The lighter side of anime

Snak om animations-/tegnefilm fra Japan (og evt. Korea og Kina)

Redaktør: Willow

Brugeravatar
mikael
Genin
Genin
Indlæg: 98
Tilmeldt: tirs 10. maj 2011 08:32
Køn: Mand
Geografisk sted: danmark

The lighter side of anime

Indlægaf mikael » tirs 10. apr 2012 12:16

Den her tråd vil jeg bruge til at beskrive den type af anime som jeg foretrækker. De serier der udgør en stor del af serierne, men ofte bliver ignoreret fordi de bare er lavet til underholdning. De er sjove, ofte spækket med fanservice, og for det meste bliver de hurtigt gemt, men imens man dem, kan man bare slappe af og bare nyde showet.

Først tager jeg en af de helt nye serier, Medeka Box

Kurokami Madaka er skolens nye president for elev rådet (noget der i anime Japan er en ret betydningsfuld post). Faktisk så er hun ikke bare president, men hele elev rådet, da hun ikke har valgt nogen til at de andre poster. Hun har planer om at revolutionere
skolen og er blevet valg til posten med 98% af stemmerne. Så hun mere eller mindre kidnapper hendes barndomsven, hitoyoshi zenkichi, og går omgående i gang løse alle skolens problemer, med hjælp at forslagskasse.

Billede
ikke bare fanservice, men også i sterio

Serien giver nogen blandede signaler. Der er ingen tvivl om at Medaka er et helt klart sex objekt, men det er også en del parodi på det. Man kan nok ikke undgå at tænke på en bustier version af Haruhi Suzumiya, med den samme energi og selv-retfærighed, bare rettet i en positiv retning. Og selv om serien har fanservice, så er det efter nutidig standarter i den milde ende.

Billede
vores helt, i en version med pænere negle

tegnestilen er farverig, kan dog på grund af stilen virke noget sløset og tegnerne skal vist passe på med at lade kvaliteten droppe. Som den er, så virker den inspireret af Gurren Lagan, hvilket heller ikke er nogen dårlig ting, selv om den anime kun slap afsted med lavt kvalitet en del steder, fordi det var en Gainax serie. Spørgsmålet er om de kan gøre det samme med Maseka, alene studio navnet kan jo gøre serier popular, eller om den kan stå på egne ben.


Billede
shiranui hansoda, underlig, chibi og en dejlig karakter

Serien ligger solidt i seinen området, dog uden at fokusere på fanservice og vil sansyneligvis dreje sig på Medaka, der med modvillig hjælp fra Zenkichi, hjælper folk i bedste anime feel-good stil. Parodi delen tilføjer serien lidt mere dybte, men det stadig bare ankelhøjde og jeg tviler på at det vil gøre serien til andet en se og glem anime.

Billede
Et kært gensyn med manden over alle mænd

At det er en Gainax serie er til at genkende, og det kan betyde af der ligger dybere vande forude, men mange vil not springe serien over baseret på første episode.
Åbningen lover kamp og et stort person galleri, og jeg sikker på at der kommer flere bekendt udseende karakterer.

Jeg glæder mig til at hvordan den udvikler sig.
Senest rettet af mikael tirs 10. apr 2012 18:50, rettet i alt 1 gang.

Brugeravatar
Gama
Kage
Kage
Indlæg: 638
Tilmeldt: ons 25. jan 2012 16:59
Køn: Mand
Geografisk sted: Hjørring, Nordjylland.

Re: The lighter side of anime

Indlægaf Gama » tirs 10. apr 2012 16:11

mikael skrev:Serien ligger solidt i seinen området,


Håber det er en stavefejl, da serien jo åbenlyst ligger i shounen området :P
It is important that when pursing our own self-interest we should be “wise selfish” and not “foolish selfish”. Being foolish selfish means pursuing our own interests in a narrow, shortsighted way. Being wise selfish means taking a broader view and recognizing that our own long-term individual interest lies in the welfare of everyone. Being wise selfish means being compassionate - Dalai Lama. Vær egoist, men på den smarte måde!

Brugeravatar
mikael
Genin
Genin
Indlæg: 98
Tilmeldt: tirs 10. maj 2011 08:32
Køn: Mand
Geografisk sted: danmark

Re: The lighter side of anime

Indlægaf mikael » tirs 10. apr 2012 17:01

Nej, ingen stavefejl der.

Seinen serier er for unge mænd, typisk 18 år og op, imens shounen er til drenge, omkring 14 år og derefter.

Seinen er love hina, chobits, og lignende serier, ofte med ecchi indhold og fanservice.

Shounen er serier som naruto, bleach og one piece, hvor der til tider kan snige sig lidt ecchi ind, men generelt er stuerene, så de dræber bare folk :)

Medeka kunne måske diskuterer hvorvidt den nu også er seinen, men den kommer ikke i nærheden af det typiske shounen område.

Brugeravatar
JoaCHIP
Mahoutsukai
Mahoutsukai
Indlæg: 2044
Tilmeldt: tors 21. apr 2011 20:26
Køn: Mand
Kontakt:

Re: The lighter side of anime

Indlægaf JoaCHIP » tirs 10. apr 2012 17:18

Fin lille anmeldelse. Let anime kan skam være rart af og til. :)

PS: "Seinen området" kunne også forstås helt anderledes.
RYST OG NYD!

