Journey

Her kan spilanmeldere skrive deres reviews. Vil du være spilanmelder for Animanga tjek her.
Brugeravatar
Crystal Dragon
Kage
Kage
Indlæg: 886
Tilmeldt: tors 16. jun 2011 18:07
Køn: Kvinde
Geografisk sted: Cloudsdale - et eller andet sted over Hvidovre

Journey

Indlægaf Crystal Dragon » man 1. apr 2013 18:12

Billede


Endelig er det blevet min tur til at anmelde et spil og har glædet mig til at kunne sige min ærlige mening om dette spil.

Journey er et indiespil fra firmaet "That Game Company" som også er kendt for at lave Flower og FlOw. Dette er deres sidste spil i deres 3 spils kontrakt med Sony og blev udgivet den 14. Marts 2012 på PSN og er et Playstation 3 exclusive.
I lang tid er den blevet anmeldt som et af de bedste og smukkeste spil til dato, men jeg har længe syntes at har givet den en latterlig overdrevet mængde ros, når den i bund og grund ikke er så god som folk syntes.

Historien

Historien er ... ja det er et af de store problemer med det her spil! Jeg har ingen anelse om hvad historien er fordi fortællingen er simpelthen for ringe! Det er et eller andet om en fyr eller tøs der glider op og ned af sandbakker i ørkenen og finder nogle lyse tegn... pludselig kan man flyve... der er tæpper der flyver i luften som fugle... noget med et bjerg... Åh gud den der skrev historien må ha røget et eller andet fordi historien er bare ét stort rod!

Billede

Prøv lige at se det her! Forklar mig lige, hvad er dog dét??


Der er nogle små cutscenes ind imellem der prøver at fortælle en historien men det gør bare en endnu mere forvirret... og det bliver bare værre og værre jo længere man kommer ind i spillet.
Desuden er spillet mega kort! Men gudskelov for det egentlig, for er der mindre mindfuck til folket.


Gameplay

Det er ligesom mange andre spil hvor du styrer din figur afsted gennem ørkenen og finder ting som du kan gøre. Men hvor i andre spil hvor det er tydeligt hvor du skal hen og hvad du skal så i Journey er der mange gange hvor du stopper op og er forvirret hvad dælen du i bund og grund skal foretage dig. Spillet er opdelt i forskellige sektioner og nogle af dem skal du løse en puzzle for at komme videre og andre steder skal du bare rejse fra punkt A til punkt B. Det er super forvirrende, du har intet mapsystem, ingen HUD screen og ingen pil der kan pege dig i den rigtige retning!
Det hele er bare en stor gætteleg.
Udviklerne sagde at et af deres store visioner med dette spil er deres såkaldte "innovative" multiplayer system, hvilket er det næste jeg gerne vil skrive om.


Multiplayer

Det her multiplayer system er en gang jugs, undskyld jeg siger det. Den store mening med spillet er at du på din rejse møder en anden player som du kan rejse sammen med til slutningen af spillet. Det lyder sjovt nok i sig selv men måden den er udført er simpelthen tæt på meningsløst!
For det første så kan du kun ha én partner med dig af gangen. Og meget tit er det ikke den samme hele vejen igennem! Det er alt for tit af de forsvinder eller når du rejser videre ind i den næste bane at du mister kontakten med personen.
For det andet så er der absolut ingen måde du kan kommunikere med personen på. Du kan trykke på en af knapperne og så dukker der et tegn op foran dit hoved.
Det er fuldstændig ubrugeligt hvis man ikke kan kommunikere sammen, for så aner man jo intet om hvad den anden vil!

Billede

Meningsløst!!!


Der mangler virkelig et chatsystem med rigtige bogstaver eller en voicechat så man kan hjælpe hinanden.
Et andet sted det blev brugt var i Portal 2's online multiplayer system. Hvis man ikke skypede sammen imens man spillede så var man fuldstændig lost. Mega dårligt udført i begge eksempler.
Portal 2 var forresten også et mega ringe spil... den anmelder jeg måske også en dag.


Den Visuelle Stil

Noget Journey er blevet priset for er den visuelle stil som spillet har.
"Uh det er så smukt!" "Uh det er så pretty!" "Åh hør den smukke musik!"
Efter min mening er det mere:
"Uh se de store områder med ingenting i dem!" "Uh hør den kedelige baggrunds-klimmeri med ingen lyrik i dem overhovedet!" "Av for fanden i helved det er så lyst at mine øjne brænder!"
Journey foregår i ørkenen, ja, I get it, men skulle der absolut være så lyst? Der er nogle steder der er så lyst at man ingenting kan se!

Billede
Prøv at se? Jeg kan absolut ingenting se for lyset! Aner ikke hvad der foregår!


