Evangelion!

Snak om animations-/tegnefilm fra Japan (og evt. Korea og Kina)

Redaktør: Willow

Kiwi
Kage
Kage
Indlæg: 760
Tilmeldt: fre 6. maj 2011 20:00
Køn: Mand
Geografisk sted: Vordingborg, Sydsjælland

Re: Evangelion!

Indlægaf Kiwi » man 23. maj 2011 11:56

Så Evangelions person galleri tager alle sammen en bundløs psykisk deroute, og man kan ikke forstå slutningen? Kan godt se at det er en sikker klassiker! ;-)

Ej, kan I ikke forklare lidt om hvad I synes der er så kanon ved serien? Det er måske netop at tonen er depressiv, og dermed ikke noget man ser så ofte?

Brugeravatar
mikael
Genin
Genin
Indlæg: 98
Tilmeldt: tirs 10. maj 2011 08:32
Køn: Mand
Geografisk sted: danmark

Re: Evangelion!

Indlægaf mikael » man 23. maj 2011 12:57

Evangelion havde den store fordel at være den første mecha serie der netop have en dybere handling og fokuserede på Karakterene, før Evangelion handlede mecha genren om maskinerne. Fokuset gik lidt i selvsving i slutningen men Kombiner med animation der var 5-10 år forud for sin tid er hvad gør evangelion til en klassiker.

Nu er der kommet mange flere af slagsen, der bygger på Evangelions stil, så som Fafner, RahXaphon, og endda Gundam Seed. Men jeg vil mene at de ikke når op på samme niveau til trods at være meget nyere.

Det er lidt som en anden af mine favoritter, Nausicaa, den har snart 25 års jubilæum, og den er stadig en flot film. Ligesom evangelion så er det en anime man husker, på trods af de fejl eller mangler den originalt havde.

*Wish*
Kage
Kage
Indlæg: 779
Tilmeldt: man 9. maj 2011 14:53
Køn: Kvinde
Geografisk sted: Herning
Kontakt:

Re: Evangelion!

Indlægaf *Wish* » man 23. maj 2011 13:56

Jeg er enig i meget af det Mikael skriver. Evangelions styrke er især, at den kom først. Den var nyskabende på flere områder.

For mig betød det også meget, at serien er mere voksen med de temaer den tager op og måden den gør det på sammenlignet med det jeg havde set før (bl.a. Dragonball, Sailor Moon, Digimon og Kickers). Desuden kan jeg godt lide, at mechaerne er biologiske og af og til udviser egen vilje. Den tør også vise alle de svagheder og mangler, som mennesker kan have. For ja, der er nærmest ikke nogen i den serie, som ikke har et eller andet kompleks eller psykologisk problem.

Brugeravatar
l.mathiasen
Le Critique
Le Critique
Indlæg: 3147
Tilmeldt: søn 8. maj 2011 19:17
Kontakt:

Re: Evangelion!

Indlægaf l.mathiasen » man 23. maj 2011 14:48

Kiwi skrev:Så Evangelions person galleri tager alle sammen en bundløs psykisk deroute, og man kan ikke forstå slutningen? Kan godt se at det er en sikker klassiker! ;-)

Ej, kan I ikke forklare lidt om hvad I synes der er så kanon ved serien? Det er måske netop at tonen er depressiv, og dermed ikke noget man ser så ofte?

Ja det er en af grundene til dens succes, men vil egentlig sige at man kan forstå slutningen på flere måder i stedet for at sige at den er uforståelig.

http://wiki.evageeks.org/images/3/36/Sa ... shinji.jpg en guide til at tegne Shinji :)
https://discord.gg/vTaAHA2 dansk anime discord

Brugeravatar
Burgundy
Chunin
Chunin
Indlæg: 153
Tilmeldt: fre 6. maj 2011 21:22
Køn: Mand

Re: Evangelion!

Indlægaf Burgundy » man 23. maj 2011 16:24

har aldrig set denne serie... troede bare det var en mecha anime med chicks, slags fanservice, så holdte mig langt væk fra den. xD
Billede

*Wish*
Kage
Kage
Indlæg: 779
Tilmeldt: man 9. maj 2011 14:53
Køn: Kvinde
Geografisk sted: Herning
Kontakt:

Re: Evangelion!

Indlægaf *Wish* » man 23. maj 2011 16:32

Burgundy skrev:har aldrig set denne serie... troede bare det var en mecha anime med chicks, slags fanservice, så holdte mig langt væk fra den. xD


Det er nu ikke fordi Evangelion ikke har fanservice. Shinji står selv for noget i eps. 1 - tooth picks... *fnis*. Dog er det på ingen måde serien "bærende element". Jeg kan dog godt forstå, at nogle kunne få det indtryk, med den mængde af Rei og Asuka merchandise der findes.

