Jeg har lige afsluttet...

Snak om animations-/tegnefilm fra Japan (og evt. Korea og Kina)

Redaktør: Willow

Molly-chan
Chibi
Chibi
Indlæg: 27
Tilmeldt: søn 24. jan 2016 18:55
Køn: Kvinde

Re: Jeg har lige afsluttet...

Indlægaf Molly-chan » søn 24. jul 2016 21:07

Another! Super spændende, smukt animeret. Elsker Mei, hun er en virkelig interessant karakter.

Brugeravatar
JoaCHIP
Mahoutsukai
Mahoutsukai
Indlæg: 2044
Tilmeldt: tors 21. apr 2011 20:26
Køn: Mand
Kontakt:

Re: Jeg har lige afsluttet...

Indlægaf JoaCHIP » man 13. mar 2017 15:00

Shigatsu wa Kimi no Uso (Din Løgn i April) ... en faktisk ganske rørende musik- og kærligheds-anime om mange af de her typiske emner som kærlighed, karriere osv osv... men den præsterede nu alligevel at fortælle historien på en måde der kom lidt dybere ind end den slags highschool anime tit gør.

Og så havde de fået en ganske fornuftig pianist til at spille de der klaver-stykker, hvilket vedkommende klarede ret godt... omend lidt for staccato, hårdt og mekanisk hist og her. Men måske var det meningen. Jeg lagde bare mærke til det, fordi der var en masse af de numre de spillede som jeg selv er voket op med som barn. (Ja min barndom mindede faktisk lidt om hovedpersonens på visse punkter). Så derfor kender jeg nogen de der numre rigtigt godt.
RYST OG NYD!

Brugeravatar
JoaCHIP
Mahoutsukai
Mahoutsukai
Indlæg: 2044
Tilmeldt: tors 21. apr 2011 20:26
Køn: Mand
Kontakt:

Re: Jeg har lige afsluttet...

Indlægaf JoaCHIP » søn 3. sep 2017 16:27

Cencoroll er en syret lille anime der kun er en halv time lang. Den fik mig både til at tænke på FLCL og Dennou Coil. Synd den ikke er længere.
RYST OG NYD!

Brugeravatar
JoaCHIP
Mahoutsukai
Mahoutsukai
Indlæg: 2044
Tilmeldt: tors 21. apr 2011 20:26
Køn: Mand
Kontakt:

Re: Jeg har lige afsluttet...

Indlægaf JoaCHIP » man 4. sep 2017 10:48

Jeg har længe gået og undret mig over hvorfor vi altid hører om Miyazaki og ikke særligt tit om Ghibli's anden stormester: Isao Takahata, og så opdagede jeg filmen "The Red Turtle" som Takahata har været med til at lave sammen med en masse franskmænd. Den er ret speciel, men virkeligt fortalt godt - og en fin kontrast til al det skolepige anime der ellers kommer for tiden. Den holder et roligt tempo uden på noget tidspunkt at blive kedelig, og er et godt eksempel på en film som kan ses uanset om man er 15 eller 80 år gammel. Den er virkeligt stemningsfuld.

Det er lidt svært at beskrive den uden at det bliver en spoiler, så lad hellere være med at læse for mange anmeldelser. Bare se den. :)
RYST OG NYD!

Brugeravatar
nielsm
Missing-Life
Missing-Life
Indlæg: 2181
Tilmeldt: lør 7. maj 2011 18:35
Køn: Mand
Geografisk sted: 輪場
Kontakt:

Re: Jeg har lige afsluttet...

