Project Zero 2: Crimson Butterfly - PS2

Her kan spilanmeldere skrive deres reviews. Vil du være spilanmelder for Animanga tjek her.
Brugeravatar
Crystal Dragon
Kage
Kage
Indlæg: 886
Tilmeldt: tors 16. jun 2011 18:07
Køn: Kvinde
Geografisk sted: Cloudsdale - et eller andet sted over Hvidovre

Project Zero 2: Crimson Butterfly - PS2

Indlægaf Crystal Dragon » man 29. okt 2012 20:34

Velkommen mørket ind i dit hjerte, spred tragedien, fortæl hvad er hændt. Denne historie om blod og gys, denne fortælling vil aldrig blive glemt.
Kom alle kom en, ind i byen der blev slugt, af helvedet så grufuldt, af spøgelser fulgt.
Alle der passerer stenen med tvillinger små, må englene deres sjæl pa … se


Billede

”Didn’t we promise each other… that we would always be together?” – Mayu Akamura

Project Zero 2 – Crimson Butterfly, eller Fatal Frame 2 som er den oprindelige titel, er et japansk survival horror spil fra 2003 til PS2. I 2004 udkom en ”Director’s Cut” til XBOX og er nu også blevet genudgivet til Wii.

Historien

Project Zero 2 er ikke en direkte efterfølger til det første spil, så det gør ikke noget at man ikke har spillet Project Zero 1.
Historien følger tvillinge-parret Mio og Mayu Akamura der en dag genoplever gamle minder i en skov de plejede at lege i som børn. Da Mayu pludselig forsvinder ind i skoven må Mio følge efter sin søster. Hun opdager pludselig at hun befinder sig i en længst forglemt landsby under navnet ”The Lost Village”. Men de kan ikke forlade stedet igen efter de er kommet ind.
Nu må Mio og Mayu finkæmme den tomme landsby for at finde en udvej. Der er kun et problem – byen er tom for mennesker, men ikke for de fortabte sjæle der døde under en tragisk hændelse som de må genopleve gang på gang til evig tid.

Gameplay

Mange horror spil basere dens gameplay på at skyde zombier eller aliens, med en endeløs jagt efter ammunition og nye mere kraftfulde våben.
Ikke så meget galt dér når det kommer til Project Zero, bortset fra en lille forskel.
Du har ingen våben.
Ja okay, det er nok en ret stor forskel.
Det eneste du har at beskytte dig med er et kamera. Men ikke et almindeligt kamera, men et overnaturligt et af slagsen. Du vil i løbet af spillet løbe ind i spøgelser som kun kan blive besejret ved at tage billeder af dem.
Nemlig, man overlever kun ved at gå helt tæt på hvad der får ens hjerte til at pumpe og tage et snapshot.
En unik idé til en unik og frygtindgydende oplevelse.
Som et mindre kritikpunkt kan det godt blive irriterende med et lidt stive tank-controls der er i spillet. Det kræver noget tid at vende sig til, plus at kampene mod spøgelserne også vil tage noget tid at vende sig til så man kan blive en mester exorcist.

Billede

Jup, der er børn med i spillet. Velkommen til mit værste mareridt.


Survival Horror

I vore dage er der mange bud på hvad en survival horror er ved sin kerne. Der er Left 4 Dead der skyder zombier, Dead Space med muterede Necromancers der skal splittes ad, og Amnesia – The Dark Decent som ved sin kerne kun går ud på at flygte fra en ukendt trudsel.
Alle sammen gode spil, men hvad der fanger mig ved Project Zero serien er det unikke gameplay der tvinger en helt tæt på hvad der får hårene til at rejse sig.
Igennem hele spillet er man aldrig sikker på hvad der gemmer sig bag hjørnet og giver en urolig følelse for at løbe ind i en af de fortabte sjæle.
Men noget som sælger et godt horror-spil er en god horror-historie, og det kan jeg garantere at Project Zero 2 har.
Historien er dyb, tragisk og underholdende og holder dig klistret til skærmen, selvom du tit ikke rigtig har lyst til overhovedet at kigge på skærmen i frygt for hvad der vil dukke op. Men alle de forskrækkelser der vil indtræffe er dét værd for at se hvad historien vil ende med.

Billede

Northing to see here, people, move along now.


Konklusion

Selvom Project Zero 2 er mit yndlings horrorspil of all time og nok et af de bedste horrorspil lavet nogensinde, har jeg prøvet at holde migselv kritisk og give mit bud på hvad den i sin kerne har at byde på.
Spillet har en unikt idé og udfører den godt. Det er et horrorspil til den inderste kerne og der vil med garanti snige sig nogle choks ind fra tid til anden. Historien er også et af de bedste fortællinger jeg har hørt og alle de små dagbøger, noter og avisudklip man vil finde på sin rejse igennem The Lost Village hjælper til en dybere forståelse af den tragiske hændelse.
En bonus er at den grafiske afdeling ikke har været doven, for spillet ser smukt ud selv for et PS2 spil.
Et minus er at man ikke kan høre de originale japanske stemmer, men man kan høre at de engelske voiceactors gør deres bedste, men til tider falder de ret flade til jorden, men de er stadig en for forbedring end hvad de gjorde ved det første Project Zero spil.
Controllsne kan være meget stive til tider, men ødelægger ikke spillet. Men et stift control-system forhindrede da ikke Silent Hill 2 fra at være blandt de bedste horrorspil på markedet (lige ved siden af dette xD)

Jeg kan varmt anbefale Project Zero 2 – Crimson Butterfly til alle der elsker en god horror historie, og et absolut must-have til alle ejere af en PS2.

