Øhmm jamen så fik jeg da også lige taget mig sammen, en lille note inden jeg starter, Nagi no asukara er kun nævnt en gang, fordi jeg allerede nævnte den en del på listen 2013, ellers har jeg næsten kun taget serier med, der afsluttede i 2014, altså ingen Akatsuki no Yona,Cross Ange, Ronja, Shirobako etc. Bedste Vinter serie: Noragami (Yato er gud!
)
Bedste Forårs serie: Soredemo Sekai wa Utsukushii (mest originale shojou længe)
Bedste Sommer serie: Free! Eternal Summer host host.. NEJ NEj Nej slet ikke den jeg mente selvfølgelig Tokyo Ghoul! Bedste Efterårs serie: Fate/stay night: Unlimited Blade Works (på trods af at jeg bedre kan lide fate/zero, er jeg stadig stor fan af franchisen).5 bedste anime serier?1. Haikyuu!! (tja så meget kunne jeg altså lide Haikyuu) 2. Tokyo Ghoul (hmmm overraskene nok, sagde den mig ikke så meget i starten
)
3. M3: Sono Kuroki Hagane (ja jeg ved det, hvad laver en kedelig mecha anime her? forklaring følger…)4. Selector Spread WIXOSS (jeg har vidst nævnt at jeg godt kan lide wixoss en gang eller to
)
5. Barakamon ( den var bare hyggelig og vildt underholdene
)
6.
Free! Eternal summerBedste film: Tamako Love Story Filmen satte en pæn sløjfe på Tamako market, som ikke havde været mulig uden, også er den bare mega sød, men jeg har ikke set så mange film, så udvalget er lidt begrænsetBedste mandlige person: Ken Kaneki (tokyo ghoul) det kunne ikke være anderledes, Kagayama fra Haikyuu kunne det også godt have været, men Kaneki gennemgår en lidt mere emotionel udvikling, der styrker ham som karakter, så derfor vinder han.
Bedste kvindelige person: Nike (Soredemo Sekai wa Utsukushii) en stærk Shojou heltinde, der absolut ikke er bange for noget og sagtens kan stå sin mand alene.
Bedste Par: Usagi og Mamoru (Bishoujo Senshi Sailor Moon: Crystal) Selvfølgelig!!
Bedste duo: Kageyama og Hinata (haikyuu!!) Og det er ikke ment på nogen tumblr fan girl agtig måde.
Dårligste anime: (er delt op i flere kategorier) Mest skuffende anime(hov det er blevet til en lille liste ) :
1. Captain Earth Den største skuffelse i år! Serien var så flot animeret og tegnestilen var fantastisk, men handlingen var så kedelig og det hjalp bare ikke at episoderne for det meste fulgte samme formel, sikke en skuffelse
2. Toaru Hikuushi e no Koiuta Vi blev introduceret for en handling der havde utrolig mange spændende elementer at byde på, men udnyttede det bare overhoved ikke.
3. Glasslip Jeg vil virkelig gerne hører folkene på P.A. works studiets tanker omkring serien, for jeg kan ikke gennemskue hvad ideen har været med den?
4. Kiniro no Corda: Blue♪Sky Vildt dårlig reverse harem, der ikke på nogen måde forsøger at leve op til sin forgænger
Mest positiv overaskende anime: Der var hele to serier der formåede at overraske mig: Tokyo Ravens: Og
M3: Sono Kuroki Hagane:M3, starter med at være en grå og meget kedelig dyster mecha anime, hvor karakterne er nogle trælse selvoptaget emoer, som virkelig ikke gør noget for at handlingen skrider frem, som seer har du faktisk mest lyst til at slukke igen, fordi det hele virker så deprimerende. Jeg indrømmer gerne at animeen har en meget langsom start, men det den udvikler sig til er overraskende interessant. Ikke mindst den opfattelse man har af karakterne, som ændre sig i sådan en grad at det kom bag på mig, de fleste af dem sagde mig ikke noget i starten og virkede generelt som kedelig og uinteressante stereotyper, men de udvikler sig mere eller mindre alle sammen til at være nogle karaktere, man godt kan lide
. Også elsker jeg jo hvordan de her mørke rander, som de har under øjnene faktisk forsvinder til sidst, hele den historie der ligger bag plottet er meget mere simpel end man faktisk troede og slutningen er meget fin
.
