Anime året 2014

Snak om animations-/tegnefilm fra Japan (og evt. Korea og Kina)

Redaktør: Willow

Brugeravatar
l.mathiasen
Le Critique
Le Critique
Indlæg: 3147
Tilmeldt: søn 8. maj 2011 19:17
Kontakt:

Re: Anime året 2014

Indlægaf l.mathiasen » søn 18. jan 2015 02:28

nielsm skrev:Dårligste
Mahouka Koukou no Rettousei
psyg skrev:Dårligste
Mahouka Koukou no Rettousei
l.mathiasen skrev:Dårligste anime?
The Irregular at Magic High School
SomethingPurple skrev:Dårligste anime
Mahouka Koukou no Rettousei
Jeg fornemmer at tema her
https://discord.gg/vTaAHA2 dansk anime discord

Brugeravatar
SsjGogo
Kami
Kami
Indlæg: 5638
Tilmeldt: tors 21. apr 2011 20:26
Køn: Mand
Geografisk sted: København

Re: Anime året 2014

Indlægaf SsjGogo » søn 18. jan 2015 15:17

In Japan, The Irregular at Magic High School was the best selling light novel series of 2014.

Kilde: wikipedia


Jeg må så sandelig håbe, at anime udgaven blot er en parodi af ovennævnte.
www.gogonoter.dk

Brugeravatar
l.mathiasen
Le Critique
Le Critique
Indlæg: 3147
Tilmeldt: søn 8. maj 2011 19:17
Kontakt:

Re: Anime året 2014

Indlægaf l.mathiasen » søn 18. jan 2015 15:27

SsjGogo skrev:In Japan, The Irregular at Magic High School was the best selling light novel series of 2014.

Kilde: wikipedia


Jeg må så sandelig håbe, at anime udgaven blot er en parodi af ovennævnte.

Nej desværre ikke, jeg tror den er meget tro mod bøgerne.
https://discord.gg/vTaAHA2 dansk anime discord

Brugeravatar
SsjGogo
Kami
Kami
Indlæg: 5638
Tilmeldt: tors 21. apr 2011 20:26
Køn: Mand
Geografisk sted: København

Re: Anime året 2014

Indlægaf SsjGogo » søn 18. jan 2015 15:31

Så har vores venner i Japan endnu en gang demonstreret deres gode smag. :p
www.gogonoter.dk

Brugeravatar
supergummibear
Jonin
Jonin
Indlæg: 343
Tilmeldt: tors 8. mar 2012 23:19
Køn: Kvinde
Geografisk sted: Et sted i verden

Re: Anime året 2014

Indlægaf supergummibear » lør 24. jan 2015 01:13

Øhmm jamen så fik jeg da også lige taget mig sammen, en lille note inden jeg starter, Nagi no asukara er kun nævnt en gang, fordi jeg allerede nævnte den en del på listen 2013, ellers har jeg næsten kun taget serier med, der afsluttede i 2014, altså ingen Akatsuki no Yona,Cross Ange, Ronja, Shirobako etc.

Bedste Vinter serie: Noragami (Yato er gud! >:) )
Bedste Forårs serie: Soredemo Sekai wa Utsukushii (mest originale shojou længe)
Bedste Sommer serie: Free! Eternal Summer host host.. NEJ NEj Nej slet ikke den ;D jeg mente selvfølgelig Tokyo Ghoul! *_*
Bedste Efterårs serie: Fate/stay night: Unlimited Blade Works (på trods af at jeg bedre kan lide fate/zero, er jeg stadig stor fan af franchisen).

5 bedste anime serier?
1. Haikyuu!! (tja så meget kunne jeg altså lide Haikyuu) :p
2. Tokyo Ghoul (hmmm overraskene nok, sagde den mig ikke så meget i starten :/ )
3. M3: Sono Kuroki Hagane (ja jeg ved det, hvad laver en kedelig mecha anime her? forklaring følger…)
4. Selector Spread WIXOSS (jeg har vidst nævnt at jeg godt kan lide wixoss en gang eller to :p )
5. Barakamon ( den var bare hyggelig og vildt underholdene :) :) )
6. Free! Eternal summer

