Evangelion!

Snak om animations-/tegnefilm fra Japan (og evt. Korea og Kina)

Redaktør: Willow

Brugeravatar
l.mathiasen
Le Critique
Le Critique
Indlæg: 3147
Tilmeldt: søn 8. maj 2011 19:17
Kontakt:

Evangelion!

Indlægaf l.mathiasen » lør 21. maj 2011 02:09

Da jorden jo, som alle folk ved, går jorden under her om nogle timer den 21. maj 2011. Så jeg må hellere skynde mig at starte emnet om Neon Genesis Evangelion, måske en af de mest betydningsfulde serier nogensinde og i hvertfald en af de most omdiskuterede. Derfor skal den da også diskuteres på dette forum inden det er for sent :3
Jeg ved godt at starte et emne op om den serie kan ende i en lang flamewar som jeg har set på mange fora gennem tiderne, men regner da med at folk her respektere hinanden. Jeg skal nok sige hvad jeg mener om serien selv senere, men lader andre starte, så hvad mener i om Evangelion?

Fly me to the moon,
And let me play among the stars.
Let me see what spring is like on Jupiter and Mars.
In other words, hold my hand!
In other words, darling, kiss me.

Fill my heart with song,
and let me sing forever more.
You are all I long for, all I worship and adore.
In other words, please be true!
In other words, I love you!
https://discord.gg/vTaAHA2 dansk anime discord

Brugeravatar
nielsm
Missing-Life
Missing-Life
Indlæg: 2181
Tilmeldt: lør 7. maj 2011 18:35
Køn: Mand
Geografisk sted: 輪場
Kontakt:

Re: Evangelion!

Indlægaf nielsm » lør 21. maj 2011 02:41

Jeg har set tv-serien en gang, og prøvet at gense den et par gange, men den har ikke kunnet fange mig igen. Det var ellers den der reelt fik mig hooked på anime.

Brugeravatar
mikael
Genin
Genin
Indlæg: 98
Tilmeldt: tirs 10. maj 2011 08:32
Køn: Mand
Geografisk sted: danmark

Re: Evangelion!

Indlægaf mikael » lør 21. maj 2011 09:59

Jeg så serien i slutningen af 90'erne. Jeg mener at den nok fortjener titlen som en af de bedste anime serier lavet og animationen holder sig virkeligt godt for en snart 20 år gammel serie.

Handlingen kan der siges meget om og det er der igennem tiden. Personligt syntes jeg den prøver at gøre sig dybere end den er, med en blanding af religiøse symboler, tyske ord og alternative tegnestile.

Jeg håber at det bliver anderledes i den ny film version, som jeg allerede efter 2 film af 5 syntes en del bedre om.

Men Evangelion er Gainax guldko og det er nok på grund af at vi fik serier som FLCL. Abenobashi og Gunbuster. Og så en million milliard Asuka og Rei plastic figurer.

Brugeravatar
Yondoloki
Chunin
Chunin
Indlæg: 170
Tilmeldt: tors 21. apr 2011 20:26
Geografisk sted: Odense

Re: Evangelion!

Indlægaf Yondoloki » lør 21. maj 2011 10:04

Synes det er en rigtig god serie, men har aldrig fået de sidste afsnit eller filmene med, da min gamle harddisk brændte sammen -.-
Godt nok blev jeg meget forvirret til sidst i den, hvor Shinji "snapper", men det er også meget interessant og fangende på en måde...

Er der egentlig nogen der ved hvor mange dvd'er der egentlig udkom i Danmark?
Billede

Brugeravatar
mikael
Genin
Genin
Indlæg: 98
Tilmeldt: tirs 10. maj 2011 08:32
Køn: Mand
Geografisk sted: danmark

Re: Evangelion!

Indlægaf mikael » lør 21. maj 2011 10:13

Ahhh, en Danmak klassic udgivelser: der kom hele serien, undtagen den sidste DVD :)

Brugeravatar
Yondoloki
Chunin
Chunin
Indlæg: 170
Tilmeldt: tors 21. apr 2011 20:26
Geografisk sted: Odense

Re: Evangelion!

Indlægaf Yondoloki » lør 21. maj 2011 10:29

mikael skrev:Ahhh, en Danmak klassic udgivelser: der kom hele serien, undtagen den sidste DVD :)


Men hvor mange er det antal? 6? 7?
Billede

*Wish*
Kage
Kage
Indlæg: 779
Tilmeldt: man 9. maj 2011 14:53
Køn: Kvinde
Geografisk sted: Herning
Kontakt:

Re: Evangelion!

Indlægaf *Wish* » lør 21. maj 2011 11:01

Yondoloki skrev:
mikael skrev:Ahhh, en Danmak klassic udgivelser: der kom hele serien, undtagen den sidste DVD :)


Men hvor mange er det antal? 6? 7?


