sexisme i moderne anime?

Snak om animations-/tegnefilm fra Japan (og evt. Korea og Kina)

Redaktør: Willow

Brugeravatar
LiseR
Missing-Nin
Missing-Nin
Indlæg: 1596
Tilmeldt: man 9. maj 2011 14:38
Køn: Kvinde
Geografisk sted: i mine bukser

Re: sexisme i moderne anime?

Indlægaf LiseR » søn 8. jun 2014 22:47

MADAO skrev:
LiseR skrev:We also need to recall that a great deal of comedic* anime - based on my admittedly meagre knowledge of anime in general - relies heavily on stereotypes in depiction of all characters, male and female. Sexism goes both ways: shounen heroes are depicted as strong in battle, but bumbling idiots when it eg. comes to romance ;)

*with "comedic", I refer to the comic mode, not the comedy genre.


Well... You do not need to go as far as Japan to notice that brute force and intelligence or social skills don't always go hand in hand. Nor do physical beauty and intelligence, for that matter.


I'm unsure what you mean.
If you're talking real life, it makes no sense to discuss stereotypes.
If you're talking popular culture and entertainment, Western culture definitely has its stereotypes as well, but I was under the impression that we were discussing anime :)
Te audire no possum. Musa sapientum fixa est in aure.

Brugeravatar
SsjGogo
Kami
Kami
Indlæg: 5638
Tilmeldt: tors 21. apr 2011 20:26
Køn: Mand
Geografisk sted: København

Re: sexisme i moderne anime?

Indlægaf SsjGogo » søn 8. jun 2014 23:05

Jeg kunne også fristes til at tro, at debatten er ved at tage en drejning til, hvad der generelt gør sig gældende i den globale underholdningsbranche.

Jeg er naturligvis enig i - at Vestlig populærkultur på ingen måde er en bedre fortaler for ligestilling.

Det er dog sjovt, at Kiwi netop påpeger komikken - da det også har undret mig, at dele af anime-industrien har et behov for, at iscenesætte seksuel chikane som "ganske almindelig drengerøvs-humor", hvilket kan frygtes vil kunne gøre selve gerningen mere acceptabel.

Jo - der findes en masse moden anime - men det er nu engang det banale shounen der er primært meningsdannende (i mangel af et bedre ord).
www.gogonoter.dk


Tilbage til "Anime"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 21 gæster