Anime som der burde forslåes til DR ny ungdoms brand?

Snak om animations-/tegnefilm fra Japan (og evt. Korea og Kina)

Redaktør: Willow

Brugeravatar
Etex
Missing-Nin
Missing-Nin
Indlæg: 1414
Tilmeldt: man 9. maj 2011 13:03
Køn: Mand
Geografisk sted: Den sjovt nok ikke så religiøse by Præstø

Re: Anime som der burde forslåes til DR ny ungdoms brand?

Indlægaf Etex » fre 3. jun 2011 19:45

At det ikke er til dem der ikke kan læse? Det er ikke kun børn der ikke kan læse, der er jo også ordblinde.
Me: I can't wait for my post number 1111. *At post number 1112* FFFFFFFFFFFFFFFFFFFFFFFFF..... UCK! (Me so raging :P)

Brugeravatar
Hebi
Kaffoman
Kaffoman
Indlæg: 257
Tilmeldt: man 9. maj 2011 10:40
Køn: Mand

Re: Anime som der burde forslåes til DR ny ungdoms brand?

Indlægaf Hebi » fre 3. jun 2011 20:34

Etex skrev:At det ikke er til dem der ikke kan læse? Det er ikke kun børn der ikke kan læse, der er jo også ordblinde.


Med al respekt er det nok svært for et medieimperium at basere størstedelen af deres sendeflade på hvor mange ordblinde dette vil kunne ramme. Selvom din pointe da giver yderst mening.

Det er sandt at meget ''god anime'' er lig med vold eller lign. Dette skyldes at vold er nemt at forstå, animations serier til yngre bør måske ligefrem indeholde ''kamp'' til en vis grad før de helt små vil finde de spændende. Pokemon, Digimon, Naruto, Yugioh - dette er gode eksempler på serier der har haft massiv succes i tidens løb blandt de helt små. Ganske simpelt fordi: der er kamp, og dette er nemt at forholde sig til.

Kampene er grafiske, og giver mulighed for udvikling og for at karaktererne kan blive stærkere og lære nye og kraftigere angreb som i større grad kan underholde de helt unge. På mange måder er historien måske ligefrem sekundær for mange helt små (specielt drenge). Visse serier er bogstaveligt talt så elendige at man ikke forstår hvordan børn kan se dem. Sandheden er at kampelementet er der, og det giver serien spænding.

Mahler som nok er en de førende psykoanalytikere påpeger også at vores evne til at tænke logisk først udvikles når vi når de 6+. Hvorfor der på dette tidspunkt bør være mere til en serie end bare meningsløs kamp og lign. Her vil historien også blive bemærket.

Så hvorfor er det at kampscenariet er så skræmmende og så forfærdeligt at vise til mindre børn? Måske fordi de ikke kan tænke logisk før de fyldte 6 år, og derfor kan tænkes at påvirkes negativt. Selvom jeg personligt ikke køber den teori, og det endegyldige bevis på at dette rent faktisk er tilfældet eksisterer så vidt jeg ved heller ikke.
''A Dropout Will Surpass a Genius With Hard Work''

Brugeravatar
Oriolidae
Kage
Kage
Indlæg: 776
Tilmeldt: søn 24. apr 2011 17:49
Køn: Kvinde
Geografisk sted: Sønderjylland
Kontakt:

Re: Anime som der burde forslåes til DR ny ungdoms brand?

Indlægaf Oriolidae » fre 3. jun 2011 21:03

Etex skrev:At det ikke er til dem der ikke kan læse? Det er ikke kun børn der ikke kan læse, der er jo også ordblinde.

Der vil altid være minoriteter, og det er svært at tilfredsstille dem alle. Især hvis der er et budget der skal overholdes.

Hvis jeg skal skære det lidt groft ud, så er det da lige så usympatisk for døve, at der ikke er undertekster på de danskoversatte tegnefilm på DR1.

Det jeg prøver at sige er, at man altid kan udpege fejl og mangler. Men hvad for en diskussion begynder du på, ved at udpege, at der også er ordblinde der vil se tv (hvad så med den ordblinde der f.eks. vil se aftenens filmperle på spansk på DR2 - vil du gøre noget ved hele DRs måde at servere tv-programmer og film på)? Så synes jeg også vi skal sætte undertekster på alt DR sender, så de døve kan se med. Vi skal sætte skriftstørrelsen på underteksterne op, så de fylder halvdelen af skærmen - for så kan dem der ikke ser så godt også læse det. Ah, og så synes jeg også vi skal stoppe med at sende dokumentarer som f.eks. Armadillo på dansk sendeflade, da det kan gøre et barn bange HVIS det nu ser det! Sådan kunne jeg fortsætte.
Billede

Brugeravatar
SsjGogo
Kami
Kami
Indlæg: 5638
Tilmeldt: tors 21. apr 2011 20:26
Køn: Mand
Geografisk sted: København

Re: Anime som der burde forslåes til DR ny ungdoms brand?