Eftersom der i Danmark blev udgivet den gamle DVD version, er samlingen på 8 dvd'er, så vidt jeg kan finde frem til.

Evangelion betyder rigtig meget for mig. Det var serien, som var min overgang fra børneserierne på RTL2 og andre tyske kanaler. Med den kunne jeg se, der anime kunne være meget mere kompleks. Jeg kan huske, at jeg så den i pænt dårlig kvalitet, men jeg så alligevel hvert eneste afsnit en 2-3 gange før jeg så det næste - og jeg var fanget hele vejen igennem.
Desværre er det ret tydeligt at se, at Gainaxs budget blev temmelig lavt hen af vejen, især i de sidste to episoder, hvor der bare genbruges stil billeder gentagende gange til dialog. Nogle vil måske mene, at det er et artistisk valg, men så burde billederne have ændret sig undervejs til bedre at reflektere det der skete. Det er i hvert fald min mening.
Serien og især End of Evangelion giver en meget at tænke over, og der er som sagt rigtig mange bud på fortolkninger.
Jeg tilhører Rei Ayanami siden. Dette er også en af grundene til, at jeg rigtig godt kan lide mangaen, hvor hun får lov at vise lidt flere følelser. Desværre tror jeg aldrig, at den bliver afsluttet, for det er ved at være 2-3 år siden, der sidst kom nyt i serien. Nu kommer der bare en masse spin off serier, som Gainax kan hive penge hjem på.
Jeg har endnu ikke set de nye Rebuild film, da jeg gerne vil kunne se dem nogenlunde efter hinanden. Så selvom jeg sikkert skal vente 5 år på at de bliver udgivet sammen med alle deres forskellige versioner (bio, tv, dvd/blueray), så gør jeg gerne det, for jeg gider ikke købe dem to gange. Mit Platinum boxset indeholder også hele serien plus Director's Cut. Dog mangler jeg at få købt End of Evangelion. Death and Rebirth (eller Recap and Teaser) er ikke noget jeg gider kaste penge efter.

Sidenote: Når man søger på "evangelion" på Stereo Studios hjemmeside, dukker Lost sæson 6 op, som eneste resultat... -_-

Brugeravatar
nodokasa
Missing-Nin
Missing-Nin
Indlæg: 1745
Tilmeldt: man 9. maj 2011 15:11
Køn: Mand
Kontakt:

Re: Evangelion!

Indlægaf nodokasa » lør 21. maj 2011 14:23

Jeg tror ærlig talt ikke jeg har ret til at udtale mig om Evangelion, eftersom at jeg ikke rigtig forstod den.
Men OK, jeg var også pænt træt (72 timer oppe), meget søvnig (jeg har vel kun set ½ af alle afsnittenes indhold) og irriteret (Shinji er jo en tøs! Næsten lige så gay som Sasuke!).

På den anden side har jeg lige så meget ret til at sige min mening som alle andre. Så der var den. Shinji er en tøs. Jeg synes ikke specielt godt om animen. :-)
Animanga.dk - Original Danish Derailers - ODD

Billede

Brugeravatar
nielsm
Missing-Life
Missing-Life
Indlæg: 2181
Tilmeldt: lør 7. maj 2011 18:35
Køn: Mand
Geografisk sted: 輪場
Kontakt:

Re: Evangelion!

Indlægaf nielsm » lør 21. maj 2011 14:40

niz skrev:Jeg tror ærlig talt ikke jeg har ret til at udtale mig om Evangelion, eftersom at jeg ikke rigtig forstod den.


Jeg er efterhånden blevet overbevist af dem der siger at der ikke er meget at forstå ved NGE. De bruger en masse pseudo-symbolisme og referencer til diverse apokryfe religiøse tekster for at virke mystiske, som giver en reaktion af "jeg forstår ikke det her, derfor må det være enormt dybt!" Udelukkende en psykologisk trick.

Brugeravatar
MADAO
Chunin
Chunin
Indlæg: 115
Tilmeldt: ons 11. maj 2011 21:59
Køn: Mand

Re: Evangelion!

Indlægaf MADAO » lør 21. maj 2011 18:13

nielsm skrev:
niz skrev:Jeg tror ærlig talt ikke jeg har ret til at udtale mig om Evangelion, eftersom at jeg ikke rigtig forstod den.


Jeg er efterhånden blevet overbevist af dem der siger at der ikke er meget at forstå ved NGE. De bruger en masse pseudo-symbolisme og referencer til diverse apokryfe religiøse tekster for at virke mystiske, som giver en reaktion af "jeg forstår ikke det her, derfor må det være enormt dybt!" Udelukkende en psykologisk trick.


+1.


Tilbage til "Anime"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 24 gæster