Bedste film: Tamako Love Story Filmen satte en pæn sløjfe på Tamako market, som ikke havde været mulig uden, også er den bare mega sød, men jeg har ikke set så mange film, så udvalget er lidt begrænset
Bedste mandlige person: Ken Kaneki (tokyo ghoul) det kunne ikke være anderledes, Kagayama fra Haikyuu kunne det også godt have været, men Kaneki gennemgår en lidt mere emotionel udvikling, der styrker ham som karakter, så derfor vinder han.
Bedste kvindelige person: Nike (Soredemo Sekai wa Utsukushii) en stærk Shojou heltinde, der absolut ikke er bange for noget og sagtens kan stå sin mand alene.
Bedste Par: Usagi og Mamoru (Bishoujo Senshi Sailor Moon: Crystal) Selvfølgelig!! :D
Bedste duo: Kageyama og Hinata (haikyuu!!) Og det er ikke ment på nogen tumblr fan girl agtig måde. ;)

Dårligste anime: (er delt op i flere kategorier)
Spoiler: vis
Dårligeste Shorter: Pupa (pupa=PUHA) +o( +o( +o(

Dårligste anime (der løb over 1 sæson): Shounen Hollywood: Holly Stage for 49 (kan ikke engang beskrive det med ord, hvorfor laver man en sæson 2 af det bras? xD )

Dårligeste anime (der løb over 2 sæsoner): Mahouka Koukou no Rettousei (ONISAN !! -_- Meh… -_- -_- Trættende og virkelig dårlig forklaret, eller måske bare virkelig indviklet :/ ? Er lidt i tvivl :/ ? Hader det meste ved den, borset fra dens soundtracks 8) )


Mest skuffende anime(hov det er blevet til en lille liste xD ) :
Spoiler: vis
1. Captain Earth Den største skuffelse i år! Serien var så flot animeret og tegnestilen var fantastisk, men handlingen var så kedelig og det hjalp bare ikke at episoderne for det meste fulgte samme formel, sikke en skuffelse :'(
2. Toaru Hikuushi e no Koiuta Vi blev introduceret for en handling der havde utrolig mange spændende elementer at byde på, men udnyttede det bare overhoved ikke. :sur:
3. Glasslip Jeg vil virkelig gerne hører folkene på P.A. works studiets tanker omkring serien, for jeg kan ikke gennemskue hvad ideen har været med den? :/
4. Kiniro no Corda: Blue♪Sky Vildt dårlig reverse harem, der ikke på nogen måde forsøger at leve op til sin forgænger -_-


Mest positiv overaskende anime: Der var hele to serier der formåede at overraske mig:
Tokyo Ravens:
Spoiler: vis
Ja man skulle jo ikke tro at en anime der handler om Onmyouji eksorcister, med et plot der er mere indviklet end sejlgarn ville være noget man kiggede langt efter, men jeg var underholdt :D . I want to be a Onmyouji exorcist! It´s so COOL 8D 8D (ja ja supergummibear du har også ville være pokémon trainer, ninja, flame haze og mecha pilot, kom nu videre! It ain´t gonna happen!!! *_* )


Og M3: Sono Kuroki Hagane:
Spoiler: vis
M3, starter med at være en grå og meget kedelig dyster mecha anime, hvor karakterne er nogle trælse selvoptaget emoer, som virkelig ikke gør noget for at handlingen skrider frem, som seer har du faktisk mest lyst til at slukke igen, fordi det hele virker så deprimerende. Jeg indrømmer gerne at animeen har en meget langsom start, men det den udvikler sig til er overraskende interessant. Ikke mindst den opfattelse man har af karakterne, som ændre sig i sådan en grad at det kom bag på mig, de fleste af dem sagde mig ikke noget i starten og virkede generelt som kedelig og uinteressante stereotyper, men de udvikler sig mere eller mindre alle sammen til at være nogle karaktere, man godt kan lide :D . Også elsker jeg jo hvordan de her mørke rander, som de har under øjnene faktisk forsvinder til sidst, hele den historie der ligger bag plottet er meget mere simpel end man faktisk troede og slutningen er meget fin :) :) .


Bedste Drama: Nagi asukara Det er så den ene gang at nagi no asukara også fik listet sig ind på listen, hvorfor? tja der har bare ikke været noget bedre drama. :)

Bedste komedie: Gekkan Shoujo Nozaki-kun (mega sjov, alt er sagt :3 )
Bedste ecchi: Gokukoku no Brynhildr (spændende selv med alt harems komikken og en harems Helt der faktisk også viser at han har en hjerne :p )
Bedste Moe: Mashiro (Mikakunin de Shinkoukei) kawaii desu!!! <3

Bedste scene: Kirito reder Asuna og hendes team i SAO 2 (awesomeness to da MAX 8D ) eller Harutora´s kappe forvandlings trick noget i tokyo ravens (jeg sværger jeg fik lige så store øjne, som den første gang son goku blev en super sayajin, mest fordi jeg ikke så det plot twist komme, selv om jeg burde :p *_* ).

