1963-2013, 50 år med anime

Snak om animations-/tegnefilm fra Japan (og evt. Korea og Kina)

Redaktør: Willow

Brugeravatar
l.mathiasen
Le Critique
Le Critique
Indlæg: 3147
Tilmeldt: søn 8. maj 2011 19:17
Kontakt:

1963-2013, 50 år med anime

Indlægaf l.mathiasen » tirs 20. aug 2013 23:08

Billede
Jeg har længe haft lyst til på en eller anden måde fejre at det er 50 år siden den første rigtige anime kom, men var lidt i tvivl om hvordan. Efter et stykke nåede jeg frem til at jeg vil skrive om alle de store monumentale anime igennem de 50 år.

Jeg har også synes der har manglet fokus på anime generelt i miljøet, hvilket egentlig lyder lidt forkert, så nu skal det være. Har i alt beskedenhed opkaldt projektet elmAnime efter mig selv fordi jeg er fantasiforladt :P

50 år med anime er faktisk noget af en påstand når den første tegnefilm i Japan blev lavet i 1917 og når der allerede et par år før Astro Boy blev vist japansk tegnefilm på tv.

Men det var Astro Boy der opfandt de metoder både teknisk, kulturelt og økonomisk der kendetegnede anime og skabte hele industrien, så det giver ikke mening at kalde de tegnefilm fra før Astro Boy for anime og derfor 50 år :)

Jeg kommer nok ikke til at skrive noget hver uge så det her projekt kan komme til at vare adskillige år.

Selv om jeg har set meget anime lige siden jeg var en bette knægt i 1980erne vil jeg både mangle noget anime og være nødt til opfriske min hukommelse så alle serier skal jeg mindst lige bruge et par timer på at se inden jeg skriver.

Det bliver ikke anmeldelser jeg vil skrive, og heller ikke referater. Måske en ting midt i mellem kombineret med lidt historisk fakta og kuriosa, uden det bliver videnskabelige artikler, så meget research laver jeg heller ikke:P


Indlæg vil blive postet 2 steder.

Første sted er på min nye blog som faktisk mest er lavet med samme formål i mente http://elmanime.blogspot.dk/ da blog-formatet er perfekt til den slags skriverier og hvor fokus udelukkende er på hvad jeg synes er vigtigt. D

Det andet sted er i en tråd på siden Animanga.dk det har den fordel at der allerede er læsere der jeg kan føre dialog med.

Første post følger inden for et par dage, naturligvis er det Astro Boy
https://discord.gg/vTaAHA2 dansk anime discord

Brugeravatar
SsjGogo
Kami
Kami
Indlæg: 5638
Tilmeldt: tors 21. apr 2011 20:26
Køn: Mand
Geografisk sted: København

Re: 1963-2013, 50 år med anime

Indlægaf SsjGogo » ons 21. aug 2013 07:25

Dejligt initiativ - ser frem til læsningen.

Logoet :p
www.gogonoter.dk

Brugeravatar
Duzell
Jonin
Jonin
Indlæg: 411
Tilmeldt: man 29. jul 2013 11:10
Køn: Kvinde
Geografisk sted: Roskilde

Re: 1963-2013, 50 år med anime

Indlægaf Duzell » ons 21. aug 2013 08:29

Lyder godt, glæder jeg mig til at læse.

Brugeravatar
SsjGogo
Kami
Kami
Indlæg: 5638
Tilmeldt: tors 21. apr 2011 20:26
Køn: Mand
Geografisk sted: København

Re: 1963-2013, 50 år med anime

Indlægaf SsjGogo » ons 21. aug 2013 12:58

Jeg har tilladt mig at give den en "sticker".
www.gogonoter.dk

Brugeravatar
l.mathiasen
Le Critique
Le Critique
Indlæg: 3147
Tilmeldt: søn 8. maj 2011 19:17
Kontakt:

Re: 1963-2013, 50 år med anime

Indlægaf l.mathiasen » ons 21. aug 2013 19:35

SsjGogo skrev:Dejligt initiativ - ser frem til læsningen.

Duzell skrev:Lyder godt, glæder jeg mig til at læse.

