The Elder Scrolls V: Skyrim

Her kan spilanmeldere skrive deres reviews. Vil du være spilanmelder for Animanga tjek her.
Brugeravatar
MangaAnimeLover
Jonin
Jonin
Indlæg: 315
Tilmeldt: tors 26. jul 2012 11:45
Køn: Kvinde
Geografisk sted: Nørresundby
Kontakt:

The Elder Scrolls V: Skyrim

Indlægaf MangaAnimeLover » tirs 9. okt 2012 20:49

Skyrim


Billede

Formalia

Skyrim er spil nummer 5 i spilserien ”The Elder Scrolls” udgivet under Bethesta. Spillets fulde titel er ”The Elder Scrolls V: Skyrim”, men går i normal tale blot som ”Skyrim”. Blandt de tidligere udgivelser i serien findes Morrowind (3) og Oblivion (4), som Skyrim deler flest ligheder med. Jeg vil primært bedømme Skyrim i sammenligning med Oblivion, der blev udgivet i 2006. Skyrim blev udgivet i slutningen af 2011 og har siden fået to udvidelsespakker, Heartfire og Dawnguard. Hearthfire muliggør det for spilleren selv at bygge huse, mens Dawnguard indeholder udvidelser mht. spillets storyline, quests og items. Dawnguard fokuserer på vampires og werewolves og indeholder en lang questline, som man kan/skal gennemføre. Udvidelserne ændrer ikke på spillets originale main questline.

Historien i spillet

I starten af Skyrim er man en fange på en hestevogn ifølge med en gruppe af Stormcloaks (samfundsoprørere) og tyve, der står til offentlig henrettelse. Inden man selv bliver henrettet, angribes byen af en drage, og man formår at slippe væk i al kaos sammen med nogle af de andre forbrydere. Straks efter sendes man på sin første quest, og derefter eskalerer det, som man bevæger sig rundt i landet og møder nye mennesker.
Selve hovedhistorien er, at man er en ”Dragonborn”, hvilket indebærer muligheden for at forstå og tale dragesprog og derved kunne bruge det, der kaldes ”Shouts”. Disse er drageord, der medfører en lang række evner, bl.a. at kunne se levende væsener på lang afstand, at kunne kaste med fireballs (ud af munden endda!) og kunne tvinge drager til at lande. Shouts virker ligesom spells, men de har en cooldown. Til gengæld bruger de ikke energy/mana.
Som Dragonborn skal du forhindre dragen Alduin i at genoplive de faldne drager fra de mange dragegravsteder rundt omkring i landet. Alle drager er hostile (altså fjendtlige) mod dig undtagen Paarthunax, der sammen med the Greybeards hjælper dig med at forstå og mestre dine evner som Dragonborn. Organisationen The Blades opsnuser dig og hjælper dig ligeledes med at besejre Alduin igennem en række quests.
I løbet af mainquesten her har man mulighed for at klare hundredvis af andre quests; nogle er sekundære questlines, mens andre er småopgaver med ingen betydning for din opklaring af main quest'en.

Gameplay

Skyrim minder meget om Oblivion, både i styreformen og gameplay. Selve styreformens infrastruktur er dog meget anderledes (altså menuer, inventory, skill system osv.), og kan muligvis beskyldes for at være mere Xbox-venligt i design. Man spiller som selve karakteren, hvor man enten kan vælge at se gennem karakterens øjne (og derved kun kunne se hænder og våben), eller zoom'e lidt ud og se karakteren over ryggen/skulderen. Selv foretrækker jeg at spille inden i karakteren, idet det kan virke forvirrende at se karakteren udefra, mens man spiller. Man kan til enhver tid ændre, hvordan man vil styre karakteren. Man bruger traditionen tro W, A, S og D til at manøvre sig rundt, E til at aktivere de ting, man peger på, og som noget nyt har man TAB som menuoversigt 1 (Skills, Magic, Map og Inventory), mens Esc fører dig til den overordnede menu, hvor du kan Save, Load osv., se statistikker over bla. Crime og Quests, samt ændre på indstillinger. Z aktiverer den valgte Shout. En fuld oversigt over hvilke knapper, der bruges til hvad, kan findes i ”Options” og kan ændres, hvis man ønsker.
Billede
Overordnet set foregår styringen på logisk vis, og man bruger kun de knapper, man kan nå med venstre hånd, mens højre hånd altid befinder sig på musen. Er man vant til at spille Oblivion (ligesom jeg selv), kan ændringerne i styreformen være til stor forvirring de første par gange, men man lærer det hurtigt.
In-game ser spillet ud som på ovenstående billede, hvor man skiftevis kan se sin Health- eller Stamina-bar nede i højre hjørne (men kun når man ikke har fuld health/stamina), hvorimod Energy-baren ses i venstre hjørne (ved samme). Hele skærmen udnyttes altså hele tiden, hvilket komplimenterer grafikken.
Spillet kan indtil videre kun spilles i Single Player-mode. Internetforbindelse er derfor ikke påkrævet.