Bedste øjeblik: Hinata(haikyuu) der kommer til at save forkert, så bolden i stedet rammer Kageyama i nakken det kom simpelthen så uventet og den grimasse Kageyama kommer med, jamen jeg var flad af grin :D

Største dørmåtte: Stephanie Dola (No Game No Life) Det er noget så slemt! :sur:
Bedste action: Tokyo ESP Ja jeg er også overrasket for det kunne lige så godt have været zankyou no terror for seriernes handlinger ligner virkelig hinanden meget, begge to handler om terrorister i tokyo, ESP er der bare tilsat esper kræfter, som lige gør det lidt mere interessant, og den har en bedre slutning. (Y)
Bedste sport: Haikyuu!!
Største tårepresser: Love Live! School Idol Project 2
Spoiler: vis
Især afskedsceremonien i skolen hvor Maki begynder at spille ”Aishiteru Banzai” på klaveret er simpelthen så corny, men jeg kan ikke lade vær med at snøfte en smule :'( .

Bedste Slutning: M3: Sono Kuroki Hagane En tilfredsstillende slutning, der ikke kunne være gjort meget bedre. :3
Billede

Anime der havde:
Bedste animation: Zankyou no Terror
Bedste BGM musik: Aldnoah.Zero (det har været den letteste ting at beslutte på min liste)
Bedste Special effect: Ping Pong the Animation
Bedste OP: (Da jeg jo er lidt besat af anime openings generelt, har jeg ikke kun kunne vælge et, så derfor kommer her en top 10 !)
Spoiler: vis
Top 10
    1. "Hikaru Nara" - Goose house (Shigatsu wa Kimi no Uso)Fordi sangen og animationen er så utrolig smuk, ja jeg ved godt serien ikke er slut endnu, men OP´en kørte over de første 12 afsnit som altså gik i efteråret 2014, og derfor hører den med her.

    2. "Tokyo Zero Hearts" - Faylan (Tokyo ESP) Elsker hvordan de forskellige tråde af farver i OP´en repræsentere hver enkelt karakter og bliver vævet ind i hinanden, hver gang de forskelige personer bliver introduceret $_$

    3. ”Enamel”- Sid (Kuroshitsuji: Book of Circus)Bandet Sid, der også stod for det første opening, "monochrome no kiss" har endnu gang klaret at ramme et nummer der passer godt til den sorte butler.

    4. "Outgrow" - Gero (Tokyo ravens op. 2) It´s cool 8D

    5. "Replica" - Maaya Sakamoto (M3:Sono Kuroki Hagane op. 2)En større forskel på to openings til den samme serie, findes næsten ikke, hvor det første er trist og deprimerende er andet opening til M3, et nummer der er lyst og let, næsten som en mecha der danser ballet hen over skyerne, selv om det nok er en smule svært at forstille sig :p

    6. ”Rising hope” - LISA (Mahouka Koukou no Rettousei op. 1) Smid den ind i kategorien, hvor OP´en var bedre en selve serien. xD

    7."Courage" - Haruka Tomatsu (Sword Art Online II op. 2) På en eller anden måde formår den at give en nostalgisk følelse. :/

    8.”Step” – ClariS (Nisekoi op. 2) Fordi den får mig til at smile, hver gang jeg tænker på sekvensen hvor Raku sidder i det forkerte tog, det afspejler bare så godt hvad serien handler om.

    9. "Sidonia" - Angela (Sidonia no Kishi) Et mere unikt bidrag, som jeg nød til fulde ^_^

    10. "Daze" - Maria fra Garnidelia (Mekakucity Actors) Fordi den er lige så forvirrende som serien :S


Top 5 Bedste ED:
Spoiler: vis
1. "Fallen" - Egoist (Psycho-pass 2)
2. "Oto no Naru Hō e" - Goose House (Silver spoon 2) Goose house har bare formået at lave et endning der er hyggeligt og går lige i hjertet.
3. ”My First Story” - Fugakyaku Replace (Nobunaga Concerto) It´s awesome og kunne lige så godt have været nr.1, hvis ikke jeg havde været så stor fan af psycho pass, som jeg nu er :p
4. "WHITE of CRIME" - REVALCY (Magic kaito 1412)
5. ”Tsuki Akari" - Sora Amamiya (Akame ga kill end. 2) Der er en dyb melankoli over det endning, som kun lige giver en brøkdel af den sørgemodigehed, som den sidste del af akame ga kill serien indeholder.


I den sidste sektion her er der en random liste med ekstra gøjl, jeg ikke lige ville rode sammen med alt det der var på listen i forvejen, og tilsidst nogle generelle refleksioner på året der gik :) .

