Hvad fik ''I'' ud af at se anime?

Snak om animations-/tegnefilm fra Japan (og evt. Korea og Kina)

Redaktør: Willow

Brugeravatar
Hebi
Kaffoman
Kaffoman
Indlæg: 257
Tilmeldt: man 9. maj 2011 10:40
Køn: Mand

Hvad fik ''I'' ud af at se anime?

Indlægaf Hebi » ons 8. jun 2011 13:47

Anime er i høj grad meget kontekstpræget, dette skyldtes vel ivirkeligheden at Japan er det land i verden med størst brug af højkontekst (Geert Hofstede's teorier anyways). Derfor kan det næppe komme som en overraskelse, at metaforerne og budskaberne kan påvirke vores underbevidsthed til en sådan grad, at vi ændrer vores måde at tænke på til en vis udstrækning.

Sådan her fungerer det:

Nævnt en serie der har formået at skabe en indflydelse på jeres liv, eller i mindre fald jeres måde at tænke på, og i så fald: Hvordan har pågældende serie ændret jer, og hvad har den ændret ved jer? :3

Jeg ligger gerne ud:

Serien Clannad har ændret min måde at se kærlighed og venskab på, såvel som familie. Jeg har aldrig selv været en stor fan af familie og har ikke selv kunnet forstå hvorfor nogen skulle anse det som så vigtigt, måske fordi jeg ikke har noget rigtig familie (ligesom hovedpersonen), serien gav mig en større forståelse for hvorfor familie kan være så vigtigt for nogle. Og at den idealle familie der sidder ved spisebordet hver aften og taler, støtter hinanden, og er der for hinanden - rent faktisk eksisterer :3

Samtidig kunne jeg identiciferede mig selv meget med hovedpersonen på en følelelsmæssig plan, da jeg selv begrund af en skade måtte stoppe den sport jeg gik op i med alt jeg havde - og hvordan det påvirker en :engel:
''A Dropout Will Surpass a Genius With Hard Work''

Brugeravatar
vampyrsten
Chunin
Chunin
Indlæg: 121
Tilmeldt: fre 6. maj 2011 14:34
Køn: Mand
Geografisk sted: Brøndby Strand

Re: Hvad fik ''I'' ud af at se anime?

Indlægaf vampyrsten » ons 8. jun 2011 15:50

LoGH har lært mig at et solidt og retfærdigt autokrati er bedre en et korrupt og langsomt demokrati
"In every age, in every place,
the deeds of men remain the same"

Brugeravatar
Etex
Missing-Nin
Missing-Nin
Indlæg: 1414
Tilmeldt: man 9. maj 2011 13:03
Køn: Mand
Geografisk sted: Den sjovt nok ikke så religiøse by Præstø

Re: Hvad fik ''I'' ud af at se anime?

Indlægaf Etex » ons 8. jun 2011 17:44

Jeg fik tiden til at gå *_*
Me: I can't wait for my post number 1111. *At post number 1112* FFFFFFFFFFFFFFFFFFFFFFFFF..... UCK! (Me so raging :P)

Kiwi
Kage
Kage
Indlæg: 760
Tilmeldt: fre 6. maj 2011 20:00
Køn: Mand
Geografisk sted: Vordingborg, Sydsjælland

Re: Hvad fik ''I'' ud af at se anime?

Indlægaf Kiwi » ons 8. jun 2011 18:15

Fra mit synspunkt er der ingen tvivl om at underholdning præger en på et eller andet plan, men jeg kan dog ikke sætte fingeren på en serie der ligefrem har ændret mit livssyn. Jeg er tilgengæld også lidt oppe i alderen, så bliver man nok lidt mere fastlåst ;-)

I den forbindelse er det nu også meget sjovt at tænke tilbage på dengang man startede med anime. En af de første serier jeg så var Fruits Basket, og mit første indtryk var: Er de nederdele ikke lige lovlig korte? Idag skal der noget mere til før jeg løfter øjenbrynene.

Brugeravatar
l.mathiasen
Le Critique
Le Critique
Indlæg: 3147
Tilmeldt: søn 8. maj 2011 19:17
Kontakt:

Re: Hvad fik ''I'' ud af at se anime?

Indlægaf l.mathiasen » ons 8. jun 2011 19:15

vampyrsten skrev:LoGH har lært mig at et solidt og retfærdigt autokrati er bedre en et korrupt og langsomt demokrati

Ved nu ikke om Lohengramm dynastiet er så solidt og retfærdig igen, har da sine folkemord på samvittigheden her og der, men mon ikke forfatteren i stedet kritiserede det japanske politiske system ret groft.
Spoiler: vis
Lohengramm er jo også bare en revolutionsfigur uden reelle politiske ideer, så enten vil det nye rige degenere igen eller også er de nødt til at kigge på Wenli/Minci's ideer om en retfærdig ledelse. Så man kan betragte Wenli og Minci som sejrherrer i sidste ende


Lidt baggrund om Japan rent politisk
Meget ustabilt land rent politisk, hvor man i perioder i moderne tid skifter premierminister årligt, politikere er i lommen på de store konglomerater og generelt laver meget lidt, embedsmændene gør det lettere konglomeraterne at ignorere gældende lovgivning mod til gengæld at få lukrative stillinger hos samme virksomheder senere (Tepco som blandt andet ejer Fukushima atomkraftværket har brugt den metode til at undgå alt for kritisk kontrol). Medierne som igen er ejet af de store konglomerater driver ikke kritisk journalistik, de politiske journalister er i presseklubber styret af ministerierne hvor man bliver enige om hvad man skriver i de forskellige aviser og er du ikke i presseklubben er der ingen adgang til ministeren. (hvilket så gør 2chan til det mest kritiske medie med afslørende journalistik i Japan :/). Er man kynisk er det jo netop alliancen i Logh :pirat
https://discord.gg/vTaAHA2 dansk anime discord

Brugeravatar
Valdera
Chunin
Chunin
Indlæg: 110
Tilmeldt: ons 8. jun 2011 13:42
Køn: Kvinde
Geografisk sted: Odense

Re: Hvad fik ''I'' ud af at se anime?

