IRC og Android

Tutorials omkring cosplays, cosplay-props, japansk mad og mange andre ting.
Brugeravatar
l.mathiasen
Le Critique
Le Critique
Indlæg: 3147
Tilmeldt: søn 8. maj 2011 19:17
Kontakt:

IRC og Android

Indlægaf l.mathiasen » fre 1. nov 2013 14:56

Chatten er nu flyttet over på IRC, hvilket giver mulighed for at bruge egen klient i stedet for at køre det i browseren.
En IRC klient er i moderne mobil sprog en app beregnet til at køre IRC chatten :P
Jeg har valgt at køre AndChat, fordi jeg godt kan lide hvid tekst på sort baggrund, det er en del mere behageligt for mine øjne. https://play.google.com/store/apps/deta ... et.andchat
Men det er i bund og grund det samme du skal gøre ligegyldigt hvad du vælger.

Det første man skal gøre er at sætte chatten op, det lyder vanskeligt, men det er faktisk let nok. Det er naturligvis kun noget der skal gøres en gang.
Tryk på +
Billede

Name skal vi ikke for letheds skyld bare skrive Animanga der?
Address animanga.dk
Længere nede skriver du under Nick 1 det brugernavn du kunne tænke dig.
Der er lidt begrænsninger, ingen punktummer eller andre specielle tegn.
Der er desværre heller ingen æøå.
Der er også begrænset hvor lange navne du må bruge, jeg mener det er en 8-9 tegn.
Nick 2 kan være smart hvis du for eksempel er online både fra mobil og computer, da hvert navn kun kan bruges et sted af gangen.
Billede

Du ruller så længere ned på siden.
Under autojoin list skriver du #animanga.dk
Det er sådan set nok, nu trykker du bare på disketten for at gemme din opsætning (gem ikonet for yngre brugere).
Billede

Tryk på linjen hvor der står Animanga. hvilket for dig er den eneste linje :)
Billede

Sådan ser chatten ud. Der er jo ikke meget plads på sådan en mobil, så man kan ikke se hvem der er online som standard, men hvis du trykker der hvor pilen peger så kommer de frem.
Billede

Man kan også have mobilen vandret hvis passer bedre til ens temperament
Billede

Man skal naturligvis skrive i en chat, det foregår nederst, så bare tryk ved den blå linje. og så tager keyboardet en del af skærmen, men den del viste du nok godt. Send betyder Send :P
Billede

Hvis i et par stykker der for eksempel skal planlægge et cosplay meetup eller udelukkende snakke Pokemon kan i starte en kanal bare til det formål.
Så skriver i /join #NAVN og trykker send navnet er sådan set ligegyldigt så længe i kan blive enige et. # er ikke hashtag her, men for at fortælle IRC at det er kanalnavn, så de skal altid starte med det.
Billede

Så har man jo så 2 chats kørende, og så trykker man bare for at skifte imellem dem.
Billede

Appen bliver liggende i baggrunden indtil du inde i appen trykker på den android tast der er til højre som ingen folk kender navnet på (den som ikke er tilbage eller hjem) og trykker Exit, så du behøver ikke have skærmen tændt, du kan vælge at lave andre ting og bare kigge på mobilen hver 20. minut hvis du ønsker.

IRC blev skabt dengang man brugte tekstkommandoer til at arbejde med computere, så det kan være meget godt at lære et par stykker af dem
/join den har vi været inde allerede, hvis du vil ind på flere chats som i /join #flerechats.
/part perfekt til når du vil forlade en chat igen, når i er færdig med at snakke i flerechats :P
/me det er en såkaldt action kommando, så hvis du skriver /me vinker til chatten står XXX vinker til chatten.
/msg send en anden person en privat besked /msg XXX hej nullergøj
/nick hvis du vil skifte brugernavn kortvarigt. så skriver du bare /nick mitnyenavn, folk bruger den ofte hvis de er væk fra chatten, så skriver de afk efter deres navn.
Der er naturligvis flere kommandoer men jeg tror det her er nok til at få en god oplevelse for dig :)
https://discord.gg/vTaAHA2 dansk anime discord

Tilbage til "Tutorials"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 2 gæster