sexisme i moderne anime?

Snak om animations-/tegnefilm fra Japan (og evt. Korea og Kina)

Redaktør: Willow

Brugeravatar
LiseR
Missing-Nin
Missing-Nin
Indlæg: 1596
Tilmeldt: man 9. maj 2011 14:38
Køn: Kvinde
Geografisk sted: i mine bukser

Re: sexisme i moderne anime?

Indlægaf LiseR » tirs 20. maj 2014 22:22

Det var et pisse lækkert indlæg som jeg skal læse igen. (Y) (Y) (Y) Super gode pointer og eftertænksomhed!
- og en fantastisk sang XD
Te audire no possum. Musa sapientum fixa est in aure.

Brugeravatar
supergummibear
Jonin
Jonin
Indlæg: 343
Tilmeldt: tors 8. mar 2012 23:19
Køn: Kvinde
Geografisk sted: Et sted i verden

Re: sexisme i moderne anime?

Indlægaf supergummibear » ons 21. maj 2014 11:44

Jeg synes også at indlægget var godt skrevet og informativt,
og så kommer det helt bag på mig at det kunne være så svært at være seiyū. :O
:p I´m not Crazy. I´m just upset because my imaginary friend is mad and won't talk to me :p

Brugeravatar
l.mathiasen
Le Critique
Le Critique
Indlæg: 3147
Tilmeldt: søn 8. maj 2011 19:17
Kontakt:

Re: sexisme i moderne anime?

Indlægaf l.mathiasen » tors 22. maj 2014 13:50

supergummibear skrev:og så kommer det helt bag på mig at det kunne være så svært at være seiyū. :O

Naturligvis bliver de ikke alle sammen udsat for de men moe fandom... ;D
https://discord.gg/vTaAHA2 dansk anime discord

Kiwi
Kage
Kage
Indlæg: 760
Tilmeldt: fre 6. maj 2011 20:00
Køn: Mand
Geografisk sted: Vordingborg, Sydsjælland

Re: sexisme i moderne anime?

Indlægaf Kiwi » søn 8. jun 2014 10:00

Interessant indlæg. Jeg er enig i at Yamato Nadeshiko stereotypen i mange tilfælde kammer over og bliver sexistisk, men ærlig talt synes jeg at Belldandy (og Ah My Goddess som et hele) er et dårligt eksempel.
Det er korrekt at hun ikke protesterer over at skulle blive hos Keiichi. Det kunne nemt lede til et arrangeret ægteskab, hvor kvinden ikke har noget at sige.
Men det er ikke den vej serien går. Hun karakteriseres som en sød, smuk, elegant kvinde, der tager sig af de hjemlige pligter. Men hun er overhovedet ikke afhængig eller domineret af Keiichi. Der er intet undertvunget over hende, og jeg mindes ikke at hun på noget tidspunkt henviser til Keiichi som en autoritet der ligger over hende.

Et bedre eksempel er Ai Aoshi Yori, hvor Aoi godt nok er noget ensporet i sin fiksering på Kaoru. Hun har simpelthen gjort det til sin karriere at være den perfekte kone, og hun har endda valgt hvem hun vil giftes med: En knægt der for mere end et årti siden fiksede hendes sko.
Serien forsøger at bløde det lidt op ved at gøre Kaoru til "en fin fyr". Men helt seriøst... Han drikker sig fuld, og hun finder ham sovende sammen med en fremmed kvinde (som hun bagefter lader flytter ind i værelset ved siden af ham). Senere ringer han hjem og siger: "Jeg behøver ikke mad i aften" og så går han hjem sammen med en anden pige som "lokker" ham til at sove i samme seng.
Hendes reaktion: Åh, jeg blev så jaloux men jeg stoler på ham (den knægt jeg ikke har set i mere end ti år). Men ok, måske har hun brug for at blive jaloux af og til, for ellers sker der ikke en skid i hendes liv. Hvis hun skal andet end at handle ind (f.eks. når hun vil levere mad til ham på skolen) bliver hun helt perfleks med mindre.... Kaoru, hendes alpha, er i nærheden.
Læg dertil at hende med det røde hår konstant bliver lokket til at cosplaye, og derefter få taget kompromitterende billeder uden at vores "helt" eller andre reagerer.

