Dyrere billeter??

Diskussion af J-Popcon
Brugeravatar
SsjGogo
Kami
Kami
Indlæg: 5638
Tilmeldt: tors 21. apr 2011 20:26
Køn: Mand
Geografisk sted: København

Re: Dyrere billeter??

Indlægaf SsjGogo » lør 11. feb 2012 20:44

Hecko X skrev:
SsjGogo skrev:Priser der reelt matcher connens udbud af aktiviteter, og som ikke udelukkende er sat efter huslejens niveau. Hvor man sætter den øvre grænse er svært at sige.

Kan man så ikke inverst (<< an actual word?) sige, at de kunne beholde samme sted og pris, men komme med et større/bedre udbud af aktiviteter?

Ikke rigtig, for flere aktiviteter koster også flere penge.
www.gogonoter.dk

Brugeravatar
Trieu
Jonin
Jonin
Indlæg: 223
Tilmeldt: ons 11. maj 2011 14:40
Køn: Mand
Kontakt:

Re: Dyrere billeter??

Indlægaf Trieu » lør 11. feb 2012 21:27

SsjGogo skrev:
Hecko X skrev:
SsjGogo skrev:Priser der reelt matcher connens udbud af aktiviteter, og som ikke udelukkende er sat efter huslejens niveau. Hvor man sætter den øvre grænse er svært at sige.

Kan man så ikke inverst (<< an actual word?) sige, at de kunne beholde samme sted og pris, men komme med et større/bedre udbud af aktiviteter?

Ikke rigtig, for flere aktiviteter koster også flere penge.


Så simpelt vil jeg ikke helt siger at det er.

Flere aktiviteter kan også give flere penge, ved at hive flere besøgende ind.

Skæret helt ind til benene så er det den her beregning J-popcon skal lave, når de overvejer ændring i pris, udbudt i aktivitet og værdi af en gældende venue: hvis der bruges X kroner på en nye aktivitet, få vi så Y flere besøgende som give flere indtægter for den samme billet pris, som er lig med eller mere end det som aktiviteten koste?

og omvendt, hvis der spares X kroner på at skifte/fjerne noget; venue, aktivitet, gæster, blive der så sparet mere end der mistes i indtægt fra besøgende som udeblive?

Kort sagt, tjene vi mere end vi bruger på det her nye tiltag, eller miste vi mere end vi spare, ved at fjerne det her tiltag?


Og så er der balancen mellem salg og pris, hvor ligge grænsen for hvor meget man kan sænke prisen, og samtidig have øgede indtægt gennem flere besøgende? (eller omvendt, hvor meget kan man hæve prisen, uden med at have lavere indtægt på grund af færre besøgende?)

Brugeravatar
SsjGogo
Kami
Kami
Indlæg: 5638
Tilmeldt: tors 21. apr 2011 20:26
Køn: Mand
Geografisk sted: København

Re: Dyrere billeter??

Indlægaf SsjGogo » lør 11. feb 2012 21:42

Jo, men før et udbud kan give et afkast i form af flere besøgende - skal man have penge til denne (nye) aktivitet til at starte med.

Alle investeringer koster - og som jeg har forstået (og håber at dette er forkert), så klarer J-pop lige præcis regningen for huslejen, hvorfor der ikke er de store puljer til diverse aktiviteter.

Man kan naturligvis overveje, om man skulle skrotte nogle af de eksisterende aktiviteter - men i bund og grund, så kræver nye tiltag, at der er penge til det.

Derfor burde man netop overveje, at skifte venue - da DGI byen, bortset fra den centrale beliggenhed, ikke har nogle nærmere fordele.

Så med andre ord - ja det er ret simpelt.

Lad mig dog tydeliggøre, at dette ikke skal forstås som en større kritik af J-popcon. Jeg synes, at de gutter og gutterinder laver et strålende arbejde for miljøet, og jeg er bevidst om, at det kræver en kæmpe indsats, at arrangere Danmarks største con.
www.gogonoter.dk

Hecko X
Wiki-Wonka
Wiki-Wonka
Indlæg: 465
Tilmeldt: tirs 10. maj 2011 02:43
Køn: Mand
Geografisk sted: Danmark
Kontakt:

Re: Dyrere billeter??

Indlægaf Hecko X » lør 11. feb 2012 22:36

SsjGogo skrev:
Hecko X skrev:
SsjGogo skrev:Priser der reelt matcher connens udbud af aktiviteter, og som ikke udelukkende er sat efter huslejens niveau. Hvor man sætter den øvre grænse er svært at sige.

Kan man så ikke inverst (<< an actual word?) sige, at de kunne beholde samme sted og pris, men komme med et større/bedre udbud af aktiviteter?

Ikke rigtig, for flere aktiviteter koster også flere penge.