Kiwi
Kage
Kage
Indlæg: 760
Tilmeldt: fre 6. maj 2011 20:00
Køn: Mand
Geografisk sted: Vordingborg, Sydsjælland

Re: Evangelion!

Indlægaf Kiwi » man 23. maj 2011 16:42

mikael skrev:Evangelion havde den store fordel at være den første mecha serie der netop have en dybere handling og fokuserede på Karakterene, før Evangelion handlede mecha genren om maskinerne.

Jeg synes nu at Robotech og Gunbuster er eksempler på det modsatte :-P Dog vil jeg tro at de serier har helt andre temaer end Evangelion. Udfra Wish's kommentar kunne det virker som om de kæmper ligeså meget mod dem selv, som mod den udefra kommende fjende.

Jeg bryder mig dog stadig ikke om den tanke at man følger en række figurer, og når man så er kommet til at holde af dem, går de allesammen i hundene. At slutningen kan tolkes på flere måder er dog en formildende omstændighed, jeg er som regel meget optimistisk i den slags situationer ;-)

Brugeravatar
l.mathiasen
Le Critique
Le Critique
Indlæg: 3147
Tilmeldt: søn 8. maj 2011 19:17
Kontakt:

Re: Evangelion!

Indlægaf l.mathiasen » man 23. maj 2011 18:33

Kiwi skrev:
mikael skrev:Evangelion havde den store fordel at være den første mecha serie der netop have en dybere handling og fokuserede på Karakterene, før Evangelion handlede mecha genren om maskinerne.

Jeg synes nu at Robotech og Gunbuster er eksempler på det modsatte :-P Dog vil jeg tro at de serier har helt andre temaer end Evangelion. Udfra Wish's kommentar kunne det virker som om de kæmper ligeså meget mod dem selv, som mod den udefra kommende fjende.
Robotech er jo så en amerikansk produktion og dermed ikke anime hvis vi skal blive i det drilske hjørne. Men den første Macross er da en space opera/mecha hybrid hvor det egentlig heller ikke går så godt for menneskeheden, hvis jeg vidste bedre ville jeg tro at den nye Galactica var delvist baseret på den, mens den så selv er ret inspireret af Gundam som istedet for en træls Minmay havde Char, meget bedre!
En ung Anno var foresten tegner på den serie som sikkert en af de laveste i hierarkiet.

Gunbuster er jo på mange områder Evangelion prototypen, med kæmpe mechaer med næsten magiske kræfter og rødhårede tsundere, Nu er det jo så også Gainax og Anno der står bag så ikke så mærkeligt, figurene betaler også en høj pris i denne serie, som jeg siger Anno hader sine figurer måske endnu mere end Tomino :D Gunbuster var vel også den der skabte den senere så kendte Gainax bounce eller gainaxing, sikkert fordi Anno elsker bryster :D
https://discord.gg/vTaAHA2 dansk anime discord

Kiwi
Kage
Kage
Indlæg: 760
Tilmeldt: fre 6. maj 2011 20:00
Køn: Mand
Geografisk sted: Vordingborg, Sydsjælland

Re: Evangelion!

Indlægaf Kiwi » man 23. maj 2011 19:47

Arh, det forklarer hvorfor der engelsk og spansk, men ingen japansk tale på min Robotech - Protoculture Collection :-P

Jeg sjovt nok at Gunbuster er en af de fedeste mecha serier jeg har set. Selvom karaktererne har haft deres at slås med i løbet af serien, er de afklaret til slut. Der er ikke noget med at de kryber klynkende sammen i et hjørne, eller går amok i en vild blodrus. De vælger selv hvad de vil, og gennemfører det! Se det er den slags slutninger jeg godt kan lide ;-)
Mht. til bounce var det vidst Gunbuster der startede det, og det endte vidst med en form for "krig" med et andet stuide (hvem der kunne lave størst bølgegang eller noget i den stil). Mener det var i ekstra materialet på DVD'erne.

Når det kommer til Evangelion er jeg blevet en anelse mere varm på at se den ;-) I det mindste har jeg fået et indblik i hvorfor folk betragter den som en klassiker.

Brugeravatar
l.mathiasen
Le Critique
Le Critique
Indlæg: 3147
Tilmeldt: søn 8. maj 2011 19:17
Kontakt:

Re: Evangelion!

Indlægaf l.mathiasen » man 23. maj 2011 19:51

Kiwi skrev:Arh, det forklarer hvorfor der engelsk og spansk, men ingen japansk tale på min Robotech - Protoculture Collection :-P

I min barndom var Robotech på dansk, og istedet for dvd havde vi sådanne nogle sorte firkantede ting man kunne bygge tårne med, det var tider :D
https://discord.gg/vTaAHA2 dansk anime discord


Tilbage til "Anime"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 31 gæster