Alt det, der er galt med anime ..

Snak om animations-/tegnefilm fra Japan (og evt. Korea og Kina)

Redaktør: Willow

Kiwi
Kage
Kage
Indlæg: 760
Tilmeldt: fre 6. maj 2011 20:00
Køn: Mand
Geografisk sted: Vordingborg, Sydsjælland

Re: Alt det, der er galt med anime ..

Indlægaf Kiwi » søn 27. okt 2013 08:53

Jeg er enig med Supergummibear og Somethingpurple: Kritik vil ofte være rettet mod en specifik genre, og ikke anime som et hele.

Et meget interessant spørgsmål er om den generelle kvalitet er faldet. Måske kommer den mening af nostalgi, men jeg vil nu nok indrømme at de serier jeg faldt for i starten stadig er blandt mine ynglinge. For mit vedkommende skyldes det nok at da jeg i sin tid startede på anime, kunne jeg gå på opdagelse i fyrre års underholdning. Det er temmelig nemt at fylde de første år med serier og film af rigtig høj kvalitet, og derefter brokke sig over kvaliteten på de nye.
Jeg vil dog indrømme at jeg synes der er langt mellem serier der lever op til RahXephon, Ghost in the Shell, Haibane Renmei osv.. Men igen, det var der sikkert også da de blev lavet.

Hvis jeg skulle komme med overordnet kritik, synes jeg det er blevet mere tydeligt at studierne (med få undtagelser) tjener deres penge på merchandise. Det virker til at give sig udslag i at "sikre" (kvindelige) stereotyper altid vil være at finde i en given serie.
En serie der irriterede mig enormt i den retning var Steins Gate. Nu fik jeg aldrig set den helt færdig (gik død omkring afsnit syv første gang og afsnit tolv anden gang), så måske kommer substans i den. Men fra mit synspunkt kunne man nemt have fjernet halvdelen af pigerne, uden at det ville have haft nogen konsekvens for plottet.
Et andet eksempel er den nye Golden Time. Jeg vil gætte på at forholdet mellem de to mandlige hovedroller, bliver ret essentielt for historien. Men det er ikke fordi der bruges ret meget tid på det. Til sammenligning bliver hvert enkelt lille møde med pigerne skildret i detaljer.

Det sjove er at jeg egentlig ikke har noget imod stereotyper, de skal bare være godt udført og falde naturligt ind i historien. I en typisk harems historie er det ikke det store problem, tværtimod er det vel en af grundene til at genren er populær. Men når en dybere historie skal klemmes ned på tolv eller seksogtyve afsnit, går der nemt for meget tid med at skildre de enkelte kvindelige karakterer og deres "nuttede" særheder.

Brugeravatar
l.mathiasen
Le Critique
Le Critique
Indlæg: 3147
Tilmeldt: søn 8. maj 2011 19:17
Kontakt:

Re: Alt det, der er galt med anime ..

Indlægaf l.mathiasen » søn 27. okt 2013 15:33

Problemet med meget moderne anime er nok at det bliver lavet til den målgruppe der køber anime, hvilket naturligvis giver mening forretningsmæssigt. Men det er egentlig en forholdsvis smal gruppe og man ved jo hvad de køber. Men der kommer ikke så meget anime til almindelige folk da det ikke betale sig at lave.

Tidligere var tv anime ofte familieunderholdning hvor tv selskabet jo ligefrem betalte for at få det lavet så man havde en form for interesse i høje seertal både på grund af reklamesalg og flere unger der kunne tigge om legetøj. Nu skal man ramme de 3000 nørder man kan få til at købe et bluray sæt. Hvilket gør anime mere og mere indspist for de få, mens for eksempel en amerikansk serie som Adventure Time med rette får mange nye fans da den henvender sig til et ret stort publikum.

