturligvis at der er en arrangør der har tid, lyst og forstand nok på emnet til at gøre det.

Mht. udstyret til teknikken er det ikke os, men DGI-byen der står for det, så evt. problemer med delays mellem lyd og billede kan vi ikke gøre noget ved før vi får lov til at medbringe vores eget setup.


Med hensyn til teknik... Arhhhh, man må stille nogen krav til DGI Byen, det er jo ikke bare at knalde 200.000 kr i deres retning og så bare acceptere at det virkede ret dårligt.
Desuden mistænker jeg at de computere der blev brugt var noget udstyr i selv havde, og tydeligvis ikke var testet godt nok/sat korrekt op med udstyret.

Brugeravatar
Gintoki
Happy-Gin
Happy-Gin
Indlæg: 3357
Tilmeldt: tors 21. apr 2011 20:26
Køn: Mand
Geografisk sted: Himmellegemet Jorden, nærmere placering KBH

Re: J-Popcon 2013 - din oplevelse/vurdering

Indlægaf Gintoki » tirs 19. mar 2013 16:22

@ Seph: Nu er det ikke lyden i DGI byen men i Øksnehallen jeg kritisere, denne lyd er nemlig opsat af et firma der kommer eksternt fra og derefter bliver styringen af denne overladt til nogle folk fra J-popcon. Problemet ligge i disse folk og deres kunnen inden for lydteknik eller retter mangle på kunne inden for lydteknik. For at afvikle et liveshow med livelyd er man nødt til at have en person med kendskab på afvikling af dette og ikke bare en person der tror han ved hvad han laver. Desuden skal personen også kunne vide hvordan man tuner lyden ind til det givende rum for at forhindre buldrende bas og knivskarp diskant der skære membranen i øret ud på lytterne. Skaf jer en habil lydteknikker der enten har mange års erfaring med afvikling af professionel lyd. Dette alene vil gøre en kæmpe forskel.

Bevares er det et problem med folk der optræder på scenen og aldrig har prøvet det før men når vi snakker headsets, så er mikrofonteknik ikke længere et problem i og med denne sidder i en fast afstand til munden (for det meste) at nogle snakker højere end andre og omvendt er jo så hvor lydteknikkeren kommer ind i billedet, han skal regulere på volumen på de enkelte kanaler som showet bliver afviklet for at holde det nogenlunde stabilt. Sidst kan man også anvende en compressor til at holde lidt styr på signalet. Mht. Feedback, så kan det løses vha. indstilling af EQ, en meget lille delay på scene monitorene eller vha. en såkaldt feedback destroyer. Indstilling af scene monitorenes lydniveau har selvfølgelig også noget at skulle have sagt når det kommer til feedback.

Men i kan hente så meget ved at anskaffe en habil person til afviklingen af lyden :)

Mht. billedet, så var problemet hovedsageligt på det kamera der stod midt for scenen blandt publikum, dette havde en delay i området af 1/3 sekund mellem billede og lyd. Sidste j-popcon (2011) var der ikke dette problem og der var det også et andet kamera der blev anvendt.
Billede NYAN NYAN NYAN NYAN NYAN NYANBillede

http://nyan.cat http://www.nyanicorn.com/

Back once again for the renegade master, default damager, power to the people!

Hecko X
Wiki-Wonka
Wiki-Wonka
Indlæg: 465
Tilmeldt: tirs 10. maj 2011 02:43
Køn: Mand
Geografisk sted: Danmark
Kontakt:

Re: J-Popcon 2013 - din oplevelse/vurdering

Indlægaf Hecko X » tirs 19. mar 2013 16:40

Jeg må indrømme at jeg synes programmet så lidt tomt ud, og dem jeg snakkede med havde samme holdning, men det er hvad det nu er.

Som det store hele er jeg ret neutral - jeg var der mest for at hjælpe nogle venner, og det sjoveste ved weekenden, for mig, var at spille bordtennis.

