Sword Art Online [med spoilere]

Snak om animations-/tegnefilm fra Japan (og evt. Korea og Kina)

Redaktør: Willow

Brugeravatar
l.mathiasen
Le Critique
Le Critique
Indlæg: 3147
Tilmeldt: søn 8. maj 2011 19:17
Kontakt:

Sword Art Online [med spoilere]

Indlægaf l.mathiasen » søn 16. sep 2012 01:06

Tror jeg vil snakke lidt om sexisme og kønsroller i Sword Art Online, der er naturligvis mere grelle eksempler i denne sæson, men de fleste andre gode eksempler er fra så forfærdelige animeserier at man ikke bør snakke om

De første afsnit af SAO har en sådan en ugens pige ting og selv om jeg kunne sige meget om det springer jeg det over indtil videre for at holde det kort :P
I stedet vil jeg nævne Asuna, en meget god kæmper, måske bedre end hovedrollen Kirito, og næstkommanderende i en top guild og meget kendt blandt mange spillere.
Så hun er baddass og kan klare sig selv og redder skam også Kirito.

Men men men, i et afsnit skal 2 mænd duellere om hendes fremtid, vi snakker Asuna her, hun burde selv kunne klare det i stedet for at være et objekt 2 mænd kæmper om :P
Så har vi det nyeste afsnit, hvor hun er bange for spøgelser og gemmer sig bag Kirito, det er et online univers, spøgelserne er sku nok ikke farligere end de raidbosser hun har dræbt, men nej hun skal være så uskyldig og feminin :P
Senere i det nyeste afsnit ser vi hende få moderinstinkter og beskytte sit adopterede afkom, unge kvinder får naturligvis altid moderinstinkter når de ser små børn :P

Jeg kunne blive ved, men nu er det her et forumindlæg der ikke bliver læst af mere end et par stykker og ikke en stor panel ved en con (*hint hint* con-arrangører), en sådan ville jeg nok også mere bruge Milia fra Macross som case med titlen fra amazonekriger til husmor :P


Så du vil ikke lege?
Billede
https://discord.gg/vTaAHA2 dansk anime discord

*Wish*
Kage
Kage
Indlæg: 779
Tilmeldt: man 9. maj 2011 14:53
Køn: Kvinde
Geografisk sted: Herning
Kontakt:

Re: Anime Sommer 2012

Indlægaf *Wish* » tors 20. sep 2012 11:54

l.mathiasen skrev:Tror jeg vil snakke lidt om sexisme og kønsroller i Sword Art Online, der er naturligvis mere grelle eksempler i denne sæson, men de fleste andre gode eksempler er fra så forfærdelige animeserier at man ikke bør snakke om

De første afsnit af SAO har en sådan en ugens pige ting og selv om jeg kunne sige meget om det springer jeg det over indtil videre for at holde det kort :P
I stedet vil jeg nævne Asuna, en meget god kæmper, måske bedre end hovedrollen Kirito, og næstkommanderende i en top guild og meget kendt blandt mange spillere.
Så hun er baddass og kan klare sig selv og redder skam også Kirito.

Men men men, i et afsnit skal 2 mænd duellere om hendes fremtid, vi snakker Asuna her, hun burde selv kunne klare det i stedet for at være et objekt 2 mænd kæmper om :P
Så har vi det nyeste afsnit, hvor hun er bange for spøgelser og gemmer sig bag Kirito, det er et online univers, spøgelserne er sku nok ikke farligere end de raidbosser hun har dræbt, men nej hun skal være så uskyldig og feminin :P
Senere i det nyeste afsnit ser vi hende få moderinstinkter og beskytte sit adopterede afkom, unge kvinder får naturligvis altid moderinstinkter når de ser små børn :P


Jeg studsede også over, at Asuna selv stod uden for indflydelse hvad angår hendes guild generelt. Hun er second in command, men kan alligevel ikke fravælge sin "bodyguard" og kan heller ikke bare tage en pause fra fronten, når hun har lyst - og så er det endda Kirito, som skal kæmpe om det og ikke hende selv.

Som du også nævner, er den måde hendes karakter fremstilles på, ikke kun gældende for SAO. Man kunne tro, at det er, fordi serien henvender sig mest til fyre (et gæt fra min side), og de derfor skal synes, at hun er åh så sød og nuttet og få lyst til at beskytte hende. Dog findes den svage "red-mig-for-jeg-kan-ikke-noget-selv"-pige også meget i shoujo, hvilket er grunden til at jeg tit holder mig væk fra det.

Jeg kan dog godt lide, at SAO nu endelig ser ud til at komme med en mere sammenhængende historie.

