Hvad kendetegner en god/dårlig anime?

Snak om animations-/tegnefilm fra Japan (og evt. Korea og Kina)

Redaktør: Willow

Brugeravatar
SsjGogo
Kami
Kami
Indlæg: 5638
Tilmeldt: tors 21. apr 2011 20:26
Køn: Mand
Geografisk sted: København

Hvad kendetegner en god/dårlig anime?

Indlægaf SsjGogo » fre 6. maj 2011 15:33

Vi har ALLE forskellig smag, og går derfor ofte konsekvent efter nogle bestemte lighedstegn i anime-serier, omvendt er der nogle aspekter, som giver os kvalme.

Hvilke elementer er et must for dig, og hvilke elementer undgår du bevidst?
www.gogonoter.dk

Brugeravatar
Yondoloki
Chunin
Chunin
Indlæg: 170
Tilmeldt: tors 21. apr 2011 20:26
Geografisk sted: Odense

Re: Hvad kendetegner en god/dårlig anime?

Indlægaf Yondoloki » fre 6. maj 2011 15:40

hmm... det er et meget svært spørgsmål...
tror nok jeg vil sige at der skal være en god historie, gerne alvorlig, men der skal stadig være plads til sjove øjeblikke, hvor figurerne kan lave fis med hinanden.
Billede

Kiwi
Kage
Kage
Indlæg: 760
Tilmeldt: fre 6. maj 2011 20:00
Køn: Mand
Geografisk sted: Vordingborg, Sydsjælland

Re: Hvad kendetegner en god/dårlig anime?

Indlægaf Kiwi » fre 6. maj 2011 20:54

Hvis serien starter med at introducere en eller anden snotdum tøs med store nødder og en "jeg er din slave" agtig personlighed er jeg som regel stået af, ellers giver jeg de fleste serier en chance. Generelt bryder jeg mig ikke om serier der bliver for ecchi, men grænsen er nok meget flydende. Eksempelvis synes jeg at The Familar of Zero er en sød lille serie, og det er ikke ligefrem fordi den mangler fanservice. Til sammenligning droppede jeg ud af H2O: Footprints in the Sand efter den der "hov jeg landede så du kunne se mine trusser, men det er ok du er jo blind (men det var han alligevel ikke, høhø....)" scene. Kiddy Grade så jeg også kun færdig fordi jeg havde været dum nok til at give penge for den, og sidste del var da også ok, meeeeen... Er heller ikke til serier hvor karaktererne bliver alt for dramatiske. Et eksempel er Shipon fra Stellvia, serien er kanon fed men det der emo trip hun tager i sidste halvdel virker lidt for langt ude. Det første afsnit hvor hun går ned tænker man: "Det var da godt nok også synd for det bette pus". Men efter et par afsnit med det, begynder man at håbe på hun kommer ud for et uheld...

Hvad der gør en serie til et sikkert hit hos mig er at den har karakterer man kan holde af. Ellers har jeg ærlig lidt svært ved at se et mønster i de animes jeg kan lide. Serier som RahXephon, Suzuka, When They Cry, Kimikiss Pure Rouge og Banner of the Stars har jo umiddelbart ikke meget andet tilfælles.

Brugeravatar
SsjGogo
Kami
Kami
Indlæg: 5638
Tilmeldt: tors 21. apr 2011 20:26
Køn: Mand
Geografisk sted: København

Re: Hvad kendetegner en god/dårlig anime?

Indlægaf SsjGogo » fre 6. maj 2011 21:07

Er meget enig Kiwi, holder mig også primært fra serier, som dyrker det ekstreme for meget. Eksempelvis "kawaii" effekten eller omvendt "emo" kvaliteterne, det bliver for fjernt. Man vil jo gerne kunne identificere sig selv med problemstillingerne, i en eller anden omfang.
www.gogonoter.dk

Brugeravatar
Maldraedior
Chibi
Chibi
Indlæg: 36
Tilmeldt: tors 21. apr 2011 20:26
Køn: Mand
Geografisk sted: Vejle

Re: Hvad kendetegner en god/dårlig anime?

