Genki 2015 Q&A

Diskussion af Genki
Hecko X
Wiki-Wonka
Wiki-Wonka
Indlæg: 465
Tilmeldt: tirs 10. maj 2011 02:43
Køn: Mand
Geografisk sted: Danmark
Kontakt:

Genki 2015 Q&A

Indlægaf Hecko X » fre 8. aug 2014 12:36

Genki 2014 er næsten kun lige afsluttet, men vi er allerede begyndt planlægningen af Genki 2015 under nyt lederskab (mit, lulz). Med nyt lederskab følger der gerne en ny måde at gøre tingene på, så folk skal være velkomne til at spørge ind til at om Genki 2015 som de måtte finde på.

Vær dog obs på at alle svar kun er vejledende - det kan være jeg 4 måneder senere fandt ud af at noget stod i vejen for at gøre tingene på den måde jeg havde regnet med, og så vil ændringer naturligvis forekomme. Det kan også ske at jeg er nødt til at undersøge noget nærmere for at kunne svare

For lige at starte det i gang har jeg kukkeluret i tråden Hvordan var Genki?

--------------------

Vil der blive afholdt en AMV konkurrence?
Det er intentionen.

Tør I det, når nu AMVer er ulovlige?
AMVer er strengt taget ikke ulovlige, såfrem man har indhentet samtykke fra licensindehaverne.

Ansvaret for at indhente samtykke fra de europæiske distributører af de anime man bruger ligger hos personen der laver AMVen (det er helt seriøst noget så simpelt som at sende en mail og spørge). Licens for musikken skal Genki nok sørge for.

Bliver der gjort noget ved bootlegs?
Ja. Det er det korte svar. Mere information vil komme op når jeg er sikker på at jeg må tale mere om det.

Kan der ikke komme nogle bedre betalingsmuligheder?
Vi vil så vidt muligt implementere mulighed for at betale med kreditkort hvor det giver mening at gøre det, med henblik på eventuelle aftaler vi måtte have.

Vil der være WiFi på con-området?
Det tør jeg ikke sige på nuværende tidspunkt. Der var nogle problemer med nettet i år, og jeg vil gerne være sikker på at Arenaens WiFi kan understøtte 2500 gæster, uden at gå ned, eftersom kortmaskinerne kører på samme netværk.

For mig er det en større prioritet at folk kan betale med deres kreditkort, uden at kortterminalen bryder ned hver 20. sekund, end at folk lige måtte bruge deres eget datanetværk for at tjekke Facebook eller lignende.

Kommer piraterne tilbage!?
Vi har i hvert fald tænkt os at invitere dem, så er det bare om de siger ja~

Bliver der gjort noget ved de lange tjek-ind køer?
Vi vil så vidt muligt prøve. Vi har diverse ideer på tegnebrættet, fx flere check-in punkter, og evt. også check-in punkter ved sovesalene, så folk kan lægge deres baggage med det samme.

Påpeger igen at dette kun er på tegnebrættet, og det på ingen måde er sikkert det kan lade sig gøre rent logistisk, de vi skal have snakket med skolen først om hvornår vi kan begynde at sætte op, og så skal vi desuden skal være sikre på at have mandskab nok.

Brugeravatar
SsjGogo
Kami
Kami
Indlæg: 5638
Tilmeldt: tors 21. apr 2011 20:26
Køn: Mand
Geografisk sted: København

Re: Genki 2015 Q&A

Indlægaf SsjGogo » fre 8. aug 2014 12:43

"Ansvaret for at indhente samtykke fra de europæiske distributører af de anime man bruger ligger hos personen der laver AMVen (det er helt seriøst noget så simpelt som at sende en mail og spørge). Licens for musikken skal Genki nok sørge for.)"


Er det afklaret, at en europæisk distributør kan give tilladelse på vegne af rettighedsindehaveren - henset til at distributørene - som regel - kun har en begrænset brugsret jf. distributionsaftalen?

Teoretisk set så kan vedkommende, der laver AMV'en, have købt videomaterialet i Japan og derved udenom den europæiske distributør.

(Jeg ville personligt smide Kulturministeriet en mail i forvejen - de er super fine til at svare, og så har I forarbejderne til loven bag jer).

EDIT: Og jeg vil lige igen adressere, at jeg på ingen måder tror, at industrien vil have interesse eller vilje til at forfølge folk, der laver AMV'er - tværtimod skaber det jo en indirekte reklame for deres eget produkt. Det er bare meget rart, at det foregår efter bogen.
www.gogonoter.dk

Hecko X
Wiki-Wonka
Wiki-Wonka
Indlæg: 465
Tilmeldt: tirs 10. maj 2011 02:43
Køn: Mand
Geografisk sted: Danmark
Kontakt:

Re: Genki 2015 Q&A

Indlægaf Hecko X » fre 8. aug 2014 12:54

Jf. det forarbejde allerede gjort af AnimeCon, så er svaret ja, da vi skal spørge licensindehaverne for det område hvor det vises. Det samme gælder når vi skal spørge efter at vise anime i biograferne.

