Koyo-con

Diskussion af KōyōCon
Brugeravatar
Soffy
Chunin
Chunin
Indlæg: 104
Tilmeldt: fre 9. dec 2011 10:13

Koyo-con

Indlægaf Soffy » tirs 15. maj 2012 13:29

Nu er jeg en glad århusianer, som dog er knap så glad hver gang jeg opdager at de cons jeg gerne vil til ligger på Sjælland. Ikke at jeg har så meget imod Sjælland, men 1000 kr i transport er nu engang 1000 kr i transport... Derfor har jeg tænkt på om vi ikke kunne få nogle flere jyske eller fynske alternativer på benene (kender til Yari-con, men er ikke interesseret).

Hvad mener i - er der plads til endnu en jysk con udover den fantastiske SVS?
Er der overhovedet mulige locations til det i Århus?
Hvad skal en sådan con fokusere på?

Personligt overvejer jeg en sensommer-con som alternativ til Genki, især nu da J-popcon er rykket til februar og ser ud til at blive liggende der. Con'en skulle både fokusere på cosplay samt god, traditionel japansk hygge med f.eks te-ceremonier, kimono-fremvisning osv. osv.

Hvis nogen af jer er med på at arbejde lidt mere seriøst med idéen om en århusiansk/fynsk con ville jeg bliver superglad hvis I ville skrive en PM til mig her på siden :)

Brugeravatar
l.mathiasen
Le Critique
Le Critique
Indlæg: 3147
Tilmeldt: søn 8. maj 2011 19:17
Kontakt:

Re: Ville en århusiansk ell. fynsk con fungere?

Indlægaf l.mathiasen » tirs 15. maj 2012 13:47

For år tilbage havde vi faktisk gang i et con projekt i Århus, men strandede på flere ting, deriblandt at lokaler i den by er ret dyre og består af enten bare et stort lokale og intet andet eller en masse for små lokaler (dermed ikke sagt at det ikke muligt at finde lokaler, som sagt vi strandede på flere ting, så vi undersøgte ikke alle steder).

Jeg tror såmænd på at en con ville fungere i Århus uden at kannibalisere de andre conner.
Problemet bliver så at finde folk til at lave connen, men kan jo være at der er folk fra både Otaku Batsu Aarhus og Dansk Japansk Venskabsforening der ville være interesseret (det sidste kan jo give mulighed for "traditionel japansk hygge med f.eks te-ceremonier, kimono-fremvisning").

EDIT: Hvis man ikke låser sig fast til en bestemt by i Østjylland er der jo aktive folk også i Randers og Djursland allerede der måske har de rigtige kontakter.
Senest rettet af l.mathiasen tirs 15. maj 2012 14:03, rettet i alt 1 gang.
https://discord.gg/vTaAHA2 dansk anime discord

Brugeravatar
Sunny88
Chunin
Chunin
Indlæg: 183
Tilmeldt: man 4. jul 2011 16:57
Køn: Kvinde
Geografisk sted: KBH, Danmark
Kontakt:

Re: Ville en århusiansk ell. fynsk con fungere?

Indlægaf Sunny88 » tirs 15. maj 2012 13:52

Man kan jo tage udgangspunkt i Sverige som har godt og vel 60 conventions over hele landet igennem året. (mange svenske congoers har hele deres arm fyldt med 15-20 armbånd efter et års tid. it's f*cked up) De fleste er for 100-500 mennesker, og så er der de 3-4 store conner såsom Uppcon (ca. 4000) Närcon (ca. 3500) og ConFusion (ca. 1000).
At have en con betyder jo ikke at man skal gå efter en syndflod af gæster. Hvis du vælger et hyggeligt Venue kan jeg forsikre dig for at 400 mennesker sagtens kan udgøre en god con. Genki startede ud med 200, og af en eller anden grund, er den første Genki den bedste convention jeg har opelvet so far, og tro mig, jeg har oplevet en del.

Jeg synes klart at folk skal være Go for det. De danske con goers er dog mere kritiske når det kommer til at have flere conner, da de synes det er for dyrt. Det skal de også have lov til at synes, men det kan være at flere conner kan give dem et indblik i hvordan man prioritere og sparre op til det man gerne vil have.

TL:DR:
Gogo make some new cons! :D (Et godt råd er dog, at hvis du aldrig selv har arbejdet for en convention, så få en staff gruppe ind som har gjort det, og kan guide dig de første, mange skridt)
Billede

Brugeravatar
Soffy
Chunin
Chunin
Indlæg: 104
Tilmeldt: fre 9. dec 2011 10:13

Re: Ville en århusiansk ell. fynsk con fungere?