I vesten leder animefans altid efter den næste store anime der kan lokke nye folk til at se anime, og der var ret stor glæde blandt dem med Attack on Titan, men den tror jeg personligt mere er til for gamle fans der kan genfinde deres glæde ved anime. Kill la Kill denne sæson har været nævnt, men jeg tror også mere den er for nostalgiske shounen fans. Men lige nu er håbet på Space Dandy der vil få premiere på amerikansk tv med engelske stemmer på samme tid som i Japan (altså januar, ikke samme klokkeslæt :P), om den vil gøre nogen forskel og vende kurven og gøre anime mere populært igen ved jeg ikke, men er lidt pessimistisk, men den skal nok være god i hvert fald.
https://discord.gg/vTaAHA2 dansk anime discord

Brugeravatar
supergummibear
Jonin
Jonin
Indlæg: 343
Tilmeldt: tors 8. mar 2012 23:19
Køn: Kvinde
Geografisk sted: Et sted i verden

Re: Alt det, der er galt med anime ..

Indlægaf supergummibear » søn 27. okt 2013 16:19

SomethingPurple skrev:
Naiera skrev:
supergummibear skrev:Med ”løst” mener jeg selvfølgelig, at der ikke rigtigt er nogle klare linjer, der definerer, hvad anime egentlig er.


Jo da: tegnefilm fra Japan.

Jeg ved godt at de kalder vestlige tegnefilm for anime, men det kan vi jo ikke gøre noget ved ;) Jeg synes at definitionen af anime, i hvert fald for os vesterlændinge, er meget enkel.


Tror du lige skal læse det hun skrev igennem igen :p

Synes supergummibear har fat i noglet af det rigtige, for alt anime er jo ikke bare som Miyazaki eller som Shinbo for dens sags skyld, og nogle tropes finder man kun i bestemte typer anime.

feks. Nuttede animepiger med pivede stemmer er jo ikke i alt anime, og derfor er jo ikke anime den galt med, men den bestemte type af anime.


Naiera skrev:
SomethingPurple skrev:
Tror du lige skal læse det hun skrev igennem igen :p


Nej, det mener jeg ikke. Jeg læste hele indlægget, og opfatter stadig det jeg citerede som udtryk for, at vedkommende mener, at der ikke eksisterer nogen fast definition af, hvad anime er.


Jeg siger ikke at der ikke eksisterer nogen definition af begrebet ” Anime ” jeg mener bare at den definition der eksisterer er meget løs/uklar. For ja her i vesten, definerer vi det jo, som tegnefilm der kommer fra Japan, men hvis det er den definition, vi som anime fans vælger at bruge, så vil jeg altså ikke kunne tillade mig at bruge den. Da jeg personligt ikke kan lide eksempelvis hentai og harems serier, som jo også er tegnefilm der kommer fra japan. *_*
Alt anime er, som SomethingPurple siger ikke ens, men det hele bliver bare taget over en kam, og det gør altså at definitionen af Anime bliver nået sløret, mener jeg ;)

Naiera, ud fra den definition du kommer med, kan jeg så kun kalde mig en halv animefan eller hvad? (jeg kan jo godt lide en del af det tegnefilm der kommer fra Japan, men langt fra alt)? ;D

SomethingPurple skrev:Tror problemet når nogle folk siger, at det meste nye anime er dårligere end i gamle dage, er fordi de snakker ud fra et nostalgisk udgangspunkt; den gang man var yngre var man simplehen mindre kritisk, dertil kommer, at vi i dag får alt anime serveret, i gamle dage nåede kun de gode og seværdige ting frem til os.(for det meste) dertil kommer at man også glemmer alle stinkerne og kun husker de gode serier og derfor får fortiden at rosenrødtskær.
...

(Y) Totalt enig! der er lige så mange nye gode anime serier derude, som der er gamle :) og det er jo det fedeste, for hvis de kun, blev ved med at producere lort, ville vi snart ikke gide snakke om det mere :p
:p I´m not Crazy. I´m just upset because my imaginary friend is mad and won't talk to me :p

Brugeravatar
LiseR
Missing-Nin
Missing-Nin
Indlæg: 1596
Tilmeldt: man 9. maj 2011 14:38
Køn: Kvinde
Geografisk sted: i mine bukser

Re: Alt det, der er galt med anime ..

