Bør anime have et budskab?

Snak om animations-/tegnefilm fra Japan (og evt. Korea og Kina)

Redaktør: Willow

Brugeravatar
l.mathiasen
Le Critique
Le Critique
Indlæg: 3147
Tilmeldt: søn 8. maj 2011 19:17
Kontakt:

Bør anime have et budskab?

Indlægaf l.mathiasen » lør 14. maj 2011 00:58

Jeg sad og læste en normal meget useriøs side som skal være navnløs i dette indlæg.
For en gang skyld var der en artikel om andet end farven på undertøjet hos pigerne i de nye anime-afsnit, det var bør anime have et budskab? Selve artiklen var ikke så meget værd, men jeg kom til at tænke på det.

Så hvad mener i, bør anime have et budskab eller er det nok at det bare er underholdning, noget midt imellem, afhænger af humor, genre etc?
https://discord.gg/vTaAHA2 dansk anime discord

Brugeravatar
Gintoki
Happy-Gin
Happy-Gin
Indlæg: 3357
Tilmeldt: tors 21. apr 2011 20:26
Køn: Mand
Geografisk sted: Himmellegemet Jorden, nærmere placering KBH

Re: Bør anime have et budskab?

Indlægaf Gintoki » lør 14. maj 2011 01:15

Nøøøhh egenligt ikke, efter min mening skal den bare være underholdende i en eller anden forstand hvad end det er komedie, dybtgående plitik, gyser, krimi eller what ever...

Det afhænger fuldstændigt af humør hvad der fanger mig og hvilken form for indhold/budskab eller mangel på samme jeg er ude efter. Just my 2 cents :)
Billede NYAN NYAN NYAN NYAN NYAN NYANBillede

http://nyan.cat http://www.nyanicorn.com/

Back once again for the renegade master, default damager, power to the people!

Brugeravatar
mikael
Genin
Genin
Indlæg: 98
Tilmeldt: tirs 10. maj 2011 08:32
Køn: Mand
Geografisk sted: danmark

Re: Bør anime have et budskab?

Indlægaf mikael » lør 14. maj 2011 08:10

Et budskab kan være en bonus, men generelt mener jeg at anime er laver for at underholde, og et dybere budskab kommer på tværs.
Jeg kan huske Arjuna, en flot serie, der fuldkommen druknede i øko drama. Det var en smule for meget.
Heldig er de fleste anime forholdsvis blottede for dybere mening og lige så meget nogen form for morale, så udover at man over-analysere dem og nå frem til universelle sandheder (f. eks. evangelion), så er jeg ganske tilfreds med ikke-tænke-bliv-underhold stilen i mange serier.

Kiwi
Kage
Kage
Indlæg: 760
Tilmeldt: fre 6. maj 2011 20:00
Køn: Mand
Geografisk sted: Vordingborg, Sydsjælland

Re: Bør anime have et budskab?

Indlægaf Kiwi » lør 14. maj 2011 08:41

Den behøver vel ikke have et budskab, men jeg vil mene det er fantatsisk svært at holde seernes / læsernes interesse fanget uden. Selv en serie som Nagasarete Airantou forsøger jo på at fortælle universelle sandheder som: "Giv ikke op", "styrke er ikke alt", "mænd får næseblod når de ser en nøgen pige" og så videre. Det giver en fornemmelse af at der er en mening med tingene.

En baseball kamp i sig siger mig nul og niks, og jeg har lykkeligt glemt alle de avancerede regler efter jeg gik ud af folkeskolen. Men når Big Windup kombinerer det med en fortælling om det at åbne op for andre, ægte venskab og arbejde hårdt for at nå din drøm, så bliver det pludselig vedkommende og interessant.

Hvis vi snakker om et mere avanceret budskab, skal det godt nok være veludført for ikke at virke modsat. Et par af de filosofiske serier jeg har set kommer med en masse dybe betragtninger. Men hvis det er alt hvad de gør, er det som at blive ved med at puste en ballon op. Den bliver større og større, indtil det pludselig siger bam! Og så sidder man med ingenting...

Brugeravatar
ILoveCake
Jonin
Jonin
Indlæg: 453
Tilmeldt: fre 6. maj 2011 17:58
Køn: Kvinde
Geografisk sted: Køge

Re: Bør anime have et budskab?