Den ene ting jeg dog ikke kunne forstå, var hvorfor dealerrummet var gjort til et lukket område, og hvorfor Artist Alley var et lukket område, MEDMINDRE man kom ind af den rigtige indgang. Det virkede som spild af personale, og hvorfor vil man begrænse antallet af købere for folk, der betaler for netop at få så stor en kundebase som muligt?

Brugeravatar
Gintoki
Happy-Gin
Happy-Gin
Indlæg: 3357
Tilmeldt: tors 21. apr 2011 20:26
Køn: Mand
Geografisk sted: Himmellegemet Jorden, nærmere placering KBH

Re: J-Popcon 2013 - din oplevelse/vurdering

Indlægaf Gintoki » tirs 19. mar 2013 18:06

Hecko X skrev:Den ene ting jeg dog ikke kunne forstå, var hvorfor dealerrummet var gjort til et lukket område, og hvorfor Artist Alley var et lukket område, MEDMINDRE man kom ind af den rigtige indgang. Det virkede som spild af personale, og hvorfor vil man begrænse antallet af købere for folk, der betaler for netop at få så stor en kundebase som muligt?

Hvordan var det lukket? Lod nemlig ikke mærke til dette :/
Billede NYAN NYAN NYAN NYAN NYAN NYANBillede

http://nyan.cat http://www.nyanicorn.com/

Back once again for the renegade master, default damager, power to the people!

Brugeravatar
JoaCHIP
Mahoutsukai
Mahoutsukai
Indlæg: 2044
Tilmeldt: tors 21. apr 2011 20:26
Køn: Mand
Kontakt:

Lidt af hvert fra Onkel Morfar

Indlægaf JoaCHIP » tirs 19. mar 2013 18:54

Ja, jeg skal prøve at fatte mig i korthed, og det skal nok gå galt. Men lad mig starte med at tage fat i noget blev nævnt tidligere i den her tråd: Det med stemningen er nemlig et lidt interessant spørgsmål. Min opfattelse er, at det danske anime miljø er en flok super hyggelige mennesker, men DGI byen er omtrent lige så nederen en bygning som det meste andet moderne håbløse danske arkitektur. Men jeg ser heller ikke nogen nem løsning, for København er generelt absurd overprissat i den retning, og det er nærmest umuligt at finde så meget plads her, uden at blive komplet rippet økonomisk. Det er dén vanskelige udfordring, j-popcon må så overfor. At det ligger så tæt på hovedbanegården er jo fantastisk praktisk, når der skal så mange folk ind fra resten af landet, som måske ikke er velbevandrede i København, og derfor må være ret glade for at det er så let at finde.

Stedet
Men hyggeligt er der sgu ikke. Lange gange og korridorer badet i et sygeligt gult lys fra sparepærer er det primære indtryk man får. Og det er dér man bruger sin tid, eftersom DGI byens udluftning ikke synes at have fungeret overhovedet, så de lokaler man burde have været i, får man hurtigt lyst til at forlade. Jeg brugte derfor det meste af mine tid ude på disse mellemgange. - DGI byen er heller ikke et sted, hvor man har lyst til at være udenfor. Stenbroen lægger ikke specielt meget op til at sætte sig i græsset og spille kort. Der er nemlig intet græs, og det det var frostvejr og blæsende eftersom det jo er vinter. Kort sagt er den lokation ikke specielt charmerende, og jeg forstår godt at Gogo hellere vil bruge sine penge på en hyggelig bar.

Events
Det kneb lidt med overblikket over stedet og hvilke events der var hvor. Det er primært min egen fejl. Jeg burde have printet programmet ud. Det gør jeg næste gang. Og så burde jeg tage og gå i svømmehallen lidt oftere, for jeg kan virkeligt ikke finde rundt i DGI byen - på trods af j-popcon endda havde sat lidt skilte op hist og her. Ovennævnte problemer med klimaet fik mig også til blive ude i de åbne områder, så jeg fik faktisk ikke set særligt mange events.

