Anime Sommer 2013

Snak om animations-/tegnefilm fra Japan (og evt. Korea og Kina)

Redaktør: Willow

Brugeravatar
psyg
Bobbi
Bobbi
Indlæg: 634
Tilmeldt: tors 22. dec 2011 02:01

Re: Anime Sommer 2013

Indlægaf psyg » man 23. sep 2013 01:40

Billede

yanderemonogatari :$
「タダより高いものはない」

Brugeravatar
l.mathiasen
Le Critique
Le Critique
Indlæg: 3147
Tilmeldt: søn 8. maj 2011 19:17
Kontakt:

Re: Anime Sommer 2013

Indlægaf l.mathiasen » ons 25. sep 2013 16:34

Kamisama no Inai Nichiyoubi eller Sunday Without God set til ende
Billede

Serien handler om pigen Ai, der rejser rundt i en verden hvor folk ikke dør mere (der bliver for den sags skyld heller ikke født børn mere), med mindre de bliver begravet af såkaldte gravekeepers, hvilket Ai sjovt nok er.

Første del viser den nuttede pige Ai i sine vante omgivelser i en hyggelig lille landsby hos søde adoptivforældre. Bare for brutalt at tage alt tryghed væk fra hende og smide hende i uvante omgivelser hvor vi ser den rigtige verden som i bund og grund er en post apokalyptisk.

Hver del bagefter viser den stadige Ai og sine rejsefæller besøge et nyt sted.

Denne verden har ændret sig en stor del siden episoden hvor folk ikke dør mere, og folk lever meget anderledes og en stor del af serien handler jo om at vise os de forskelligheder, som en Nekropolis hvor de døde vælger at bo i fred for gravekeepers og de levendes forfølgelser, eller noget så anakronistisk i en verden hvor der ikke bliver født nye børn som en skole hvor de sidste teenagere er fængslet for at holde på dem.

Billede

På sin vis minder serien mig om Kino's Journey som vel efterhånden er sådan en gammel sag at ingen husker den mere. Men den er langtfra så god, selv om de har gjort meget for at lave stemningsfyldte baggrunde der virkeligt skriger Centraleuropa og Balkan.

Jeg føler at mange ting ikke er forklaret så man sidder ofte og undrer sig. Historiens forskellige dele hænger ikke så godt sammen igen og nogle gange føler man det er alt for forhastet og de forsøger at skubbe alt for meget ind på 12 episoder. Slutningen er også en lidt antislutning, den kunne i teorien godt blive ved, men da dette ikke er sådan en serie otaku køber så tror jeg ikke vi ser en rigtig sæson 2 der vil kunne rette op på de ting (men der kommer dog en ekstra episode med den sidste bluray i Japan til januar).

På trods af store huller og en del ubesvarede spørgsmål er serien et kig værd hvis man er til et lille melodrama uden de store forpligtigelser.


Fra http://elmanime.blogspot.dk/2013/09/kam ... unday.html
https://discord.gg/vTaAHA2 dansk anime discord

Brugeravatar
l.mathiasen
Le Critique
Le Critique
Indlæg: 3147
Tilmeldt: søn 8. maj 2011 19:17
Kontakt:

Re: Anime Sommer 2013

Indlægaf l.mathiasen » man 30. sep 2013 00:54

Genshiken Nidaime eller Genshiken Second Season
Billede
Produceret af Production I.G, 13 episoder, Baseret på en manga.

Sæson 2 betyder ikke at det er anden sæson af Genshiken, det er vel den 4. hvis man tæller ova'erne med, ellers den 3. Men den er baseret på anden generation af mangaen, med mange nye personer.

Lige som den originale serie, følger vi Genshiken klubben på universitet, en klub for fans af anime, manga, computerspil og andre ting inden for otakuverdenden. Siden de originale serier har der så været et generationsskifte, så det er primært unge kvinder med forkærlighed for yaoi, såkaldte fujoshi eller rådne piger.

Nu er Genshiken jo primært interessant på grund af dens absurde persongalleri, som dog er figurtyper man kan genkende fra den virkelige verden, hvilket jo bare gør det mere absurd. Denne serie har jo så helt andre personer end de originale, og meget fokus er på den crossdressende Hato, så er serien på mange måder helt anderledes med en helt anderledes dynamik.

Hato er på et tidspunkt i et cosplay som Charlotte Dunois fra Infinite Stratos, hvilket naturligvis stiller spørgsmålet når en dreng klæder sig ud som en pige der klæder sig ud som dreng, er det så crossdressing?
Billede

Jeg kan dog også godt lide den nye serie. Det er jo stadig om "rigtige" nørder og jeg ved godt at der er så meget snak om fujoshi for tiden, men de er i bund og grund bare kvindelige versioner af otaku og det viser den, også til det otaku publikum der ikke anerkender det. Vi er alle mednørder :D
Det er en hyggelig lille serie, der let kan overstås. Der sker ikke så meget, bare nørder der er nørder.

