sexisme i moderne anime?

Snak om animations-/tegnefilm fra Japan (og evt. Korea og Kina)

Redaktør: Willow

Brugeravatar
Gintoki
Happy-Gin
Happy-Gin
Indlæg: 3357
Tilmeldt: tors 21. apr 2011 20:26
Køn: Mand
Geografisk sted: Himmellegemet Jorden, nærmere placering KBH

Re: sexisme i moderne anime?

Indlægaf Gintoki » tirs 13. maj 2014 20:24

SsjGogo skrev:Hvorfor er kondomer gay? :D

Siger ikke kondomer er gay, siger kondomer med bodybuilder fra den serie på, er gay :P
Billede NYAN NYAN NYAN NYAN NYAN NYANBillede

http://nyan.cat http://www.nyanicorn.com/

Back once again for the renegade master, default damager, power to the people!

Brugeravatar
Tanerion
Missing-Life
Missing-Life
Indlæg: 2363
Tilmeldt: tors 17. nov 2011 20:45
Køn: Mand
Geografisk sted: 62°00'N on an island beneath the stars

Re: sexisme i moderne anime?

Indlægaf Tanerion » tirs 13. maj 2014 20:43

LiseR skrev:LOL - er det meningen de skal kunne slås? :D De klotter sguda i babsedutteren!

Mange af dem bruger deres bryster når de kæmper.
For eksempel kan Cattleya få ekstra meget kraft i sine angreb ved at trykke sværdskaftet mod sine bryster og så katapultere sværdet mod fjenden 8)

Har et gif af det men det ville mods nok være hurtige til at fjerne :D
Clarissa: Well yeah...but it just sounds scary, even if you say it's not supposed to hurt. You and your damn logical thinking.
vinamara: Tanerion is doubtlessly an Otaku who's obviously more than qualified! (and yes, this is something to be proud about)
Arni!: Tanerion, tú ert so ókul, at tú ert kul!

Brugeravatar
Gama
Kage
Kage
Indlæg: 638
Tilmeldt: ons 25. jan 2012 16:59
Køn: Mand
Geografisk sted: Hjørring, Nordjylland.

Re: sexisme i moderne anime?

Indlægaf Gama » tirs 13. maj 2014 20:52

Gintoki skrev:
SsjGogo skrev:Hvorfor er kondomer gay? :D

Siger ikke kondomer er gay, siger kondomer med bodybuilder fra den serie på, er gay :P


Meh, jeg tror kun den serie bliver betegnet som gay i anime fans verdenen, og det er der sikkert en grund til :D 8)

Jeg måtte lige søge lidt for at se hvor vidt jeres teori holder vand, og noget af det første jeg støder på er
"Fist of the Northstar.
How can you get manlier than Kenshiro; personally, I've never actually watched this, but Kenshiro's manliest is known far and wide across the anime community."

Case closed :P
It is important that when pursing our own self-interest we should be “wise selfish” and not “foolish selfish”. Being foolish selfish means pursuing our own interests in a narrow, shortsighted way. Being wise selfish means taking a broader view and recognizing that our own long-term individual interest lies in the welfare of everyone. Being wise selfish means being compassionate - Dalai Lama. Vær egoist, men på den smarte måde!

Brugeravatar
SomethingPurple
Animangaorakel
Animangaorakel
Indlæg: 1279
Tilmeldt: tors 21. apr 2011 20:26
Køn: Kvinde

Re: sexisme i moderne anime?

Indlægaf SomethingPurple » ons 14. maj 2014 00:40

Nu er alle japanere jo ikke animefans, men det ændre ikke ved at japanerne har en anden opfattelse af hvad der er gay end en dansker ville have, og da en serie som Fist netop er lavet i japan af en japaner, er det fra den vinkel man må se den og ikke ud fra vestens idealer.

Nedstående citat fortæller meget sjovt om forskellen på den japanske og amerikanske opfattelse af gay.

