Anime i dansk tv

Snak om animations-/tegnefilm fra Japan (og evt. Korea og Kina)

Redaktør: Willow

Brugeravatar
l.mathiasen
Le Critique
Le Critique
Indlæg: 3147
Tilmeldt: søn 8. maj 2011 19:17
Kontakt:

Re: Anime i dansk tv

Indlægaf l.mathiasen » man 12. jan 2015 15:14

SsjGogo skrev:Der må dog være en grund til, at Netflix (USA) satser på anime, og faktisk har et bredt demografisk udvalg - alt fra Digimon til Kite. Hvis ikke der var seere, ville de nok ikke bruge ressourcer på at tilføje forholdsvis mange nye serier til løbende.
Fordi de kan købe en stor mængde serier der allerede er tekstet engros til billige penge på det store amerikanske marked. Om man så købte rettigheder til hele Norden på en gang, ville det stadig være meget arbejde til små markeder, og der er ikke lavet tekster i forvejen, og de forbaskede vikinger taler jo en håndfuld forskellige sprog.
https://discord.gg/vTaAHA2 dansk anime discord

Brugeravatar
SsjGogo
Kami
Kami
Indlæg: 5638
Tilmeldt: tors 21. apr 2011 20:26
Køn: Mand
Geografisk sted: København

Re: Anime i dansk tv

Indlægaf SsjGogo » man 12. jan 2015 15:20

Der er ingen tvivl om, at det heller ikke kan betale sig i Danmark/Norden, men jeg tænker bare, at der må være noget logik i, at Netflix (US) køber serierne, fordi de også mener, at der er et publikum. Så måske er der flere fans derude end som så - eller i hvert fald i USA - men igen, jeg gisner blot.
www.gogonoter.dk

Brugeravatar
JoaCHIP
Mahoutsukai
Mahoutsukai
Indlæg: 2044
Tilmeldt: tors 21. apr 2011 20:26
Køn: Mand
Kontakt:

Re: Anime i dansk tv

Indlægaf JoaCHIP » man 12. jan 2015 15:23

Jeg har heller ikke nogen tal på det med anime-fans, men jeg har ikke desto mindre indtryk af at Elma har ret.

Men hvorfor egentlig anime på dansk? Det kan vel kun være for at tilgodese den aldersgruppe som er gamle nok til at gide følge med i hvad der bliver sagt, men ikke gamle nok til at have lært engelsk endnu. Vores samfund bliver også mere og mere amerikaniseret (ja, selv den danske ordbog er efterhånden fyldt med engelske ord), så engelske undertekster burde vel snart kunne gøre tricket for rigtigt mange. Og så er dubbet anime jo i det hele taget en katastrofe i 90% af alle tilfælde...

Nææ... regionsopdelingen på netflix, youtube og lign. tjenester er måske i virkeligheden det største problem. Som dansker lever man i en osteklokke, hvor kataloget af film og serier er stærkt amputeret (eller "tilpasset det skandinaviske marked" som industrien sikkert ville formulere det). Desværre har den almindelige forbruger ingen måde at bekæmpe dette på, ud over VPN og den slags tekniske løsninger som flertallet af indbyggere nok aldrig vil opdage eksistensen eller vigtigheden af.

At sprænge landegrænserne er nok det bedste vi kan gøre ihvertifald.
Burn your flags or they will burn you!
RYST OG NYD!

Brugeravatar
nielsm
Missing-Life
Missing-Life
Indlæg: 2181
Tilmeldt: lør 7. maj 2011 18:35
Køn: Mand
Geografisk sted: 輪場
Kontakt:

Re: Anime i dansk tv

Indlægaf nielsm » man 12. jan 2015 15:24

Netflix og andre streaming-tjenester har også den massive fordel at de kan sende forskellige ting til alle deres seere på samme tid. Når en almindelig TV kanal udsender et program fylder det i en sendeflade, og det betyder at den tid i sendefladen ikke kan bruges på andre programmer. Derfor, når almindelig TV skal vælge hvilke programmer de vil sende bliver de nødt til at vægte ud fra hvad der er bedst for seertallene.

En on-demand streaming tjeneste derimod har ikke nogen "sendeflade" med begrænset tid, deres eneste omkostning ved at have et program tilgængeligt er licensomkostninger og evt. produktion af oversættelse. Derefter kan det være tilgængeligt for en niche uden at forhindre andre, mere populære programmer, i at have seere.

Det er det som udtrykket "the long tail" dækker over.

Brugeravatar
Madsjen
Missing-Nin
Missing-Nin
Indlæg: 1054
Tilmeldt: fre 8. jul 2011 00:57
Køn: Mand
Geografisk sted: tårnby, sjæland, danmark, europa, jorden, mælkevejen, universet :D

Re: Anime i dansk tv

Indlægaf Madsjen » man 12. jan 2015 15:29

SsjGogo skrev:Bronys er skyld i det hele!


Spoiler: vis
Billede


Jeg kan sagtens se problematikken i at fylde en sendeflade som TV station med en udsendelse som ikke mange af deres normale seere vil kunne lide, men jeg ser ikke grunden til at den Amerikanske Netflix har en god portion Anime, mens den danske har så godt som ingen...
Nothing to see here...

Move along!

Brugeravatar
SomethingPurple
Animangaorakel
Animangaorakel
Indlæg: 1279
Tilmeldt: tors 21. apr 2011 20:26
Køn: Kvinde

Re: Anime i dansk tv

Indlægaf SomethingPurple » man 12. jan 2015 15:39

Madsjen skrev:
SsjGogo skrev:Bronys er skyld i det hele!


