LiseAnmeldelse af Pom Poko (studio Ghibli)

Snak om animations-/tegnefilm fra Japan (og evt. Korea og Kina)

Redaktør: Willow

Brugeravatar
LiseR
Missing-Nin
Missing-Nin
Indlæg: 1596
Tilmeldt: man 9. maj 2011 14:38
Køn: Kvinde
Geografisk sted: i mine bukser

LiseAnmeldelse af Pom Poko (studio Ghibli)

Indlægaf LiseR » ons 6. jul 2011 22:54

Liseanmeldelser er absolut unyttige og siger intet om filmens faktiske værdi. Men der er et par stykker der har grinet af den, så nu kommer den også op her. Hele anmeldelsen er en lang spoiler, så jeg klasker lige et par tags ind.

Filmen handler om en art japansk bubbibjørn. Godt nok kalder de det en vaskebjørn, men det er det ikke i virkeligheden, for der er tale om et mytologisk formskiftende væsen, og sådan et kan man jo ligeså godt kalde en hamster, da ingen alligevel helt aner hvad det er.

Spoiler: vis
Nå. De her hamstre eller bubbibjørne-tingelader bor ude i et tempel i en skov. Det er jo røvsygt, så de holder fester og slår på tromme og æder og drikker sig fulde og boller hele tiden. På et tidspunkt finder de ud af at der er for mange af dem, og så indfører boss-hamsteren ikke bare etbarnspolitik, men beordrer ingen bubbisex overhovedet. Det er lige skrapt nok synes jeg, især da man kan se at han-hamstrene får utroligt store boller af al den opsparede sæd.

Senere finder de et fjernsyn, og så kan de i det mindste hygge sig med det.

Men det er ikke helt godt, for gennem fjernsynet finder de ud af, at menneskene vil ødelægge deres skov og bygge springvand og golfbaner, og de her chinchillaer kan enormt godt lide deres skov så det er de pænt kede af. Så sender de to af de vildeste kaniner på quest for at finde deres sejeste helte, så de kan trylle sig selv om og på den måde redde skoven. Hvordan den plan egentlig skulle fungere aner jeg ikke, men det er også lige meget, for den virker overhovedet ikke. Den ene questkanin finder en damekanin og så ved vi jo alle sammen sådan cirka nogenlunde hvordan det går, og den anden finder ud af at ham overkaninen som han skulle finde er blevet skudt af en jæger, og det er han pænt nedtrykt over, for så er han gået rundt med en kurv på hovedet i flere år til ingen verdens nytte.

Dem af murmeldyrene som der er bleven hjemme laver forskellige angreb på de her mennesker. Det er vildt sejt, for pga. den manglende sex er deres nosser blevet så enorme at de kan lave tricks med dem. En guerilla-gruppe af ørkenrotterne kan lave kronjuvelerne om til para-gliders, hvilket bliver brugt med stor succes mod politiet på et tidspunkt, og her er det at filmen viser sin sande værdi som instruktionsvideo i gadekamp for det autonome miljø.

Da det senere bliver klart at menneskene ikke sådan lige er til at skræmme og de seje rotter begynder at transmogriffe sig om til mennesker og tage deres mad, er det pænt nederen for dem af Carebears’ene der ikke kan shapeshifte. De laver så en buddhistisk dødskult. Senere laver dødskultens leder sine nosser om til et begravelsesskib, og så sejler hele kulten op i himlen på det. Lidt bedre end at satse på kometen Hale-Bopp vil jeg i øvrigt mene. Nå, så er de ude af historien, og resten af punggrævlingerne er skiftevis deprimerede og laver trylleshows for at forhindre urbaniseringen af deres skov.

Det virker naturligvis heller ikke. Godt nok kommer de i tv, men så bliver de fuppet af en mand med en forlystelsespark og hans hjælperæv, men så fupper de ham igen og tager hans penge. Hæ hæ.

Filmen slutter med at en hel masse af de her kræ dør, og resten bor i kloakker eller har lavet sig om til mennesker, hvilket forklarer hvorfor en del mænd jeg kender er så behårede. Grundlæggende har filmen en enorm værdi hvis man først enten har røget sig skæv eller er på svampe ligesom de her hulepindsvin tydeligvis er konstant, og man kan også lære små opbyggelige sange. Jeg giver den fem ud af seks guldnosser.
Te audire no possum. Musa sapientum fixa est in aure.

Brugeravatar
SsjGogo
Kami
Kami
Indlæg: 5638
Tilmeldt: tors 21. apr 2011 20:26
Køn: Mand
Geografisk sted: København

Re: LiseAnmeldelse af Pom Poko (studio Ghibli)

Indlægaf SsjGogo » tors 7. jul 2011 09:14

Hehe, herlig anmeldelse Lise :D
www.gogonoter.dk

Brugeravatar
Vincent
Jonin
Jonin
Indlæg: 210
Tilmeldt: tirs 10. maj 2011 13:29
Geografisk sted: Brabrand
Kontakt:

Re: LiseAnmeldelse af Pom Poko (studio Ghibli)

Indlægaf Vincent » fre 8. jul 2011 17:59

LiseR skrev:
Filmen handler om en art japansk bubbibjørn. Godt nok kalder de det en vaskebjørn, men det er det ikke i virkeligheden, for der er tale om et mytologisk formskiftende væsen, og sådan et kan man jo ligeså godt kalde en hamster, da ingen alligevel helt aner hvad det er.

Tjo, dyret er jo baseret på mårhunden
Billede

Brugeravatar
LiseR
Missing-Nin
Missing-Nin
Indlæg: 1596
Tilmeldt: man 9. maj 2011 14:38
Køn: Kvinde
Geografisk sted: i mine bukser

Re: LiseAnmeldelse af Pom Poko (studio Ghibli)

Indlægaf LiseR » søn 10. jul 2011 00:20

Jep, en mytologisering af mårhunden ;)
Te audire no possum. Musa sapientum fixa est in aure.

Brugeravatar
SomethingPurple
Animangaorakel
Animangaorakel
Indlæg: 1279
Tilmeldt: tors 21. apr 2011 20:26
Køn: Kvinde

Re: LiseAnmeldelse af Pom Poko (studio Ghibli)

Indlægaf SomethingPurple » søn 10. jul 2011 00:23

Billede
Gintoki vil ikke betragtes som et mandemenneske men mere som en blanding mellem noget der flagre og er lavet af mursten...


Tilbage til "Anime"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 12 gæster