nielsm skrev:Jeg synes det er ganske rimeligt.
Det er det et sted også... så længe de husker den gyldne trio:
- Deltagere skal have været gjort opmærksom på det under købstidspunktet .
ELLER - Deltagere skal have været gjort opmærksom på det i det de træder ind på messeområdet.
ELLER - Deltagere skal have modtaget dokumentation på det efter køb (fx email-bekræftelsen) eller i det de modtager adgang til messeområdet.
Med andre ord, organisationen skal have gjort en -aktiv- indsats for at brugeren skal få det at vide. At det kun står på en side på hjemmesiden, uden henvisninger, er passivt og gør sig ikke gældende, uanset hvor Captain Obvious man mener det er.
Ellers gælder samme regler for 'officielle fotografer', som for alle andre fotografer; de skal have eksplicit eller implicit tilladelse til at tage billedet før de gør det, samt fortælle personen præcist hvad billedet skal bruges til.
Hvis billedet bruges til noget deltageren ikke på forhånd er indeforstået med, så må det ganske enkelt ikke bruges sådan.
Den eneste undtagelse er så vidt billeder hvor det ikke er en enkelt person der er i fokus, men snarer området (og der så er en skov af mennesker på billedet uden fokus på nogen bestemt) eller hvis ansigtet ikke er synligt.
Om man så vil diskutere hvorvidt reglerne er uetiske eller ej skal jeg ikke blande mig i. Personligt synes jeg at den første 'valgmulighed' er den mest etiske, da man stadig har mulighed for at undlade at købe billet.
Men det er samme årsag at jeg har presset for at både få det på hjemmesiden med påkrævet accept sam i con-bøgerne mens jeg arbejde for Genki ca. 2009-2011 (omkring marts-april)