Der er dog intet galt i at lige sende mailen afsted alligevel - hellere livrem og seler end bukserne nede ;D

Brugeravatar
TMP
Genin
Genin
Indlæg: 78
Tilmeldt: søn 8. jul 2012 01:17
Køn: Mand
Kontakt:

Re: Genki 2015 Q&A

Indlægaf TMP » fre 8. aug 2014 13:10

Jeg kom med foreslag om at det var muligt at livestreame de forskellige events.
Det så vidst ud til at der blev livestreamet afslutningsceremonien.
Så, hvis muligt så ville det være fedt at hvis I kunne få lov til at livestreame hele de forskellige events.

Et andet spørgsmål, det er at hvad helt præcist problemet er når der kommer kø-dannelser?

Og jeg vil gerne rose dig Hecko X for at tage posten. Jeg ved værdfald at jeg selv ikke kunne have gjort det.
Også vil jeg sige tak for at undesøge AMV sagen.

Og jeg lagde mærke til at nogle brugte mobilepay. Måske var det en mulighed?
(Dog bruger jeg det ikke selv, men det kunne være et alternativ).
Programmør.
Aegisub inspirerede mig til at være programmør. Hvilket jeg takker bla. Niels for.
Quote:
Spoiler: vis
I am not afraid of the one who can kill me, I am afraid of the one who can touch my heart.
Myself

Hvis I hader mig for den jeg er, så gør det. Hellere det, end at blive elsket for at være en løgner. Så må alle i hele verden hade mig.
Migselv

Love is not about finding the perfect person, but about seeing an imperfect person perfectly
Gundvang

Brugeravatar
SsjGogo
Kami
Kami
Indlæg: 5638
Tilmeldt: tors 21. apr 2011 20:26
Køn: Mand
Geografisk sted: København

Re: Genki 2015 Q&A

Indlægaf SsjGogo » fre 8. aug 2014 13:20

Super cool - så er der ingen ko på isen - og som du skriver, så er det blot om at sende licensindehaverne en e-mail og spørge pænt om lov.

Og jeg vil også tilslutte mig TMP's kor - virkelig flot, at du overtager posten. Med alle de historier, der har været knyttet til Genki - er det flot, at du tør tage ansvar og lytter til inputs for miljøet!
www.gogonoter.dk

Hecko X
Wiki-Wonka
Wiki-Wonka
Indlæg: 465
Tilmeldt: tirs 10. maj 2011 02:43
Køn: Mand
Geografisk sted: Danmark
Kontakt:

Re: Genki 2015 Q&A

Indlægaf Hecko X » fre 8. aug 2014 14:25

TMP skrev:Så, hvis muligt så ville det være fedt at hvis I kunne få lov til at livestreame hele de forskellige events.

I år blev åbnings- og lukkeceremonien livestreamet, samt cosplayshowet om lørdagen. Til 2015 må jeg indrømme kun at have tænkt på at livestreame de samme ting + evt. andre ting på storscenen, grundet det setup vi havde.

Som en joke havde jeg lidt overvejet at købe en GoPro og livestreame derfra, så man kunne følge en convention fra en arrangørs øjne og se hvad der sker bag scenener. Tror ikke livestreaming af andre events bliver en realitet til 2015 i hvert fald.

TMP skrev:Et andet spørgsmål, det er at hvad helt præcist problemet er når der kommer kø-dannelser?

Var ikke helt sikker på hvordan jeg skulle læse dit spørgsmål, så svarer på to måder:

1) Problemet med kødannelser er jo at de er drønkedelige at være i, mega spild af tid, og man har god chance for at blive syg (hvis det regner) eller hedeslag hvis det er varmt, og det vil vi jo ikke udsætte folk for

2) Årsagen til kødannelserne tror jeg, i hvert fald hvad check-in angår, er pga. for få skranker. Er ikke et sekund i tvivl om at dem der står i skrankerne er hurtige og effektive, men skrankerne er sat op på en måde så man kun kan håndtere én gæst ad gangen, i stedet for fx 4, som jeg godt tror var plads til (i hvert fald 3). Så det er selve set-upet jeg vil ændre på, for at få folk hurtigere igennem

TMP skrev:Og jeg lagde mærke til at nogle brugte mobilepay. Måske var det en mulighed?
(Dog bruger jeg det ikke selv, men det kunne være et alternativ).