Indlægaf LiseR » søn 27. okt 2013 16:34

Jeg fastholder at jeg finder stort set alle kvindelige karakterer irriterende, ikke kun f.eks. i Shounen eller Magical Girl serier, og alle kvindelige karakterers stemmer irriterende, ikke kun i Shounen eller Magical Girl serier.
Te audire no possum. Musa sapientum fixa est in aure.

Brugeravatar
Naiera
Missing-Nin
Missing-Nin
Indlæg: 1209
Tilmeldt: man 2. sep 2013 00:17
Køn: Mand
Geografisk sted: Aarhus
Kontakt:

Re: Alt det, der er galt med anime ..

Indlægaf Naiera » søn 27. okt 2013 17:24

supergummibear skrev:Naiera, ud fra den definition du kommer med, kan jeg så kun kalde mig en halv animefan eller hvad? (jeg kan jo godt lide en del af det tegnefilm der kommer fra Japan, men langt fra alt)? ;D


Nej, det kan jeg virkelig ikke se, hvordan du kommer frem til.

Brugeravatar
supergummibear
Jonin
Jonin
Indlæg: 343
Tilmeldt: tors 8. mar 2012 23:19
Køn: Kvinde
Geografisk sted: Et sted i verden

Re: Alt det, der er galt med anime ..

Indlægaf supergummibear » søn 27. okt 2013 17:44

Naiera skrev:
supergummibear skrev:Naiera, ud fra den definition du kommer med, kan jeg så kun kalde mig en halv animefan eller hvad? (jeg kan jo godt lide en del af det tegnefilm der kommer fra Japan, men langt fra alt)? ;D


Nej, det kan jeg virkelig ikke se, hvordan du kommer frem til.


Det er da nu ellers ret let og lige til :) hvis vi siger at definitionen på Anime er, at det er japanske tegnefilm, og jeg så siger, at jeg er en animefan, betyder det jo at jeg er fan af japanske tegnefilm og dermed alt hvad det rummer, hvilket så også vil sige at jeg er fan af hentai genren og harem genren eksempelvis. Hvilket jeg jo ikke er og dermed står og lyver xD
Ergo må resultatet, altså være en jeg er en halv anime fan fordi der findes nogle genre indenfor anime jeg godt kan lide, og andre jeg ikke bryder mig om xD
Så hvis du altså stadig vil stå ved din påstand omkring det at anime "bare" er japanske tegnefilm må det jo være svaret ikke ??? ;D
:p I´m not Crazy. I´m just upset because my imaginary friend is mad and won't talk to me :p

Brugeravatar
Tanerion
Missing-Life
Missing-Life
Indlæg: 2363
Tilmeldt: tors 17. nov 2011 20:45
Køn: Mand
Geografisk sted: 62°00'N on an island beneath the stars

Re: Alt det, der er galt med anime ..

Indlægaf Tanerion » søn 27. okt 2013 17:58

supergummibear skrev:Det er da nu ellers ret let og lige til :) hvis vi siger at definitionen på Anime er, at det er japanske tegnefilm, og jeg så siger, at jeg er en animefan, betyder det jo at jeg er fan af japanske tegnefilm og dermed alt hvad det rummer, hvilket så også vil sige at jeg er fan af hentai genren og harem genren eksempelvis. Hvilket jeg jo ikke er og dermed står og lyver xD

Man kan gerne være fan af noget selvom man ikke kan lide alt.
Anime er japanske tegnefilm uanset genre.

Man kan være fan af musik selvom man ikke kan lide al musik eller alle genrer.
Clarissa: Well yeah...but it just sounds scary, even if you say it's not supposed to hurt. You and your damn logical thinking.
vinamara: Tanerion is doubtlessly an Otaku who's obviously more than qualified! (and yes, this is something to be proud about)
Arni!: Tanerion, tú ert so ókul, at tú ert kul!

Brugeravatar
supergummibear
Jonin
Jonin
Indlæg: 343
Tilmeldt: tors 8. mar 2012 23:19
Køn: Kvinde
Geografisk sted: Et sted i verden

Re: Alt det, der er galt med anime ..