Indlægaf Soffy » tirs 15. maj 2012 14:04

Jeg havde netop også tænkt i omegnen af 3-400 mennesker til en hyggelig, lille con - bare så man har noget at tage sig til i slutningen af sommeren :)

Jeg tjekkede lige DGI-husets priser det er jo siiindssygt så jeg er begyndt at tænkte i retning af nogle mindre konventionelle steder, f.eks skoler. På et tidspunkt snakkede jeg med en som dog havde en indvending mod dette - noget med brandfare? Det skal jeg lgie have styr på, men ellers tror jeg at skoler er det bedste bud :)

Brugeravatar
l.mathiasen
Le Critique
Le Critique
Indlæg: 3147
Tilmeldt: søn 8. maj 2011 19:17
Kontakt:

Re: Ville en århusiansk ell. fynsk con fungere?

Indlægaf l.mathiasen » tirs 15. maj 2012 14:14

Prøv at tjek Vejlby Riiskov Hallen, Idrætshøjskolen og Riiskov Gymnasium og de andre ting i det område, chancen for at finde brugbare lokaler er nok ret stor der.
https://discord.gg/vTaAHA2 dansk anime discord

Brugeravatar
Soffy
Chunin
Chunin
Indlæg: 104
Tilmeldt: fre 9. dec 2011 10:13

Re: Ville en århusiansk ell. fynsk con fungere?

Indlægaf Soffy » tirs 15. maj 2012 14:23

Tak :D Er lidt bekymret for om Riiskov Gymnasium er for "country side", men det er bestemt værd at overveje. lige nu kigger jeg på Sct. Annagade skole da den udlejer lokalerne, og har en aula velegnet til cosplayshow o.l

Men hvis det er muligt med overnatning på skolen, er det jo okay at den ikke ligger super tæt på hoteller o.l

Er der nogen fynboere til stede?

Brugeravatar
nielsm
Missing-Life
Missing-Life
Indlæg: 2181
Tilmeldt: lør 7. maj 2011 18:35
Køn: Mand
Geografisk sted: 輪場
Kontakt:

Re: Ville en århusiansk ell. fynsk con fungere?

Indlægaf nielsm » tirs 15. maj 2012 14:28

En skole kan fungere godt til en mindre con. Klasselokaler er en god størrelse til events, og der er normalt en sal af en art som kan bruges til større ting.
Problemet er mest mht. skolens egne krav, f.eks. kan man risikere at en skole ikke kan åbne for en weekend i sommerferien fordi deres vagtmester m.fl. har ferie på det tidspunkt

Brugeravatar
LiseR
Missing-Nin
Missing-Nin
Indlæg: 1596
Tilmeldt: man 9. maj 2011 14:38
Køn: Kvinde
Geografisk sted: i mine bukser

Re: Ville en århusiansk ell. fynsk con fungere?

Indlægaf LiseR » tirs 15. maj 2012 14:29

Når vi laver Gakuen-con på Fyn, går det da fint :)
Men den er med vilje lille og så er det mere en slags rollespil, så vi lægger den ikke så stort ud.
Men ja - lav nye ting! Tror sagtens man kan få folk til det!
Te audire no possum. Musa sapientum fixa est in aure.

Brugeravatar
Soffy
Chunin
Chunin
Indlæg: 104
Tilmeldt: fre 9. dec 2011 10:13

Re: Ville en århusiansk ell. fynsk con fungere?

Indlægaf Soffy » tirs 15. maj 2012 14:33

Ved godt jeg er meget hjælpeløs her, men er der nogen som ved hvilke krav der er til en con - er det f.eks et krav at være registreret som forening?

Det jeg umiddelbart tænker er at kontakte de mulige locations og forhøre mig om priser, samt om muligheder for overnatning på skolen (brandsikkerhed osv. osv.) men vil selvfølgelig også gerne først og fremmest have nogle flere med på idéen :)

Brugeravatar
SsjGogo
Kami
Kami
Indlæg: 5638
Tilmeldt: tors 21. apr 2011 20:26
Køn: Mand
Geografisk sted: København

Re: Ville en århusiansk ell. fynsk con fungere?

Indlægaf SsjGogo » tirs 15. maj 2012 14:43

Tror sagtens, at det ville kunne fungere - med lavpris flybilletterne, var jeg personligt mere fristet, at tage turen til Århus end Herning (SVS).

Odense er også et oplagt sted - men Bornholm ville være epic (no kiddin')!
www.gogonoter.dk


Tilbage til "KōyōCon"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 1 gæst