SsjGogo skrev:Jeg har tilladt mig at give den en "sticker".

taktaktak

SsjGogo skrev:Logoet :p

Jeg ved det, jeg brugte hele 4 min på at finde en figur fra hvert årti og smide dem ind i et program og skrive noget tilfældigt tekst så jeg kunne lave vigtigere ting :D
https://discord.gg/vTaAHA2 dansk anime discord

Kiwi
Kage
Kage
Indlæg: 760
Tilmeldt: fre 6. maj 2011 20:00
Køn: Mand
Geografisk sted: Vordingborg, Sydsjælland

Re: 1963-2013, 50 år med anime

Indlægaf Kiwi » tors 22. aug 2013 10:45

Jeg ser også frem til læse indlægene :-)

Brugeravatar
l.mathiasen
Le Critique
Le Critique
Indlæg: 3147
Tilmeldt: søn 8. maj 2011 19:17
Kontakt:

50 år med anime, 1963, Astro Boy

Indlægaf l.mathiasen » tors 22. aug 2013 20:38


Astro Boy

Det er ret svært her i starten at vide hvad man egentlig skal skrive, man har ikke fundet formen endnu, og jeg har ikke rigtigt noget personligt forhold til de ældste serier. Jeg vil jo helst ikke hverken anmelde eller bare kopiere Wikipedia, og hvad skal man tage og hvad skal man undlade. Så jeg må prøve mig lidt frem og lytte til hvad folk siger, nå hvor kom vi fra...

Først vil jeg lige igen pointere at jeg godt ved at der blev lavet tegnefilm i Japan før 1963, men de var anderledes fortællermæssigt, stilmæssigt og arbejdsmetoderne var anderledes, og det var de ting der skabte anime-industrien, der dog har udviklet sig i mange retninger over årene, så selv om man ikke direkte kan se Tezuka i de værker er det altid i baghovedet.

De fleste her kender nok godt til Astroboy eller Tetsuwan Atom som han er kendt som i hjemlandet og Osamu Tezuka og har 9. klasses projektopgave udgaven med ham som mangaens gudfar og alt det der.

Men jeg tvivler på at der er mange der reelt har set eller læst den.

Jeg vil mene de er rimelig undskyldt, vi snakker en serie der kom 1. januar 1963 og varede 4 år frem med 193 afsnit, og gammelt anime er ofte ret utidssvarende. 1980 udgaven som kan ses på Viki (episode 1 med dansk tekst) er en ting, men starten af 1960erne en helt anden.

For overhovedet komme på tv underbød Tezuka og sit Mushi Production for overhovedet have en chance for at komme på tv i kamp mod horderne af billigt indkøbt amerikanske tegnefilm som for eksempel Flintstones. Der havde allerede været en live action serie over Astro Boy i 1959, men en tegnefilm var jo et helt andet medie med meget anderledes arbejdsmetoder.

Tezuka sparede på alt i animationen, så Astro Boy blev billigst muligt at lave og solgte merchandise og slik med Astro Boy på for at få pengene hjem i stedet for at lade tv selskabet betale prisen, satsningen fungerede og op til 40% af alle japanere der havde adgang til tv så serien, og den endda solgt til USA med sit store tegnefilmsmarked og en del andre markeder.

Hvis man sammenligner Astro Boy med amerikanske serier fra samme perioder eller for eksempel titler fra Fleischer som Tezuka var meget inspireret af som for eksempel Superman serien fra starten af 1940erne, kan man godt se hvor meget Tezuka havde sparet på produktionen.

Manga Entertainment serien på Youtube hvis man ikke har noget imod at det er på engelsk, og det er den udgave jeg har set, Youtube klippet øverst er rent faktisk første afsnit hvis i skulle have lyst til at se serien. Den udgave er så kun 104 episoder, men mon ikke det er mere end nok til de fleste.

Jeg fik set 5 afsnit i starten og et par stykker mere længere henne.

Når man lige har vænnet sig til at den er monokrom, har en forfærdelig åbningssang og der er meget lidt animation så er det første man ser en moderne Pinochio historie om en gal videnskabsmand der mister sin søn og laver en robotsøn, men siden han jo er gal vælger han at sælge ham til et cirkus der leverer robotter til gladiatorkampe. Robotterne er så åbenbart intelligente og selvbeviste og generelt behandler som slaver. Nå ja humanoiderne oplades åbenbart analt og det kilder:.

Naturligvis redder Astro Boy og nogle andre en masse mennesker og alle robotter bliver frigivet, og alt det bare i første afsnit.

Med sådan en start, hvordan følger man så op? Naturligvis ved at lade robotdrengen bekæmpe kriminalitet og onde rumvæsner.

Der er naturligvis stor diskrimination mod robotter men Astro Boy beviser i mange afsnit at man kan stole på dem og alle folk bliver glade.