Cosplay show'et var super imponerende i forhold til hvad jeg har set tidligere (d.v.s. for 6-7-8 år siden.) Folk havde virkeligt gjort noget ud af det, og det var ikke længere ynkelig skolekomedia, men seriøse bud på både udklædning og skuespil. (Y) Jeg burde nok have hjulpet den stakkels lydmand, men jeg har haft for meget om ørerne til at kunne overskue at kaste mig ud i at være frivillig til en con. (Længere historie)

Bandet Chu var lidt en blandet fornøjelse. Jeg ved ikke så meget om K-Pop, men deres "sound" mindede mig primært om vestlig popmusik, dog af og til med et strejf af kinesisk pop! Jeg synes slet ikke det lød japansk, selvom nogle af teksterne var på japansk. Rent musisk var det primært europæisk med et dryp af kina. Og så var der én af dem som slet ikke kunne synge. Hendes vejrtrækning var helt forkert, og hun ramte ikke engang i nærheden af tonen. Vi sad fire personer på række og krøllede tæer, når hun gik i gang. :D Men deres koreografi var fantasisk, og musikken var meget professionelt produceret hjemmefra.

"Rave" party'et startede med nogle DJs som spillede de samme to numre halvvejs mixet ind mellem hinanden i 20 minutter, hvorefter de sejlede videre i start 90-er eurodance og andre start 90'er ting, hvilket morede mig kongeligt, da de fleste på dansegulvet næppe var startet i skole dengang. Men jeg var ikke imponeret. Og det havde heller ikke en vind med Japan at gøre, hvilket jeg synes det burde have haft, for det er jo j-popcon. Skal der spilles gammel 90'er rave, så gør det ordentligt. Ellers spil noget relevant. Jeg gik efter en halv time. (Jeg er et gammelt techno-hovede som godt ved hvordan et ordentligt rave bør være, så måske er jeg lidt forkælet i den her retning. So shoot me!)

Alt i alt
... så havde jeg det nu fedt til con'en. Tag ikke fejl af det. Når så mange mennesker med så speciel en hobby samles på ét sted, opstår der en helt særlig stemning som går på tværs af alle aldersgrænser. Og det gjorde at jeg bestemt ikke følte jeg havde spildt mine penge, og da helt klart også vil komme igen næste gang. Med de muligheder J-popcon nu engang har, synes jeg faktisk de har gjort et rigtigt godt stykke arbejde, og det vil jeg godt rose dem for.
RYST OG NYD!

Cutepuppy
Chibi
Chibi
Indlæg: 25
Tilmeldt: ons 11. maj 2011 10:00

Re: J-Popcon 2013 - din oplevelse/vurdering

Indlægaf Cutepuppy » tirs 19. mar 2013 20:24

Gintoki skrev:@ Seph: Nu er det ikke lyden i DGI byen men i Øksnehallen jeg kritisere, denne lyd er nemlig opsat af et firma der kommer eksternt fra og derefter bliver styringen af denne overladt til nogle folk fra J-popcon. Problemet ligge i disse folk og deres kunnen inden for lydteknik eller retter mangle på kunne inden for lydteknik. For at afvikle et liveshow med livelyd er man nødt til at have en person med kendskab på afvikling af dette og ikke bare en person der tror han ved hvad han laver. Desuden skal personen også kunne vide hvordan man tuner lyden ind til det givende rum for at forhindre buldrende bas og knivskarp diskant der skære membranen i øret ud på lytterne. Skaf jer en habil lydteknikker der enten har mange års erfaring med afvikling af professionel lyd. Dette alene vil gøre en kæmpe forskel.

