sexisme i moderne anime?

Snak om animations-/tegnefilm fra Japan (og evt. Korea og Kina)

Redaktør: Willow

Brugeravatar
SsjGogo
Kami
Kami
Indlæg: 5638
Tilmeldt: tors 21. apr 2011 20:26
Køn: Mand
Geografisk sted: København

Re: sexisme i moderne anime?

Indlægaf SsjGogo » man 12. maj 2014 19:25

Mange mandlige helte bliver jo også fremstillet meget endimensionelt - så jeg håber, at indlægget også vil få den vinkel med.
www.gogonoter.dk

Brugeravatar
l.mathiasen
Le Critique
Le Critique
Indlæg: 3147
Tilmeldt: søn 8. maj 2011 19:17
Kontakt:

Re: sexisme i moderne anime?

Indlægaf l.mathiasen » man 12. maj 2014 22:01

SsjGogo skrev:Mange mandlige helte bliver jo også fremstillet meget endimensionelt - så jeg håber, at indlægget også vil få den vinkel med.


Jeg ved ikke om du her taler om shounen helte som vel ofte følger den der trope med at den gode simple smådumme idealistiske hovedrolle med et enkelt mål. Mens skurken er klog og lægger mange onde planer. Jeg tror mere det er et eller andet Klods Hans ting hvor man hepper på den sympatiske underdog.
https://discord.gg/vTaAHA2 dansk anime discord

Brugeravatar
LiseR
Missing-Nin
Missing-Nin
Indlæg: 1596
Tilmeldt: man 9. maj 2011 14:38
Køn: Kvinde
Geografisk sted: i mine bukser

Re: sexisme i moderne anime?

Indlægaf LiseR » tirs 13. maj 2014 00:41

Der er intet galt i store bryster, men ... de er jo komisk store og bliver et komisk plot point.
Tsunade og Sakura er en del med, men de gør ikke rigtig noget ud over at heale. Jo, slår huller i jorden og skal findes, beskyttes eller reddes.
Te audire no possum. Musa sapientum fixa est in aure.

Brugeravatar
Tanerion
Missing-Life
Missing-Life
Indlæg: 2363
Tilmeldt: tors 17. nov 2011 20:45
Køn: Mand
Geografisk sted: 62°00'N on an island beneath the stars

Re: sexisme i moderne anime?

Indlægaf Tanerion » tirs 13. maj 2014 01:50

LiseR skrev:Der er intet galt i store bryster, men ... de er jo komisk store og bliver et komisk plot point.

Du skulle se noget Queen's Blade hvor de fleste har komisk store bryster.
Sjovt nok bliver der fra karakterernes side ikke fokuseret så meget på dem som man skulle tro.
Se det er stærke kvinder :)
Spoiler: vis
Billede


Selvfølgelig er Cattleya min favorit.
Ikke bare har hun de største bryster men hun er også en enlig mor og våbensmed $_$
Clarissa: Well yeah...but it just sounds scary, even if you say it's not supposed to hurt. You and your damn logical thinking.
vinamara: Tanerion is doubtlessly an Otaku who's obviously more than qualified! (and yes, this is something to be proud about)
Arni!: Tanerion, tú ert so ókul, at tú ert kul!

Brugeravatar
SsjGogo
Kami
Kami
Indlæg: 5638
Tilmeldt: tors 21. apr 2011 20:26
Køn: Mand
Geografisk sted: København

Re: sexisme i moderne anime?

Indlægaf SsjGogo » tirs 13. maj 2014 12:31

Jeg tror det er svært, at skrive om emnet "sexisme", herunder måske kønsligestilling, i anime - uden at berøre shounen (her måske fejlagtigt skildret som "genre", men vi ved nok alle, hvilke serier der påtænkes, dog med undtagelser).

Den naive - endda smådumme - mandlige hovedperson, der kun har en funktion, "blive bedre til X".

Denne naivitet erstattes så af enorm overskud og "skjult intelligens", når det kommer til beskyttelse af en kvindelig karakter.

Så kvinden er svag og mandens funktion er at beskytte hende. :D

Om det er sexisme eller blot endimensionelle stereotyper, som er nemmere at sluge for publikum, er svært at sige - men både det mandlige og (isærdeles) det kvindelige køn bliver portræret meget uheldigt til tider.

Der er dog naturligvis undtagelser til ovenstående.

Jeg kan i skrivende stund ikke komme nogle konkrete eksempler nærmere, desværre.
www.gogonoter.dk

Brugeravatar
LiseR
Missing-Nin
Missing-Nin
Indlæg: 1596
Tilmeldt: man 9. maj 2011 14:38
Køn: Kvinde
Geografisk sted: i mine bukser

Re: sexisme i moderne anime?

Indlægaf LiseR » tirs 13. maj 2014 12:54

Jeg er godt klar over at det er meget genrebestemt - Neon Genesis er jo f.eks. lidt mere kompleks i sin persontegning. :)

Jeg har en bog stående der hedder Anime from Akira to Howl's Moving Castle, af Susan Napier, der berører kønsproblematikker ret godt så vidt jeg husker - det er et stykke tid siden jeg læste den.
Te audire no possum. Musa sapientum fixa est in aure.

