En gammel tegner tager bladet fra munden

Snak om animations-/tegnefilm fra Japan (og evt. Korea og Kina)

Redaktør: Willow

Brugeravatar
JoaCHIP
Mahoutsukai
Mahoutsukai
Indlæg: 2044
Tilmeldt: tors 21. apr 2011 20:26
Køn: Mand
Kontakt:

En gammel tegner tager bladet fra munden

Indlægaf JoaCHIP » tors 23. jan 2014 12:40

Den digitale 3D-animation – som nogle kritikere desværre kalder ’tegnefilm’ – er noget af det mest fantastiske, der er sket i de sidste ti-femten år. Men samtidig synes jeg, den er gået i stå, både hvad angår manus og teknik. Som om den kun vil gentage sig selv, lave endnu mere realistisk lyssætning osv. Hvorfor ikke snarere udvikle historier, der peger fremad, finde frem til en helt original tekstur ... Teknikken forenkler jo arbejdet helt utroligt: Har man først en figur på skærmen, kan man jo tankemæssigt stille den på hovedet eller gøre, hvad man vil. Men hvad sker der? Se bare på Pixar-studierne, der var forrest i udviklingen – de er gået helt i baglås

Mange af de ikke-anime-relaterede grafikere, jeg har mødt herhjemme, beskylder tit anime for at være "den samme tegnestil alt sammen" og derfor stereotypt, men alt for få griber i egen barm, når det kommer til de mange 3D-film, som laves i den vestlige verden. Jeg har længe syntes at de her 3D-film minder alt for meget om hinanden på den måde de bliver animeret på, og den måde historierne bliver fortalt på. Sgu på tide at nogen tør sige dét som så længe har været åbenlyst!

http://politiken.dk/kultur/filmogtv/ECE ... lt-i-staa/
RYST OG NYD!

Brugeravatar
SsjGogo
Kami
Kami
Indlæg: 5638
Tilmeldt: tors 21. apr 2011 20:26
Køn: Mand
Geografisk sted: København

Re: En gammel tegner tager bladet fra munden

Indlægaf SsjGogo » tors 23. jan 2014 13:18

Tjo tja - jeg må sgu indrømme, at "baglås-syndrommet" også gør sig gældende med meget anime - dvs. at de originale historier efterhånden er sjældne.

Vestlige tegnefilm har - som hovedregel med mange undtagelser - børn som målgruppe, og jeg synes nu, at der kommer små perler ud engang imellem.

Wall-E synes jeg, som et eksempel, var genial. Toy Story var også fantastisk underholdning, men jeg er enig i, at der er langt mellem de gode historier.

Men det afspejler sig også i filmbranchen i vesten, og ikke mindst musikken.
www.gogonoter.dk

Brugeravatar
Tanerion
Missing-Life
Missing-Life
Indlæg: 2363
Tilmeldt: tors 17. nov 2011 20:45
Køn: Mand
Geografisk sted: 62°00'N on an island beneath the stars

Re: En gammel tegner tager bladet fra munden

Indlægaf Tanerion » tors 23. jan 2014 13:33

Selv Osamu Tezuka sagde i sin tid at computere kun skulle bruges som værktøj til at få historien frem.
Clarissa: Well yeah...but it just sounds scary, even if you say it's not supposed to hurt. You and your damn logical thinking.
vinamara: Tanerion is doubtlessly an Otaku who's obviously more than qualified! (and yes, this is something to be proud about)
Arni!: Tanerion, tú ert so ókul, at tú ert kul!


Tilbage til "Anime"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Google [Bot] og 27 gæster