TLSA - Dusk Maiden of Amnesia

Snak om animations-/tegnefilm fra Japan (og evt. Korea og Kina)

Redaktør: Willow

Brugeravatar
mikael
Genin
Genin
Indlæg: 98
Tilmeldt: tirs 10. maj 2011 08:32
Køn: Mand
Geografisk sted: danmark

TLSA - Dusk Maiden of Amnesia

Indlægaf mikael » ons 11. apr 2012 10:34

Egentligt havde jeg tænkt mig at skrive disse anmeldelser i en tråd, men det er uhøfligt at forstyrre folk der snakker, så jeg laver en ny The Lighter Side of Anime tråd.

Denne gang har jeg kigget på serien Dusk Maiden of Amnesia. Til trods for den dystre titel er serien en underlig blanding af komedie, romantik og horror. Hvor anime versionen i første episode prioritere humoren.

Billede


Teiichi Niiya har på sin skole opdaget spøgelset af en pige der har været død i 60 år. Det er Yuko Kanoe, og Teiichi er blandt de få der kan se hende. Noget hun udnytter til at skabe en forbindelse til de levendes verden igennem ham. Sammen danner de en klub til at undersøge paranormale ting og Yukos fortid, da hun ikke alene er død, men også lider af hukommelsestab. de for selskab af Momoe, som elsker spøgselshistorier, og kirie, der ligesom Teiichi kan se Yuko. Sammen undersøger de skolens klassiske 7 mysterier (enhver selv-respekterende skole i anime Japan har 7 spøgelses historier).

Umiddelbart lyder handlingen som sæsonens detetiv anime, men der er mere fokus på humoren og stemningen i serien. for eksempel er første episode delt op i 2 sektioner, en version hvor man ser det fra Momoe opfattelse (eller mangel på samme), og en version hvor man ser Teiichis vinkel, med Yuko i. At opklare de forskellige mysterier er mere en baggrund der holder gruppen sammen.

Billede
momoe vision
Billede
Teiichi vision

Grafikken er helt klart en af seriens gode sider. Den er flot, detaljeret og generelt ret mørk, noget som nok vil passe bedre til serien senere. Personligt er jeg ret glad for at stilen ligger meget tæt på den originale manga. Den dystre stemning er en god baggrund for den senere handling, med mørke, øde skolegange og knirkende træ. Min største bekymring er om de kan holde stilen igennem hele serien, noget der til tider var et stort problem i manga versionen.

Dusk Maiden er nok den anime fra forårs sæsonen som jeg glæder mig mest til at se flere episoder af. især kan jeg godt lide person galleriet, med Yuko som et både skræmmende og sexet spøgelse, Momoe med hendes uskyldighed, og så Teiichi, der ikke ligefrem er den typiske mandlige dørmåtte. Kirie, gruppen sidste medlem, når desværre ikke at få så meget personlighed i første episode. Jeg kan godt lide humoren i serien, men forhåbentlig ændrer stilen sig efterhånden som serien bliver mørkere

Billede
egenligt ville jeg have et dystert billede her, men første episode er ikke ret dyster så her er et billede at Yuko.

Seriens spring fra manga til anime virker ganske vellykket, Dog har de valgt at starte den lidt efter mangaens start, og introducere alle karakterene på en gang. Jeg kan forestille mig at baggrunden kommer senere, da der er lagt op til det.

Jeg håber virkelig at Dusk Maiden bevæger sig mere over i horror, da det trods alt er hvor historien ligger. Jeg krydser fingre for den her serie og anbefaler et kig.

Brugeravatar
SsjGogo
Kami
Kami
Indlæg: 5638
Tilmeldt: tors 21. apr 2011 20:26
Køn: Mand
Geografisk sted: København

Re: TLSA - Dusk Maiden of Amnesia

Indlægaf SsjGogo » ons 11. apr 2012 20:42

Tak for en fin anmeldelse, jeg giver den en kigger. :)
www.gogonoter.dk

Brugeravatar
nielsm
Missing-Life
Missing-Life
Indlæg: 2181
Tilmeldt: lør 7. maj 2011 18:35
Køn: Mand
Geografisk sted: 輪場
Kontakt:

Re: TLSA - Dusk Maiden of Amnesia

Indlægaf nielsm » man 16. apr 2012 02:53

Første afsnit var vist en slags "teaser", for med det andet spoler de tiden tilbage til den dag Teiichimøder Yuuko første gang, og bliver hjemsøgt af hende, eller hvad man nu skal sige.
Hvis man skal tro de to første afsnit så er det primært en lettere ecchi komedie, jeg vil ikke kalde det for horror. (Episode 2 spoiler: Til venstre oplever Yuuko og Teiichi, til højre oplever Momoe)

Nærmest som et kraftigt svunget genreskift af Natsume Yuujinchou.