Det minder mig om ofte forekommende scener, som jeg personligt finder sexistiske.
1. Hvad sker der lige for kvinder i anime der går i bad sammen? Nu har jeg ikke lige de store erfaringer i den retning, men jeg tror ikke det er normalt at kvinder overfalder hinanden for at massere brysterne på modparten. Det ville vel svare til at mænd der badede sammen trak hinanden i klokkeværket, hvilket ikke ville falde i god jord...
2. I en del anime skal drenge simpelthen forsøge at belure piger når de er bad, det er tradition! Når de bliver fanget får de enten tæsk (ofte fremstillet som om de nyder det), eller også bliver de sat til straf arbejde. Meldt til politiet? Slet ikke. Bortvist fra skolen? Nej da. Sat under konstant opsyn af en lærer? Niks. Sendt hjem fra turen? Næ. Samtale med forældrene? Nej.... Kort sagt, ingen reel konsekvens.
3. Den sædvanlige perverterede stereotype der i større eller mindre grad chikanerer pigerne. Det der specifikt generer mig her, er at det ofte fremstilles som en komisk situation. Endnu værre fremstilles det af og til som helt i orden. Der er et par eksempler i indlægget, og det popper stadig op regelmæssigt. Sidst så jeg det i "I couldn't become a hero..." Hvor en gammel gubbe køber en elpære, og ekspeditricerne til gengæld skal finde sig i at blive taget på røven. For at gøre det endnu værre, bliver den kvindelige hovedrolle sandelig irettesat når hun vil gøre noget ved det.

Til sidst er der visse animer der bare giver en dårlig fornemmelse, men jeg vil tro det er meget individuelt fra person til person. Et eksempel for mig er Itazura na Kiss. Det virkede som om moralen var: Kvinde hvis du finder dig i at blive ydmyget, vil du vinde manden til sidst. Dog så jeg ikke specielt mange afsnit af den.

Brugeravatar
MADAO
Chunin
Chunin
Indlæg: 115
Tilmeldt: ons 11. maj 2011 21:59
Køn: Mand

Re: sexisme i moderne anime?

Indlægaf MADAO » søn 8. jun 2014 12:29

I really think it depends on what auditorium anime is aimed at. I think it is often personal peculiarities that are portrayed in some animes, and movies for that sake too.

Japan is still Asia, so gender roles are affected by tradition to a certain degree, being a good "oyomesan" is on woman's mind, now and then. There is another aspect though, modern Japanese men may find relationships cumbersome, not really sure how to deal with a being called woman. No wonder I know Japanese women in their 30s who are still single. Not by choice, I suspect..

Anyhow, I'd recommend you look at titles aimed at adult generation, especially ones portraying the problems of the society. There you may find a more correct portrait of men and women. The remainder is niche products or even money-makers..
BilledeBilledeBilledeBillede

Brugeravatar
l.mathiasen
Le Critique
Le Critique
Indlæg: 3147
Tilmeldt: søn 8. maj 2011 19:17
Kontakt:

Re: sexisme i moderne anime?

Indlægaf l.mathiasen » søn 8. jun 2014 13:28

Jeg er slet ikke vant til så meget reaktion på mine indlæg :D
Kiwi skrev: men ærlig talt synes jeg at Belldandy (og Ah My Goddess som et hele) er et dårligt eksempel.
Et bedre eksempel er Ai Aoshi Yori, hvor Aoi godt nok er noget ensporet i sin fiksering på Kaoru.

Jo det er sikkert et bedre valg, grunden til at jeg valgte Belldandy er fordi hun er nok den mest kendte, men efter din måde at beskrive Ai Aoshi Yori kommer den på listen over ting jeg skal skrive om på bloggen Snart™ :D

Jeg er enig i dine 3 punkter.
Det værste ved I couldn't become a hero er vel næsten af Lawson kæden har betalt gode penge for at blive sat i forbindelse med den anime

@MADAO jeg havde faktisk overvejet at skrive et par meget populære anime som jeg ikke anser som sexistisk for at vise at anime ikke behøver være det, som Kill la Kill (ja det kan godt være at hun tilbringer store dele af serien meget let påklædt og læreren burde anholdes, men serien som sådan synes jeg ikke er sexistisk), Madoka(ja den kører moe æstetik men ellers), Kuroko's Basketball etc. Men indlægget blev ret langt.

MADAO skrev:Anyhow, I'd recommend you look at titles aimed at adult generation, especially ones portraying the problems of the society. There you may find a more correct portrait of men and women. The remainder is niche products or even money-makers..