Spoiler: vis
Andre randomness ting, fordi jeg kedede mig:
- Bedste Sci-fi anime: Sidonia no Kishi
- Bedste loli: Archer (Fate/kaleid liner Prisma☆Illya 2wei!)
- Bedste sequel: Psycho pass 2
- Bedste Shorter: Tonari no Seki-kun
- Bedste Bishounen: Masaki (Mahouka Koukou no Rettousei) Hånden på hjertet det var den eneste grund til jeg så serien, ja jeg er et dårligt menneske! Og Sousuke (free! Eternal summer)
- Bedste Bishojou: Princess Asylum (aldnoah zero)
- Bedste bi-person: Minashi (M3: sono kuroki Hagane)
- Mest skuffende anime film: The iDOLM@STER Movie: Kagayaki no Mukougawa e!
- Anime der havde det værste onsen afsnit: Hamatora (det var forfærdeligt) >:(
- Bedste heks: Kagari (Witch craftworks)
- Mest owerpowered: Tatsuya (Mahouka Koukou no Rettousei) NO WONDER! :p
- Bedste Antagonist(er): 12 og 9 (Zankyou no Terror)

Sidste års tråd 2013 inspirede mig til at se lidt mere anime i 2014. Dette skyldes mest af alt fordi jeg sidste år ved denne tid, indså at jeg faktisk ikke så særlig meget af det anime der udkommer i løbet af et år, grunden til at jeg ikke før har gidet at se så meget af anime sæsonerne var at jeg ikke gad følge med på ugentlig basis, og jeg var bange for at blande nogle af serierne sammen, hvis jeg nu besluttede mig til at se en masse serier på kryds og tværs som de udkommer til i løbet af ugerne.
Men jeg vågede alligevel forsøget og sagde til mig selv: ”okay i år vil jeg se alt det nye anime, jeg synes lyder interessant” det har så medført at jeg har været lidt mere aktiv i alle sæson trådene i 2014, og det har jeg virkelig nydt. Det har i hvert fald givet mig den mulighed, at jeg har kunne dele mine tanker om serierne her på forummet, og gjort at jeg ikke bare har set en serie også smidt den væk igen, uden at tænke nærmere over den først :) :) Om jeg vil være lige så aktiv i 2015?
Tja… måske? *_* *_* *_*

Hov, hvis nogle skulle være i tvivl om hvilke animeer der er udkommet og afsluttet i 2014 er http://www.anichart.net et godt sted at starte, det er i hvert fald den jeg selv har brugt.


Til sidst undskylder jeg min lidt trælse opstilling af indlæget, men det der med at sætte en spoiler ind i en anden spoiler, og ordentlig opstilling af en liste, fungere altså ikke for mig xD

BilledeBilledeBillede
:p I´m not Crazy. I´m just upset because my imaginary friend is mad and won't talk to me :p

Brugeravatar
nielsm
Missing-Life
Missing-Life
Indlæg: 2181
Tilmeldt: lør 7. maj 2011 18:35
Køn: Mand
Geografisk sted: 輪場
Kontakt:

Re: Anime året 2014

Indlægaf nielsm » søn 1. feb 2015 15:46

Nu er januar over og der kommer sikkert ikke flere stemmer, så jeg har forsøgt at tælle sammen igen, på samme måde som sidste år. Jeg har endnu en gang måttet fifle lidt med nogen af stemmesedlerne, så de bliver sammenlignelige.

Desværre har der ikke været så mange stemmesedler i år, så resultatet er lidt mere uklart. Derfor, selvom jeg giver en top 10 her, så er det reelt kun 1. til 5. pladserne der er nogenlunde troværdige.

AniMangas favoritter 2014
1. Monthly Girls' Nozaki-kun
2. Ping Pong the Animation
3. Haikyuu!!
4. Silver Spoon S2
5. Fate/Stay Night: Unlimited Blade Works (TV)
5. No Game No Life
7. Noragami
7. Barakamon
9. Nagi no Asukara
10. Aldnoah Zero
10. One Week Friends


Dårligste anime 2014
Mahouka Koukou no Rettousei

Årets gengangere
Nagi no Asukara (5. plads i 2013)
Silver Spoon (9. plads i 2013)


Sådan har jeg talt
For hver anime har jeg noteret hvilke kategorier den er blevet stemt for i, og hvor mange har stemt på den i kategorien.
Jeg har desværre måttet rode lidt med "halve" stemmer, og måttet ignorere nogen stemmer uden for kategori, for at få alle stemmesedlerne til at passe ind.
Desuden har jeg talt alle stemmer til top 5 listerne med samme vægt, altså plads 1 og plads 5 på en liste er lige gode.