Faktisk ikke. Af personlig erfaring ved jeg at mange aktiviteter kan gøres stort set gratis, det eneste det kræver er 1 eller 2 personer der rent faktisk gider at lave og afholde aktiviteten.

Som udgangspunkt kan vi tage et kig på Genki 2010 (da det er det event jeg har bedst kendskab til). Til Genki 2010 var der hele 70 aktivitere spredt over tre dage. Omkostninger for alle events (inklusiv præmier og betaling til specielle gæster) var på under 20.000 kroner. En aktivitet kostede derved i gennemsnit 285 kroner.

Hvis vi ser bort fra betalingen til gæster og de aktiviteter der blev afholdt af dem, kostede det i gennemsnit 150 kroner per aktivitet. Med andre ord, billetten for én gæst til J-Popcon dækker faktisk nok for udgifterne til 2 aktiviteter, hvis man er påpasselig.

Det der virkelig koster kassen er typisk leje af scene + 'huslejen', men manglende penge kan næppe undskylde manglende aktiviteter, da mange af tingene som sagt kan gøres gratis.

En hurtig analyse over random aktiviter, der faldt mig ind først:
-Cosplay Blind Date: gratis
-Anime Speed Date: gratis
-Diverse quizzer: gratis
-Tegnekonkurrencer: gratis
-Fan scanlation konkurrencer: gratis
-Auktion: Gratis (eller siden der tages 5 kroner per item, så profit)
-Game Room: gratis
-Biograf: gratis
-Manga lounge: gratis
-Game tourneys: Tilnæremelsesvis gratis
-Dealer room: gratis
-Fremlæg: gratis
-Mafia/Werewolf: gratis
*Der tages forbehold til at der fordelt over alle disse konkurrencer bruges ca. 150 kroner til papir og blyanter.

Med hensyn til præmier, så kan man sagtens finde folk til at sponsere dem. Alene Allan og jeg har skaffet for måske 120.000 DKK merch og udstyr gratis for Genki, så det kan 'nemt' lade sig gøre, hvis bare man er villig til at gøre lidt benarbejde og kontakte de rette mennesker.

Det samme med udstyr; har man det ikke allerede, så spørg først om man kan få det fra nogen gratis eller sponseret. Hvis ikke, så prøv dernæst om det kan lånes fra noget. Til sidst, når man ikke har andet valg, så kan det købes. Hvis man som udgangspunkt betaler sig til ting, så er det da klart der kommer til at mangle penge...

Det skal ikke tages som kritik af J-Popcon, da jeg ikke ved hvordan de kører tingene, jeg siger bare hvordan tingene var da jeg arbejde ved Genki.

Brugeravatar
SsjGogo
Kami
Kami
Indlæg: 5638
Tilmeldt: tors 21. apr 2011 20:26
Køn: Mand
Geografisk sted: København

Re: Dyrere billeter??

Indlægaf SsjGogo » lør 11. feb 2012 23:54

Spørgsmålet er så, om dårlig økonomi forhindrer detaljeret planlægning - hvor sidste udvej bliver dyre billetter - der kan balancere tingene?
www.gogonoter.dk

*Wish*
Kage
Kage
Indlæg: 779
Tilmeldt: man 9. maj 2011 14:53
Køn: Kvinde
Geografisk sted: Herning
Kontakt:

Re: Dyrere billeter??

Indlægaf *Wish* » søn 12. feb 2012 00:31

Jeg er enig i, at aktiviteter bestemt ikke behøver koste en bondegård. Forudsat at connen har computer og projektor, kan man sagtens lave bl.a. quizzer, som kun har udgifter til præmier, papir og skriveredskaber.

Jeg er dog meget interesseret i at høre, hvordan Genki har fåer følgende gratis: Game Room og Manga lounge.

Vi har nok alle hørt om, at J-Popcon kom ud med et stort underskud i 2010, men det skulle der så vidt jeg ved, være blevet rettet op på i 2011.

Hecko X
Wiki-Wonka
Wiki-Wonka
Indlæg: 465
Tilmeldt: tirs 10. maj 2011 02:43
Køn: Mand
Geografisk sted: Danmark
Kontakt:

Re: Dyrere billeter??

Indlægaf Hecko X » søn 12. feb 2012 02:01

*Wish* skrev:Jeg er dog meget interesseret i at høre, hvordan Genki har fåer følgende gratis: Game Room og Manga lounge.

Alle manga var doneringer fra folk. Selve opsætningen er gratis (obviously).

Med hensyn til game room, så var det et eksempel på at det er muligt at gøre gratis.

I 2009 klarede Genkai det ved at enten få doneret TV (4 styks, tror jeg), samt låne konsoller og yderligere TV gratis.

