Jeg har lige afsluttet...

Snak om animations-/tegnefilm fra Japan (og evt. Korea og Kina)

Redaktør: Willow

Brugeravatar
nodokasa
Missing-Nin
Missing-Nin
Indlæg: 1745
Tilmeldt: man 9. maj 2011 15:11
Køn: Mand
Kontakt:

Re: Jeg har lige afsluttet...

Indlægaf nodokasa » tirs 14. jun 2011 13:44

l.mathiasen skrev:I en chat for noget tid siden, fandt Joachip på begrebbet spaghetti-manga om den forfærdelige Winx-club, et udtryk jeg godt kan lide :)
Af den type animation er mine favoritter nok den franske Totally Spies og amerikanske Teen Titans, der er også Avatar (den som ikke handler om kæmpesmølfer). Phineas & Ferb har blandt mange andre også bragt en homage til anime (og japansk pop).
Tvtropes kalder begrebbet Animeque http://tvtropes.org/pmwiki/pmwiki.php/Main/Animesque og wiki kalder det Anime-influenced animation http://en.wikipedia.org/wiki/Anime-influenced_animation
Der vil nok aldrig blive fundet en konsensus om det er anime eller ej, holder selv til ej, men er lidt ligeglad kalder det som regel bare animation samlet og ser hvad jeg vil :3

Altså, i min holdning må et ord ikke være dobbelt betydende (anime: 1) Kommer fra japan 2) har hovedtræk og kultur i baghovedet), ligesom en primænøgle i en database ikke må være databærende. Det virker bare forkert.
Anime / Manga er en kunst, der har oprindelse i Japan. Men derfor kan anime godt være lavet andre steder (Avatar: The Last Airbender - "animéen" er et andet godt eksempel, ligesom Vampire Hunter D og en flok andre).
Animanga.dk - Original Danish Derailers - ODD

Billede

Brugeravatar
l.mathiasen
Le Critique
Le Critique
Indlæg: 3147
Tilmeldt: søn 8. maj 2011 19:17
Kontakt:

Re: Jeg har lige afsluttet...

Indlægaf l.mathiasen » tirs 14. jun 2011 14:12

må indrømme at jeg ikke kan finde oplysninger om ikke japansk animation af Vampire Hunter D, kan se et par japanske, der er en amerikansk tegneserie som vidst nok gik elendigt.
https://discord.gg/vTaAHA2 dansk anime discord

Brugeravatar
nodokasa
Missing-Nin
Missing-Nin
Indlæg: 1745
Tilmeldt: man 9. maj 2011 15:11
Køn: Mand
Kontakt:

Re: Jeg har lige afsluttet...

Indlægaf nodokasa » tirs 14. jun 2011 16:02

Det er nok fordi Vampire Hunter D er lidt speciel. ;-)
Men så vidt jeg erindrer er original sproget (som er ret elendigt) engelsk.
Det kan også være jeg tager fejl.
Animanga.dk - Original Danish Derailers - ODD

Billede

Kiwi
Kage
Kage
Indlæg: 760
Tilmeldt: fre 6. maj 2011 20:00
Køn: Mand
Geografisk sted: Vordingborg, Sydsjælland

Re: Jeg har lige afsluttet...

Indlægaf Kiwi » tirs 14. jun 2011 17:02

Så vidt jeg husker er anime bare det japanske ord for animation generelt, og derfor vil jeg mene det er mest logisk at bruge det i betydningen: "Animation fra Japan". Til sammenligning kaldes koreansk animation vidst manhwa, så det ville vel egentlig være lidt respektløst overfor koreanerne at kalde "There she is" for anime ;-)

Når man kigger på hvor forskelligt manga / anime kan være, synes jeg heller ikke man kan kalde det en stilart. Eksempelvis har jeg lige været oppe og hente et bind af Emma og et bind af Skip Beat i reolen, de har godt nok ikke meget tilfælles når det kommer til tegnestilen.

Brugeravatar
nodokasa
Missing-Nin
Missing-Nin
Indlæg: 1745
Tilmeldt: man 9. maj 2011 15:11
Køn: Mand
Kontakt:

Re: Jeg har lige afsluttet...

Indlægaf nodokasa » tirs 14. jun 2011 18:56

Kiwi skrev:Når man kigger på hvor forskelligt manga / anime kan være, synes jeg heller ikke man kan kalde det en stilart. Eksempelvis har jeg lige været oppe og hente et bind af Emma og et bind af Skip Beat i reolen, de har godt nok ikke meget tilfælles når det kommer til tegnestilen.