Indlægaf supergummibear » søn 27. okt 2013 19:51

Tanerion skrev:
supergummibear skrev:Det er da nu ellers ret let og lige til :) hvis vi siger at definitionen på Anime er, at det er japanske tegnefilm, og jeg så siger, at jeg er en animefan, betyder det jo at jeg er fan af japanske tegnefilm og dermed alt hvad det rummer, hvilket så også vil sige at jeg er fan af hentai genren og harem genren eksempelvis. Hvilket jeg jo ikke er og dermed står og lyver xD

Man kan gerne være fan af noget selvom man ikke kan lide alt.
Anime er japanske tegnefilm uanset genre.

Man kan være fan af musik selvom man ikke kan lide al musik eller alle genrer.


Tak for det fine eksempel Tanerion, det vil sige at, er man eksempelvis fan af Justin Bieber (jeg vil ikke starte en belieber, krig men bare for at komme med et ekstremt eksempel) må man godt have noget imod hans hår, næse, øjne, krop, sang stemme, musikstil og hans musik, bare man synes at hans første single var okay :p og så er man automatisk fan :O ???
Wauw :O Det var godt nok lidt heftigt :p !
Det må svare lidt til, at sige at man godt kan lide regnvejr, man kan bare ikke lide at være ude i det :/ ... ;D men nu var det slet ikke ordet fan jeg ville diskuterer, jeg holder bare stædigt på min påstand om at begrebet anime måske har en lidt uklar definition :)
:p I´m not Crazy. I´m just upset because my imaginary friend is mad and won't talk to me :p

Brugeravatar
Sneffe
Kage
Kage
Indlæg: 788
Tilmeldt: lør 12. jan 2013 00:22
Køn: Mand
Geografisk sted: Aarhus
Kontakt:

Re: Alt det, der er galt med anime ..

Indlægaf Sneffe » søn 27. okt 2013 20:02

Problemet ved at sige, at man er fan af anime er ret basalt at definitionen simpelthen er for bred. Min forståelse af ordet fan inkluderer at man bryder sig om alt inden for den specifikke ting man nu engagn er fan. Som det før er blevet nævnt så vil det at sige man er fan af anime i min forståelse altså betyde at man kan lide alt anime der er derude. Det er fuldstændigt ligesom at sige at man er fan af film fordi alt man har set har været godt. Men den dag en person viser dig "The Room" så forstår du at det ikke er ALLE film du bryder dig om og dermed at du ikke er en fan. Jeg mener, at man i stedet bør sige, hvilke genrer man godt kan lide inden for anime, for at bryde den enormt store kategori ned i nogle mindre mere overkommelige mundfulde som man kan stå inde for :)

Brugeravatar
Tanerion
Missing-Life
Missing-Life
Indlæg: 2363
Tilmeldt: tors 17. nov 2011 20:45
Køn: Mand
Geografisk sted: 62°00'N on an island beneath the stars

Re: Alt det, der er galt med anime ..

Indlægaf Tanerion » søn 27. okt 2013 20:04

supergummibear skrev:bare man synes at hans første single var okay :p og så er man automatisk fan :O ???

Nop man bliver ikke automatisk fan.
Man er fan hvis man definerer sig som fan.
Man bestemmer selv om man er fan.

Anime er alle japanske tegnefilm og du bestemmer selv om du vil kalde dig selv fan.
Du vil måske ikke kalde dig fan hvis din modvilje mod haremserier overskygger din kærlighed til alle andre genrer.

Spørgsmålet er simpelthen hvor glad er du for anime?

Sneffe skrev:Min forståelse af ordet fan inkluderer at man bryder sig om alt inden for den specifikke ting man nu engagn er fan. Som det før er blevet nævnt så vil det at sige man er fan af anime i min forståelse altså betyde at man kan lide alt anime der er derude.

Min definition er at man kan kalde sig fan hvis man kan lide det tilstrækkelig meget til at det bliver ens hobby.
Clarissa: Well yeah...but it just sounds scary, even if you say it's not supposed to hurt. You and your damn logical thinking.
vinamara: Tanerion is doubtlessly an Otaku who's obviously more than qualified! (and yes, this is something to be proud about)
Arni!: Tanerion, tú ert so ókul, at tú ert kul!


Tilbage til "Anime"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 42 gæster