Bevares er det et problem med folk der optræder på scenen og aldrig har prøvet det før men når vi snakker headsets, så er mikrofonteknik ikke længere et problem i og med denne sidder i en fast afstand til munden (for det meste) at nogle snakker højere end andre og omvendt er jo så hvor lydteknikkeren kommer ind i billedet, han skal regulere på volumen på de enkelte kanaler som showet bliver afviklet for at holde det nogenlunde stabilt. Sidst kan man også anvende en compressor til at holde lidt styr på signalet. Mht. Feedback, så kan det løses vha. indstilling af EQ, en meget lille delay på scene monitorene eller vha. en såkaldt feedback destroyer. Indstilling af scene monitorenes lydniveau har selvfølgelig også noget at skulle have sagt når det kommer til feedback.

Men i kan hente så meget ved at anskaffe en habil person til afviklingen af lyden :)

Mht. billedet, så var problemet hovedsageligt på det kamera der stod midt for scenen blandt publikum, dette havde en delay i området af 1/3 sekund mellem billede og lyd. Sidste j-popcon (2011) var der ikke dette problem og der var det også et andet kamera der blev anvendt.


Alt teknik i DGI/Øksnehallen er ren DGI, det er et krav... og det er pisse fucking dyrt.

Jeg så ikke selve cosplay showet, 38 minutter forsinket, og så kommer en overgearet Pacman på scenen og taler med sådan en babystemme der nærmest fremkaldte knogleskørhed, så jeg gik... men lyd til intro/afslutnings show var helt af pommeren til.

Cutepuppy
Chibi
Chibi
Indlæg: 25
Tilmeldt: ons 11. maj 2011 10:00

Re: J-Popcon 2013 - din oplevelse/vurdering

Indlægaf Cutepuppy » tirs 19. mar 2013 20:27

Hecko X skrev:Jeg må indrømme at jeg synes programmet så lidt tomt ud, og dem jeg snakkede med havde samme holdning, men det er hvad det nu er.

Som det store hele er jeg ret neutral - jeg var der mest for at hjælpe nogle venner, og det sjoveste ved weekenden, for mig, var at spille bordtennis.

Den ene ting jeg dog ikke kunne forstå, var hvorfor dealerrummet var gjort til et lukket område, og hvorfor Artist Alley var et lukket område, MEDMINDRE man kom ind af den rigtige indgang. Det virkede som spild af personale, og hvorfor vil man begrænse antallet af købere for folk, der betaler for netop at få så stor en kundebase som muligt?


Til J-popcon feedback var der kun ros til placeringen, så jeg er heller ikke sikker på at jeg forstår hvad du mener.

EDIT : Jeg kan tydeligvis ikke læse... Dealer roomet var også lukket sidste år... jeg vil antage at tanken er at det er en af de ting der trækker publikum til.

Brugeravatar
Zenia
Chunin
Chunin
Indlæg: 136
Tilmeldt: man 11. jul 2011 10:28
Køn: Kvinde

Re: J-Popcon 2013 - din oplevelse/vurdering

Indlægaf Zenia » ons 20. mar 2013 12:22

Min oplevelse med J-popcon er meget blandet.

Beliggenheden og bygningen:
For det første synes jeg egentlig at det er rart at det ligger så tæt på hovedbanen.
Det gør det nemt for folk at komme til og fra connen.
Selve bygningen er lidt blandet. Dels fordi at, som jeg kan give mange ret i, at der af en eller anden grund var meget indelukket. Dog synes jeg ikke at jeg oplevede det sidste gang.
De har en masse muligheder og en masse rum de kan bruge.

Jeg synes at Game og Dealer room er ganske ude mærket, som jeg kan lide det, stort og der er en masse der fanger min interesse som får mig lyst til at blive og udforske.
Og for engangs skyld er garderoben inde under samme bygning, så man ikke skal stå i kø ude i det vinterkolde vejr i bare arme, eller cosplays der viser meget ud.

Dog må jeg sige at det var virkelig underligt at de have en masse u-udnyttede rum som de måske kunne ha brugt mere. Artist Vally var lukket over i et lille skummelt hjørne som næsten blev overset. Jeg ville ha fortrukket at det var samme sted som sidst, da jeg tror at de kunne ha fået meget mere opmærksomhed, da folk gik mere ud og ind af den store indgang, i stedet for den lille indgang.