Indlægaf Valdera » ons 8. jun 2011 19:29

Hopper lige med på tråden.

Den anime for mig der har gjort mest indtryk, det må være Fruit Basket.

Jeg sad og tænkte tit over mit liv efter jeg så den serie.
Det med at miste, få venner og relatere sig til andre mennesker.
Tohru minder faktisk en del om mig og alligevel ikke.
Hun er måske den jeg gerne vil være og den jeg kan blive.
Jeg sad i hvert fald og blev rørt.
Det vil jeg gerne indrømme.
Jeg fik den anbefalet af en veninde tror jeg nok.
Og anbefaler den videre :)
Don't you know me?
I'm her ------->

I won't be him ----->

Get that? :)

Brugeravatar
vampyrsten
Chunin
Chunin
Indlæg: 121
Tilmeldt: fre 6. maj 2011 14:34
Køn: Mand
Geografisk sted: Brøndby Strand

Re: Hvad fik ''I'' ud af at se anime?

Indlægaf vampyrsten » ons 8. jun 2011 23:56

tja L.mathiasen jeg kan jo godt se hvad du mener i folkemordene, dog var dette i krigssituationer og med henblik på at redde endnu flere...
Spoiler: vis
Dog vil jeg henvise til hvordan Reinhard brugte enorme mængder ressourcer på at skabe et solidt og trygt samfund via de endeløse reformer han selv etablerer, da han først kommer til magten.
Desuden fører han riget som hvad man nok tættest vil kalde et oplyst enevælde og ikke et totalt monarki.
Desuden var en af de store problemer under hele animeen at Yang mente at det ville være at gå imod menneskehedens bedste at føre krig for at udbedre alliancens eget demokrati.
Dette kommer i særdeleshed til udtryk under hans lange samtale med Minci.
Selve grunden til at de ikke kapitulere er således at demokratiet ikke vil forsvinde helt da der som du selv siger højst sandsynligt vil blive brug for det i fremtiden.
Dog tvivler jeg på at det vil ske med Reunthal's barn opfostret af Mittermeyer...
"In every age, in every place,
the deeds of men remain the same"

Brugeravatar
LiseR
Missing-Nin
Missing-Nin
Indlæg: 1596
Tilmeldt: man 9. maj 2011 14:38
Køn: Kvinde
Geografisk sted: i mine bukser

Re: Hvad fik ''I'' ud af at se anime?

Indlægaf LiseR » tors 9. jun 2011 00:34

Som humanist er jeg jo vældigt interesseret i teorier - er der nogen steder man kan læse om det der højkontekst og ham Geert-fyren? :)
Te audire no possum. Musa sapientum fixa est in aure.

Brugeravatar
nodokasa
Missing-Nin
Missing-Nin
Indlæg: 1745
Tilmeldt: man 9. maj 2011 15:11
Køn: Mand
Kontakt:

Re: Hvad fik ''I'' ud af at se anime?

Indlægaf nodokasa » tors 9. jun 2011 09:24

Jeg tror alle de anime jeg har set, som jeg har brudt mig om, på et følelsesmæssigt plan har givet mig et sus til hovedet og en indseelse om hvorfor forskellige ting (venner, holde løfte, kærlighed, accept af folk der er forskellige) er vigtige og har hjulpet mig til at blive den fantastiske person, jeg er i dag. ;-P
Alt i alt så "lærer" jeg noget af anime.
Animanga.dk - Original Danish Derailers - ODD

Billede

*Wish*
Kage
Kage
Indlæg: 779
Tilmeldt: man 9. maj 2011 14:53
Køn: Kvinde
Geografisk sted: Herning
Kontakt:

Re: Hvad fik ''I'' ud af at se anime?

Indlægaf *Wish* » tors 9. jun 2011 09:58

Jeg har svært ved at sætte ord på, hvad jeg har fået ud af at se anime. Jeg har nok udviklet mig på en lidt anden måde. Mine kreative sider er blevet påvirket, da jeg ofte finder inspiration i anime og manga.


LiseR skrev:Som humanist er jeg jo vældigt interesseret i teorier - er der nogen steder man kan læse om det der højkontekst og ham Geert-fyren? :)


Link til hjemmeside om Geert Hofstedes kulturelle dimensioner. Her snakkes der dog mere om de 5 dimensioner end høj- vs. lavkontekst kultur. Hvis du interesserer dig for kultur, kan jeg anbefale bogen "Intercultural Communication In The Global Workplace". Vi brugte den første semester, hvor jeg havde Culture. Den er meget nem at gå til.


Tilbage til "Anime"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 28 gæster