Grafikken/det visuelle

En ting, der for mit vedkommende har været en positiv overraskelse, er grafikken. Der er sket en markant visuel forbedring siden Oblivion, der i forvejen var ganske nydeligt at se på (synes jeg). Der er kælet for detaljerne, og billedet er skarpt og smukt at se på. Især nattehimmelen nogle steder er tankevækkende med nuancer som nordlys og stjernebilleder, og inden i nogle caves findes en helt magisk stemning. Generelt kan grafikken til tider beskrives ”magisk”. Spilprogrammørerne har været gode til at skabe stemningsfulde atmosfærer, hvortil baggrundsmusikken sætter prikken over i'et. Jeg mindes ikke at have set en grafisk helhed på samme niveau (måske med få undtagelser). Det anbefales at spille med bedst mulige grafik og højeste opløsning, så længe det stadig er flydende på skærmen og ikke forstyrrer gameplay. At spillet er pænt, realistisk og detaljeret kan uden tvivl hjælpe til med at gøre den samlede spiloplevelse endnu bedre. Selv sætter jeg stor pris på det visuelle, og på det punkt er Skyrim helt perfekt for mig.

Kritik og ros

Ja, ingen anmeldelse uden kritik og ros!
Kritik: Et stort kritikpunkt for mit vedkommende er det nye styresystem. (Her tænkes på infrastrukturen i menuerne; gameplayet i sig selv er perfekt). Når man skal vælge noget inde i sit Inventory, eller manøvre sig rundt i sine Skill Trees, kan det være utroligt svært at få spillet til at registrere musens bevægelser, og ofte må man bruge piletasterne til at præcisere med, for ellers åbner/selecter man det forkerte. Her er det ekstremt tydeligt, at menuerne er lavet til en controller frem for en mus, hvilket jeg er meget skuffet over. Skyrim skal og bliver mostly spillet på pc, og derfor er det i mine øjne for dårligt, at spillet virker bedre på en Xbox (styremæssigt). Jeg forventer, at The Elder Scrolls VI får en infrastruktur som det i Oblivion. Det er naturligvis ikke en detaljer, der ødelægger spiloplevelsen, men det er skyld i en del irritation til tider, når man flere gange i træk kommer til at vælge det forkerte pga. systemets insensitivitet.
Ros: Som det nok er rimelig tydeligt, så er grafikken/det visuelle et stort plus i mine øjne. Jeg er helt betaget af at se rundt i naturen og op på nattehimmelen, fordi det er så realistisk med at touch af magisk. Noget helt andet er selve naturen. Skyrim (landet, som spillet foregår i) er et bjerglandskab med mange caves, dale og floder/vandfald, og visse steder er der også sne. Jeg kan huske, jeg elskede at vandre rundt i Cyrodiil (landet fra Oblivion-spillet), men det var næsten ren skov og flade landskaber, så det kunne godt blive meget ensartet. Skyrim er både spændende og udfordrende, idet der efter kun er én vej op ad bjergene, og det er næsten umuligt at se vejen på kortet. Så ofte skal man bruge mange minutter på at løbe rundt om bjergene for at finde en mulig vej op. For mit vedkommende har det skabt en del irritation igennem tiden, men sammenlignet med landskabet fra Oblivion er det noget nær perfekt (omend stadig en udfordring af og til!).
Endnu en ting, jeg er vild med fra Skyrim, er dragerne og hele Dragonborn/Dovahkiin-konceptet, der muliggør en lang række ting, som man ikke kunne i Oblivion. Med evnen ”Whirlwind Sprint” kan man for eksempel komme til de steder, man ikke ellers kunne komme til. Dette Shout har ofte været løsningen på mit problem med at komme rundt i bjergene. Mht. dragerne synes jeg blot, det er en fed udvidelse i selve Elder Scrolls-serien, og for mig er der intet bedre end at rejse rundt omkring og besejre drager. Det er én blandt af mit livs mange små glæder!

Min vurdering

Jeg kan lige så godt allerede nu afsløre, at Skyrim er mit yndlingsspil. Inden Skyrim var det Oblivion, så for mit vedkommende er Bethesdas udgivelser (i The Elder Scrolls-serien) noget, der rammer plet for mig. De indeholder en balance mellem alle de ting, jeg nyder ved et spil. Det eneste, jeg blot kunne ønske, var et bedre internt styresystem samt muligheden for Multiplayer (evt. blot igennem internetkabel). Jeg ønsker ikke, det skal være åbent som i WoW, men mere som i Diablo III, hvor man selv kan vælge, hvem man vil spille med, og hvornår. Derfor er rygterne om en mulig opdatering mht. Multiplayer sød musik for mine ører. Jeg ser desuden frem til fremtidige udgivelser i serien, og jeg håber på, at næste spil kommer til at foregå i Elsweyr (Khajiitiernes hjemland), så jeg kan se mere til min yndlingsrace.

-------------------------------------------------------------------------------------------------------

Feedback på min anmeldelse er meget velkommen (helst igennem PB, da selve tråden her blot er til diskussion af spillet). Tak! :)
Billede
Friends are the best. But my friends are even better!

Brugeravatar
SsjGogo
Kami
Kami
Indlæg: 5638
Tilmeldt: tors 21. apr 2011 20:26
Køn: Mand
Geografisk sted: København

Re: The Elder Scrolls V: Skyrim

Indlægaf SsjGogo » tirs 9. okt 2012 21:22

(Y)
www.gogonoter.dk


Tilbage til "Anmeldelser af Spil"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 2 gæster