Events og plan
Jeg synes at der var en del events. Men jeg synes at jeg manglede nogle info skærme der ligesom fortalte hvornår events startede, og denne film starter i denne biograf osv.
Jeg manglede en plan over bygningen og div. rum der blev brugt. For det var meget ofte jeg tog mig selv i at sige: "Nå, er der også noget her?"

Jeg tror godt at man muligvis kunne have lavet nogle flere events for 18+ år. Men kan ikke kunne sige hvad det egentlig skulle være.

Også er der jo den evige berømte lyd til shows. Suk. Jeg var én af dem der sad og havde en pegefinger i ørene. Også er det heller ikke heldigt at man under Project Chuu showet har valgt én der ret så ofte sang falskt, som bare fik det til at gøre endnu mere ondt. :O Men de skal bestemt ha ros for deres dansenumre! :D

Selvom der er fejl og mangler...
Så synes jeg stadigvæk at det var en god dag den lørdag jeg nu var derinde. For, for mig handler det ikke om alle deres shows og events. For mig er det sku den hygge jeg har sammen med dem man kender og lære at kende. :D Folk har et super godt fællesskab, og det er egentlig det vigtigste. Så bestemt stadigvæk en rigtig god con synes jeg. :)

Brugeravatar
Gintoki
Happy-Gin
Happy-Gin
Indlæg: 3357
Tilmeldt: tors 21. apr 2011 20:26
Køn: Mand
Geografisk sted: Himmellegemet Jorden, nærmere placering KBH

Re: J-Popcon 2013 - din oplevelse/vurdering

Indlægaf Gintoki » ons 20. mar 2013 16:26

Zenia skrev:Dog må jeg sige at det var virkelig underligt at de have en masse u-udnyttede rum som de måske kunne ha brugt mere. Artist Vally var lukket over i et lille skummelt hjørne som næsten blev overset. Jeg ville ha fortrukket at det var samme sted som sidst, da jeg tror at de kunne ha fået meget mere opmærksomhed, da folk gik mere ud og ind af den store indgang, i stedet for den lille indgang.

Her er jeg så slet ikke enig, Artist Alley lå et fint sted hvor der kom mange folk forbi. Stedet er større end i den glasgang der er over svømmehallen samt stedet er ikke befærdet med svømmehallens gæster. Eneste sted der måske ville være bedre egnet, ville være en gymnastiksal eller andet lokale i samme størrelse.
Billede NYAN NYAN NYAN NYAN NYAN NYANBillede

http://nyan.cat http://www.nyanicorn.com/

Back once again for the renegade master, default damager, power to the people!

Hecko X
Wiki-Wonka
Wiki-Wonka
Indlæg: 465
Tilmeldt: tirs 10. maj 2011 02:43
Køn: Mand
Geografisk sted: Danmark
Kontakt:

Re: J-Popcon 2013 - din oplevelse/vurdering

Indlægaf Hecko X » ons 20. mar 2013 18:44

Cutepuppy skrev:EDIT : Jeg kan tydeligvis ikke læse... Dealer roomet var også lukket sidste år... jeg vil antage at tanken er at det er en af de ting der trækker publikum til.

Både det, og så giver det jo også dealerne en mulighed for at sælge mere, ved at J-popcon faktisk gøre mindre.

J-popcon sparer to personer til at holde vagt, som i stedet kunne gøre noget andet, og sælgerne får en meget større kundebase, da de kan sælge ikke kun til deltagere, men også til folk udefra.

Jeg så diverse folk, uden armbånd, der gerne ville ind og kigge i dealerrummet, som måtte vises væk. Så fra mit synspunkt er det bare lidt mærkværdigt, at J-Popcon aktivt bruger ressourcer på at reducere forretningssalget og eksponeringen for de dealere, der har betalt for at være der.

Men der kan dog være en meget god grund til hvorfor det er sådan, men jeg er lidt blank der :/


Tilbage til "J-Popcon"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 2 gæster