Bør anime have et budskab?

Snak om animations-/tegnefilm fra Japan (og evt. Korea og Kina)

Redaktør: Willow

Brugeravatar
Yondoloki
Chunin
Chunin
Indlæg: 170
Tilmeldt: tors 21. apr 2011 20:26
Geografisk sted: Odense

Re: Bør anime have et budskab?

Indlægaf Yondoloki » tirs 17. maj 2011 21:48

Så længe et budskab ikke bliver tværet ud i hovedet på dig, synes jeg ikke at de gør så meget at de er der.
På den anden side er det ikke et must for mig, en serie kan sagtens være god uden :)
Billede

Brugeravatar
SomethingPurple
Animangaorakel
Animangaorakel
Indlæg: 1279
Tilmeldt: tors 21. apr 2011 20:26
Køn: Kvinde

Re: Bør anime have et budskab?

Indlægaf SomethingPurple » tirs 17. maj 2011 22:52

mikael skrev:Jeg kan huske Arjuna, en flot serie, der fuldkommen druknede i øko drama. Det var en smule for meget.
mange serier.


Synes også det ødelagde en serie, der ellers ville have været udemærket.

Men alt anime har vel en form for budskab, moe har jo det busked at pigererne er nuttede og at man som otaku gerne må købe en masse figurer af dem.

Men en dybere mening synes jeg ikke en anime behøver at have så længe den underholder.
Billede
Gintoki vil ikke betragtes som et mandemenneske men mere som en blanding mellem noget der flagre og er lavet af mursten...

Brugeravatar
l.mathiasen
Le Critique
Le Critique
Indlæg: 3147
Tilmeldt: søn 8. maj 2011 19:17
Kontakt:

Re: Bør anime have et budskab?

Indlægaf l.mathiasen » tirs 17. maj 2011 23:02

SomethingPurple skrev:Men alt anime har vel en form for budskab, moe har jo det busked at pigererne er nuttede og at man som otaku gerne må købe en masse figurer af dem.

Troede budskabet var at 16 årige ligner 10 årige og kønsopdelte skoler ender bare i kagespisning i 2 år >:)
https://discord.gg/vTaAHA2 dansk anime discord

Brugeravatar
SomethingPurple
Animangaorakel
Animangaorakel
Indlæg: 1279
Tilmeldt: tors 21. apr 2011 20:26
Køn: Kvinde

Re: Bør anime have et budskab?

Indlægaf SomethingPurple » tirs 17. maj 2011 23:08

l.mathiasen skrev:
SomethingPurple skrev:Men alt anime har vel en form for budskab, moe har jo det busked at pigererne er nuttede og at man som otaku gerne må købe en masse figurer af dem.

Troede budskabet var at 16 årige ligner 10 årige og kønsopdelte skoler ender bare i kagespisning i 2 år >:)


Nu er der jo ikke nogen, der siger at en anime ikke kan have flere budskaber. ;)
Billede
Gintoki vil ikke betragtes som et mandemenneske men mere som en blanding mellem noget der flagre og er lavet af mursten...

Brugeravatar
nodokasa
Missing-Nin
Missing-Nin
Indlæg: 1745
Tilmeldt: man 9. maj 2011 15:11
Køn: Mand
Kontakt:

Re: Bør anime have et budskab?

Indlægaf nodokasa » ons 18. maj 2011 09:19

Tag Excel Saga eller Puni Puni Poemy - ingen budskab, men meget sjov. :-P
Animanga.dk - Original Danish Derailers - ODD

Billede

*Wish*
Kage
Kage
Indlæg: 779
Tilmeldt: man 9. maj 2011 14:53
Køn: Kvinde
Geografisk sted: Herning
Kontakt:

Re: Bør anime have et budskab?

Indlægaf *Wish* » ons 18. maj 2011 10:12

SomethingPurple skrev:Men en dybere mening synes jeg ikke en anime behøver at have så længe den underholder.


Enig. Der behøver ikke være et dybere budskab. En anime kan sagtens fungere og være god uden. På den anden side kan et budskab være med til at styrke en anime.

Brugeravatar
JoaCHIP
Mahoutsukai
Mahoutsukai
Indlæg: 2044
Tilmeldt: tors 21. apr 2011 20:26
Køn: Mand
Kontakt:

Re: Bør anime have et budskab?

Indlægaf JoaCHIP » tors 19. maj 2011 16:00

mikael skrev:Jeg kan huske Arjuna, en flot serie, der fuldkommen druknede i øko drama. Det var en smule for meget.

Ha ha, jeg skulle også lige netop til at nævne den. Det er et godt eksempel på en anime der desværre drukner i sin egen prædiken. Uden økotrip havde den været fantastisk.

Til gengæld synes jeg at mange andre anime'er netop får noget ekstra dybde af at have et mere skjult budskab. En typisk eventyrhistorie a'la "dreng kæmper mod uhyre og møder en pige og de bliver forelskede" kan virkeligt få et løft, hvis der også ligger et lag af noget andet inde bagved. Naturens rolle i Nausicaa og Mononoke står f.eks. ikke i vejen for historien, men er derimod med til at gøre historiens univers større.

Forskellen ligger nok i om budskabet bliver skåret ud i tykt bølgepap og kværnet op i fjæset på os, så selv de mest tykskallede føler at der bliver talt ned til dem (hollywood-film anyone?), eller om historiefortælleren formår at at nøjes med nogle elegante hentydninger, og så lade folk selv tænke videre - hvis de ellers har mod på dén slags risikable mentale udfoldelser.

Nogen gange synes jeg endda det kan være fedt, hvis man tydeligt kan mærke at der er et budskab, men at man samtidigt ikke helt kan gennemskue hvad det er! 8)
RYST OG NYD!


Tilbage til "Anime"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 39 gæster