En typisk episode kan være at der er en ond robot der gør noget slemt, folk giver alle robotter skylden. Astro Boy kommer, kæmper mod robotten og naturligvis viser nåde og det viser sig at robotten ikke står bag men er tvunget til det af en bagmand der naturligvis er et menneske og de folk der tidligere gav robotter skylden har nu lært at robotter kan være lige så gode som alle andre.

Desværre er serien ret usammenhængende set med nutidens øjne og har ikke klaret tidens tand særlig godt så man sidder og keder sig, det her er jo en serie fra dengang bedsteforældrene var børn og man skal være meget nostalgisk for virkeligt at kunne nyde den, men nu har jeg jo intet forhold til serien, så det var en lang omgang.

Jeg har tjekket en del billige amerikanske tv-tegnefilm ud fra samme periode og med det sammenligningsgrundlag kan man virkelig se hvor Astro Boy har mangler rent animationsmæssigt og fortællermæssigt, at der så år senere kom en flok af tegnefilm fra USA der benyttede sig at de samme værktøjer viser jo egentlig hvor stor gennemslagskraft den havde.

Det er så ikke alt sammen skidt, serien tillader sig at gøre ting amerikanske serier ikke turde i den grad på det tidspunkt og stadig er et tabu i dag, at vise død i tegnefilm.

Som jeg tidligere har nævnt beskriver serien meget detaljeret diskrimination, dog mod robotter og ikke mod burakumin og koreanere, men tiden og mediet taget i betragtning meget forud mod sin tid selv om det måske virker naivt i dag. Prøv i bare at finde mennesker der ikke er hvide i Flintstones eller Jetsons, praktisk talt umuligt!

Af andre titler i 1963 var blandt andet Tetsujin 28-go, også kendt som Gigantor, som handlede om en dreng med en stor robot han kunne styre. Serien 8-Man omhandlede en cyborg superhelt så det var et generelt tema det år.

Jeg kommer nok til at springe 1964 over og gå direkte til Kimba the White Lion fra 1965 da jeg ikke kan finde nogle titler fra 1964 der sådan er rigtige klassikere.


Indlæggets blogside http://elmanime.blogspot.dk/2013/08/50- ... o-boy.html
Senest rettet af l.mathiasen fre 23. aug 2013 21:02, rettet i alt 1 gang.
https://discord.gg/vTaAHA2 dansk anime discord

Brugeravatar
SsjGogo
Kami
Kami
Indlæg: 5638
Tilmeldt: tors 21. apr 2011 20:26
Køn: Mand
Geografisk sted: København

Re: 1963-2013, 50 år med anime

Indlægaf SsjGogo » tors 22. aug 2013 21:26

Jeg glæder mig til sammenligningen med en anden Disney film snart :p

Tak for indlæg - fra 60'erne kan nævnes Attack
No 1 eller Mila Superstar på tysk. Også en klassiker
www.gogonoter.dk

Brugeravatar
Tanerion
Missing-Life
Missing-Life
Indlæg: 2363
Tilmeldt: tors 17. nov 2011 20:45
Køn: Mand
Geografisk sted: 62°00'N on an island beneath the stars

Re: 1963-2013, 50 år med anime

Indlægaf Tanerion » tors 22. aug 2013 21:53

SsjGogo skrev:fra 60'erne kan nævnes Attack
No 1 eller Mila Superstar på tysk. Også en klassiker

Hun hedder oprindelig Kozue men Kozue Superstar lyder ikke lige godt :3

Der var et par afsnit der ikke blev dubbet til tysk men de er heldigvis alligevel på de tyske DVDer med undertekster.
Clarissa: Well yeah...but it just sounds scary, even if you say it's not supposed to hurt. You and your damn logical thinking.
vinamara: Tanerion is doubtlessly an Otaku who's obviously more than qualified! (and yes, this is something to be proud about)
Arni!: Tanerion, tú ert so ókul, at tú ert kul!

Brugeravatar
LiseR
Missing-Nin
Missing-Nin
Indlæg: 1596
Tilmeldt: man 9. maj 2011 14:38
Køn: Kvinde
Geografisk sted: i mine bukser

Re: 1963-2013, 50 år med anime

Indlægaf LiseR » fre 23. aug 2013 00:01

Jeg har - for en gangs skyld - faktisk læst Astro Boy, i al fald de første par bind. Det er en skematiseret og meget gammeldags fortælling, men jo sød på sin egen måde. Jeg læser dog næppe mere af den, for ja, det er det samme og det samme.
Te audire no possum. Musa sapientum fixa est in aure.


Tilbage til "Anime"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 22 gæster