Brugeravatar
SomethingPurple
Animangaorakel
Animangaorakel
Indlæg: 1279
Tilmeldt: tors 21. apr 2011 20:26
Køn: Kvinde

Re: The lighter side of anime

Indlægaf SomethingPurple » tirs 10. apr 2012 18:11

Så forklar hvorfor mamgaen udkommer i shounen Jump samme magasin som netop Naruto, One Piece og Bleach. :p
Billede
Gintoki vil ikke betragtes som et mandemenneske men mere som en blanding mellem noget der flagre og er lavet af mursten...

Brugeravatar
SsjGogo
Kami
Kami
Indlæg: 5638
Tilmeldt: tors 21. apr 2011 20:26
Køn: Mand
Geografisk sted: København

Re: The lighter side of anime

Indlægaf SsjGogo » tirs 10. apr 2012 18:31

Jeg joiner lige sidesporet om definition af shonen kontra seinen.

Legend of Galactic Heroes udkom i "Shōnen Captain (1989–1994)" - og de færreste fans af serien vil anderkende den som værende beregnet til shonen aldersgruppen.

Skildringen er nogle gange svær, jeg vil mene, at der er ligeså "kontroversielle" aspekter i One Piece, hvis ikke flere, end I Chobits, som du nævner som seinen.

Eksempler som letpåklædte kvinder, åbenlys homoseksualitet, øer der er beregnet til transseksuelle, eksplicit vold m.m.

Før nogen flueknepper og spørger, "Mener du, at homoseksualitet ikke er stuerent" - så lad mig imødekomme dem og sige, at det er helt naturligt for mig - men generelt bliver åbenlys portræret seksualitet og vold ikke anset for at være "egnet til børn" - dette uanset sexualitetens retning - dog mest ud fra en vestlig standard. :)
www.gogonoter.dk

Brugeravatar
mikael
Genin
Genin
Indlæg: 98
Tilmeldt: tirs 10. maj 2011 08:32
Køn: Mand
Geografisk sted: danmark

Re: The lighter side of anime

Indlægaf mikael » tirs 10. apr 2012 18:39

Shounen Jump kører ikke kun serien der involverer et halv årtiers kampe og er beregnet for unge teenagers.

Som for eksempel den skønne Lilim Kiss eller Pretty Face, ikke lige serier man smider i samme skuffe som naruto.

Skulle jeg komme med en forklaring ville det være at Jump gerne vil sælge til et større marked end 14 årige drenge.
Men da Medeka tydeligvis ikke er en shounen anime, så ser jeg ingen grund til at forsvare at shounen jump har andet end shounen serier i sig.

Brugeravatar
nielsm
Missing-Life
Missing-Life
Indlæg: 2181
Tilmeldt: lør 7. maj 2011 18:35
Køn: Mand
Geografisk sted: 輪場
Kontakt:

Re: The lighter side of anime

Indlægaf nielsm » tirs 10. apr 2012 18:47

Hvad jeg har forstået så udvikler Medaka Box sig hurtigt til en kampserie, hvor der bare er en ny modstander hver uge, og et uendeligt power-up ræs, hvor hver ny modstander har en eller anden gimmick.

PS: Mikael du laver samme fejl som jeg gjorde indtil for nylig, læser seriens navn forkert. Hun hedder Medaka, ikke Medeka. Det var faktisk først da jeg så det skrevet i kana i animens titel jeg opdagede det...

Brugeravatar
l.mathiasen
Le Critique
Le Critique
Indlæg: 3147
Tilmeldt: søn 8. maj 2011 19:17
Kontakt:

Re: The lighter side of anime

Indlægaf l.mathiasen » tirs 10. apr 2012 18:50

Måske burde man bare splitte tråden i hvad den burde handle om på en side og snak om målgrupper på en anden ;)

Legend of the Galactic Heroes er ikke originalt en manga, men en roman-serie, mangaen var jo så et forsøg på at nå en yngre målgruppe med samme grundlæggende historie, så der skal målgruppen ikke bedømmes ud fra en manga, som er et andet sidespor.

Men egentlig mener jeg ikke de 4 shounen, shoujo, seinen og josei egentlig siger så meget om den reelle målgruppe.
Men da tråden ikke handler om det, men om at Mikael skriver om serier han godt kan lide så vælger jeg ikke at argumentere for det lige nu ;)
https://discord.gg/vTaAHA2 dansk anime discord

Brugeravatar
mikael
Genin
Genin
Indlæg: 98
Tilmeldt: tirs 10. maj 2011 08:32
Køn: Mand
Geografisk sted: danmark

Re: The lighter side of anime

Indlægaf mikael » tirs 10. apr 2012 19:02

nielsm, tak for rettelsen

Jeg må indrømme at jeg ikke håber at serien går helt over i kamp.

Mem går den hen og bliver en shounen serie så retter jeg selvfølgelig også det, men anmeldelsen er baseret på anime versionen og episode 1 er det mere Medaka der tiltrækker opmærksomheden frem for kampene.


Tilbage til "Anime"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 27 gæster