Vi har faktisk kigget på dette som en mulighed, men de er ved at ændre produktet for virksomheder, så vi er nødt til at se på om det stadig kan betale sig til den tid.

Ellers hvis jeg gerne sige tak for de pæne ord, men ellers også nævne at meget af rosen også børe gå til de mange frivillige arrangører, der jo gør mindst lige så stor en indsats.

Brugeravatar
l.mathiasen
Le Critique
Le Critique
Indlæg: 3147
Tilmeldt: søn 8. maj 2011 19:17
Kontakt:

Re: Genki 2015 Q&A

Indlægaf l.mathiasen » fre 8. aug 2014 16:32

Bliver 2015 så året hvor vi kommer til at se foredrag om anime og manga? Ja jeg skal spørge :P

Men ellers er jeg glad for at høre om en ny og mere holdbar ledelsesstruktur hos Genki og det virker som et positivt signal at du vælger at tage en dialog her på siden, det synes jeg der viser at du gerne vil lytte til alle og ikke bare dem der allerede giver roser.
https://discord.gg/vTaAHA2 dansk anime discord

Brugeravatar
nielsm
Missing-Life
Missing-Life
Indlæg: 2181
Tilmeldt: lør 7. maj 2011 18:35
Køn: Mand
Geografisk sted: 輪場
Kontakt:

Re: Genki 2015 Q&A

Indlægaf nielsm » fre 8. aug 2014 16:41

En ting mere omkring AMV-problematikken: Så vidt jeg ved er der en tredje, separat rettighed der skal indhentes: Synkroniseringsrettighed. Det at synkronisere andet materiale til et stykke musik er, hvad jeg har hørt, ikke det samme som at opføre musikken offentligt, og man skal have særlig tilladelse til det. Det er formentlig ikke noget som Gramex kan give en paraplylicens til, men noget som reelt skal aftales med den individuelle rettighedshaver for hvert tilfælde, "er det i orden at sætte din musik sammen med den her konkrete video?"

Omkring Wifi, hvis der skal være åbent for publikum er det nok nødvendigt at lave et separat netværk hvor der evt. kan opsættes traffic shaping og lignende, for at sikre at der ikke er enkelte som beslaglægger hele netværket, og for at (i nogen grad) gøre brug af fildelingsprogrammer uattraktivt. (Det er jo ikke fedt hvis nogen sidder og torrenter anime med deres laptop, og ødelægger det for dem der vil lægge deres billeder på Facebook.)
Sådan en opsætning er selvfølgelig ret kompleks og vil kræve både hardware og specialviden.

Brugeravatar
TMP
Genin
Genin
Indlæg: 78
Tilmeldt: søn 8. jul 2012 01:17
Køn: Mand
Kontakt:

Re: Genki 2015 Q&A

Indlægaf TMP » fre 8. aug 2014 16:43

Nogle, sammen med mig, kunne også lave et foredrag om AMV'er. Hvis dette var muligt. XD
Altså både mht. rettighederne, men også teknikken til at lave dem.
Programmør.
Aegisub inspirerede mig til at være programmør. Hvilket jeg takker bla. Niels for.
Quote:
Spoiler: vis
I am not afraid of the one who can kill me, I am afraid of the one who can touch my heart.
Myself

Hvis I hader mig for den jeg er, så gør det. Hellere det, end at blive elsket for at være en løgner. Så må alle i hele verden hade mig.
Migselv

Love is not about finding the perfect person, but about seeing an imperfect person perfectly
Gundvang

Hecko X
Wiki-Wonka
Wiki-Wonka
Indlæg: 465
Tilmeldt: tirs 10. maj 2011 02:43
Køn: Mand
Geografisk sted: Danmark
Kontakt:

Re: Genki 2015 Q&A

Indlægaf Hecko X » fre 8. aug 2014 22:03

l.mathiasen skrev:Bliver 2015 så året hvor vi kommer til at se foredrag om anime og manga? Ja jeg skal spørge :P

Omkring oktober begynder planlægningen af, i mangel af bedre udtryk, mere "voksne" ting, heriblandt dette. Som jeg vidst nok nævnte for 2-3 måneder, ville vi sætte pris på hvis du kunne komme og holde et par paneler/foredrag også c:

nielsm skrev:En ting mere omkring AMV-problematikken: Så vidt jeg ved er der en tredje, separat rettighed der skal indhentes: Synkroniseringsrettighed.

Denne var jeg ikke bekendt med, men undersøger helt klart nærmere.

nielsm skrev:Omkring Wifi, hvis der skal være åbent for publikum er det nok nødvendigt at lave et separat netværk hvor der evt. kan opsættes traffic shaping og lignende

Jeg tror desværre ikke dette er en mulighed for Farum Arena, men jeg kan spørge ad.


Tilbage til "Genki"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 5 gæster