Til 2010 blev der faktisk investeret i 2 fjernsyn, for langsomt at opbygge egen Game Room (så det ikke var nødvendigt at låne ydeligere ting), mens resten endnu engang var lånt eller doneret. Allan var rigtigt god til at få skaffet den slags ting til ingen penge, og det lykkedes ham vist at få 7 gamle fjernsyn gratis.

Halvejs inde i 2011 hoppede jeg dog fra, men tror at der til Genki 2011 var et game room der var 'all Genki', dvs. kun donerede ting samt ting Allan selv havde købt (for egne penge, ikke foreningens) til Genkis formål. Så Genkais samlede udgift for et virkende game room var et éngangsbeløb på omkring 7500 kroner, inklusiv udvidet forsikring.

Så igen, det kan virkelig betale sig at starte med at spørge rundt efter at få ting doneret eller sponseret. Why pay for stuff you could get for free?

Hecko X
Wiki-Wonka
Wiki-Wonka
Indlæg: 465
Tilmeldt: tirs 10. maj 2011 02:43
Køn: Mand
Geografisk sted: Danmark
Kontakt:

Re: Dyrere billeter??

Indlægaf Hecko X » søn 12. feb 2012 06:50

SsjGogo skrev:Spørgsmålet er så, om dårlig økonomi forhindrer detaljeret planlægning - hvor sidste udvej bliver dyre billetter - der kan balancere tingene?

Sorry for double-posting, havde totalt overset Gogos indlæg.

Kort: Nej, jeg vil ikke mene at det er ikke dårlig økonomi der forhindrer detaljeret planlægning, men snarer mangel på detaljeret planlægning der forsager dårlig økonomi.

Langt: Som nævnt før kan en god messe sagtens afholdes på et minimal-budget, så længe tingene planlægges ordentligt og i god tid, samt med folk der er villige til at gå den ekstra længde for at skaffe sponsorater.

Som eksempel: jeg brugte lidt over 2 måneder på at skrive til diverse folk hos Namco Bandai, samt ringe rundt til forskellig europæiske lande og lægge beskeder ved de europæiske afdelinger af Namco Bandai Games.

Da jeg endelig fik oprettet en rapport med dem, brugte jeg yderligere halvanden måned på at præsentere Genki, det danske gaming miljø, etc., og overbevise dem om at vi var en god investering før jeg endelig fik en aftale i hus.

Aftalen inkluderede gratis merch til en værdi af ca. 50.000 DKK, et officielt anerkendt Danmarksmesterskab i Tekken 6, gratis publicity på Namco Bandais Community sider, samt en aftale om at alle fremtidige Namco Bandai game og release events ville eksklusivt blive afholdt af Genkis game room, med alle præmier sponseret af Namco Bandai.

Det eneste der skulle gives til gengæld var en rapport af hvordan mesterskabet løb af stablen + billeder af eventet, efter Genki var sluttet af. En super sweet deal, der dårligt nok krævede en times indsats om ugen, over en periode af 4 måneder.

Så med nok planlægning og gåpå mod kan man helt seriøst skaffe sygt meget helt gratis.

Brugeravatar
Seph
Chibi
Chibi
Indlæg: 26
Tilmeldt: tirs 6. mar 2012 16:16
Køn: Mand
Geografisk sted: コペンハーゲン

Re: Dyrere billeter??

Indlægaf Seph » tirs 6. mar 2012 17:11

*Wish* skrev:Jeg er enig i, at aktiviteter bestemt ikke behøver koste en bondegård. Forudsat at connen har computer og projektor, kan man sagtens lave bl.a. quizzer, som kun har udgifter til præmier, papir og skriveredskaber.

Jeg er dog meget interesseret i at høre, hvordan Genki har fåer følgende gratis: Game Room og Manga lounge.

Vi har nok alle hørt om, at J-Popcon kom ud med et stort underskud i 2010, men det skulle der så vidt jeg ved, være blevet rettet op på i 2011.

Jeg har ikke været med til nogen møder i år, da jeg ikke har været i Danmark, men det virker da umiddelbart logisk at hvis der kommer flere og flere deltagere, hvilket har været trenden i mange år nu, så kan man enten investere i mere plads, bedre materiel og flere udenlandske gæster, eller gøre biletterne billigere. Hvis man vil have indflydelse på hvilken retning connen går i er det jo bare at tilmelde sig arrangørgruppen.
Hecko X skrev:Det samme med udstyr; har man det ikke allerede, så spørg først om man kan få det fra nogen gratis eller sponseret. Hvis ikke, så prøv dernæst om det kan lånes fra noget. Til sidst, når man ikke har andet valg, så kan det købes. Hvis man som udgangspunkt betaler sig til ting, så er det da klart der kommer til at mangle penge...

Der kan være grunde til at det ikke er muligt i J-popcons tilfælde. Mangel på ønsket om at spare penge er ihvertfald ikke en.


Tilbage til "J-Popcon"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 7 gæster