The Borrower Arrietty

Snak om animations-/tegnefilm fra Japan (og evt. Korea og Kina)

Redaktør: Willow

Brugeravatar
JoaCHIP
Mahoutsukai
Mahoutsukai
Indlæg: 2044
Tilmeldt: tors 21. apr 2011 20:26
Køn: Mand
Kontakt:

The Borrower Arrietty

Indlægaf JoaCHIP » ons 13. jul 2011 18:26

Så fik jeg endelig set Ghibli's nyeste film, som en god ven havde fået slæbt hjem fra Japan i al sin funklende high-def bluray kvalitet. Og kors hvor er den dog flot! Hver en lille detalje er der kælet for. Når moderen stiger ud af bilen, kan man se den bevæger sig lidt, og lyset fra en lygte der bliver båret op af en trappe er blændende realistisk. Køreturen gennem et typisk forstadskvarter til Tokyo på en god sommerdag gav mig lyst til at bestille en flybillet med det samme, så ægte så det ud. Det er måske pga. den realisme, at jeg med det samme følte meget mere ghibli-magi her end i Howl's Moving Castle og Gedo Senki. Og så er det en pudsig historie, man ikke lige kan forudse, hvilket man hurtigt opdager, da en dreng stiger ud af bilen og opdager et lillebitte menneske gemme sig bag nogen planter i haven ved siden af...

Nu vil jeg ikke begynde at spoile historien her, for det er der sikkert mange andre websider der allerede har gjort, men blot sige at den helt klart kan anbefales. Hiromasa Yonebayashi, som har været director på projektet, er den yngste som endnu har lavet en film hos Ghibli, så Miyazaki har været med på sidelinien og hjulpet til. Musikken er lavet af den franske musiker Cécile Corbel, hvilket faktisk klæder filmen rigtigt godt - nok bedre end hvis Joe Hisaishi havde lavet et bombastisk typisk film-soundtrack.

Det tog kun 27 år for Nausicaa at komme til Danmark, så mon ikke i kan nå at vise den her til jeres børnebørn? Det vil jeg ihvertifald håbe. :D
RYST OG NYD!

Brugeravatar
mikael
Genin
Genin
Indlæg: 98
Tilmeldt: tirs 10. maj 2011 08:32
Køn: Mand
Geografisk sted: danmark

Re: The Borrower Arrietty

Indlægaf mikael » ons 13. jul 2011 19:06

Jeg har også fået set den, i stedet for at komme i biffen og se nausicaa.

Jeg syntes den er en af de bedre ghibli film, især den vægt der er lagt på detaljer hele vejen igennem er virkelig en fornøjelse. handlingen er måske ikke helt som originalen, men budskabet er der stadig, men uden at blive for påtrængende.

Den er også langt mere familie venlig en mange af de forrige, så jeg håber virkelig at vi kommer til at se den i biografen i løbet af et par år.

Brugeravatar
l.mathiasen
Le Critique
Le Critique
Indlæg: 3147
Tilmeldt: søn 8. maj 2011 19:17
Kontakt:

Re: The Borrower Arrietty

Indlægaf l.mathiasen » tors 14. jul 2011 00:23

Jeg synes det er en meget familievenlig film af højere kvalitet end man ofte ser, det er så stadig en familiefilm med hvad de fordele og ulemper det så må bære med sig.
Synes også den er meget flot tegnet og lille Arrietty er bedårende.
Ikke den mest tro Låner men heller ikke den mindst tro.

Lidt sjovt at der kommer 2 engelske dubs til den, Disneys til amerikanerne februar næste år og Optimums i denne måned.

Desværre har Camerafilm ingen dato ude endnu, men i år eller næste ser det ud til.(jeg ved ikke hvordan sådan nogle rettigheder fungerer, sikkert noget med at Disney ønsker at den udkommer på nogenlunde samme tidspunkt i de lande hvor de har rettighederne som for eksempel i Danmark).

Jeg vil påstå at den på dansk godt kan få nogenlunde stor release i mange biografer som familiefilm og vil da selv elske at se den på det store lærred, måske tager jeg en niece med ind og se den, hvis hun kan komme sig over at man ikke må få solbriller på til den film ;D
https://discord.gg/vTaAHA2 dansk anime discord

Brugeravatar
SsjGogo
Kami
Kami
Indlæg: 5638
Tilmeldt: tors 21. apr 2011 20:26
Køn: Mand
Geografisk sted: København

Re: The Borrower Arrietty

Indlægaf SsjGogo » fre 22. jul 2011 09:35

Det er dejligt at se, hvorledes Ghibli har sat niveauet op igen.
www.gogonoter.dk

*Wish*
Kage
Kage
Indlæg: 779
Tilmeldt: man 9. maj 2011 14:53
Køn: Kvinde
Geografisk sted: Herning
Kontakt:

Re: The Borrower Arrietty

Indlægaf *Wish* » ons 24. aug 2011 20:45

En af dem jeg rejste med, købte den i Japan og så blev den set en aften på hotellet. Det er en af de mere langsomme og stille Ghiblifilm, og heldigvis er den ikke så forudsigelig, som jeg troede i starten. Jeg kom dog aldrig til at bryde mig særlig meget om "human bean" drengen *fnis*. Det er helt klart Arietty der driver filmen. I underteksterne på den japanske udgivelse står der "human beans" i stedet for "human beings".