Andre steder er der så bælravende mørkt at man heller ikke kan se noget. Jeg synes folk er blevet mega overrumplet for ingenting.
Der er ikke engang nogle sange... Jo måske en i rulleteksterne, men det er ikke engang i et sprog jeg kan forstå. Mega nederen. Giv mig mere noget Skrillex dubstep jeg kan brøle med på og så er den hjemme!
Min gud og det her spil blev nomineret for en Grammy Award 2013?


Konklusion

Efter alt den ros og god omtale Journey har fået, er den så virkelig så god som folk har fået den til at se ud til at være?
Efter at ha spillet den mindst 4 gange igennem er jeg nået frem til den konklusion at:
Ja det er den da, for dælen da også! xD
Journey er et fantastisk spil, med fantastisk atmosfære, et unikt og smukt visuelt design, baggrundsmusik der kan få enhver til at få tårer i øjnene og et unikt multiplayer system.
Historien er mystisk men du får dog aldrig rigtig et svar på hvad der er sket eller vil ske. Du ved blot at du begynder din rejse mod toppen af et bjerg for at finde meningen med livet.. eller noget i den stil. Det er op til debat hvad der er sket, men der blevet givet nok hints i cutscenes til at kunne side med nogle venner og diskutere hvad der er sket og fortælle om ens egen opfattelse af historiens gang.
På din rejse vil du møde en ven der har samme mål. I vil kommunikere på et følelsesmæssigt punkt og hjælpe hinanden gennem jeres rejse.
Det var en fantastisk oplevelse for mig at spille den første gang, fordi jeg købte den i samme sekundt den kom ud så jeg måtte gætte mig frem til hvad vi skulle gøre med den partner jeg fik tildelt.
Meningen er så at når du har gennemført spillet og vil prøve igen så er det højst sandsynligt at du vil møde en der spiller Journey for første gang, og du tager det som din opgave at hjælpe personen frem til sit mål, at nå til bjergets top.
Alting er smukt i Journey med ingenting til undtagelse. Himlen er smuk, figurerne er smukke, selv sandet er smukt at se på!
That Game Company har ikke sparet på noget for at give spilleren en oplevelse for livet i dette smukke smukke mesterværk. Det er ikke et mysterium hvorfor Journey blev nomineret til "Best Score Soundstrack" ved Grammy Awards 2013. $_$

Alt i alt synes jeg Journey er et fantastisk spil og dem som ikke har spillet den skulle købe den med det samme og give den en prøvetur. Selv hvis du ikke har en PS3 så køb en bare at kunne opleve spillet!
Jeg kan ikke prise Journey nok. Et af mine yndlings indiespil til dato, et af de smukkeste spil nogensinde.
Den kan købes på PSN for cirka 90 kroner.
Køb det køb det KØB DET!

Tak for denne gang og ha en glædelig 1. April til næste gang ;)
Senest rettet af Crystal Dragon ons 10. apr 2013 22:07, rettet i alt 1 gang.
It's so cute I'm gonna die! ^o^
Spoiler: vis
Billede
Billede
How I feel when the Captain is comming over...

Brugeravatar
SsjGogo
Kami
Kami
Indlæg: 5638
Tilmeldt: tors 21. apr 2011 20:26
Køn: Mand
Geografisk sted: København

Re: Journey

Indlægaf SsjGogo » man 1. apr 2013 18:26

Journey ligger i min top 10 liste af "spil-oplevelser".

Hvad handler spillet om:

Det er måske overladt til spilleren, at vurdere.

Er det den budhistiske livs-cirkel, er det Sisyfos, der når toppen af bjerget, for blot at starte om igen - eller er det noget tredje. Jeg ved det ikke, men det er måske også irrelevant ved Journey, idet spillet mere bygger på et visuelt indtryk, som er åben for fortolkning.

Min egen vurdering er, at handlingen er rejsen (ergo titlen). Det er ikke målet, men rejsen i sig selv, der er det afgørende, hvilket adskiller Journey fra mange andre spil.

Musikken udgør - for mit vedkommende - 70% af spillet og er mildest talt fantastisk. Minimalt og dragende giver det billederne liv og gør Journey til hvad det er - et fantastisk Indie spil.

Eneste minus for mit vedkommende var spillets længde - det måtte gerne have været meget større og længere! :D

Spillet kan fås for billige penge, og jeg må tilslutte mig Crystal og sige: Køb det og oplev det!
www.gogonoter.dk

Brugeravatar
CAPTAIN N
Missing-Life
Missing-Life
Indlæg: 2070
Tilmeldt: man 4. jul 2011 15:37
Køn: Mand
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Journey

Indlægaf CAPTAIN N » tirs 2. apr 2013 02:24

Sjov lille Aprilsnar ^^

Journey er udentvivl blevet en af mine favorit spil, ikke bare for 2012 men helt generelt. Overvejer også at købe den fysiske udgave bare for at støtte "That Game Company".
Billede


Tilbage til "Anmeldelser af Spil"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 2 gæster