When the idea of Capcom of Japan intending Zangief to be gay first started to be become known to American gamers the most frequent reactions were skepticism to even disgust. However the idea did start to gradually become more accepted though, some even praised Capcom for making a character gay but NOT a "Camp Gay" stereotype. But the irony is that gay stereotyping was the reason WHY Capcom of Japan made Zangief to be gay to begin with. In Japan when it comes to old stereotypes in which big hairy muscular men are more stereotyped to be gay. (The muscular men in one of Sakura's special attacks in Pocket Fighter are a good example of how the Japanese would stereotype homosexuals.) There are fans whom even condemn Capcom of Japan by calling this an example of Did Not Do The Research as USSR Russia to even modern Russia is well known for being very Anti-Gay. But still to make a long story short in Japan Zangief is a Gay stereotype but in America he isn't.




og mhs til sexisme, så synes jeg ikke at store bryster eller fanservice er lig med sexisme mod kvinder, det det kan gøre fanservice sexitisk er når fanservicen fremkommer igennem at kvindene bliver forlempet, eller hvis synet på kvinder generelt er dårligt.

Diabolic Lovers er nævnt ,men vil også nævne

http://myanimelist.net/anime/1838/Mitsu_x_Mitsu_Drops

http://myanimelist.net/anime/13161/Hagu ... o_Estetica

http://myanimelist.net/anime/1535/Death_Note

http://myanimelist.net/anime/7674/Bakuman.

http://myanimelist.net/anime/79/Shuffle!

undgår at nævne manga, da der alt for meget at finde der, især når vi taler shoujo smut og seinen, og ikke mindst yaoi.
Billede
Gintoki vil ikke betragtes som et mandemenneske men mere som en blanding mellem noget der flagre og er lavet af mursten...

Brugeravatar
Tanerion
Missing-Life
Missing-Life
Indlæg: 2363
Tilmeldt: tors 17. nov 2011 20:45
Køn: Mand
Geografisk sted: 62°00'N on an island beneath the stars

Re: sexisme i moderne anime?

Indlægaf Tanerion » ons 14. maj 2014 01:43

Nu du nævner Capcom... Poison fra Final Fight siges (uofficielt) at være transseksuel men kun fordi udviklerne var bange for at amerikanere ikke ville synes om idéen at slå på kvinder i spillet.
Så de valgte bare at sige at der var lidt mere mand i hende :p

Lidt omvendt sexisme der imo.
Clarissa: Well yeah...but it just sounds scary, even if you say it's not supposed to hurt. You and your damn logical thinking.
vinamara: Tanerion is doubtlessly an Otaku who's obviously more than qualified! (and yes, this is something to be proud about)
Arni!: Tanerion, tú ert so ókul, at tú ert kul!

Brugeravatar
LiseR
Missing-Nin
Missing-Nin
Indlæg: 1596
Tilmeldt: man 9. maj 2011 14:38
Køn: Kvinde
Geografisk sted: i mine bukser

Re: sexisme i moderne anime?

Indlægaf LiseR » ons 14. maj 2014 19:58

Hvad angår de store muskuløse mænd, er det den subgenre af japansk tegnet homoerotisk fiktion der kaldes "bara" eller "bear" - som er mere populær hos mænd og ældre kvinder end yaoi/shounen-ai, som mest er populært hos yngre kvinder.

Jeg synes heller ikke shounen animes er så meget slemmere end vestlig populærkultur når det gælder sexisme.
Te audire no possum. Musa sapientum fixa est in aure.

Brugeravatar
SsjGogo
Kami
Kami
Indlæg: 5638
Tilmeldt: tors 21. apr 2011 20:26
Køn: Mand
Geografisk sted: København

Re: sexisme i moderne anime?

Indlægaf SsjGogo » ons 14. maj 2014 20:24

I øvrigt er outro-temaet i fisth of the northstar, det bedste stykke musik i animu, ever.

Ved ikke om der er gay
www.gogonoter.dk

Kiwi
Kage
Kage
Indlæg: 760
Tilmeldt: fre 6. maj 2011 20:00
Køn: Mand
Geografisk sted: Vordingborg, Sydsjælland

Re: sexisme i moderne anime?

