Hvad er jeres holdning til Sports anime?

Snak om animations-/tegnefilm fra Japan (og evt. Korea og Kina)

Redaktør: Willow

Brugeravatar
supergummibear
Jonin
Jonin
Indlæg: 343
Tilmeldt: tors 8. mar 2012 23:19
Køn: Kvinde
Geografisk sted: Et sted i verden

Hvad er jeres holdning til Sports anime?

Indlægaf supergummibear » tors 14. nov 2013 18:19

(Jeg vil forsøge at lave en diskussions tråd engang imellem, da jeg har en række af emner, som jeg tænker at vi sagtens kunne tale om her på forummet.)

Here we go!

Med den lidt omtalte sports anime Free - Iwatobi swimclub fra sidste sæson og Kuroko no basket og Hajime no ippos tilbagevenden i denne sæson, samt de nye: Diamond no ace, yowamushi pedal, og Sekai de ichiban Tsuyoku Naritai, tænkte jeg, om vi ikke skulle tage en debat omkring sports anime.

Man burde jo mene at konceptet med sports anime efterhånden er ved at blive lidt små kedeligt, men det er åbenbart ikke tilfældet, eftersom man bliver ved med at producerer dem. Man kan måske vove at påstå at genren har udviklet sig en smule, hvor sports anime før kun omhandlede den sport de portrætterede, virker det som om man mere og mere forsøger på at integrerer sportselementet i diverse serier, hvor sporten ikke altid er hovedomdrejningspunktet.

Så hvad er jeres mening om sports anime? Fortrækker i den klassiske fortælling om en person der drømmer om at blive den bedste indenfor en bestemt sportsgren, og derefter gør alt for at op nå sit mål, igennem en mega lang serie, som vi før har været vandt til (ligesom den gamle Attack No. 1 eller Captain Tsubasa), eller er det rart at se en mere afvekslingsring sports anime, som selvfølgelig har meget med sport at gøre, men også kan tage afstikker til noget helt andet, som eksempelvis Free, som jo egentlig er mere en klub anime end en engentlig sports anime, eller Kuroko no basket, som gør meget ud af relationerne mellem de forskellige karakterer?

Hvad er en god sport anime for jer? Og er det en god udvikling vi går i møde? og frem for alt hvad synes i overhovedet om sports anime? Er de blevet kedelige og forudsigelige?
:p I´m not Crazy. I´m just upset because my imaginary friend is mad and won't talk to me :p

Brugeravatar
Tanerion
Missing-Life
Missing-Life
Indlæg: 2363
Tilmeldt: tors 17. nov 2011 20:45
Køn: Mand
Geografisk sted: 62°00'N on an island beneath the stars

Re: Hvad er jeres holdning til Sports anime?

Indlægaf Tanerion » tors 14. nov 2013 18:39

Attack No.1 og Captain Tsubasa er mine favoritter i genren så gæt hvad for en type jeg er :p

Jeg mener dog at der er mere til de gamle sports animes end bare hovedpersonens kamp for at blive den bedste.
De handler for mig mest om drama, venskaber, forandring, moral og bedst af alt: rivaler :D

Det er en af de få genrer som gerne for min skyld kan have hundredevis af afsnit.
Clarissa: Well yeah...but it just sounds scary, even if you say it's not supposed to hurt. You and your damn logical thinking.
vinamara: Tanerion is doubtlessly an Otaku who's obviously more than qualified! (and yes, this is something to be proud about)
Arni!: Tanerion, tú ert so ókul, at tú ert kul!

Brugeravatar
SsjGogo
Kami
Kami
Indlæg: 5638
Tilmeldt: tors 21. apr 2011 20:26
Køn: Mand
Geografisk sted: København

Re: Hvad er jeres holdning til Sports anime?

Indlægaf SsjGogo » tors 14. nov 2013 19:18

I sin tid viste de reruns af Captasin Tsubasa a.k.a. Die Tollen Fussballstars kl. 05.30 om morgenen på RTL2 - jeg fulgte ihærdigt med, og er trist over, at man ikke kan få serien på DVD eller BluRay (med subs).

Ret mig gerne.

Jeg er af den gamle skole her, og seriernes kvalitet er hårdt præget af nostalgien de præsenterer.

Uden at lyde for melankolsk så boede jeg på det tidspunkt i forskellige flygtningelejre, og det daglige indskud Captain Tsubasa og også "Mila" (Attack no. 1) var fremragerende.

Af moderne serier har jeg fulgt med i Kuroko no Basket som jeg faktisk synes er en rigtig fin sports anime - meget lige til, fint produceret og med en god dynamik.

Free var også et sjovt indskud til genren.

Diamond Ace gav jeg op på - her blev klicheerne for meget, selv for undertegnede. :)

Hajime No Ippo falder vist også ind under denne genre, og det er en rigtig god anime med spændende karakterer og fin udvikling.
www.gogonoter.dk

Brugeravatar
Tanerion
Missing-Life
Missing-Life
Indlæg: 2363
Tilmeldt: tors 17. nov 2011 20:45
Køn: Mand
Geografisk sted: 62°00'N on an island beneath the stars

Re: Hvad er jeres holdning til Sports anime?

Indlægaf Tanerion » tors 14. nov 2013 20:16

SsjGogo skrev:I sin tid viste de reruns af Captasin Tsubasa a.k.a. Die Tollen Fussballstars kl. 05.30 om morgenen på RTL2 - jeg fulgte ihærdigt med, og er trist over, at man ikke kan få serien på DVD eller BluRay (med subs).