Indlægaf nielsm » søn 10. sep 2017 19:42

Jeg fik set to serier færdige i dag:

Outbreak Company har en ung mand (hikikomori otaku) der bliver "frivilligt bortført" til en fantasy-agtig verden af det japanske militær, og får til opgave at sprede japansk nørdekultur. I en fantasy-agtig middelalderlig verden. Hvor rigets regent er en 14-årig tsundere pige. Og han får en halv-elver pige som kammertjener. Det er næsten for meget af det gode, ikke?
Det bliver nemlig aldrig rigtig godt. Jeg kan ikke helt forklare hvorfor, men alting bliver tyndt, der er nogen konflikter men de bliver ikke introduceret særlig godt og løst måske lidt for hurtigt. Men faktisk det som nok generer mig mest er karakterdesignet og animationen, der er ting ved stilen jeg bare ikke synes fungerer. Jeg tror de har prøvet at have en lidt "semi-realistisk" stil for ansigter med mere, måske for at stå i kontrast til de fiktioner der også bliver bragt ind som led i historien, men det ender stift og grimt.
Ikke specielt anbefalelsesværdig.

Sword Oratoria (DanMachi gaiden) er en følger en sideløbende historie for det som sker i den "rigtige" DanMachi serie, og det kan nok være en fordel at have set (eller læst) den først for at kende til karakterer og universet, men det er ikke noget strengt krav. Grundlæggende en by med en magisk dungeon under, hvor forskellige "familier" af eventyrere, hver under en gud i menneskeform, tager på ekspeditioner i bedste Diablo stil. Selvfølgelig giver det udfordringer for vores personer, men det rigtige kød ligger i en masse konspirationer der bliver ført under overfladen.
Sammenlignet med den originale/primære serie synes jeg Sword Oratoria har en mere spændende historie og mere sympatiske karakterer. (Der er heldigvis meget lidt Hestia i den.) Desværre slutter den på et sted hvor det nærmest virker som om man kun har fået introduktionen, og så er det endda med en infodump som afrunding.
Kan i hvert fald anbefales hvis man syntes bare en smule om den originale DanMachi, og den var heller ikke værst.

Brugeravatar
nielsm
Missing-Life
Missing-Life
Indlæg: 2181
Tilmeldt: lør 7. maj 2011 18:35
Køn: Mand
Geografisk sted: 輪場
Kontakt:

Re: Jeg har lige afsluttet...

Indlægaf nielsm » fre 15. sep 2017 18:35

ID-0 ("Eye-Dee Zero") er en ægte science fiction, sat i en fremtid hvor man har opdaget et stof kaldet Orichalt, som gør det muligt at bøje rummet og opnå overlys-rejser, og utrolig nok også at flytte en bevidsthed fra et menneske til en maskine, og tilbage igen. Det bliver udnyttet til at tage direkte kontrol over store arbejdsrobotter som man bruger til at udføre farligt arbejde, så som at udvinde mere orichalt. Historien følger primært Maya, en studerende der under et feltstudie/forsøg på at udvinde noget orichalt ud fra beregninger lavet af de studerende, bliver ført bag lyset, efterladt i en robot og dømt som kriminel, men bliver reddet af et mindre legalt selskab af minearbejdere. Blandt besætningen på det skib Stulti findes flere "evertrancere" dvs. mennesker der er i en robot hele tiden, ingen af dem har deres originale krop længere. Centralt her er Ido, en mand der har mistet sin hukommelse og krop, og ikke kender sin oprindelige identitet, hans bevidsthed bliver bare identificeret som "ID-0".
Det er et udmærket oplæg, og det bliver udnyttet til at fortælle en spændende historie der særligt dækker transhumanisme, spørgsmål om identitet, og hvad det vil sige at være menneske. Karaktererne er alle troværdige og konsekvente, og det samme kan siges om universet fortællingen er placeret i. Det hele er produceret som 3D animation, og det er helt i orden for det er gjort rigtig godt: Modeller og shading er detaljerede, kan sagtens holde til nærbilleder, og undgår fint "uncanny valley" problemet. Animationen af det er også god hele vejen, der er ingen steder jeg opdagede problemer med stiv animation eller clipping og lignende.
Alt i alt en stærk anbefaling!

Brugeravatar
nielsm
Missing-Life
Missing-Life
Indlæg: 2181
Tilmeldt: lør 7. maj 2011 18:35
Køn: Mand
Geografisk sted: 輪場
Kontakt:

Re: Jeg har lige afsluttet...

Indlægaf nielsm » fre 31. aug 2018 19:08

Lidt om fire anime-film jeg så i Japan i de sidste to uger.

