Min J-popcon 2011 - Jurasnak

Diskussion af J-Popcon
Cutepuppy
Chibi
Chibi
Indlæg: 25
Tilmeldt: ons 11. maj 2011 10:00

Min J-popcon 2011 - Jurasnak

Indlægaf Cutepuppy » søn 20. nov 2011 11:03

*Wish* skrev:
Hecko X skrev:Ligesom med *Wish* kan min 'rapport' læses på min blog (på engelsk).


God rapport. Du kommer også omkring nogle ting, som jeg slet ikke havde tænkt på f.eks. det med reglerne.


Jeg må indrømme at jeg foretrækker juridiske vurderinger fra... jurister fremfor "lommejurister".

Det kunne være Gogo kunne foretage en vurdering ?

Brugeravatar
SsjGogo
Kami
Kami
Indlæg: 5638
Tilmeldt: tors 21. apr 2011 20:26
Køn: Mand
Geografisk sted: København

Re: Min J-popcon 2011

Indlægaf SsjGogo » søn 20. nov 2011 11:07

Cutepuppy skrev:
*Wish* skrev:
Hecko X skrev:Ligesom med *Wish* kan min 'rapport' læses på min blog (på engelsk).


God rapport. Du kommer også omkring nogle ting, som jeg slet ikke havde tænkt på f.eks. det med reglerne.


Jeg må indrømme at jeg foretrækker juridiske vurderinger fra... jurister fremfor "lommejurister".

Det kunne være Gogo kunne foretage en vurdering ?


Det er jeg ikke rigtig interesseret i. Jeg ved ikke om det skyldes min manglende erfaring med conventions, eller at jeg ikke har et bedre sammenligningsgrundlag, men jeg var egentlig meget tilfreds med J-popcon.

Som jeg skrev indledningsvis, så kan man altid finde fejl - blot man søger ihærdigt nok.
www.gogonoter.dk

Brugeravatar
LiseR
Missing-Nin
Missing-Nin
Indlæg: 1596
Tilmeldt: man 9. maj 2011 14:38
Køn: Kvinde
Geografisk sted: i mine bukser

Re: Min J-popcon 2011

Indlægaf LiseR » søn 20. nov 2011 14:17

Hmmm.. var det et problem at reglerne ikke var slået op? Jeg synes da folk opførte sig okay... Jeg så ingen ekstremt fulde mennesker f.eks.
Te audire no possum. Musa sapientum fixa est in aure.

Brugeravatar
SsjGogo
Kami
Kami
Indlæg: 5638
Tilmeldt: tors 21. apr 2011 20:26
Køn: Mand
Geografisk sted: København

Re: Min J-popcon 2011

Indlægaf SsjGogo » søn 20. nov 2011 14:45

Jeg tror at både Wish og Hecko X blogs skal læses i lyset af, at de enten arrangerer eller har arrangeret conventions, hvorfor de er mere tilbøjelige til at se ting, som var gode, rent planlægningsmæssig, og ting som kunne have været bedre. Jeg læser ikke Heckos blog som en skitse af, at Jpop var i et juridisk vakuum. :)
www.gogonoter.dk

*Wish*
Kage
Kage
Indlæg: 779
Tilmeldt: man 9. maj 2011 14:53
Køn: Kvinde
Geografisk sted: Herning
Kontakt:

Re: Min J-popcon 2011

Indlægaf *Wish* » søn 20. nov 2011 15:24

SsjGogo skrev:Jeg tror at både Wish og Hecko X blogs skal læses i lyset af, at de enten arrangerer eller har arrangeret conventions, hvorfor de er mere tilbøjelige til at se ting, som var gode, rent planlægningsmæssig, og ting som kunne have været bedre. Jeg læser ikke Heckos blog som en skitse af, at Jpop var i et juridisk vakuum. :)


Præcis. Da jeg læste Hecko X's rapport, tænkte jeg også flere gange over, hvordan vi kunne løse de opgaver, der blev nævnt, til SVScon f.eks. det med at synliggøre reglerne.

Hecko X
Wiki-Wonka
Wiki-Wonka
Indlæg: 465
Tilmeldt: tirs 10. maj 2011 02:43
Køn: Mand
Geografisk sted: Danmark
Kontakt:

Re: Min J-popcon 2011

Indlægaf Hecko X » man 21. nov 2011 00:33

*Wish* skrev:God rapport. Du kommer også omkring nogle ting, som jeg slet ikke havde tænkt på f.eks. det med reglerne.

Mange tak.

Cutepuppy skrev:Jeg må indrømme at jeg foretrækker juridiske vurderinger fra... jurister fremfor "lommejurister".

Mine to 'juridiske' udtalelse er baseret på samtaler med brandmyndighederne og Danmarks Medie- og Journalistskole samt Pressenævnet i forbindelse med informationsindsamling til Genki 2010 og 2011. Jeg vil antage, at de har forstand på hvad de taler om, men det er selvfølgelig en smagssag.

Jeg vil dog give dig ret i at det nok er formuleret på en måde hvorpå man nemt antager at det kun er personlige meninger, eftersom jeg ikke har kildeangivelser. Den overordnede tone taget i betragtning fandt jeg det bare irrelevant og for besværligt at tilføje naturligt.

LiseR skrev:Hmmm.. var det et problem at reglerne ikke var slået op? Jeg synes da folk opførte sig okay... Jeg så ingen ekstremt fulde mennesker f.eks.