Ret mig gerne.

Jeg skal gerne rette dig.
Det var kl. 05.55 altså 04.55 for mig :p
Gætter på at du stod op kl. 05.30
Fik det meste af serien på VHS gennem RTL2.

Heldigvis kan man få Mila Superstar på DVD (har anskaffet mig serien :))
Clarissa: Well yeah...but it just sounds scary, even if you say it's not supposed to hurt. You and your damn logical thinking.
vinamara: Tanerion is doubtlessly an Otaku who's obviously more than qualified! (and yes, this is something to be proud about)
Arni!: Tanerion, tú ert so ókul, at tú ert kul!

Brugeravatar
SsjGogo
Kami
Kami
Indlæg: 5638
Tilmeldt: tors 21. apr 2011 20:26
Køn: Mand
Geografisk sted: København

Re: Hvad er jeres holdning til Sports anime?

Indlægaf SsjGogo » tors 14. nov 2013 20:22

Hehe fair - det er også snart 20 år siden, godt husket!

Senere kom serien Kickers, som var mere eller mindre en tsubasa replika.
www.gogonoter.dk

Brugeravatar
Naiera
Missing-Nin
Missing-Nin
Indlæg: 1209
Tilmeldt: man 2. sep 2013 00:17
Køn: Mand
Geografisk sted: Aarhus
Kontakt:

Re: Hvad er jeres holdning til Sports anime?

Indlægaf Naiera » tors 14. nov 2013 21:58

Min holdning er at Touch!, Cross Game og Big Windup er noget af det bedste jeg nogensinde har set :3

Brugeravatar
l.mathiasen
Le Critique
Le Critique
Indlæg: 3147
Tilmeldt: søn 8. maj 2011 19:17
Kontakt:

Re: Hvad er jeres holdning til Sports anime?

Indlægaf l.mathiasen » tors 14. nov 2013 22:16

supergummibear skrev: Sekai de ichiban Tsuyoku Naritai

det eneste "sport" ved den anime er vist det teenagedrengene laver når de storbarmede letpåklædte damer stønner højlydt hvilket de gør hele tiden, når de... øh ja... tjek selv
Billede


Jeg ville egentlig have skrevet om kamp shounen, shounen for piger, Chihayafuru, og 1970er anime, men havde skriveblokering, så ovenstående var det eneste jeg kunne skrive :P
https://discord.gg/vTaAHA2 dansk anime discord

Brugeravatar
Houkou
Jonin
Jonin
Indlæg: 477
Tilmeldt: tirs 28. maj 2013 20:54
Køn: Kvinde
Geografisk sted: Gistrup
Kontakt:

Re: Hvad er jeres holdning til Sports anime?

Indlægaf Houkou » tors 14. nov 2013 22:26

Nu er sports animer ikke lige mine favorit genre, men jeg valgte alligevel at give free! og Kuroko no basket en chance, hvilket jeg på ingen måde fortryder, jeg er faktisk ret glad for dem, men der skal dog stadig en del til for at jeg vælger en sports anime frem for en shoujo eller shounen anime.
Men jeg er heldigvis altid åben for noget nyt :) har bare svært ved at komme igang, da der er så meget jeg gerne vil se men ikke rigtig har tid til. Men jeg vil vildt gerne høre hvilke andre sports animer folk kan lig og så tager jeg måske et gik på dem :).
Billede

Brugeravatar
Tanerion
Missing-Life
Missing-Life
Indlæg: 2363
Tilmeldt: tors 17. nov 2011 20:45
Køn: Mand
Geografisk sted: 62°00'N on an island beneath the stars

Re: Hvad er jeres holdning til Sports anime?

Indlægaf Tanerion » tors 14. nov 2013 22:36

Houkou skrev:der skal dog stadig en del til for at jeg vælger en sports anime frem for en shoujo eller shounen anime.

Sportsanime kan i de fleste tilfælde også klassificeres som shoujo eller shounen anime.
Clarissa: Well yeah...but it just sounds scary, even if you say it's not supposed to hurt. You and your damn logical thinking.
vinamara: Tanerion is doubtlessly an Otaku who's obviously more than qualified! (and yes, this is something to be proud about)
Arni!: Tanerion, tú ert so ókul, at tú ert kul!

Brugeravatar
supergummibear
Jonin
Jonin
Indlæg: 343
Tilmeldt: tors 8. mar 2012 23:19
Køn: Kvinde
Geografisk sted: Et sted i verden

Re: Hvad er jeres holdning til Sports anime?

Indlægaf supergummibear » tors 14. nov 2013 23:12

l.mathiasen skrev:
supergummibear skrev: Sekai de ichiban Tsuyoku Naritai

det eneste "sport" ved den anime er vist det teenagedrengene laver når de storbarmede letpåklædte damer stønner højlydt hvilket de gør hele tiden, når de... øh ja... tjek selv
Billede


Ja, jeg tænkte også om jeg overhovedet skulle tage den med som eksempel, men da jeg nævner de fleste sports serier fra denne sæson, blev jeg jo nød til også at nævne den, eftersom at den også bliver kategoriseret som en "sport" anime, selvom man virkeligt kan diskuterer hvor vidt den passer ind i denne genre ;D
:p I´m not Crazy. I´m just upset because my imaginary friend is mad and won't talk to me :p


Tilbage til "Anime"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 30 gæster