Egentlig synes jeg ikke de nye figurer er så spændende igen, jeg kan bedre lide de originale, hvor man ser dem havde udviklet sig og "vokser" fra den otaku-verden de har været en del af i mange år efter de har forladt den beskyttende boble skolen og klubben var. Jeg tror såmænd også serien er mest til eks-otaku, hvilket jo faktisk er lidt at skyde sig selv i foden, svarer jo lidt til at lave øl til folk på antabus.

Der er annonceret et ekstra afsnit i forbindelsen med mangaen til december.

oprindeligt postet på http://elmanime.blogspot.com/2013/09/ge ... econd.html
https://discord.gg/vTaAHA2 dansk anime discord

Brugeravatar
l.mathiasen
Le Critique
Le Critique
Indlæg: 3147
Tilmeldt: søn 8. maj 2011 19:17
Kontakt:

Re: Anime Sommer 2013

Indlægaf l.mathiasen » ons 2. okt 2013 01:53

Uchouten Kazoku eller The Eccentric Family set til ende
Billede

Produceret af P.A. Works, 12 episoder, baseret på en roman.
Bogen er af samme forfatter som skrev The Tatami Galaxy.
Serien handler på overfladen om en familie af tanuki, som egentlig bare er mårhunde, men de har stor betydning i japansk folkeovertro hvor de blandt andet er kendt for at kan skifte form og forklæde sig som mennesker.

På grund af seriens overnaturlige og shinto elementer, kan den lettere komme frem med hvad jeg ser som det egentlige budskab, den handler om familie og om at stå sammen i medgang og modgang. Det er jo en familie som har mistet faderen året før hvilket har givet brødrerne store psykiske ar, der skal bearbejde dem sammen.

Hovedpersonen mener selv han har arvet sin fars dumhed, hvilket nok er meget korrekt, da han jo er forelsket i en femme fatale der siger han er lige til at spise, altså den femme fatale der bogstaveligt talt spiste hans far. Det er teknisk set en komedie, men ikke en for masserne, det er en lille smal serie for folk der kan lide serier som Natsume's Book of Friends.

Serien ender jo naturligvis med at brødrerne står sammen og klarer udfordringerne ved fælles hjælp, og på trods af deres kampe med deres farbror og hans familie virker det til at de trods alt til sidst anser fætrene som en del af familien.

Billede

Meget af serien føles som meget intern for japanerne og folk der kender deres folklore og det vil nok skræmme animefans væk for det er ikke typisk anime.
Men den underholdt mig både da den i starteden virkede til at være en en mærkelig slice of life med en mærkelig familie til at være en dramatisk kamp på liv og død.
Jeg spår at denne anime ikke kommer til at sælge mange blurays, men det vidste producenterne jo nok også godt inden.

Jeg forstår ikke helt ideen med en mårhunde-stuvning som er en måde at ende livet på her i serien, jeg tror japanere spiser lige så lidt mårhunde som vi spiser grævlinger, men ok, historien fungerer.

En anden anime om tanuki, Pom Poko fra Ghibli var fokus ikke på at spise dem, men at mennesker overtog deres levesteder og lavede byer, og meget fokus på testikler, som tanuki åbenbart bliver forbundet med. Hvor i denne serie er tanuki en del af det moderne samfund på mange områder når de er menneskeform.

Det her er virkelig sådan en type anime jeg bare ikke kan skrive noget om da den ikke følger et normalt mønster, men det er sådan nogle små perler der gør at jeg stadig ser anime.

Billede

Oprindeligt postet på http://elmanime.blogspot.dk/2013/10/uch ... anime.html
https://discord.gg/vTaAHA2 dansk anime discord

Brugeravatar
LiseR
Missing-Nin
Missing-Nin
Indlæg: 1596
Tilmeldt: man 9. maj 2011 14:38
Køn: Kvinde
Geografisk sted: i mine bukser

Re: Anime Sommer 2013

Indlægaf LiseR » ons 2. okt 2013 22:37

Lille trivia: Tanuki er mytologiske væsener der siges at have meget store nosser, ja.
(Min favoritscene i Pompoko er stadig der hvor Gamle Tanuki laver nosserne om til et flyvende magisk skib.)
Te audire no possum. Musa sapientum fixa est in aure.

Brugeravatar
psyg
Bobbi
Bobbi
Indlæg: 634
Tilmeldt: tors 22. dec 2011 02:01

Re: Anime Sommer 2013

Indlægaf psyg » man 14. okt 2013 02:33

Billede

confirmed for best girl!
「タダより高いものはない」

Brugeravatar
psyg
Bobbi
Bobbi
Indlæg: 634
Tilmeldt: tors 22. dec 2011 02:01

Re: Anime Sommer 2013

Indlægaf psyg » man 2. dec 2013 02:30

Billede
YES YES YES!
「タダより高いものはない」


Tilbage til "Anime"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 33 gæster