Hvad er jeres holdning til Sports anime?

Snak om animations-/tegnefilm fra Japan (og evt. Korea og Kina)

Redaktør: Willow

Kiwi
Kage
Kage
Indlæg: 760
Tilmeldt: fre 6. maj 2011 20:00
Køn: Mand
Geografisk sted: Vordingborg, Sydsjælland

Re: Hvad er jeres holdning til Sports anime?

Indlægaf Kiwi » tors 14. nov 2013 23:22

Touch er nok også den bedste sports anime jeg har set. Den fokuserer dog en del mere på personernes forhold og det drama der opstår, end hvad man ser i en mere traditionel sports serie.

Andre serier der formår at mikse sport med andre genrer er f.eks. Ginban Kaleidoscope (kunstskøjteløb), Shion no Ou (shogi) og for den sags skyld Suzuka (højdespring og løb). Fælles for dem er at personerne starter ud som meget ensporede, men kommer ud for oplevelser der ændrer dem menneskeligt. Moralen i de serier er for mig at man ikke kan yde sit maksimale / nyde sporten uden at være i balance med sig selv, mens det i de mere traditionelle serier ofte er at træning og samarbejde betaler sig.

Selvom jeg sagtens kan se kvaliteterne i en serie som Big Windup, er de gode grin ikke nok til at træning og kampe forbliver interessant i længden. Problemet er nok at jeg ikke føler den store spænding ved selve kampene, hvilket også gør sig gældende ved "rigtig" sport (det er sjovere selv at spille fodbold end at se andre gøre det). Når det element pilles ud er der faktisk ikke så meget andet tilbage.
En undtagelse er Yawara, der formår at mikse de ingredienser som Tanerion nævner, så det forbliver interessant.

Af de helt nye serier har jeg kun set Yowamushi Pedal. Det er en fin serie, men igen må jeg nok sige ja til en del af Supergummibears sidste spørgsmål: Den bliver for forudsigelig. Der er næppe stor sandsynlighed for at Onoda taber alle sine løb, brækker benet og bliver sat af holdet. At lade en underhund vinde anerkendelse og dygtiggøre sig til en sport, er en god og klassisk historie. Så der er temmelig stor sandsynlighed for at Onoda bliver en dygtig cykelrytter, og efter han er blevet det skal serien bæres af ting som spændingen ved det enkelte løb, rivaliseringen og forholdet mellem de forskellige karakterer.

Det korte og det lange er at hvis man hellere vil have en rodbehandling end at sætte sig op på en cykel, kan serien nemt miste sin appel når først Onoda er blevet anerkendt. Hvis man skal synes om en traditionel sports serie, er det en god ide at kunne lide den sport serien handler om. Jeg stoppede eksempelvis med Eyeshield 21 da de begyndte at lade kampene vare flere episoder. Mens en der er vild med amerikansk fodbold sikkert vil se det som en god ting.

Brugeravatar
SomethingPurple
Animangaorakel
Animangaorakel
Indlæg: 1279
Tilmeldt: tors 21. apr 2011 20:26
Køn: Kvinde

Re: Hvad er jeres holdning til Sports anime?

Indlægaf SomethingPurple » tors 14. nov 2013 23:41

supergummibear skrev:
Ja, jeg tænkte også om jeg overhovedet skulle tage den med som eksempel, men da jeg nævner de fleste sports serier fra denne sæson, blev jeg jo nød til også at nævne den, eftersom at den også bliver kategoriseret som en "sport" anime, selvom man virkeligt kan diskuterer hvor vidt den passer ind i denne genre ;D



Crunchyroll kategoriserer åbenbart også Valkyrie Romance som sports anime :p

Billede


Den bedste sports anime jeg har set er hetl klart chihayafuru

Denne sæson kan Jeg rigtig godt lide cykelanimen Yowamushi Pedal , som jeg synes er blevet noget overset og kurokos-basketball.

og så synes jeg faktisk ace of the diamond har udviklet sig til at blive en hel god sports serie efterhånden, så meget at selv det, at hovedpersone er af idiottypen ikke generer mig.

Det meste sports shounen er egentlig bygget meget op som almindelig shounen, så om det handler om at blive en exorcist, piraternes konge eller bare om at spille bold betyder ikke noget for mig og jeg synes det lidt synd, at mange, der kan lide almindelig shounen er forudindtaget over for sportserier, for især jumpserier følger meget den samme formel, lige meget om der er tale om sports serier eller ej.

kort sagt, det der betyder noget for mig er om jeg kan lide karakterne eller synes historien er spændende, så det ligegyldig om der tale om sports seier eller ej.
Billede
Gintoki vil ikke betragtes som et mandemenneske men mere som en blanding mellem noget der flagre og er lavet af mursten...

Brugeravatar
supergummibear
Jonin
Jonin
Indlæg: 343
Tilmeldt: tors 8. mar 2012 23:19
Køn: Kvinde
Geografisk sted: Et sted i verden

Re: Hvad er jeres holdning til Sports anime?