Indlægaf Maldraedior » fre 6. maj 2011 21:23

Jeg kan faktisk ikke sætte ord på hvad der gør en anime til god/dårlig.

Meget af det er, selvfølgelig, en subjektiv ting. Nogle kan lide lange serier, nogle kan
lide korte. Nogle kan bedst lide slice-of-life, andre vil have vilde eventyr.
Det vigtigste for mig er dog at fortatteren har en plan. Der skal være en mening med
handlingen, og personerne skal være "levende".

Brugeravatar
Burgundy
Chunin
Chunin
Indlæg: 153
Tilmeldt: fre 6. maj 2011 21:22
Køn: Mand

Re: Hvad kendetegner en god/dårlig anime?

Indlægaf Burgundy » fre 6. maj 2011 21:37

en god anime, er ligesom en god serie, det hele handler om karakterer man kan forholde sig til, og selv synes er "livsagtige", der skal være kød på dem, i form af personlighed.

Gode serier har altid en god blanding af personligheder, så næsten alle kan sætte sig ind i dem, på visse tidspunkter og i specielle konflikter, de animes som gør dette godt, er disse som jeg i det mindste er vilde med.

De må gerne starte sjovt op, så længe det ikke er noget med at visse hud, bare sådan noget daglig dags halløj, som vi alle kan sætte os ind i.

Hvis det er en seriøs serie, så må den også gerne starte meget brutalt op, igen handler det om hvordan de kan præsentere de figurer, og hvorledes de har sat personlighederne ind i dem.



Hehe det her var da en meget seriøs thread at starte op med =P
Billede

Brugeravatar
tarmie
Chunin
Chunin
Indlæg: 132
Tilmeldt: fre 6. maj 2011 23:28
Køn: Kvinde
Geografisk sted: Odense

Re: Hvad kendetegner en god/dårlig anime?

Indlægaf tarmie » lør 7. maj 2011 00:15

For mig er det ofte et godt tegn hvis serien ikke er lavet over en manga, da det er meget sjældent at en anime bliver lige så god som den manga den er lavet over...
Det gode ved en original anime er at skaberne har haft mere frihed og at animationen stort set altid er bedre bedre. Dog er det at det er en original anime jo ikke altid ensbetydende med serien er god.
Noget andet der er vigtigt er at storytellingen er i orden, hvis plottet bare er over det hele, eller drukner i fan-service, lolli'er og action-scener er det som regel tegn på at det er en kommerciel anime, der bare skal rulle nogle kontanter i kassen, og ikke en serie der er lagt egentlig energi i. (Med mindre vi snakker Excel Saga og Puini pini poemy. For Shinichi Watanabe er awesome!)

En god anime er også kendetegnet ved at den ikke er blevet lavet før. Det er fedt at se en serie der tager utraditionelle emner på eller bare behandler dem på en anderledes facon. Det er også skønt at se studier eksperimentere med nye tegnestile.
Yeah Whatever Fine

Brugeravatar
Heterochromia
Genin
Genin
Indlæg: 67
Tilmeldt: lør 7. maj 2011 14:22

Re: Hvad kendetegner en god/dårlig anime?

Indlægaf Heterochromia » lør 7. maj 2011 19:36

Jeg vil starte med det, som kendetegner en god anime for mig:
Over de forskellige genre, finder jeg storyline og karakter udvikling, en vigtig ting. Fra mit syn dræber stagnation en mulig god anime, med gode karakterbaser og personligheder. Den overordende gennemførelse (animes fortælling, hastighed, timing af dialoger, og brug af musik, som en forstrækning af det førnævnte). Konflikter og konflikter skal opretholdes, indtil det er deres tid, og ikke ende i en anti-klimatisk afslutning.
En personlig favorit er plotets kompleksitet (GitS: SAC = fantastisk).
En andet godt kendetegn kan sættes i funktion til animens "replayability"; hvis en anime kan ses igen og igen, uden at den bliver dårlig, er et meget godt tegn på, at den er god (Mushishi, FLCL, Eve no Jikan og Code Geass værende animer, som jeg har set en del gange).

