Jeg har lige afsluttet...

Snak om animations-/tegnefilm fra Japan (og evt. Korea og Kina)

Redaktør: Willow

Molly-chan
Chibi
Chibi
Køn: Kvinde

Re: Jeg har lige afsluttet...

Indlægaf Molly-chan » søn 24. jul 2016 20:07

Another! Super spændende, smukt animeret. Elsker Mei, hun er en virkelig interessant karakter.

Brugeravatar
JoaCHIP
Mahoutsukai
Mahoutsukai
Køn: Mand
Kontakt:

Indlægaf JoaCHIP » man 13. mar 2017 15:00

Shigatsu wa Kimi no Uso (Din Løgn i April) ... en faktisk ganske rørende musik- og kærligheds-anime om mange af de her typiske emner som kærlighed, karriere osv osv... men den præsterede nu alligevel at fortælle historien på en måde der kom lidt dybere ind end den slags highschool anime tit gør.

Og så havde de fået en ganske fornuftig pianist til at spille de der klaver-stykker, hvilket vedkommende klarede ret godt... omend lidt for staccato, hårdt og mekanisk hist og her. Men måske var det meningen. Jeg lagde bare mærke til det, fordi der var en masse af de numre de spillede som jeg selv er voket op med som barn. (Ja min barndom mindede faktisk lidt om hovedpersonens på visse punkter). Så derfor kender jeg nogen de der numre rigtigt godt.
RYST OG NYD!

Brugeravatar
JoaCHIP
Mahoutsukai
Mahoutsukai
Kontakt:

Indlægaf JoaCHIP » søn 3. sep 2017 15:27

Cencoroll er en syret lille anime der kun er en halv time lang. Den fik mig både til at tænke på FLCL og Dennou Coil. Synd den ikke er længere.
RYST OG NYD!

Brugeravatar
JoaCHIP
Mahoutsukai
Mahoutsukai
Kontakt:

Indlægaf JoaCHIP » man 4. sep 2017 09:48

Jeg har længe gået og undret mig over hvorfor vi altid hører om Miyazaki og ikke særligt tit om Ghibli's anden stormester: Isao Takahata, og så opdagede jeg filmen "The Red Turtle" som Takahata har været med til at lave sammen med en masse franskmænd. Den er ret speciel, men virkeligt fortalt godt - og en fin kontrast til al det skolepige anime der ellers kommer for tiden. Den holder et roligt tempo uden på noget tidspunkt at blive kedelig, og er et godt eksempel på en film som kan ses uanset om man er 15 eller 80 år gammel. Den er virkeligt stemningsfuld.

Det er lidt svært at beskrive den uden at det bliver en spoiler, så lad hellere være med at læse for mange anmeldelser. Bare se den. :)
RYST OG NYD!

Brugeravatar
nielsm
Missing-Nin
Missing-Nin
Geografisk sted: 輪場
Kontakt:

Indlægaf nielsm » søn 10. sep 2017 18:42

Jeg fik set to serier færdige i dag:

Outbreak Company har en ung mand (hikikomori otaku) der bliver "frivilligt bortført" til en fantasy-agtig verden af det japanske militær, og får til opgave at sprede japansk nørdekultur. I en fantasy-agtig middelalderlig verden. Hvor rigets regent er en 14-årig tsundere pige. Og han får en halv-elver pige som kammertjener. Det er næsten for meget af det gode, ikke?
Det bliver nemlig aldrig rigtig godt. Jeg kan ikke helt forklare hvorfor, men alting bliver tyndt, der er nogen konflikter men de bliver ikke introduceret særlig godt og løst måske lidt for hurtigt. Men faktisk det som nok generer mig mest er karakterdesignet og animationen, der er ting ved stilen jeg bare ikke synes fungerer. Jeg tror de har prøvet at have en lidt "semi-realistisk" stil for ansigter med mere, måske for at stå i kontrast til de fiktioner der også bliver bragt ind som led i historien, men det ender stift og grimt.
Ikke specielt anbefalelsesværdig.

Sword Oratoria (DanMachi gaiden) er en følger en sideløbende historie for det som sker i den "rigtige" DanMachi serie, og det kan nok være en fordel at have set (eller læst) den først for at kende til karakterer og universet, men det er ikke noget strengt krav. Grundlæggende en by med en magisk dungeon under, hvor forskellige "familier" af eventyrere, hver under en gud i menneskeform, tager på ekspeditioner i bedste Diablo stil. Selvfølgelig giver det udfordringer for vores personer, men det rigtige kød ligger i en masse konspirationer der bliver ført under overfladen.
Sammenlignet med den originale/primære serie synes jeg Sword Oratoria har en mere spændende historie og mere sympatiske karakterer. (Der er heldigvis meget lidt Hestia i den.) Desværre slutter den på et sted hvor det nærmest virker som om man kun har fået introduktionen, og så er det endda med en infodump som afrunding.
Kan i hvert fald anbefales hvis man syntes bare en smule om den originale DanMachi, og den var heller ikke værst.

Brugeravatar
nielsm
Missing-Nin
Missing-Nin
Geografisk sted: 輪場
Kontakt:

Indlægaf nielsm » fre 15. sep 2017 17:35

ID-0 ("Eye-Dee Zero") er en ægte science fiction, sat i en fremtid hvor man har opdaget et stof kaldet Orichalt, som gør det muligt at bøje rummet og opnå overlys-rejser, og utrolig nok også at flytte en bevidsthed fra et menneske til en maskine, og tilbage igen. Det bliver udnyttet til at tage direkte kontrol over store arbejdsrobotter som man bruger til at udføre farligt arbejde, så som at udvinde mere orichalt. Historien følger primært Maya, en studerende der under et feltstudie/forsøg på at udvinde noget orichalt ud fra beregninger lavet af de studerende, bliver ført bag lyset, efterladt i en robot og dømt som kriminel, men bliver reddet af et mindre legalt selskab af minearbejdere. Blandt besætningen på det skib Stulti findes flere "evertrancere" dvs. mennesker der er i en robot hele tiden, ingen af dem har deres originale krop længere. Centralt her er Ido, en mand der har mistet sin hukommelse og krop, og ikke kender sin oprindelige identitet, hans bevidsthed bliver bare identificeret som "ID-0".
Det er et udmærket oplæg, og det bliver udnyttet til at fortælle en spændende historie der særligt dækker transhumanisme, spørgsmål om identitet, og hvad det vil sige at være menneske. Karaktererne er alle troværdige og konsekvente, og det samme kan siges om universet fortællingen er placeret i. Det hele er produceret som 3D animation, og det er helt i orden for det er gjort rigtig godt: Modeller og shading er detaljerede, kan sagtens holde til nærbilleder, og undgår fint "uncanny valley" problemet. Animationen af det er også god hele vejen, der er ingen steder jeg opdagede problemer med stiv animation eller clipping og lignende.
Alt i alt en stærk anbefaling!

Tilbage til "Anime"