Indlægaf ILoveCake » lør 14. maj 2011 09:45

Altså, når du nu siger 'budskab', går jeg ud fra at du mener, om der skal være en handling, en historie, som man kun kan forstå rigtigt, hvis man har set alle afsnit, eller at personerne har noget, de stræber efter, som historien bygger på. Jeg ville sige at det afhænger af, hvad personen der lavede den, ønskede at den skulle være. Et eksempel på en god serie uden budskab, er pani poni dash. Den har ikke det, der ligner et budskab, og den er så fucked up, at den er genial. Meningen med den var ikke, at den skulle sende eu budskab, men at den skulle få seerne til at grine. Så jeg er lidt ligeglad, for at sige det ærligt. ;)
Story of Leopardess ~

Brugeravatar
SsjGogo
Kami
Kami
Indlæg: 5638
Tilmeldt: tors 21. apr 2011 20:26
Køn: Mand
Geografisk sted: København

Re: Bør anime have et budskab?

Indlægaf SsjGogo » lør 14. maj 2011 09:53

Nej, det mener jeg ikke!

Det skyldes først og fremmest, at man i anime, i modsætning til eksempelvis Disney, har en mere flydende definition af, hvad der er godt og hvad der er dårligt. Anime dækker således også over utallige undergenrer, såsom shonen, seinen, slice of life etc. hvor det hurtig kan blive farligt, at implementere et decideret budskab.

Der må gerne være samfundskritik og stærke personligheder som man kan relatere sig til, men at direkte eller indirekte at påpege, "det her er det rigtige", ville ødelægge charmen i anime. Med andre ord, en serie kan godt være seriøs, uden at indeholde et budskab. Det må være op til seeren selv, at bedømme indeholdet.
www.gogonoter.dk

Kiwi
Kage
Kage
Indlæg: 760
Tilmeldt: fre 6. maj 2011 20:00
Køn: Mand
Geografisk sted: Vordingborg, Sydsjælland

Re: Bør anime have et budskab?

Indlægaf Kiwi » lør 14. maj 2011 10:23

Hvad er egentlig jeres definition af budskab? Jeg synes det kan være lidt svært at skelne mellem budskab og morale. Eksempelvis mener jeg ikke at Aria har en decideret morale, mens budskabet i serien er at taget livet som det kommer. Jellyfrish Princess er et andet eksempel. Moralen er nem nok: Døm ikke folk på det ydre. Men budskabet? Måske at man ikke skal lade fordomme begrænse sig?

Som regel har kunstnere jo et eller andet de gerne vil ud med, en eller anden følelse eller ide de gerne vil formidle til deres publikum. Fra mit synspunkt vil en serie uden et budskab mangle sjæl. Nu har jeg ikke set mere end et par afsnit af Pani Poni Dash, men som regel er der et eller andet der binder afsnittene i en sådan serie sammen (en rød tråd), og det er vel det der viser hvad forfatteren vil fortælle? Det behøver jo ikke være et stort livsændrende budskab, men bare et eller der viser hvor fokusset har været i serien.

Brugeravatar
SsjGogo
Kami
Kami
Indlæg: 5638
Tilmeldt: tors 21. apr 2011 20:26
Køn: Mand
Geografisk sted: København

Re: Bør anime have et budskab?

Indlægaf SsjGogo » lør 14. maj 2011 10:32

Det er lidt svært at skelne mellem "moralen" og "budskabet", selvom de to definitioner er forskellige, så ligger de tit også tæt på hinanden.

For at tage et banal eksempel: "Dreng skal træne hårdt for at opnå noget", budskabet er, at du ikke kan opnå noget uden at slide for det, men det er i sig selv også en form for morale.

Man kan i sagens natur ikke undgå hverken budskab eller morale i en serie, de skal bare ikke være for åbenlyse.
www.gogonoter.dk

Brugeravatar
Trieu
Jonin
Jonin
Indlæg: 223
Tilmeldt: ons 11. maj 2011 14:40
Køn: Mand
Kontakt:

Re: Bør anime have et budskab?

Indlægaf Trieu » lør 14. maj 2011 14:48

Spørgsmålet er vel, "bør historier have et budskab?"
Anime er i jo sidste ende ikke andet end en måde at formidle en historier på.

Men siden der nævnes anime specifik, gå jeg ud fra at der ses på anime, i forhold til andre medier, så mit lidt diffuse og ikke særlig stillingstagende svar vil være at anime burde have lige så meget fokus på at have et budskab, som enhvert andet medie.

Brugeravatar
nodokasa
Missing-Nin
Missing-Nin
Indlæg: 1745
Tilmeldt: man 9. maj 2011 15:11
Køn: Mand
Kontakt:

Re: Bør anime have et budskab?

Indlægaf nodokasa » tirs 17. maj 2011 14:36

Anime skal helst have en handling, men budskab er ikke nødvendigt.
Mennesker har tildenser til selv at tildele ting værdi (eller budskab) hvis de kan...
Animanga.dk - Original Danish Derailers - ODD

Billede


Tilbage til "Anime"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 30 gæster