Bedste Drama: Nagi asukara Det er så den ene gang at nagi no asukara også fik listet sig ind på listen, hvorfor? tja der har bare ikke været noget bedre drama. Bedste komedie: Gekkan Shoujo Nozaki-kun (mega sjov, alt er sagt
)
Bedste ecchi: Gokukoku no Brynhildr (spændende selv med alt harems komikken og en harems Helt der faktisk også viser at han har en hjerne )Bedste Moe: Mashiro (Mikakunin de Shinkoukei) kawaii desu!!!
Bedste scene: Kirito reder Asuna og hendes team i SAO 2 (awesomeness to da MAX
) eller Harutora´s kappe forvandlings trick noget i tokyo ravens
(jeg sværger jeg fik lige så store øjne, som den første gang son goku blev en super sayajin, mest fordi jeg ikke så det plot twist komme, selv om jeg burde ). Bedste øjeblik: Hinata(haikyuu) der kommer til at save forkert, så bolden i stedet rammer Kageyama i nakken det kom simpelthen så uventet og den grimasse Kageyama kommer med, jamen jeg var flad af grin
Største dørmåtte: Stephanie Dola (No Game No Life) Det er noget så slemt!
Bedste action: Tokyo ESP Ja jeg er også overrasket for det kunne lige så godt have været zankyou no terror for seriernes handlinger ligner virkelig hinanden meget, begge to handler om terrorister i tokyo, ESP er der bare tilsat esper kræfter, som lige gør det lidt mere interessant, og den har en bedre slutning. Bedste sport: Haikyuu!!Største tårepresser: Love Live! School Idol Project 2 Især afskedsceremonien i skolen hvor Maki begynder at spille ”Aishiteru Banzai” på klaveret er simpelthen så corny, men jeg kan ikke lade vær med at snøfte en smule
.
Bedste Slutning: M3: Sono Kuroki Hagane En tilfredsstillende slutning, der ikke kunne være gjort meget bedre.
Anime der havde:Bedste animation: Zankyou no TerrorBedste BGM musik: Aldnoah.Zero (det har været den letteste ting at beslutte på min liste)Bedste Special effect: Ping Pong the AnimationBedste OP:
(Da jeg jo er lidt besat af anime openings generelt, har jeg ikke kun kunne vælge et, så derfor kommer her en top 10 !) Top 10
1. "Hikaru Nara" - Goose house (Shigatsu wa Kimi no Uso)Fordi sangen og animationen er så utrolig smuk, ja jeg ved godt serien ikke er slut endnu, men OP´en kørte over de første 12 afsnit som altså gik i efteråret 2014, og derfor hører den med her.
2. "Tokyo Zero Hearts" - Faylan (Tokyo ESP) Elsker hvordan de forskellige tråde af farver i OP´en repræsentere hver enkelt karakter og bliver vævet ind i hinanden, hver gang de forskelige personer bliver introduceret
3. ”Enamel”- Sid (Kuroshitsuji: Book of Circus)Bandet Sid, der også stod for det første opening, "monochrome no kiss" har endnu gang klaret at ramme et nummer der passer godt til den sorte butler.
4. "Outgrow" - Gero (Tokyo ravens op. 2) It´s cool
5. "Replica" - Maaya Sakamoto (M3:Sono Kuroki Hagane op. 2)En større forskel på to openings til den samme serie, findes næsten ikke, hvor det første er trist og deprimerende er andet opening til M3, et nummer der er lyst og let, næsten som en mecha der danser ballet hen over skyerne, selv om det nok er en smule svært at forstille sig
6. ”Rising hope” - LISA (Mahouka Koukou no Rettousei op. 1) Smid den ind i kategorien, hvor OP´en var bedre en selve serien.
7."Courage" - Haruka Tomatsu (Sword Art Online II op. 2) På en eller anden måde formår den at give en nostalgisk følelse.