En dårlig anime betyder: Forudsigelighed; hvis man allerede kender slutningen på en anime, inden man har set første afsnit, er den ikke god. Fanservice; en anime baseret på fanservice er ikke god, da den sjældent indenholder et dybere plot, og/eller udvikling.
Mainstream animer er, som en hovedregel et no go for mig, idet jeg ikke kan lide fillers.

Brugeravatar
SomethingPurple
Animangaorakel
Animangaorakel
Indlæg: 1279
Tilmeldt: tors 21. apr 2011 20:26
Køn: Kvinde

Re: Hvad kendetegner en god/dårlig anime?

Indlægaf SomethingPurple » lør 7. maj 2011 22:40

Det der kendetegner en god anime for mig er underholdningsværdien, som for mig afhænger af så meget f.eks. kan jeg sagtens tolerere et forudsigeligt plot, hvis der er god humor, action og fede personer mm. men hvis en anime indeholder både et forudsigeligt plot, lam humor og flade karakter så står jeg af, jeg gider heller ikke serier, hvis eneste element er fanservice eller nuttede piger, men ellers er jeg frisk på de fleste genre også selvom der skulle være lidt fanservice, så længe serien også indeholder andet.
Billede
Gintoki vil ikke betragtes som et mandemenneske men mere som en blanding mellem noget der flagre og er lavet af mursten...

Kiwi
Kage
Kage
Indlæg: 760
Tilmeldt: fre 6. maj 2011 20:00
Køn: Mand
Geografisk sted: Vordingborg, Sydsjælland

Re: Hvad kendetegner en god/dårlig anime?

Indlægaf Kiwi » søn 8. maj 2011 08:24

SsjGogo - identificere sig med, det var lige den formulering jeg ledte efter. Hvis man kan forstå hvorfor en karakter gør som de gør, eller hvis det bliver forklaret på en troværdig måde, kan man slippe afsted med ekstreme plottwists og stadig gøre dem trovædige.

Burgundy angående opstarten på en serie synes jeg det er vigtigt at der bliver fulgt op på det, hvilket du også er inde på. En brutal start er f.eks. et kendt virkemiddel i mange krimier, men hvis man efter en sådan start får en slice of life lignende historie de næste 5 afsnit / kapitler er det sjældent man bliver hængende. Selv er jeg nok mest til den der lidt snigende atmosfære, netop fordi det giver forfatterne lidt tid til at definere karaktererne. Et eksempel er Coil — A Circle of Children vs When They Cry. Begge er fede serier, men jeg synes at Coil definerer deres karakterer langt bedre.

Tarmie nu er jeg ikke ligefrem den store manga læser, men umiddelbart må det også være noget af en udfordring at lave en manga om til en anime. Grunden til at man gør det vil som regel være at mangaen er populær, men det betyder også at du helst skal holde dig helt til forlægget for ikke at gøre fans sure. Dvs. reelt er holdet bag animeen bundet, og er nødt til at indgå en masse kompromisser for at tilfredsstille fans.
Selve det er at genfortælle en historie ser jeg ikke det helt store problem i, selvom jeg dog vil give dig ret i at det er fedt med noget nyt :-)
Det at kunne påskønne en speciel tegnestil skal jeg arbejde lidt med, er ikke speciel åben der. Coil skippede jeg første gang fordi den så speciel ud, men efter at have set den færdig må jeg indrømme at tegnestilen var med til at gøre serien fed. Det samme gælder til en hvis grad Fantastic Children. Selvom jeg stadig synes børnene ser bizarre ud, kan jeg godt forstå de har valgt at tegne dem på den måde. Og Escaflowne! Pinocchio ville føle sig hjemme der ;-)


Tilbage til "Anime"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 28 gæster