MAQUIA (Sayonara no Asa ni Yakusoku no Hana o Kazarou, omtrent "Opstil løftets blomster den morgen vi skilles"): Det er vistnok noget med familie, adoptivbørn, og hvad kærlighed mellem forældre og børn i virkeligheden er, fortalt gennem en fantasiverden hvor det fantastiske er ved at uddø. Det er en tudefilm, omhyggeligt produceret til at vride nogen tårer ud af publikum. Filmen var ikke nogen stor oplevelse visuelt eller lydmæssigt, men det er måske lidt svært at bedømme helt fair set på en sæde-skærm i et fly, og med dårlige høretelefoner. Den her kan godt springes over, jeg syntes ikke den bragte noget nyt til bordet.

Mirai no Mirai ("Fremtidens Mirai"): Nyeste indslag i Mamoru Hosodas "familiefilm" serie (film om familier), den her gang med søskende som tema. Den 4-årige Kun-chan bliver storebror, og hans forældre beslutter sig også for at lægge deres liv lidt om. Men det er hårdt at gå fra at være enebarn til pludselig at have en lillesøster-baby der kræver meget mere opmærksomhed fra begge forældre, særligt når far aldrig rigtig lærte at tage sig af nogen husopgaver eller børnepasning og derfor har endnu dårligere tid til Kun. Det bliver til en masse jalousi fra den lille dreng, men gennem en række magiske oplevelser hvor han møder sin lillesøster (Mirai) fra fremtiden, og hans forældre og bedsteforældre fra fortiden, lærer han at forstå sin familie bedre, og blive en bedre storebror.
Overordnet syntes jeg filmen virkede rodet og forhastet, den skyndte sig bare fra det ene punkt til det næste, og selvom det bliver vist at filmens historie strækker sig over nogen måneder (årstiderne skifter) bliver der aldrig helt afsat tid til at vise nogen gradvis forandring. I stedet føltes det for mig som at der bare blev præsenteret en række forløb i rap og så en konklusion "dermed blev alting bedre". Desuden var lyder forfærdelig skinger og skar i ørene, men det var måske et problem med biografen. Alt i alt lidt en skuffelse.

Penguin Highway: Jeg havde ikke hørt om den her før jeg så reklamerne i landet, men jeg er glad for at jeg gik ind og så den for det var en rigtig sjov og spændende rejse. Historien er at der pludselig en dag dukker en masse pingviner op i en lille japansk by, tilsyneladende ud af ingenting. Vores hovedperson er en dreng i 4. klasse der sætter for for at undersøge det. (Han synes også tandlægens assistents bryster er enormt spændende.) Det viser sig at der også er et andet mysterie i nærheden, en kæmpe kugle af vand der svæver i luften?
Filmens historie kan nydes på det helt overfladiske niveau og der er det fremragende underholdning med fint levende animation med. Jeg er ret sikker på der også er en fortælling om begyndende pubertet i filmen, men det kræver i hvert fald at jeg ser den igen for at fange det helt, og nok også med oversættelse hvis jeg skal se den igen. Men se den i hvert fald.

Non Non Biyori ~Vacation~: En hyggelig fortsættelse der hvor TV og OVA fortællingen slap. Pigerne og sekundære søskende og voksne tager på en sommerferie på Okinawa. De har det sjovt og ser flotte landskaber, og får en ny ven. Ligesom alt det foregående er det her en anime man ser for at få et kæmpe, fjollet grin ud over hele ansigtet, og den leverer 100% Nyanpas.

Brugeravatar
JoaCHIP
Mahoutsukai
Mahoutsukai
Indlæg: 2044
Tilmeldt: tors 21. apr 2011 20:26
Køn: Mand
Kontakt:

Re: Jeg har lige afsluttet...

Indlægaf JoaCHIP » søn 16. sep 2018 17:16

Man hører så tit gamle anime nørder sige at "alting var bedre i gamle dage", så her på det seneste har jeg både set lidt gammel anime samt noget nyt, for at se om det virkeligt passer...