Det var også derfor jeg trak lidt i land og ladge ideen lidt bredere; Det er en kunstform, som billedkunst eller literatur. Dermed kan den nemlig have sine egne subgenre/stiler/whatever.
Animanga.dk - Original Danish Derailers - ODD

Billede

Brugeravatar
vampyrsten
Chunin
Chunin
Indlæg: 121
Tilmeldt: fre 6. maj 2011 14:34
Køn: Mand
Geografisk sted: Brøndby Strand

Re: Jeg har lige afsluttet...

Indlægaf vampyrsten » ons 15. jun 2011 15:49

For at komme tilbage til topic har jeg lige afsluttet Claymore.

F*UCK hvor var den ringe.

Plottet var meget svingende, noget godt, noget skidt, noget direkte bizart.. + 1.000 flashbacks på de sidste 6 episoder.

Character design/setting blev bedre med tiden, og var faktisk ikke dårligt til at starte med heller.

Musikken var lort, og dubben var så modbydelig god, jeg kan næsten ikke fatte det. Samtlige voice actors har under 26 episoder formået at bibeholde den samme monotome stemme og i flere tilfælde byttet roller, med andre ord har hovedpersonens stemme kommet ud af munden af en bikarakter. .

GAl det var en oplevelse i sig selv at se den, især med DUB.

De burde lave en spin off med Hellen *_*
"In every age, in every place,
the deeds of men remain the same"

Brugeravatar
LightningEagle
Chunin
Chunin
Indlæg: 111
Tilmeldt: tirs 17. maj 2011 00:04
Køn: Mand
Geografisk sted: DTU

Re: Jeg har lige afsluttet...

Indlægaf LightningEagle » ons 15. jun 2011 19:11

vampyrsten skrev:For at komme tilbage til topic har jeg lige afsluttet Claymore.

F*UCK hvor var den ringe.

Plottet var meget svingende, noget godt, noget skidt, noget direkte bizart.. + 1.000 flashbacks på de sidste 6 episoder.


De sidste episoder var ikke videre noget at råbe hurra for. Det var virkelig tydeligt hvordan historien ændrede sig på en unaturlig måde. Selv før jeg læste mangaen kunne jeg sætte fingeren på ca. hvor plottet delte sig.

Men ud over de episoder synes jeg egentlig ikke serien var så ringe, omend Raki var en lille møgunge. Mangaen er værd at tage et kig på, men som den er nu synes jeg peronligt at den snart bør slutte. Men hvordan plottet skal lukkes som det ser ud nu kan jeg ikke lige sætte fingeren på.

Nok om det...
------------------------

Jeg har lige afsluttet Katanagatari. Meget overraskende slutning på episode 11, fed episode 12, med undtagelse af den langtrukne første del, på den ene side havde jeg måske fortrukket at han havde mødt sit endeligt, på den anden side kan jeg også godt se hvorfor serien skulle slutte som den gjorde.

Uff... vil helst ikke spoile, og har nok allerede sagt for meget.

God serie, bestemt! Meget speciel visuel til tider, men på en dragende måde. ;)

Brugeravatar
Troejg
Chibi
Chibi
Indlæg: 25
Tilmeldt: tirs 17. maj 2011 18:31

Re: Jeg har lige afsluttet...

Indlægaf Troejg » tors 16. jun 2011 02:08

Jeg har lige agsluttet High school of the Dead, som jeg virkelig har nydt. Selvom historien ikke er noget særligt for sig, så er det et dejligt nyt syn på zombiefilmene. Desuden så er den umådelige mængde af fanservice hylende morsom *_* Håber spændt på en sæson 2, og vil straks gå i gang med mangaen!

Det er faktisk første gang jeg har set en anime som er bygge på en manga, før jeg har læst selve mangen :O

Brugeravatar
vampyrsten
Chunin
Chunin
Indlæg: 121
Tilmeldt: fre 6. maj 2011 14:34
Køn: Mand
Geografisk sted: Brøndby Strand

Re: Jeg har lige afsluttet...

Indlægaf vampyrsten » fre 17. jun 2011 10:24

5 cm per second, mega nice film

Dat scenery pron
"In every age, in every place,
the deeds of men remain the same"

Brugeravatar
RuneU
Chunin
Chunin
Indlæg: 109
Tilmeldt: man 9. maj 2011 10:04
Køn: Mand
Geografisk sted: Taastrup

Re: Jeg har lige afsluttet...

Indlægaf RuneU » fre 17. jun 2011 11:38

Har lige afsluttet To LOVE-ru og Motto To LOVE-ru
Klassisk ecchi/harem komedie der har en vis charme og kvalitet der er svær at beskrive.
Jeg vil bare sige det er en af de bedre i den genre :)


Tilbage til "Anime"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 27 gæster