Indlægaf SsjGogo » fre 3. jun 2011 21:09

Tror måske, at der blev talt ud fra et personligt standpunkt, og ikke så meget for at starte en decideret diskussion.

Dog er jeg meget enig med Hebi og Oriolidae, man kan næppe tilfredsstille alle via et tv. medie.

Dog kender jeg en del, der lider af dysleksi, og i modsætning til et "rigtig handicap", så er der mange muligheder for ordblinde, at træne sig op, og læse på niveau med "almindelig læsende".

Et eksempel er min 25 årige ven, der i en alder af 16 knap kunne læse eller skrive, men som idag skriver små noveller, og sluger bøger i sig, på flere forskellige sprog.
www.gogonoter.dk

Brugeravatar
Etex
Missing-Nin
Missing-Nin
Indlæg: 1414
Tilmeldt: man 9. maj 2011 13:03
Køn: Mand
Geografisk sted: Den sjovt nok ikke så religiøse by Præstø

Re: Anime som der burde forslåes til DR ny ungdoms brand?

Indlægaf Etex » fre 3. jun 2011 21:55

Det var langt fra det jeg mente, det irriterede mig bare med den her kommentar. Som ikke kun kan defineres som børn:
Oriolidae skrev:Personligt synes jeg altid at den originale dub er bedst - og så med undertekster. Selvfølgelig udelukker det dem der ikke kan læse undertekster endnu - men Naruto ville nok heller ikke blive markedsført til dem...(?)

Jeg vil bare pointere at det ikke kun er børn der ikke kan læse. Da jeg selv har været semi ordblind, og havde meget svært ved at læse undertekster ved jeg hvordan det er. Og syntes bare at det skulle nævnes, det var ikke for at starte en stor diskussion.
Me: I can't wait for my post number 1111. *At post number 1112* FFFFFFFFFFFFFFFFFFFFFFFFF..... UCK! (Me so raging :P)

Brugeravatar
Oriolidae
Kage
Kage
Indlæg: 776
Tilmeldt: søn 24. apr 2011 17:49
Køn: Kvinde
Geografisk sted: Sønderjylland
Kontakt:

Re: Anime som der burde forslåes til DR ny ungdoms brand?

Indlægaf Oriolidae » fre 3. jun 2011 22:05

Etex skrev:Det var langt fra det jeg mente, det irriterede mig bare med den her kommentar. Som ikke kun kan defineres som børn:
Oriolidae skrev:Personligt synes jeg altid at den originale dub er bedst - og så med undertekster. Selvfølgelig udelukker det dem der ikke kan læse undertekster endnu - men Naruto ville nok heller ikke blive markedsført til dem...(?)

Jeg vil bare pointere at det ikke kun er børn der ikke kan læse. Da jeg selv har været semi ordblind, og havde meget svært ved at læse undertekster ved jeg hvordan det er. Og syntes bare at det skulle nævnes, det var ikke for at starte en stor diskussion.

Det er at se koppen som halvt fyldt eller halvt tom. Man kunne jo også tolke min kommentar som at selv ordblinde kan have en chance for at lære at læse, hvis man går ud af den dur. ;) Og hvis vi skal gøre det personligt er min mor da også ordblind, men har netop, som SsjGogo pointerer, optrænet sig selv til at læse.

Det var ikke for at starte en videre diskussion, jeg blev bare lidt træt af, at få pointeret, at der også er ordblinde, uden en egentlig opfølgning på, hvorfor det ændrede så voldsomt meget på mit tidligere indlæg. :/

Det korte af det lange er vel bare at vi har misforstået hinanden, begge to.
Billede

Brugeravatar
MADAO
Chunin
Chunin
Indlæg: 115
Tilmeldt: ons 11. maj 2011 21:59
Køn: Mand

Re: Anime som der burde forslåes til DR ny ungdoms brand?

Indlægaf MADAO » fre 3. jun 2011 22:52

Well..

If voice actors can match the level of Japanese seiyuus (let's not forget that Japan has quite a good school), I would only welcome it, anybody in this country will be able to enjoy it.

As for above-mentioned violence in anime, that would have to be matched to current regulations in Denmark, no need for unnecessary discussion here.

However, we'll face an interesting phenomenon if anime makes its breakthrough - being a consumerist society, fans would wanna have more and eventually hit the wall, coz newest and even best material out there may never be translated/dubbed. So, they'd have to stick with subbed anime in the end-sometimes only in foreign languages like English, Spanish or Russian, coz Japan's focus is Japanese market, at least for now.

Just food for thought..
BilledeBilledeBilledeBillede


Tilbage til "Anime"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 22 gæster