Brugeravatar
mikael
Genin
Genin
Indlæg: 98
Tilmeldt: tirs 10. maj 2011 08:32
Køn: Mand
Geografisk sted: danmark

Re: TLSA - Dusk Maiden of Amnesia

Indlægaf mikael » man 16. apr 2012 12:08

Ja, anden episode giver baggrundshistorien, og vi er hovedsageligt i komedie delen, selv om første første halvdel af afsnittet også viser den mørkere side af serien, som den nok vil vende tilbage til.

Jeg er stadig ret glad for for den grafiske del af serien, skolens gamle del er perfekt til en spøgelseshistorie, karaktererne er blevet lidt mere defineret, og den relativt milde fanservice er bare et plus.

Det er ud til at døde piger er populære i denne sæson.

Brugeravatar
nielsm
Missing-Life
Missing-Life
Indlæg: 2181
Tilmeldt: lør 7. maj 2011 18:35
Køn: Mand
Geografisk sted: 輪場
Kontakt:

Re: TLSA - Dusk Maiden of Amnesia

Indlægaf nielsm » man 7. maj 2012 11:21

Bedste idé: Lave spøgelseshus til kulturfestivallen.

Brugeravatar
l.mathiasen
Le Critique
Le Critique
Indlæg: 3147
Tilmeldt: søn 8. maj 2011 19:17
Kontakt:

Re: TLSA - Dusk Maiden of Amnesia

Indlægaf l.mathiasen » man 7. maj 2012 21:07

Den her anime morer mig faktisk rimeligt meget og Yuuko er så nuttet. Ikke en stor anime på nogen måde men det behøver de jo heller ikke alle være.
https://discord.gg/vTaAHA2 dansk anime discord

minion
Chibi
Chibi
Indlæg: 16
Tilmeldt: man 25. jun 2012 17:46

Re: TLSA - Dusk Maiden of Amnesia

Indlægaf minion » man 25. jun 2012 21:11

Så lige den her serie færdig og overvejede at lave en tråd, men den er her allerede (go' lille forum).

Jeg har endnu ikke set Fate færdig, som jeg har hørt have en god slutning, så indtil videre er den her serie klart min favorit for sæsonen. Det sidste episode var bare dejlig, gav mig tåre i øjnede hele 2 gange.
Slutningen var egentlig som jeg havde regnet med, men ret god lavet og især derfor vil jeg anbefale den her serie til alle der kan romance og comedy med et tvist.

Brugeravatar
MADAO
Chunin
Chunin
Indlæg: 115
Tilmeldt: ons 11. maj 2011 21:59
Køn: Mand

Re: TLSA - Dusk Maiden of Amnesia

Indlægaf MADAO » tirs 26. jun 2012 13:56

Abandoned after 5 eps, got bored for some reason..

Brugeravatar
l.mathiasen
Le Critique
Le Critique
Indlæg: 3147
Tilmeldt: søn 8. maj 2011 19:17
Kontakt:

Re: TLSA - Dusk Maiden of Amnesia

Indlægaf l.mathiasen » ons 27. jun 2012 00:28

Der skulle komme en ekstra eps på den sidste bluray når den kommer i slutningen af november.
https://discord.gg/vTaAHA2 dansk anime discord

Brugeravatar
nielsm
Missing-Life
Missing-Life
Indlæg: 2181
Tilmeldt: lør 7. maj 2011 18:35
Køn: Mand
Geografisk sted: 輪場
Kontakt:

Re: TLSA - Dusk Maiden of Amnesia

Indlægaf nielsm » ons 27. jun 2012 00:54

l.mathiasen skrev:Der skulle komme en ekstra eps på den sidste bluray når den kommer i slutningen af november.

Hurra! Jeg håber det bare er mere fjollen rundt!

Alternativt... (hvis det overhovedet kan klassificeres som noget forskelligt)
Spoiler: vis
Spekulationen går på at Yuuko er "genopstået" er hun nu knyttet til Teiichi frem for til skolen, så nu er den hans nærhed hun ikke kan forlade. Så det er endelig en mulighed for at komme til STRANDEN! Jubii!


Tilbage til "Anime"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 38 gæster