En dag i fremtiden skal jeg nok anmelde både Project Zero 1 og 3 så glæd jer – eller gru dagen I ser det. xD

Billede


Som en speciel overraskelse nu hvor vi er så tæt på Halloween vil jeg lave en hurtig opsummering af den nye genudgivet version til Wii, da jeg lige har tygget mig igennem den her i weekenden.
Er denne remake værd at eje for fans af serien som muligvis allerede har købt den originale? Skal dem der ikke har prøvet spillet før satse på Wii versionen i stedet for at skaffe den originale til PS2?
Let’s take a look!

Opskalering eller Remake?

Man skulle tro ved første øjekast at det kun var en opskaleret version af den originale til PS2, men det er rent faktisk et spil bygget helt fra bunden af med flotte remade cutscenes plus en håndfuld nye smidt ind, nyt gameplay og nye gimmicks. I den originale var kameraet fikseret på et punkt forskellige steder hvor du løb hen, som om det var fra et overvågningskamera du så fra. I det nye er kameraet konstant bag ryggen på Mio og følger hende hele tiden så man ser hvad der er lige foran snuden på en.
Lad os bruge et eksempel for at gøre det mere tydeligt. Tænk på Resident Evil og dens kamera vinkler i det første spil. Og så tænk på kameraet i Resident Evil 4.
Måske tænkte de at det ville være populært?
Jeg havde det fint med det. Gjorde faktisk tingene en smule mere uhyggeligt da du står tættere på hvad der ville poppe i hovedet på dig og skræmme dig.
Der er kommet nye gimmicks der vil skræmme livet af dig. En ny der er kommet er, at i stedet for at simpelt at trykke X og samle en item op, så i den nye så skal man holde A nede og strække hånden frem for at samle den op … og hvis man er for uopmærksom… sker der slemme ting med en.
Som en Wii eksklusiv er der dukket et minispil op i menuen der hedder ”Haunted House”, hvor man kan få en guidet tour i et hjemsøgt hus. Meget cool feature.

Billede

Minder en smule om gameplayet i spillet Juon: The Grudge der også er til Wii. Hmm. Måske har Nintendo fundet sin rytme med ekslusive horror-titler.


Er den bedre eller værre?

Som en stor fan af det originale spil vil jeg sige der er ting både gør Project Zero 2 Wii edition både bedre og værre end den originale.
Der er nye gimmicks som virker mere som billige metoder at skræmme en på. Den nye kameravinkel vil jeg dog indrømme at det gør det en mere skræmmende oplevelse at vandre igennem for forladte landsby.
Der er relativt få ting der har ændret sig, men ikke så markant at det ændrer historien. Den har måske gjort det nemmere at forstå historien, flyttet et par metre på forskellige savepoints (det forstod jeg aldrig helt hvad forskellen skulle dog gøre xD) og ændret den sidste sang ved slutningen af spillet.
En ting jeg dog gerne vil skyde ned til jorden og træde på er deres voice-direction. Jeg vil meget – meget – MEGET – gerne ha et møde med fyren der var ansvarlig for at finde voiceactors og fortælle hvad der skulle foregå.
”Okay piger, I er to japanske teenage-piger der farer vild i en by fyldt til bristepunktet med spøgelser. I er bange, uskyldige og kæmper for at komme ud inden I dør … SMØR JERES TYKKESTE BRITISKE ACCENT PÅ OG LYD SÅ LIGEGLADE SOM OVERHOVEDET MULIGT!!!!
*gigantisk facepalm* -.-''

Konklusion

Alt i alt synes jeg godt om den nye Wii Edition. De få ændringer der er kommet synes jeg, som en kæmpe fan af den originale, er markante, men ødelægger ikke spillet.
Stemningen er stadig creepy, historien er stadig fantastisk, også selvom gameplayet er blevet mere klumpet end den var originalt.
Jeg kan anbefale den til folk der ikke har prøvet den originale og ikke har en PS2, eller en PS3 der stadig kan køre PS2 spil, men hvis jeg skulle kun vælge Wii versionen eller den originale, vil jeg stadig varmest anbefale den originale til PS2.

Tak for denne gang og happy Halloween!
Billede
It's so cute I'm gonna die! ^o^
Spoiler: vis
Billede
Billede
How I feel when the Captain is comming over...

Brugeravatar
meichan
Kage
Kage
Indlæg: 625
Tilmeldt: ons 4. jan 2012 16:04
Køn: Kvinde
Geografisk sted: ikast
Kontakt:

Re: Project Zero 2: Crimson Butterfly - PS2

Indlægaf meichan » man 29. okt 2012 23:17

XD får meget mere lyst til og spille det nu
Billede
Spoiler: vis
Billede

Brugeravatar
MangaAnimeLover
Jonin
Jonin
Indlæg: 315
Tilmeldt: tors 26. jul 2012 11:45
Køn: Kvinde
Geografisk sted: Nørresundby
Kontakt:

Re: Project Zero 2: Crimson Butterfly - PS2

Indlægaf MangaAnimeLover » tirs 30. okt 2012 13:32

Jeg har lyst til at spille det. Jeg er så skide ræd for horror/gyser med åndelige elementer i, hvilket blot ville gøre oplevelsen endnu federe for mig >:)
Billede
Friends are the best. But my friends are even better!

Brugeravatar
SsjGogo
Kami
Kami
Indlæg: 5638
Tilmeldt: tors 21. apr 2011 20:26
Køn: Mand
Geografisk sted: København

Re: Project Zero 2: Crimson Butterfly - PS2

Indlægaf SsjGogo » tirs 30. okt 2012 14:02

Godt arbejde, Crystal! (Y)
www.gogonoter.dk


Tilbage til "Anmeldelser af Spil"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 1 gæst