Brugeravatar
Oriolidae
Kage
Kage
Indlæg: 776
Tilmeldt: søn 24. apr 2011 17:49
Køn: Kvinde
Geografisk sted: Sønderjylland
Kontakt:

Re: The Borrower Arrietty

Indlægaf Oriolidae » tors 25. aug 2011 11:32

Der er ingen tvivl om at det er en virkelig flot film... Grafikken er grund nok til at se den, men det er også nødvendigt for det ældre publikum, da jeg synes plottet visner en smule. Forstå mig ret, jeg er rigtig glad for slice-of-life-serier, men plottet her grænser til det kedelige, og jeg synes at plottet var forudsigeligt pånær meget få detaljer.

Dog giver jeg ret i at den er mere egnet til det yngre publikum end så mange andre ghibli-produktioner, og det er måske netop det der både er dens styrke og dens svaghed. Jeg har bare oplevet mange animationsfilm der har formået både at tilfredsstille det yngre og det ældre publikum, hvilket jeg ikke synes er lykkedes med The Borrower Arrietty.

*Wish* skrev:I underteksterne på den japanske udgivelse står der "human beans" i stedet for "human beings".

Jeg troede at det var bevidst? Altså at borrowers kaldte mennesker for human beans? Fansubs har også tolket det sådan...
Billede

*Wish*
Kage
Kage
Indlæg: 779
Tilmeldt: man 9. maj 2011 14:53
Køn: Kvinde
Geografisk sted: Herning
Kontakt:

Re: The Borrower Arrietty

Indlægaf *Wish* » tors 25. aug 2011 13:54

Oriolidae skrev:
*Wish* skrev:I underteksterne på den japanske udgivelse står der "human beans" i stedet for "human beings".

Jeg troede at det var bevidst? Altså at borrowers kaldte mennesker for human beans? Fansubs har også tolket det sådan...


Det havde jeg ikke tænkt over. Alle os der så filmen var i hvert fald overbevidst om, at det var en fejl. Jeg kan heller ikke rigtig se, hvorfor de skulle omtale mennesker som menneskebønner.

Brugeravatar
l.mathiasen
Le Critique
Le Critique
Indlæg: 3147
Tilmeldt: søn 8. maj 2011 19:17
Kontakt:

Re: The Borrower Arrietty

Indlægaf l.mathiasen » tors 25. aug 2011 14:26

Jo den er bevist, det er ikke Ghibli der ikke kan engelsk.
Læser man bogen på engelsk som er originalsproget vil human bean også fremkomme, kan ikke huske hvad menneskerne blev kaldt på dansk, men drengen blev kaldt dreng :)
https://discord.gg/vTaAHA2 dansk anime discord

Brugeravatar
LiseR
Missing-Nin
Missing-Nin
Indlæg: 1596
Tilmeldt: man 9. maj 2011 14:38
Køn: Kvinde
Geografisk sted: i mine bukser

Re: The Borrower Arrietty

Indlægaf LiseR » tors 25. aug 2011 23:36

De hedder "menneskebønner" på dansk også i bogen. Oversættelsen er ikke fantastisk, men god, så hut jeg visker.
Te audire no possum. Musa sapientum fixa est in aure.

Brugeravatar
SomethingPurple
Animangaorakel
Animangaorakel
Indlæg: 1279
Tilmeldt: tors 21. apr 2011 20:26
Køn: Kvinde

Re: The Borrower Arrietty

Indlægaf SomethingPurple » man 2. jan 2012 02:02

Jeg synes faktisk, at filmen var rigtig god, langsom ja, men bestemt ikke kedelig, og synes også den egnede sig til voksent publikum, Drengen Shous måske nok hårde ord til Arritty omkring lånerne som en uddødende art var et meget ghiblisk budskab også noget at tænke over og noget central i fortællingen.

Faktisk tror jeg de fleste børn i disse tider med syngende gnavere. ville finde den kedelig og ikke rigtig værdsætte den dejtalegrad og skønhed billedesiden havde og savne den humor de er vandt til i disney film med sjove sidekicks.

Det bestemt ikke den bedste Ghibli film, men synes den er bedre end en del som feks. Miyazakis Ponyo.
Billede
Gintoki vil ikke betragtes som et mandemenneske men mere som en blanding mellem noget der flagre og er lavet af mursten...


Tilbage til "Anime"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 67 gæster