Brugeravatar
LiseR
Missing-Nin
Missing-Nin
Indlæg: 1596
Tilmeldt: man 9. maj 2011 14:38
Køn: Kvinde
Geografisk sted: i mine bukser

Re: sexisme i moderne anime?

Indlægaf LiseR » tirs 13. maj 2014 13:04

LOL - er det meningen de skal kunne slås? :D De klotter sguda i babsedutteren!
Te audire no possum. Musa sapientum fixa est in aure.

Brugeravatar
supergummibear
Jonin
Jonin
Indlæg: 343
Tilmeldt: tors 8. mar 2012 23:19
Køn: Kvinde
Geografisk sted: Et sted i verden

Re: sexisme i moderne anime?

Indlægaf supergummibear » tirs 13. maj 2014 16:39

Altså så vidt jeg ved, kan Nami og Nico Robin da godt give pænt meget røvfuld i One piece, ja de har så vildt store bryster, men om det så er en diskriminering af kvindekønnet det vil jeg lade være op til jer andre :)

Der findes da lige så mange dumme og hjælpeløse kvinder i anime som der gør intelligente og karakterstærke ville jeg mene, det kommer vel også lidt an på hvad skabernes intention med dem er, hvis de bare er stoppet ind i plottet for at skulle være den kvindelige part i en gruppe og skal få vores helt til at virke helte agtigt, så duer det jo ikke at kvinden redder sig selv når hun er i farer, for så kan vores helt jo ikke være en helt og redde hende *_*

Et eksempel her på er jo f.eks. Kirito i sword art online der skal redde alle sine waifuer en efter en. Vi havde jeg hadet ham, hvis bare han var gået forbi dem og sagt: "nej du, jeg gider faktisk ikke at hjælpe dig i dag", men det gør han jo ikke. Desværre for det kunne sikkert være blevet en meget mere interessant serie ud af det >:)

Shounen genren lider selvfølgelig lidt mere under dette end så mange andre genre, men det er jo også fordi at genren primært er rettet til drenge, hvor det er meningen at de mandlige karakterer skal skinne mere igennem end de kvindelig for det er jo dem, tilskuerne (drengene) identificerer sig med.

I shojou er det jo så næsten omvendt, og her finder vi jo mange karakterstærke kvinder også uden en mucho, grande, jeg bliver kvalt i min egne bryster om natten, barm xD
Og hele magical girl genren boomer jo med dem.

Jeg vil da også sige at i seinens ( som jo er rettet til unge mænd) kan vi da sagtens se stærke kvinder, alle kan vel stadig huske hvordan Mikasa (Shingeki no kyojin) bare slår kæmper ihjel på stribe, som den eneste i den serie 8) .
Eller hvordan Akane Tsunemori, virkelig udvikler sig til at blive en super bad ass politi inspektør i Psycho pass 8D .

Selvfølgelig er det ikke altid genrebestemt, hvordan karaktererne er, men synes nu ikke at der er nogen genre der lige frem virker sexistiske, men det er måske bare mig :/
:p I´m not Crazy. I´m just upset because my imaginary friend is mad and won't talk to me :p

Brugeravatar
l.mathiasen
Le Critique
Le Critique
Indlæg: 3147
Tilmeldt: søn 8. maj 2011 19:17
Kontakt:

Re: sexisme i moderne anime?

Indlægaf l.mathiasen » tirs 13. maj 2014 16:53

supergummibear skrev:Et eksempel her på er jo f.eks. Kirito i sword art online der skal redde alle sine waifuer en efter en
Tro mig, jeg kommer ind på den serie! Den beder jo ligefrem om det :P Jeg har meget at sige om Asuna figuren, starter som en høj dygtig sværdkæmper og værdsat leder og ender med at være en der skal duelleres som et objekt der ikke kan styre sin egen skæbne.

og jeg vil også komme ind på både Attack on Titan og Kill la Kill som et modspil (ja Ryuko bliver seksualiseret hele tiden, men på en anden måde synes jeg).

jeg er nok også nødt til kommentere ting til et mere kvindeligt publikum som Maid Sama og voldtægtsfantasien over dem alle Diabolik Lovers.

Hovedfokus bliver jo nok på moe piger som jo helst skal være som man bilder sig ind kvinder skulle være i 1950erne
https://discord.gg/vTaAHA2 dansk anime discord

Brugeravatar
supergummibear
Jonin
Jonin
Indlæg: 343
Tilmeldt: tors 8. mar 2012 23:19
Køn: Kvinde
Geografisk sted: Et sted i verden

Re: sexisme i moderne anime?

Indlægaf supergummibear » tirs 13. maj 2014 17:05

l.mathiasen skrev:jeg er nok også nødt til kommentere ting til et mere kvindeligt publikum som Maid Sama og voldtægtsfantasien over dem alle Diabolik Lovers.


Ja jeg tænkte egentlig også at nævne hele reverse harem genren, da kvinden altid bliver fremført på den der totalt naive og uskyldige måde, som gør at hun altid skal reddes, men det ville være at trække for mange over en kam, da der også er gode reverse harems som Ouran highschool host club, men desværre findes der, som du nævner, også sådan noget direkte retarderet møg som Diabolik lovers og Brothers conflict +o(
:p I´m not Crazy. I´m just upset because my imaginary friend is mad and won't talk to me :p


Tilbage til "Anime"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 23 gæster