8.”Step” – ClariS (Nisekoi op. 2) Fordi den får mig til at smile, hver gang jeg tænker på sekvensen hvor Raku sidder i det forkerte tog, det afspejler bare så godt hvad serien handler om.
9. "Sidonia" - Angela (Sidonia no Kishi) Et mere unikt bidrag, som jeg nød til fulde
10. "Daze" - Maria fra Garnidelia (Mekakucity Actors) Fordi den er lige så forvirrende som serien
Top 5 Bedste ED:1. "Fallen" - Egoist (Psycho-pass 2)
2. "Oto no Naru Hō e" - Goose House (Silver spoon 2)
Goose house har bare formået at lave et endning der er hyggeligt og går lige i hjertet.3. ”My First Story” - Fugakyaku Replace (Nobunaga Concerto) It´s awesome og kunne lige så godt have været nr.1, hvis ikke jeg havde været så stor fan af psycho pass, som jeg nu er
4. "WHITE of CRIME" - REVALCY (Magic kaito 1412)
5. ”Tsuki Akari" - Sora Amamiya (Akame ga kill end. 2)
Der er en dyb melankoli over det endning, som kun lige giver en brøkdel af den sørgemodigehed, som den sidste del af akame ga kill serien indeholder.
I den sidste sektion her er der en random liste med ekstra gøjl, jeg ikke lige ville rode sammen med alt det der var på listen i forvejen, og tilsidst nogle generelle refleksioner på året der gik .Andre randomness ting, fordi jeg kedede mig:- Bedste Sci-fi anime: Sidonia no Kishi
- Bedste loli: Archer (Fate/kaleid liner Prisma☆Illya 2wei!)
- Bedste sequel: Psycho pass 2
- Bedste Shorter: Tonari no Seki-kun
- Bedste Bishounen:
Masaki (Mahouka Koukou no Rettousei) Hånden på hjertet det var den eneste grund til jeg så serien, ja jeg er et dårligt menneske! Og Sousuke (free! Eternal summer)
- Bedste Bishojou: Princess Asylum (aldnoah zero)
- Bedste bi-person: Minashi (M3: sono kuroki Hagane)
- Mest skuffende anime film: The iDOLM@STER Movie: Kagayaki no Mukougawa e!
- Anime der havde det værste onsen afsnit: Hamatora (det var forfærdeligt)
- Bedste heks: Kagari (Witch craftworks)
- Mest owerpowered: Tatsuya (Mahouka Koukou no Rettousei) NO WONDER!
- Bedste Antagonist(er): 12 og 9 (Zankyou no Terror)
Sidste års tråd 2013 inspirede mig til at se lidt mere anime i 2014. Dette skyldes mest af alt fordi jeg sidste år ved denne tid, indså at jeg faktisk ikke så særlig meget af det anime der udkommer i løbet af et år, grunden til at jeg ikke før har gidet at se så meget af anime sæsonerne var at jeg ikke gad følge med på ugentlig basis, og jeg var bange for at blande nogle af serierne sammen, hvis jeg nu besluttede mig til at se en masse serier på kryds og tværs som de udkommer til i løbet af ugerne.
Men jeg vågede alligevel forsøget og sagde til mig selv: ”okay i år vil jeg se alt det nye anime, jeg synes lyder interessant” det har så medført at jeg har været lidt mere aktiv i alle sæson trådene i 2014, og det har jeg virkelig nydt. Det har i hvert fald givet mig den mulighed, at jeg har kunne dele mine tanker om serierne her på forummet, og gjort at jeg ikke bare har set en serie også smidt den væk igen, uden at tænke nærmere over den først
Om jeg vil være lige så aktiv i 2015?
Tja… måske?
Hov, hvis nogle skulle være i tvivl om hvilke animeer der er udkommet og afsluttet i 2014 er http://www.anichart.net et godt sted at starte, det er i hvert fald den jeg selv har brugt. Til sidst undskylder jeg min lidt trælse opstilling af indlæget, men det der med at sætte en spoiler ind i en anden spoiler, og ordentlig opstilling af en liste, fungere altså ikke for mig