Nu er der ret få anime beregnet til såkaldte voksne der fortæller om samfundets problemer på en seriøs måde. Så der er ikke så mange generelle tendenser jeg kan skrive om der.
https://discord.gg/vTaAHA2 dansk anime discord

Brugeravatar
LiseR
Missing-Nin
Missing-Nin
Indlæg: 1596
Tilmeldt: man 9. maj 2011 14:38
Køn: Kvinde
Geografisk sted: i mine bukser

Re: sexisme i moderne anime?

Indlægaf LiseR » søn 8. jun 2014 13:45

We also need to recall that a great deal of comedic* anime - based on my admittedly meagre knowledge of anime in general - relies heavily on stereotypes in depiction of all characters, male and female. Sexism goes both ways: shounen heroes are depicted as strong in battle, but bumbling idiots when it eg. comes to romance ;)

*with "comedic", I refer to the comic mode, not the comedy genre.
Te audire no possum. Musa sapientum fixa est in aure.

Brugeravatar
MADAO
Chunin
Chunin
Indlæg: 115
Tilmeldt: ons 11. maj 2011 21:59
Køn: Mand

Re: sexisme i moderne anime?

Indlægaf MADAO » søn 8. jun 2014 17:58

LiseR skrev:We also need to recall that a great deal of comedic* anime - based on my admittedly meagre knowledge of anime in general - relies heavily on stereotypes in depiction of all characters, male and female. Sexism goes both ways: shounen heroes are depicted as strong in battle, but bumbling idiots when it eg. comes to romance ;)

*with "comedic", I refer to the comic mode, not the comedy genre.


Well... You do not need to go as far as Japan to notice that brute force and intelligence or social skills don't always go hand in hand. Nor do physical beauty and intelligence, for that matter.

Brugeravatar
MADAO
Chunin
Chunin
Indlæg: 115
Tilmeldt: ons 11. maj 2011 21:59
Køn: Mand

Re: sexisme i moderne anime?

Indlægaf MADAO » søn 8. jun 2014 18:07

l.mathiasen skrev:
MADAO skrev:Anyhow, I'd recommend you look at titles aimed at adult generation, especially ones portraying the problems of the society. There you may find a more correct portrait of men and women. The remainder is niche products or even money-makers..

Nu er der ret få anime beregnet til såkaldte voksne der fortæller om samfundets problemer på en seriøs måde. Så der er ikke så mange generelle tendenser jeg kan skrive om der.


Perhaps you should look at titles from "noitamina" then, although they're aimed at young females. Titles like Nodame Cantabile, The Tatami Galaxy, Moyasimon, Princess Jellyfish, Kids on the Slope, Samurai Flamenco may be closer to real life.
Even better, look at Satou's senpai from welcome to NHK or Noa from Patlabor. Add Bokura wa Minna Kawaisou to that too.

But sure, they're not too many..

Brugeravatar
l.mathiasen
Le Critique
Le Critique
Indlæg: 3147
Tilmeldt: søn 8. maj 2011 19:17
Kontakt:

Re: sexisme i moderne anime?

Indlægaf l.mathiasen » søn 8. jun 2014 18:40

MADAO skrev:
l.mathiasen skrev:
MADAO skrev:Anyhow, I'd recommend you look at titles aimed at adult generation, especially ones portraying the problems of the society. There you may find a more correct portrait of men and women. The remainder is niche products or even money-makers..

Nu er der ret få anime beregnet til såkaldte voksne der fortæller om samfundets problemer på en seriøs måde. Så der er ikke så mange generelle tendenser jeg kan skrive om der.


Perhaps you should look at titles from "noitamina" then, although they're aimed at young females. Titles like Nodame Cantabile, The Tatami Galaxy, Moyasimon, Princess Jellyfish, Kids on the Slope, Samurai Flamenco may be closer to real life.
Even better, look at Satou's senpai from welcome to NHK or Noa from Patlabor. Add Bokura wa Minna Kawaisou to that too.

But sure, they're not too many..

Der er jo også lige den ting at jeg netop ikke skrev om kønsroller og sexisme i Japan, men om anime. Så jeg forsøgte ikke at finde en enkelt indie anime der fortæller noget om samfundet, men om generelle tendenser i anime mediet, og ja der er mange anime der ingen problemer har i den henseende, men det ændrer ikke på at mange har et stort problem.

Men du har givet mig en ide til et senere et indlæg om realistiske anime der beskriver rigtige mennesker. Så har jeg også en undskyldning for at tage mig sammen til at endelig at se Showa Monogatari
https://discord.gg/vTaAHA2 dansk anime discord


Tilbage til "Anime"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 26 gæster