Summer Wars

Snak om animations-/tegnefilm fra Japan (og evt. Korea og Kina)

Redaktør: Willow

Brugeravatar
JoaCHIP
Mahoutsukai
Mahoutsukai
Indlæg: 2044
Tilmeldt: tors 21. apr 2011 20:26
Køn: Mand
Kontakt:

Summer Wars

Indlægaf JoaCHIP » tirs 10. maj 2011 23:47

Så har jeg lige set Summer Wars - en historie om en dreng der bliver lokket med ud på landet af klassens kønneste pige, for at "hjælpe hende med noget", hvilket hurtigt viser sig at være noget mere end han havde sagt ja til. Introduktionen med pigens bedstemor bliver derfor mildest talt akavet, og her tror jeg at jeg vil stoppe, inden det bliver for meget af en spoiler.

Jeg havde ikke set lang tid af denne anime, før det var tydeligt, at den var usædvanligt flot lavet - helt på højde med en Ghibli-film (Jeg fandt senere ud af, at de også har en stor finger med i spillet.) Animationen og baggrundene er vanvittigt godt lavet.

Handlingen kan til tider godt virke sådan lidt åbenlys og sort/hvid (de gode mod de onde), men der gemmer sig også en masse små interessante hentydninger nede under, som f.eks. at et traditionelt gammelt japansk spil viser sig at være særdeles vigtigt i en ellers meget moderne verden styret af computere. Det kunne godt virke som en lille besked om, at vi ikke bør glemme traditionerne.

Den prikker også lidt til hele den her ting med vores egen personlighed overfor vores "cyber-identitet" på nettet, og hvordan de to påvirker hinanden. På den måde kan man sige, at den her anime befinder sig et sted imellem Ghibli og Dennou Coil.

Og endelig giver den et herligt indblik i en japansk families små særheder. Jeg skal, som "blegansigt", naturligvis ikke kunne sige, om det billede den tegner er korrekt eller rammende, men det virkede i det mindste sådan. Klar top-karakter herfra! (Y)
RYST OG NYD!

Brugeravatar
tarmie
Chunin
Chunin
Indlæg: 132
Tilmeldt: fre 6. maj 2011 23:28
Køn: Kvinde
Geografisk sted: Odense

Re: Summer Wars

Indlægaf tarmie » tirs 10. maj 2011 23:54

Mamuro Hosoda er en fremragende intruktør, og et af mine store idoler. :) Og Summer Wars er en fantastisk film der bestemt er værd at tjekke ud. Historien, animationen og personerne er helt på højde med hvad man ser hos Ghibli.

Det sjove ved Summer Wars er at hvis man har set Digimon filmen "Our War Game" som også er instrueret af Hosoda er det umuligt ikke at se lighederne mellem de to, de har nemlig stort set det samme plot. xD Jeg har altid elsket Our War Game og da jeg så Summer Wars var det som at se en federe opgraderet version af Our War Game.
Yeah Whatever Fine

Brugeravatar
l.mathiasen
Le Critique
Le Critique
Indlæg: 3147
Tilmeldt: søn 8. maj 2011 19:17
Kontakt:

Re: Summer Wars

Indlægaf l.mathiasen » ons 11. maj 2011 00:13

Har set for lidt tid siden en udemærket film, synes den så falder til jorden i de virtuelle scener som vidst skulle være meget inspireret af en Digimon film instruktøren tidligere har lavet (har ikke set Digimon, aner ikke hvad det, vil heller ikke vide det, så vælger at tro på den anmeldelse der sagde det). Men karakterene er meget interessante og derfor filmen skal ses, moralen er jo så at familie er vigtig :)

Grafisk kan jeg meget godt lide den, der er altid bevægelse, og godt at se en ca 18 årig pige der ligner en 18 årig pige.

(har lige set at Tarmie har skrevet om digimon delen, men nu har jo jeg skrevet det, så det bliver)
https://discord.gg/vTaAHA2 dansk anime discord

Brugeravatar
nielsm
Missing-Life
Missing-Life
Indlæg: 2181
Tilmeldt: lør 7. maj 2011 18:35
Køn: Mand
Geografisk sted: 輪場
Kontakt:

Re: Summer Wars

Indlægaf nielsm » ons 11. maj 2011 00:19

Ja den måde teknologien bliver vist på i filmen er ret langt fra hvordan nogen ville fungere i virkeligheden, men det er på den anden side ikke spor anderledes.

Er der andre der har lagt mærke til hvor meget cyber-verdenen minder om "Superflat Monogram" reklamefilmen for Louis Vuitton?
Edit: Sørme ja, Mamoru Hosodas navn står også på Superflat Monogram!

Forøvrigt har jeg et enkelt sæt Hanafuda-kort (ægte Nintendo!) og kan nogenlunde regelsættet for Koi-koi. (Jeg er dog ret sikker på der er nogen detaljer jeg ikke har forstået rigtigt.) Det er et ganske sjovt spil ^_^

*Wish*
Kage
Kage
Indlæg: 779
Tilmeldt: man 9. maj 2011 14:53
Køn: Kvinde
Geografisk sted: Herning
Kontakt:

Re: Summer Wars

Indlægaf *Wish* » ons 11. maj 2011 11:35

Summer Wars er en af de bedste film, jeg har set i lang tid. Den fanger hele vejen igennem. Personerne er vedkommende og troværdige. Natsuki går mig en smule på nerverne i en periode, men hun løfter sig til sidst. Bedstemoren er en af mine yndlingspersoner i filmen. Jeg blev utrolig rørt til sidst i filmen, hvor der spilles Koi-Koi. Jeg tror, at Summer Wars faldt lidt i baggrunden sidste år - alt faldt i baggrunden - i forhold til FMA:Brotherhood, men det er godt at se, at der er nogen, som har fundet frem til den perle, som jeg synes, at Summer Wars er.

nielsm skrev:Er der andre der har lagt mærke til hvor meget cyber-verdenen minder om "Superflat Monogram" reklamefilmen for Louis Vuitton?
Edit: Sørme ja, Mamoru Hosodas navn står også på Superflat Monogram!


Jeg syntes nok, at den verden så bekendt ud, men kunne ikke huske, hvor jeg havde det fra. Tak for oplysningen Niels.

Kiwi
Kage
Kage
Indlæg: 760
Tilmeldt: fre 6. maj 2011 20:00
Køn: Mand
Geografisk sted: Vordingborg, Sydsjælland

Re: Summer Wars

Indlægaf Kiwi » ons 11. maj 2011 12:15

Den er kanon fed. Det er ret sjovt at de to hovedpersoner til en hvis grad er de mindst interessante, de træder i karakter i slutningen men ellers bliver de faktisk overskygget af de andre. Min favorit er også bedstemoren, hun bliver fremstillet på en yderst troværdig måde.
Den er også utrolig flot lavet, og det japanske lydspor er også 5.1, yay! (ihvertfald på BD'en, ved ikke om det også gælder DVD udgaven).

Brugeravatar
MADAO
Chunin
Chunin
Indlæg: 115
Tilmeldt: ons 11. maj 2011 21:59
Køn: Mand

Re: Summer Wars

Indlægaf MADAO » ons 11. maj 2011 22:13

i always miss my grandma when I watch this one..

Brugeravatar
The Gomez
Chibi
Chibi
Indlæg: 7
Tilmeldt: søn 8. maj 2011 00:05
Køn: Mand
Kontakt:

Re: Summer Wars

Indlægaf The Gomez » ons 11. maj 2011 23:59

I love this movie :)


Tilbage til "Anime"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Bing [Bot] og 21 gæster