SsjGogo skrev:Jeg tror at både Wish og Hecko X blogs skal læses i lyset af, at de enten arrangerer eller har arrangeret conventions, hvorfor de er mere tilbøjelige til at se ting, som var gode, rent planlægningsmæssig, og ting som kunne have været bedre. Jeg læser ikke Heckos blog som en skitse af, at Jpop var i et juridisk vakuum. :)

Som Gogo nævner var det ikke min intention at påpeger J-Popcon som et 'juridisk vakuum', mest af alt fordi det ikke er det. Min eneste pointe var at uden at have hentet samtykke, enten ved en tick box med link til reglerne som man skal acceptere, eller som materiale men får udleveret eller hængt op ved indgangen(e), så er der ikke hold i:
  • Billeder, lyd og video optaget til J-popcon må ikke bruges til kommercielt formål uden J-popcons accept.
  • Som deltager til J-popcon accepterer man automatisk at J-popcons officielle fotografer må tage billeder til brug i PR relateret øjemed.

Brugeravatar
LiseR
Missing-Nin
Missing-Nin
Indlæg: 1596
Tilmeldt: man 9. maj 2011 14:38
Køn: Kvinde
Geografisk sted: i mine bukser

Re: Min J-popcon 2011

Indlægaf LiseR » man 21. nov 2011 02:12

Som deltager til J-popcon accepterer man automatisk at J-popcons officielle fotografer må tage billeder til brug i PR relateret øjemed.


Den er jeg ikke særlig glad for, for den omgår ellers gældende dansk lovgivning :( Hvornår ved man at en person er en officiel fotograf? Bør personen ikke gøre opmærksom på det, så jeg kan sige nej hvis jeg ikke vil fotograferes af ham/hende?
Jeg er godt klar over at det garanteret er fuldt lovligt, og jeg kan sagtens forstå at J-popcon gør de ting. Men jeg er ikke helt glad for den rent etisk. Eller paranoidsk. Eller hvad man nu skal sige.
(Moderator, del gerne tråden!)
Te audire no possum. Musa sapientum fixa est in aure.

Brugeravatar
nielsm
Missing-Life
Missing-Life
Indlæg: 2181
Tilmeldt: lør 7. maj 2011 18:35
Køn: Mand
Geografisk sted: 輪場
Kontakt:

Re: Min J-popcon 2011

Indlægaf nielsm » man 21. nov 2011 02:55

LiseR skrev:Den er jeg ikke særlig glad for, for den omgår ellers gældende dansk lovgivning :( Hvornår ved man at en person er en officiel fotograf? Bør personen ikke gøre opmærksom på det, så jeg kan sige nej hvis jeg ikke vil fotograferes af ham/hende?
Jeg er godt klar over at det garanteret er fuldt lovligt, og jeg kan sagtens forstå at J-popcon gør de ting. Men jeg er ikke helt glad for den rent etisk. Eller paranoidsk. Eller hvad man nu skal sige.
(Moderator, del gerne tråden!)

De officielle fotografer havde J-Popcon badges på hvor der stod Presse, og så vidt jeg forstår så skal den regel læses som, hvis du ikke ønsker at blive fotograferet så undlad at deltage i events eller idet du deltager i en event giver du automatisk samtykke til at J-Popcon må fotografere dig.
Jeg synes det er ganske rimeligt.

Hecko X
Wiki-Wonka
Wiki-Wonka
Indlæg: 465
Tilmeldt: tirs 10. maj 2011 02:43
Køn: Mand
Geografisk sted: Danmark
Kontakt:

Re: Min J-popcon 2011

Indlægaf Hecko X » man 21. nov 2011 09:08

nielsm skrev:Jeg synes det er ganske rimeligt.

Det er det et sted også... så længe de husker den gyldne trio:
  • Deltagere skal have været gjort opmærksom på det under købstidspunktet .
    ELLER
  • Deltagere skal have været gjort opmærksom på det i det de træder ind på messeområdet.
    ELLER
  • Deltagere skal have modtaget dokumentation på det efter køb (fx email-bekræftelsen) eller i det de modtager adgang til messeområdet.
Med andre ord, organisationen skal have gjort en -aktiv- indsats for at brugeren skal få det at vide. At det kun står på en side på hjemmesiden, uden henvisninger, er passivt og gør sig ikke gældende, uanset hvor Captain Obvious man mener det er.

Ellers gælder samme regler for 'officielle fotografer', som for alle andre fotografer; de skal have eksplicit eller implicit tilladelse til at tage billedet før de gør det, samt fortælle personen præcist hvad billedet skal bruges til.

Hvis billedet bruges til noget deltageren ikke på forhånd er indeforstået med, så må det ganske enkelt ikke bruges sådan.

Den eneste undtagelse er så vidt billeder hvor det ikke er en enkelt person der er i fokus, men snarer området (og der så er en skov af mennesker på billedet uden fokus på nogen bestemt) eller hvis ansigtet ikke er synligt.

Om man så vil diskutere hvorvidt reglerne er uetiske eller ej skal jeg ikke blande mig i. Personligt synes jeg at den første 'valgmulighed' er den mest etiske, da man stadig har mulighed for at undlade at købe billet.

Men det er samme årsag at jeg har presset for at både få det på hjemmesiden med påkrævet accept sam i con-bøgerne mens jeg arbejde for Genki ca. 2009-2011 (omkring marts-april)


Tilbage til "J-Popcon"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 10 gæster