Brugeravatar
psyg
Bobbi
Bobbi
Indlæg: 634
Tilmeldt: tors 22. dec 2011 02:01

Re: Anime Sommer 2012

Indlægaf psyg » man 8. okt 2012 03:55

episode 14 af sword art online var fantastisk

glæder mig til at se den næste ark animeret (Asuna ;_;)!
「タダより高いものはない」

Brugeravatar
l.mathiasen
Le Critique
Le Critique
Indlæg: 3147
Tilmeldt: søn 8. maj 2011 19:17
Kontakt:

Re: Anime Sommer 2012

Indlægaf l.mathiasen » man 8. okt 2012 14:46

psyg skrev:episode 14 af sword art online var fantastisk

glæder mig til at se den næste ark animeret (Asuna ;_;)!


http://www.crunchyroll.com/anime-news/2 ... s-revealed her er figurdesign for den kommende del
https://discord.gg/vTaAHA2 dansk anime discord

Brugeravatar
SsjGogo
Kami
Kami
Indlæg: 5638
Tilmeldt: tors 21. apr 2011 20:26
Køn: Mand
Geografisk sted: København

Re: Anime Sommer 2012

Indlægaf SsjGogo » man 8. okt 2012 17:48

Med pinlig forsinkelse - as usual - har jeg vendt blikket mod SAO - vil lige se, what the fuzz is about! :D
www.gogonoter.dk

Brugeravatar
SsjGogo
Kami
Kami
Indlæg: 5638
Tilmeldt: tors 21. apr 2011 20:26
Køn: Mand
Geografisk sted: København

Re: Anime Sommer 2012

Indlægaf SsjGogo » lør 13. okt 2012 20:57

Så fik jeg set Sword of Art Online 1-14

Tja - konceptet er lidt brugt, og serien bragte ikke noget nyt under solen - men den var meget underholdende (ellers ville jeg nok ikke have afsluttet den).

Er enig i L.Mathiasens betragtninger om kønsrollerne i serien - og mange af de kvindelige karakter irriterede mig direkte, nærmere den måde de blev fremstillet på.

Samtidig blev jeg også lidt småtræt af den stereotype "emo" type - hovedrolle, der går igen i nyere anime - kan andre følge mig i det?

Jeg ved, at disse karakterer bliver skabt med udgangspunkt i deres seere (otakus), men skal de alle have så meget weltschmerz når de er 15? :D
www.gogonoter.dk

Brugeravatar
nielsm
Missing-Life
Missing-Life
Indlæg: 2181
Tilmeldt: lør 7. maj 2011 18:35
Køn: Mand
Geografisk sted: 輪場
Kontakt:

Re: Anime Sommer 2012

Indlægaf nielsm » lør 13. okt 2012 21:43

SsjGogo skrev:Så fik jeg set Sword of Art Online 1-14

Tja - konceptet er lidt brugt, og serien bragte ikke noget nyt under solen - men den var meget underholdende (ellers ville jeg nok ikke have afsluttet den).

Jamen så kom i gang med episode 15, den er slet ikke slut endnu!

Og apropos SAO ep 15:
Spoiler: vis
Japan for helvede! Skal der absolut incest-undertoner med i alting? >:( +o(

Brugeravatar
l.mathiasen
Le Critique
Le Critique
Indlæg: 3147
Tilmeldt: søn 8. maj 2011 19:17
Kontakt:

Re: Anime Sommer 2012

Indlægaf l.mathiasen » lør 13. okt 2012 21:57

nielsm skrev:
Spoiler: vis
Japan for helvede! Skal der absolut incest-undertoner med i alting? >:( +o(

Jeg formoder spørgsmålet er retorisk, for det ved du godt at der skal :P
https://discord.gg/vTaAHA2 dansk anime discord

Brugeravatar
SsjGogo
Kami
Kami
Indlæg: 5638
Tilmeldt: tors 21. apr 2011 20:26
Køn: Mand
Geografisk sted: København

Re: Anime Sommer 2012

Indlægaf SsjGogo » søn 14. okt 2012 09:37

I øvrigt Yui= The Oracle (Matrix)? :D
www.gogonoter.dk

*Wish*
Kage
Kage
Indlæg: 779
Tilmeldt: man 9. maj 2011 14:53
Køn: Kvinde
Geografisk sted: Herning
Kontakt:

Re: Anime Sommer 2012

Indlægaf *Wish* » tors 25. okt 2012 19:31

nielsm skrev:Og apropos SAO ep 15:
Spoiler: vis
Japan for helvede! Skal der absolut incest-undertoner med i alting? >:( +o(


Spoiler: vis
Jeg havde det på præcis samme måde, da jeg så det afsnit. Jeg håber virkelig ikke, at det kommer op på et værre niveau end det pt. er.
Senest rettet af *Wish* man 29. okt 2012 19:53, rettet i alt 2 gange.


Tilbage til "Anime"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 38 gæster