Indlægaf Kiwi » fre 16. maj 2014 19:21

Som Somethingpurple skriver synes jeg også der er forskel på seksualisering og sexisme. Det er relativt nemt at finde en heltinde med store nødder og et meget lille tøjbudget, der ikke skal reddes eller har brug for en mand.

Om sexisme generelt er det, som tidligere nævnt, svært at vide hvordan en situation opfattes i en japaners øjne. Men problemet med sexisme er vel også hvordan det påvirker modtageren, så jeg vil mene det er i orden at bedømme det på vestlige præmisser.
Når det er sagt synes jeg det er meget individuelt hvad folk lægger mærke til, og hvor den enkeltes grænse går.

Tag eksempelvis KenIchi the Mightiest Disciple. Miu kan tæske alle hendes jævnaldrene i serien, måske endda på samme tid. Så man kan ikke lige kalde hende svag.
På den anden side er det hende der gør rent, laver mad, køber ind, laver regnskab og er jævnligt udsat for sexchikane.

Rurouni Kenshin er blevet nævnt før. Jeg kan umiddelbart ikke komme på mere end en håndfuld kvinder der er involveret i kampene. Den kvindelige hovedperson bliver ofte ladt tilbage når "mændene drager i krig", og hun befinder sig ofte i en situation hvor hun skal reddes.
Men hele serien omhandler de sidste krampetrækninger fra en tid hvor den fysisk stærke herskede over den svage. Kenshin selv nægter at dræbe, og siger direkte at der ikke er plads til folk som ham i den nye æra. Hans intention er endda at lade hans kampstil dø med ham. Og hvad laver han når han ikke kæmper? Han passer børn, vasker tøj, køber ind og laver mad. Huset han og de andre mandlige hovedpersoner bor / primært opholder sig i, er ejet af den kvindelige hovedrolle og hun brokker sig ofte over at det er hende der må forsørge dem.
Tae fra Akebeko og Megumi, henholdsvis forretningskvinde og doktor, fremstilles heller ikke som svage personer der ikke kan overleve uden mænd. De er yderst talentfulde og har ingen problemer med at sige deres mening.
Jeg synes ofte at mændene i serien fremstilles som nogle, der krampagtigt holder fast i en tid hvor deres fysiske styrke betød noget. I mange tilfælde fordi de ikke rigtig har andet at byde på. De fleste fremtrædende kvinder i historien virker derimod til at trives langt bedre i den nye æra. Hvis man ser ti år frem ejer Tae og hendes tvillingesøster restauranter over hele Japan, og Megumi er en legandarisk doktor man gerne rejser langt for at se. Kenshin vasker sikkert stadig tøj og laver mad for Kauro og alle deres unger ;-)

Det jeg gerne vil illustrere med ovenstående smøre er at der er en kæmpemæssig gråzone, hvor det er op til den enkelte person at bedømme serien.

Brugeravatar
l.mathiasen
Le Critique
Le Critique
Indlæg: 3147
Tilmeldt: søn 8. maj 2011 19:17
Kontakt:

Re: sexisme i moderne anime?

Indlægaf l.mathiasen » lør 17. maj 2014 22:38

Indlægget er klart
http://elmanime.blogspot.com/2014/05/se ... anime.html
Der var naturligvis meget jeg desværre måtte undlade og gøre mere simpelt for ikke at gøre den alt for langt.
https://discord.gg/vTaAHA2 dansk anime discord

Brugeravatar
l.mathiasen
Le Critique
Le Critique
Indlæg: 3147
Tilmeldt: søn 8. maj 2011 19:17
Kontakt:

Re: sexisme i moderne anime?

Indlægaf l.mathiasen » tirs 20. maj 2014 15:29

Faktisk er det indlæg blevet det mest læste indlæg på min blog overhovedet :D
og det skal fejres på en eller anden måde, så her er et videoklip \o/

https://discord.gg/vTaAHA2 dansk anime discord


Tilbage til "Anime"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 29 gæster