Indlægaf supergummibear » fre 15. nov 2013 13:45

SomethingPurple skrev:
supergummibear skrev:
Ja, jeg tænkte også om jeg overhovedet skulle tage den med som eksempel, men da jeg nævner de fleste sports serier fra denne sæson, blev jeg jo nød til også at nævne den, eftersom at den også bliver kategoriseret som en "sport" anime, selvom man virkeligt kan diskuterer hvor vidt den passer ind i denne genre ;D



Crunchyroll kategoriserer åbenbart også Valkyrie Romance som sports anime :p

Billede



Omg :p ja den har jeg vidst overset forbinder engenligt hverken titel eller billedet med nogen sport, men hvis Crunchy skriver det, skal det jo nok passe :)
:p I´m not Crazy. I´m just upset because my imaginary friend is mad and won't talk to me :p

Brugeravatar
SsjGogo
Kami
Kami
Indlæg: 5638
Tilmeldt: tors 21. apr 2011 20:26
Køn: Mand
Geografisk sted: København

Re: Hvad er jeres holdning til Sports anime?

Indlægaf SsjGogo » fre 15. nov 2013 13:53

Jeg tror dog tit, at CR sætter en serie under forskellige temaer.

Og så må jeg nævne, Hungry Heart: Wild Striker - mest af alt pga dens episke titel! :D

Var der nogen der sagde A-HA! :D
www.gogonoter.dk

Brugeravatar
Nagare Ryoma
Chibi
Chibi
Indlæg: 43
Tilmeldt: man 7. maj 2012 12:36
Køn: Mand

Re: Hvad er jeres holdning til Sports anime?

Indlægaf Nagare Ryoma » fre 15. nov 2013 21:43

Det plejede at være godt, nu er det kun nydeligt hvis man kan få en masse grin ud af det, Hajime no Ippo skal have tak for det, ellers er det trættende med at man ser det samme igen og igen.

Brugeravatar
Shadari
Velkomst Komitéen
Velkomst Komitéen
Indlæg: 4291
Tilmeldt: tirs 16. apr 2013 16:13
Køn: Kvinde

Re: Hvad er jeres holdning til Sports anime?

Indlægaf Shadari » man 18. nov 2013 11:58

Synes det er røv sygt medmindre det handler om kampsport :S
Growing up means admitting you're getting old . That's like welcoming death . And While i don't fear death , i don't welcome it either . I will never " Grow up "

- Kazuma Torisuna

Billede

Brugeravatar
LiseR
Missing-Nin
Missing-Nin
Indlæg: 1596
Tilmeldt: man 9. maj 2011 14:38
Køn: Kvinde
Geografisk sted: i mine bukser

Re: Hvad er jeres holdning til Sports anime?

Indlægaf LiseR » man 18. nov 2013 13:50

Hvis der er lækre mænd/kvinder er det ok, ellers er jeg rimeligt ligeglad. Har da set et par afsnit af Free for the eyecandy *_*
Te audire no possum. Musa sapientum fixa est in aure.

Brugeravatar
nodokasa
Missing-Nin
Missing-Nin
Indlæg: 1745
Tilmeldt: man 9. maj 2011 15:11
Køn: Mand
Kontakt:

Re: Hvad er jeres holdning til Sports anime?

Indlægaf nodokasa » tors 21. nov 2013 16:04

Jeg holdte originalt ikke af sports anime. Men så så jeg Hajime no Ippo. Never goin' back. :3
Animanga.dk - Original Danish Derailers - ODD

Billede

Brugeravatar
Sumokasama
Chibi
Chibi
Indlæg: 19
Tilmeldt: ons 8. jan 2014 11:45
Køn: Mand
Geografisk sted: Hvidovre

Re: Hvad er jeres holdning til Sports anime?

Indlægaf Sumokasama » ons 8. jan 2014 16:13

Jeg er en stor fan af prince of tennis.
Det føles som om det er en battle shonen jeg ser med alle de navne de finder på til deres "angreb"

Brugeravatar
Gama
Kage
Kage
Indlæg: 638
Tilmeldt: ons 25. jan 2012 16:59
Køn: Mand
Geografisk sted: Hjørring, Nordjylland.

Re: Hvad er jeres holdning til Sports anime?

Indlægaf Gama » lør 11. jan 2014 17:08

Jeg blev overrasket den gang jeg fik startet på sports anime, havde egentlig en fordom overfor dem før det, da jeg ikke er meget for slice of life ting, det der med at koble det virkelig liv ind i tegnefilm eller tegneserie passer ganske enkelt ikke med grunden til at jeg ser/læser det :)

Men efter jeg begyndte at se sports anime, fandt jeg hurtigt ud af hvor meget de gør ud af selve sporten, ligesom personen over mig har jeg det nemlig også som om at jeg ser en kamp, når de kalder deres "moves" navne, og gør så meget ud af dem som de gør :)
It is important that when pursing our own self-interest we should be “wise selfish” and not “foolish selfish”. Being foolish selfish means pursuing our own interests in a narrow, shortsighted way. Being wise selfish means taking a broader view and recognizing that our own long-term individual interest lies in the welfare of everyone. Being wise selfish means being compassionate - Dalai Lama. Vær egoist, men på den smarte måde!


Tilbage til "Anime"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Google [Bot] og 20 gæster