Efter at have talt sedlerne sammen sådan, summerer jeg det totale antal positve stemmer over alle kategorier for hver anime, det giver en base-score. Den har imidlertid det problem at det er meget let for én enkelt person at farve den og hive en serie til tops.
Derfor bruger jeg yderligere en bonus-faktor, der groft sagt giver bonus til serier der har været stor enighed om.
Bonus-faktoren starter på 1 for alting. For hver kategori af Bedste <sæson> ,Top 5 og Bedste film hvor der er stemmer fra mere end én person, lægger jeg 2 til bonus-faktoren. For yderligere kategorier (eks. Bedste drama, Bedste mandlige/kvindelige person) med stemmer fra flere personer lægger jeg 1 til bonus-faktoren.
Med bonus-faktoren beregnet, er den endelige score for en anime så base-scoren ganget med bonus-faktoren.
Serierne på top-listen fik hver især følgende bonus-faktorer: 6, 6, 5, 5, 3, 3, 3, 3, 2, 2, 2

Disse kategorier har jeg talt som negative:
Dårligste
Mest skuffende
Største dørmåtte (dårligt skrevet karakter, typisk)
Største facepalm (dårligt planlagt fortælling, m.v.)

Når en kategori er blevet splittet op i flere (f.eks. "bedste par/duo" splittet op til "bedste par" og "bedste duo" tæller jeg de stemmer med ½ værdi, de regner dog stadig fuldt for bonus-faktor.
Hvis der er givet en top-liste for en kategori der kun skal have én titel så har jeg valgt nr. 1 på listen som den faktiske stemme.

Brugeravatar
SsjGogo
Kami
Kami
Indlæg: 5638
Tilmeldt: tors 21. apr 2011 20:26
Køn: Mand
Geografisk sted: København

Re: Anime året 2014

Indlægaf SsjGogo » søn 1. feb 2015 20:54

Tak for det Niels - dejligt at du gider tage tiden til det.

Fedt, at Ping Pong er så højt oppe - troede ikke, at det var en serie for masserne, men omvendt er det en begrænset gruppe på AniManga, der deltager i de her tråde.

Og ja, fedt med så klar enighed om sidstepladsen :)
www.gogonoter.dk

Brugeravatar
l.mathiasen
Le Critique
Le Critique
Indlæg: 3147
Tilmeldt: søn 8. maj 2011 19:17
Kontakt:

Re: Anime året 2014

Indlægaf l.mathiasen » søn 1. feb 2015 22:12

SsjGogo skrev:Fedt, at Ping Pong er så højt oppe - troede ikke, at det var en serie for masserne, men omvendt er det en begrænset gruppe på AniManga, der deltager i de her tråde.
Går med tanker om at lave det om til næste år, så der bliver meget færre ting man skal tage stilling til, så det ikke føles som en straf at udfylde den, men noget man kan gøre på 10 min. Måske det vil give flere folk lyst til at deltage.
https://discord.gg/vTaAHA2 dansk anime discord

Brugeravatar
SsjGogo
Kami
Kami
Indlæg: 5638
Tilmeldt: tors 21. apr 2011 20:26
Køn: Mand
Geografisk sted: København

Re: Anime året 2014

Indlægaf SsjGogo » man 2. feb 2015 09:23

Tror jeg er en rigtig god idé, og vil måske give et mere retvisende billede af, hvad folk fra AniManga ynder at se.
www.gogonoter.dk

Kiwi
Kage
Kage
Indlæg: 760
Tilmeldt: fre 6. maj 2011 20:00
Køn: Mand
Geografisk sted: Vordingborg, Sydsjælland

Re: Anime året 2014

Indlægaf Kiwi » tirs 17. feb 2015 20:42

Jeg har faktisk set The Irregular at Magic High School to gange nu. Den primære grund var at sammenligne oversættelsen på Netflix og Crunchyroll udgaverne, men tror ærlig talt ikke det var den rigtige serie at bruge til det.

Serien har et stort problem: Hovedpersonen er omnipotent. Ekstreme kræfter, og han kan endda regenerere sig selv (og andre) på få sekunder. For at lægge en dæmper på den evne, fyrer hans søster noget af med at han "føler smerten koncentreret". Men når det at føle to dødeligt sårede knægtes smerte ikke kan røre hans stenansigt, er det lidt svært at tage hende alvorligt.

Men udover ovenstående (som ikke ligefrem gør serien mere spændende eller uforudsigelig) synes jeg serien er ok.


Tilbage til "Anime"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 10 gæster