Spoiler: vis
Billede


Jeg kan sagtens se problematikken i at fylde en sendeflade som TV station med en udsendelse som ikke mange af deres normale seere vil kunne lide, men jeg ser ikke grunden til at den Amerikanske Netflix har en god portion Anime, mens den danske har så godt som ingen...


Du skal tænke på at amerikanske Netflix har den fordel, at de kan få serierne tekstet eller med dub direkte fra de amerikanske selskaber, det kan den danske udgave ikke,så de ville skulle bruge penge på at tekste eller dubbe til dansk.

Og så en relevant artikel om anime streamning i USA.

http://www.nytimes.com/2011/10/29/busin ... .html?_r=0
Billede
Gintoki vil ikke betragtes som et mandemenneske men mere som en blanding mellem noget der flagre og er lavet af mursten...

Brugeravatar
nielsm
Missing-Life
Missing-Life
Indlæg: 2181
Tilmeldt: lør 7. maj 2011 18:35
Køn: Mand
Geografisk sted: 輪場
Kontakt:

Re: Anime i dansk tv

Indlægaf nielsm » man 12. jan 2015 15:40

Regionsopdeling er rigtigt nok det store problem inden for streaming distribution.
Det giver mening med regionsopdeling, når man er afhængig af distribution af fysiske medier, samt adgang til broadcast medier som TV. Regionsopdeling der sørger grundlæggende for at hvert områdes lokale disributør har en chance, frem for at én distributør i f.eks. USA opkøber rettighederne og så ikke gider producere videobånd til salg i Europa.

Men når mediet ikke er begrænset af fysiske barrierer, så er regionsopdeling anti-produktivt. Der kommer pludselig den omvendte sammenhæng at når rettigheder er blevet solgt til en distributør som kun dækker én region (f.eks. Funimation i USA), så er det meget sværere for distributører der vil dække et større antal regioner (f.eks. Crunchyroll) at få en god aftale i hus. Og så er det totale marked betjent blevet mindre.

Brugeravatar
Trieu
Jonin
Jonin
Indlæg: 223
Tilmeldt: ons 11. maj 2011 14:40
Køn: Mand
Kontakt:

Re: Anime i dansk tv

Indlægaf Trieu » man 12. jan 2015 15:43

l.mathiasen skrev:Men for at være helt ærlig, så aner jeg ikke hvad er for noget anime der så skulle vises på dansk tv og hvem der skulle se det?

Pokemon er jo en lang reklame

Kom med en håndfuld gode familieserier de kan vise i en god sendetid i Japan


Jeg tror desværre at det nok er svært at finde en anime til en ung målgruppe, som ikke på den ene eller anden måde som minimum er reklame for action figur, men hvis man acceptere det, så er der en del til en yngrer målgruppe:

De bedre serie i Pretty cure franchise tror jeg vil gå lige ind på den målgruppe som så tokyo mew mew i sin tid, Doremi hvis det skal være mere sødt og mindre hotblooded action (selv om avatar the last airbender vise at piger også kan lide action).
Hunter x Hunter ville måske passe godt ind i DBZ eller naruto sendefladen, et alternativ kunne være One Piece.

Generelt så lave Toei en del serie som er passende til en ung målgruppe: http://www.toei-animation.com/en/catalog/thematics

En større udfordring er at finde ud af hvordan man så få dem på dansk tv.

så engelske undertekster burde vel snart kunne gøre tricket for rigtigt mange


Jeg har intet tal for det, men jeg har støt på en del der har udtalt at de fortrækker dub, fordi de ikke gider at læes undertekst, eller ikke føler de kan følger ordentlig med i anime'en, mens de samtidig skal læse undertekst, så jeg vil påstå at der som minimum stadigvæk er en interesse for engelske dub. Men det kommer også an på hvem målgruppen er, jo yngrer, jo mere relevant blive det at have dansk dub.

Brugeravatar
SsjGogo
Kami
Kami
Indlæg: 5638
Tilmeldt: tors 21. apr 2011 20:26
Køn: Mand
Geografisk sted: København

Re: Anime i dansk tv

Indlægaf SsjGogo » man 12. jan 2015 19:26

I øvrigt dejligt med lidt debat på emnet, en sjældenhed på AniManga.

Jeg er enig med Joachip i, at det er bøvlet med regionsopdeling, men omkostninger m.v. og licenser skal man ikke undervurdere.

Det er dog ikke i retspraksis fastlagt, hvorved omgåelse vis vpn er direkte ulovligt - så.. jeg opfordrer ikke, men the jury is still out - så vidt jeg ved (i DK altså).
www.gogonoter.dk

Brugeravatar
Octopops
Chibi
Chibi
Indlæg: 14
Tilmeldt: tors 11. dec 2014 17:06
Køn: Mand
Geografisk sted: samsø

Re: Anime i dansk tv

Indlægaf Octopops » man 12. jan 2015 20:01

nå det var i ikke lige så glade for :engel: (stort set altså)
men HEY! jeg fik da sat lidt gang i diskutionerne :3
personligt håber jeg dog at vi en skønne dag kan komme til at se Naruto shippuden og Naruto færdig på dansk tv. Det er en fantastisk historie som ingen burde snydes for, forfærdlige stemmer eller ej :D og nå ja, hvis i har set Naruto på dansk og syntes det var slemt, så prøv lige at smutte forbi youtube og se "auf Deutch" hehe altså på tysk. det er slemt -_-


Tilbage til "Anime"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 31 gæster