Kino's Journey, season 2 formåede faktisk at fortsætte med at være værd at se, havde den samme finurlige uforudsigelige rolige udvikling som man ikke kan forudse. Og så havde den endda et godt soundtrack. Så den kan anbefales.

Sailor Moon. Ja, jeg havde faktisk aldrig set den her gamle klassiker, og i betragtning af hvor mange referencer til den, jeg er stødt ind i i tidens løb, så besluttede jeg mig for at se den. Men okay, jeg burde nok have set den i '92 i stedet for. Den virker altså temmeligt gammeldags med alle de der jingles og faste sekvenser der viser at "nu laver hun sit special move" osv. Men jeg kunne faktisk godt lide personerne i den, og anime fra den tidsalder har en eller anden anden speciel atmosfære over sig som jeg egentlig godt kan lide.

Texhnolyze er vistnok lavet af nogen af de samme folk som lavede Serial Experiments Lain, hvilket fik mig til at se den. Og man kan godt mærke at de prøver at gentage successen. Desværre bruger den samtlige afsnit på at vise at alting er mørkt og uforståeligt, og det bliver uinteressant. Og det bliver ved.

Children of the Whales er et bedre bud på et opbygge en interessant og forunderlig verden. Her er vi så ovre i noget fantasy/eventyr halløj, og det fungerer sgu meget godt. Måske bliver der introduceret lige lovligt mange (hoved?)personer, så man når ikke rigtigt at lære dem 100% at kende. Men alt i alt er den faktisk ganske okay.

Armitage III er også en gammel sag, og karaktererne i den er egentlig ret fede. Men den når alligevel ikke rigtigt de helt store højder, og jeg har svært ved at huske den bagefter.

Darling in the FranXX virker lidt som en blanding af Haibane Renmei, Evangelion og Sailor Moon, men med mere fan service. Det er sådan en verden der er delt op mellem "de voksne" og "parasites/børn", og det virker som om det er to helt forskellige skabninge. Jeg funderede over om det var en eller anden metafor over det her efterhånden ret fortærskede emne med pubertetens kvaler. Men efter at have set hele serien, er jeg gået bort fra den idé. Der er også lidt "ugens monster" over den (én stor kamp per afsnit) hvilket måske godt ku' have været skåret lidt ned. Men hen mod de sidste afsnit bliver den faktisk mere interessant.

Cyber City Oedo 808 er en sær (gammel) cyberpunk anime om nogen fanger på en fængselsplanet der får lov til at gøre sig nyttige ved at fange andre forbrydere, for til gengæld at få nedsat deres straf. Ikke overraskende er det nogen temmeligt kradsbørstige opgaver de bliver sat på, og ting bliver hektiske. Det er egentlig en okay cool lille serie (3 afsnit) som har den der retro stemning som 80er og tidlig 90er anime tit har.

Night Is Short Walk On Girl er en filmlængde anime, en vanvittig rutsjetur lavet af ham der var bag surrealistiske shows som KemonoZume, Kaiba og Noiseman Sound Insect. Den her stream of conciousness anime stopper ikke op for at forklare sig selv, og skal nok nærmere opleves på det emotionelle plan. Så hvis du ikke forstår den her anime, så lad være med at tænke og begynd at føle den i stedet. Lidt ligesom med FLCL, hvor man også bare er nødt til at svømme med strømmen uden at tænke, ellers så drukner man. Ja, den føles nærmest som en metafor over livet, kærligheden og generel kaos i universet. Og den er faktisk ret fantastisk, og kan også anbefales.

Plastic Memories var interessant. Den er inde på det her "hvornår er noget et menneske"-spørgsmål, som tit er blevet rejst i anime, men den her gør det på en ikke særligt sci-fi agtig måde som gør det mere nærværende, fordi vi ikke skal høre på en masse tech babble, men derimod får lov at komme ret tæt på personerne og hvordan de interagerer, hvilket den her serie virkeligt præsterer at vise på en næsten rørende måde (uden at det dog bliver for meget). Så det bliver min 3. anbefaling.
RYST OG NYD!


Tilbage til "Anime"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 23 gæster